Ei oo todellista! Astu virtuaalimaailmaan
År 2017 RFV-ansökan   (Projekt fått finansiering)


Bildens ursprung: 
Kotkan kaupunginkirjaston kuvapankki
Kotkan kaupunginkirjasto
Bibliotekets adress : 
PL 204 (Kirkkokatu 24)
48101
Bibliotekets telefonnummer : 
0406883750
Bibliotekets e-postadress : 
kirjasto@kotka.fi
ISIL-kod : 
FI-Kotka
FO-nummer : 
0160229-7
Ansvarsperson : 
Lea Salo
Telefonnummer : 
0406685626
E-post : 
lea.salo@kotka.fi
Projektets målsättning: 

Hankkeen tavoitteena on tarjota asiakkaille uudenlaisia elämyksellisiä kokemuksia virtuaalitodellisuuden muodossa. Kirjasto on luonteva paikka ensikontaktiin virtuaalitodellisuuden kanssa, rikastuttamaan ihmisten elämää tavoilla, jollaista ei aikaisemmin ole koettu.  Kirjasto voi tarjota matalan kynnyksen tilaisuuksia, kuten työpajoja ja pelitapahtumia, joissa on mahdollista päästä kokeilemaan tätä uutta teknologiaa. Hankkeen myötä on mahdollista tavoittaa myös asiakkaita, jotka muuten eivät käytä kirjaston palveluja. Hanke tukee myös asiakkaiden mediakasvatusta.

Liikunnalliset ja kuntouttavat pelit edistävät iäkkäiden toimintakykyä. Peleistä löytyy nykyään monia mahdollisuuksia viihtymiseen, hyvinvointiin, oppimiseen, muistin virkistykseen, vuorovaikutukseen ja ajanvietteeseen. Myös liikuntarajoitteisilla asiakkailla on mahdollisuus päästä virtuaalisesti tutustumaan esim. museoihin, konsertteihin ja matkoille, joihin heillä ei muuten ole mahdollisuutta päästä. Terveydenhoitosektorilla virtuaalitodellisuuden on huomattu ehkäisevän kaatumistilanteita.

Ikääntyvät ihmisetkin tarvitsevat teknologiaa yhä enemmän ja terveysteknologia kiinnostaa monia asiakkaita. Terveysteknologian laitteita on myös tarjolla yhä enemmän ja näitä laitteita olisi hyvä päästä kokeilemaan. Uudet kehittyneet terveysteknologiset laitteet tuovat turvaa ihmisten arkeen. Kirjastossa voisi olla kokeilupiste, jonne asiakkaat voivat tulla tutustumaan ja kokeilemaan laitteita. Tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta erilaisista terveysteknologialaitteista ja opastaa hyödyntämään niitä.

 

Indikatorer för uppföljning av målsättningen: 

- Tapahtumien järjestäminen kaikille ikäryhmille

- Tapahtumiin osallistuvien kävijämäärä

- Henkilökunnan osaaminen laitteiden käytössä

Projektbeskrivning : 

Taustaa

Teknologian rooli yhteiskunnassamme ja jokaisen ihmisen elämässä kasvaa koko ajan.Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja se asettaa haasteita varsinkin ikäihmisille pysyä mukana tässä kehityksessä. Kuitenkin uudet teknologiat ovat yhä helpompia käyttää ja ne tulevat tulevaisuudessa helpottamaan meidän kaikkien arkea.

Tämän päivän mediassa usein näkyvä aihe on virtuaalitodellisuus. Maailmalla on meneillään virtuaalivallankumous ja kirjasto haluaa olla mukana tuomassa tätä arkipäiväistyvää ilmiötä myös asiakkaiden koettavaksi. On siirrytty virtuaalisen kokemuksen aikaan, jossa keskeisintä on elämyksellinen oppiminen ja todellisuutta simuloivat kokemukset. On sanottu, että virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan maailmaa samaan tapaan kuin pc-tietokone, internet tai älypuhelimet. Virtuaalitodellisuudessa olennaista on rikastuttaa asiakkaiden aistikokemuksia, jotta elämyksestä tulee monipuolisempi.

Toteutus

Kirjastoon palkataan asiantunteva projektityöntekijä kuudeksi kuukaudeksi (15 h / vk), joka järjestää tapahtumia asiakkaille (johdatusta ja esittelyä virtuaalitodellisuuteen, työpajat ja pelitapahtumat eri ikäisille, opastus terveysteknologian kokeilupisteellä) ja perehdyttää kirjaston henkilökuntaa käyttämään laitteistoa, jotta asiakkaiden opastaminen sujuisi hankkeen jälkeenkin. Tapahtumia pyritään järjestämään kaikissa Kotkan toimipisteissä.

