Kasvukipuja: aikuisuuden kynnyksellä
Vuoden 2012 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Kuvan lähde: 
Minna-Karoliina Heino
Vihdin kunnankirjasto
Kirjaston osoite : 
Pisteenkaari 9
03100
Kirjaston puhelin : 
09 4258 3260
Kirjaston sähköposti : 
taina.sirola@vihti.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Vihti
Y-tunnus : 
0131905-6
Yhteyshenkilön nimi : 
Taina Sirola
Puhelin : 
09 4258 3260
Sähköposti : 
taina.sirola@vihti.fi
Hankkeen tavoite: 

Kirjavinkkaukseen liittyvä projekti on tarkoitettu 9.-luokkalaisille, lukio- ja ammattikoululaisille sekä opettajille ja se toteutetaan v. 2013.

Tavoitteen seurannan mittarit: 

Kirjavinkkauskoulutukseen osallistuneet

Kuvaus : 

Kirjavinkkausta on Lukki-kirjastojen alueella aiemmin toteutettu alakoululaisille ja varhaisnuorille.  Opettajilta on tullut runsaasti pyyntöjä, että vinkkausta laajennettaisiin koskemaan myös aikuistuvia nuoria. Opettajat ovat toivoneet myös itselleen suunnattua vinkkausta: tällainen vinkkaus on suunniteltava  ja tehtävä eri tavalla kuin oppilasvinkkaus. Voisimme projektin puitteissa myös kouluttaa Lukki-kirjastojen henkilökuntaa ja alueen opettajia vinkkareiksi pienimuotoisen työpajan merkeissä.

Projekti on tarkoitettu 9.-luokkalaisille, lukio- ja ammattikoululaisille sekä opettajille ja se toteutetaan v. 2013.

Palkataan kahdeksi kuukaudeksi sijainen, jotta  vinkkari kirjastosta pystyy irrottautumaan perustyöstään ja keskittymään projektiin. Vaihtoehtoisesti voidaan palkata kirjaston ulkopuolinen vinkkari.

Tarkoituksena on edistää nuorten lukuharrastusta ja tarjota heille kirjallisuuden välityksellä tukea aikuistumisen haasteisiin ja kipukohtiin. Ajatuksena on myös saada koulutettua lisää vinkkareita, koska vinkkaukselle on kysyntää paljon enemmän kuin kirjasto pystyy tällä hetkellä tarjoamaan. 

Haetaan avustusta sijaisen palkkaamiseen kahdeksi kuukaudeksi, matka-ja kuljetuskustannuksiin sekä esitteiden painatuskustannuksiin.

 

 

 

 

Yhteistyökumppanin nimi/nimet: 
Projektin vetäjä Minna-Karoliina Heino
Yhteistyökumppanit, työryhmä: 

Muut Lukki-kirjastot: Lohjan kaupunginkirjasto, Karkkilan kaupunginkirjasto. Lukki-alueen yläkoulut.

Verkkosivut, tuotetut julkaisut ja materiaalit: 

Paikallislehtien artikkelit:

 Vihdin Uutiset 24.3.2013: "Mikä potentiaali nuorissa kasvaa. Kasvukipuja-projekti tuo esiin yhdeksäsluokkalaisten mielenmaisemia."

Luoteis-Uusimaa 26.3.2013: Kirkonkylän kirjastossa esillä Kasvukipuja-projektin tuloksia. 

http://aforismi.vuodatus.net/lue/2014/01/kasvukipuja-projekti-innosti-kirjoittamaan-aforismeja

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

 Taiteilija Minna-Karoliina Heinon ja Vihdin kirjaston tiet kohtasivat, kun Heino pyysi saada vetää sarjakuvapajaa kirjaston tiloissa vihtiläisille nuorille kesällä 2012. Projekti toteutettiin rahoituksetta, mutta se oli menestys. Osallistujia heinäkuun helteistä huolimatta oli yhteensä 53. Sarjakuvapajan toteutusta pidettiin onnistuneena joten Minna-Karoliinaa pyydettiin pohtimaan pidemmän projektin vetämistä Lukki-kirjastoalueella. Kasvukipuja-projekti sai virallisesti muodon, kohteen ja tekijän joulukuussa 2012.