Laitteet ja budjetti

  • Oculus Rift -virtuaalilasit: 738,90 euroa

  • Virtuaalilasien käyttämiseen tarvittava tehokas PC-tietokone ja tietokoneen lisävarusteet (näyttö, näppäimistö, hiiri ym.): 2549,80 euroa

  • Samsung Gear VR - lasit: 149 euroa

  • Samsung Galaxy S7 edge 32GB älypuhelin: 799 euroa

  • Samsung Gear 360 kamera: 399 euroa

  • PlayStation VR -lasit, PS4 Move -liikeohjaimet, PlayStation Camera v2, PlayStation 4 Slim 500 GB -konsoli sekä PlayStation VR Worlds -pelikokoelma: 985 euroa

  • Pahvisia virtuaalilaseja 100 kpl: 490 euroa

  • Samsung Galaxy View 18,4" Wi-Fi Android ‐tablet: 699,90 euroa

  • Samsung Gear Fit2 ‐urheilukello: 199,90 euroa

  • Samsung Gear IconX ‐langattomat in-ear ‐kuulokkeet: 198,90 euroa

  • Apple Watch Series: 2478,90 euroa

  • Polar Loop 2 aktiivisuusranneke: 99 euroa

  • BiiSafe Buddy: 39,90 euroa

  • ActiveMEDI MedID - tuotteet ja palvelu: 135 euroa

  • Withings verenpainemittari WPM02: 129 euroa

  • Withings Body Cardio älyvaaka: 179 euroa

  • Withings kuumemittari WSCT01: 99,90 euroa

  • Withings Aura Smart Sleep järjestelmä: 379 euroa

  • Paro hyljerobotti: 5000 euroa

  • Hanketyöntekijän palkka (6 kk, 15 h / vk): 7 000 euroa

Aikataulu Laitehankinnat alkavat keväällä 2017. Hanketyöntekijä palkataan syyskuu 2017 - helmikuu 2018.

  • syyskuu: laitehankinnat jatkuvat, laitteisiin tutustuminen, henkilökunnan perehdyttämisen aloitus, tapahtumien suunnittelu
  • loka-tammikuu: tapahtumien järjestäminen
  • helmikuu: henkilökunnan perehdytys laitteisiin ja laitteiden ohjeiden laatiminen

   

Samarbetspartner/s: 
Kotkan kaupunki / Terveydenedistämisyksikkö / Johanna Sipari
Samarbetspartners, arbetsgrupper: 

Kotkan kaupunki / Terveydenedistämisyksikkö / Johanna Sipari, johanna.sipari@kotka.fi, p. 040 778 6354

Beskrivning av verksamheten och projektutvärdering: 

Syksyllä 2017 hankittiin terveysteknologialaitteita, kuten Beddit 3 sleep monitor -unenseuranta-anturi, Nokia body cardio -vaaka, 6 Polar loop 2 -aktiiviranneketta, Yepzon freedom personal safety -henkilökohtainen hälytin, Nokia wireless blood pressure - verenpainemittari ja Samsung gsm galaxy S7 -älypuhelin. Pääkirjastossa järjestettiin 29.11.2017 Terveysmessut, jossa esiteltiin hankkeesta hankittuja laitteita sekä muita terveysteknologialaitteita. Tilaisuus oli suosittu ja messuilla oli kirjaston lisäksi mukana myös muita terveysteknologialaitteiden esittelijöitä, kuten Kotkan kaupungin suuterveydenhuolto, Laurea ammattikorkeakoulun teknologialainaamo, kuulokojepiste ja Celia -kirjaston piste. Messujen jälkeen Terveyskiostin henkilökunta on opastanut asiakkaita laitteiden käytössä.  

Kirjastoon palkattiin hanketyöntekijä 1.2.-31.5.2018 väliselle ajalle. Hanketyöntekijän aloittamisen jälkeen hankittiin erilaisia virtuaalitodellisuuslaitteita, kuten Oculus Rift -virtuaalilasit, Samsung Gear VR -lasit, Samsung Galaxy S7 edge 32GB älypuhelin, Samsung Gear 360 kamera, kahdet PlayStation VR -lasit, neljät PS4 Move -liikeohjaimet, kahdet PlayStation Camera v2, kaksi PlayStation 4 Slim 500 GB -konsolia sekä kaksi PlayStation VR Worlds -pelikokoelmaa. Laitteet hankittiin Kotkan pääkirjastoon ja Karhulan kirjastoon.

 

Aluksi hanketyöntekijä opasti kirjaston henkilökuntaa virtuaalitodellisuuslaitteiden käyttössä. Opastuksia järjestettiin huhtikuussa 2018 16.4., 18.4. ja 23.4. Sen jälkeen asiakkailla oli mahdollisuus päästä kokeilemaan virtuaalitodellisuuslaitteita hanketyöntkeijän ohjaamana erilaisten tapahtumien muodossa. Myös Karhulan lähikirjastossa on järjestetty virtuaalitodellisuuteen lliittyviä tapahtumia, kuten PlayStation 4 -pelitapahtuma 8.11.2018. 

Kirjaston virtuaalitodellisuuslaitteista pidettiin medioille tiedotustilaisuus 26.4.2018, mutta yhtään median edustajaa ei saapunut paikalle.

 

Webbsidor, publikationer och material: 

Asiakkaille ja henkilökunnalle tehtiin kirjalliset ohjeet virtuaalitodellisuus laitteiden käytöstä. Asiakkaille tehtiin käyttösäännöt laitteiden omatoimisesta käytöstä. Tapahtumiin ja opastuksiin tehtiin mainosmateriaalia, jota jaettiin eri medioille sekä sosiaalisessa mediassa.

Åtgärder och önskade inverkningar: 

Hankkeen avulla eri ikäisillä asiakkailla on ollut mahdollisuus tutustua kirjastossa uuteen teknologoiaan, johon heillä ei muuten olisi mahdollisuutta . Asiakkaiden kiinnostus virtuaalitodellisuuteen on ollut runsasta. Kiinnostusta on löytynyt joka ikäluokasta, mutta suurimmaksi osaksi nuoret ovat olleet erityisen kiinnostuneita PS4 -virtuaalitodellisuuspeleistä. Kun on huomattu, että kirjastosta löytyy virtuaalitodellisuuslaitteita, on niitä haluttu tulla käyttämään koulun jälkeen. Hankkeen avulla tavoitettiin näin uusia asiakkaita. Kirjasto on pystynut tarjoamaan mediakasvatusta uudella innostavalla tavalla.

Terveysteknologialaittesiin on myös löytynyt kiinnostusta. Suurin osa laitteisiin tutustuneista asiakkaista on kuitenkin ollut seniori-ikäisiä, joten mielenkiinto laitteita kohtaan on ollut varovaista.

Fortsatta åtgärder: 

Kirjaston henkilökunta on saanut opastusta virtuaalitodellisuuslaitteiden käyttöön ja heillä on osaamista opastaa myös asiakkaita. Virtuaalitodellisuuslaitteille on järjestetty Kotkan pääkirjastossa ja Karhulan kirjastossa oma tila, jotta asiakkaat voivat käyttää laitteita rauhassa. Molemmissa tiloissa on avointa tilaa lliikettä vaativille sovelluksille. Hankkeen jälkeen asiakkaat voivat käyttää laitteita omatoimisesti. Virtuaalitodellisuuslaitteet pyritään pitämään tehokkaassa käytössä, jotta mahdollisimman moni asiakas pääsee kokeilemaan niitä. Virtuaalitodellisuustapahtumia tullaan järjestämään jatkossakin ja näin tukemaan mediakasvatusta.

Terveysteknologialaitteiden esittelyä ja opastamista tullaan myös jatkamaan. Laitteet on sijoitettu Kotkan pääkirjaston Terveyskioskiin, jossa osaava henkilökunta esittelee ja opastaa asiakkaita laitteiden käytössä.

Projektet börjar : 
15/04/2017
Projektet avslutas : 
31/12/2018
 


Finansiering av ansökan
Ansökningssumma: 
€23 000
Egen finansiering: 
€0
Budget sammanlagt: 
€27 800
Övriga understöd som ansökts: 
€0
Övriga understöd som beviljats: 
€0

Förverkligad finansiering
Budget sammanlagt: 
€0
Egen finansiering: 
€0
Extern finansiering: 
€0
Bidrag från samarbetspartners: 
€0


Beslut
Beviljat stöd i euro: 
€10 000

Http://hankkeet.kirjastot.fi/ohjeita/perustelumuistio-2017. Kirjaston oman rahoituksen osuus on 20 % kustannusarviosta.