 Tammikuussa 2013 hiottiin projektin sisältöä kirjastotoimenjohtajan  ja vihtiläisten opettajien kanssa. Tällöin päädyttiin tilanteeseen, että jokainen projektiin sitoutuva äidinkielen opettaja antaa kolme peräkkäistä tuntia projektin käyttöön. Sisältö on projektinvetäjän päätettävissä ja vastuulla. Sisältö muokkautuikin sitä pyöritellessä. Aluksi ajatus kotityönäkin toteutettavasta projektista surkastui ja päätös toteuttaa projekti vain tuntien puitteissa osoittautui hyväksi valinnaksi.

 Projektin pohja rakentui vetäjän lähtökohdista eli tarkoituksena oli käyttää taiteellista vapautta hyödyksi. Projektin vetäjä on opiskellut kirjoittamista sekä kuvataiteita ja työskentelee itse taiteen parissa.

 Projekti pyörähti käyntiin Vihdin yhteiskoulussa. Tuntien jälkeen niin oppilailta kuin opettajalta saatu palaute oli hyvin positiivista. Tuntisuunnitelma oli kahlattu ensimmäistä kertaa läpi ja se toimi. Ei siis tarvittu suuria muutoksia. Projektin edetessä ja ohjaajan otteen varmentuessa sisältö sai pieniä muutoksia ja hioutui lopulliseen muotoonsa; tosin luokkakohtaisesti varioiden.

 Kokonaisuudessaan luokkia oli yhteensä 21 Vihdin, Lohjan ja Karkkilan kouluista. Oppilaita oli noin 440. Niin innostuksesta kuin vastustelusta syntyi upeita kuvia. Kaikki tekivät. Jotkut aloittivat heti, toiset odottivat ensin kohtaamista. Jokainen oppilas kohdattiin.

 Tunnit sujuivat hyvin samalla sapluunalla. Vastalauseet kääntyivät teoksiksi. Kohdatuksi tuli supermies, joka ei kestä kehuja, koska ei ole niitä koskaan kuullut. Aforismeja, joita ei olisi syntynyt ilman projektia ja joskus kyyneleet valtasivat silmät, kun oppilaan työ syvällisyydessään kosketti. Huomioitavaa oli, että ei niin taito tehdä oikein kuin ilmaisun aitous puhutteli. Nuoret olivat myös yllättävän valmita ja helposti itse ilmaisuun lähteviä. Kommentteja ja kiitosta tuli positiivisuudesta ja kannustuksen määrästä. Toki joku kritiikkiäkin kaipasi mutta se ei ollut tämän projektin tarkoitus.

 Kasvukipuja-projektin tarkoitus oli näyttää nuorille, että aina pääsee eteenpäin. Aina löytyy joku keino, josta ottaa kiinni. Kaikki on oikein, kunhan vain yrittää. Hyväksytyksi tulemisen kokemus. Sinut on huomattu. Tämä lähestymistapa tuotti tulosta, kuten jo on mainittu - kaikki osallistuivat.

 Opettajien rooli oli seurata ja halutessaan heillä oli mahdollisuus osallistua. Opettajien tuli pysyä luokassa vastuukysymysten vuoksi. Suurin osa heistä tarkkaili tilannetta. Miten oppilaat toimivat? Miten tunnit etenevät? Osa heistä teki muistiinpanoja. Projektinvetäjälle taattiin suurimmassa osassa luokkia työrauha. Valitettavaa oli, että joskus opettaja saattoi ottaa ohjat omiin käsiin ja jopa ilmaista mielipiteensä oppilaan työstä. Mielipiteen, joka ei ollut kannustava. Tällaisissa tilanteissa keskustelu asiasta ja toive saada vetää projekti omin neuvoin toimi. Suurin osa opettajista oli kannustavia ja kiinnostuneita oppilaiden töistä. He myös osasivat antaa tilaa oppilailleen toteuttaa omaa työtä kuitenkin osoittaen kiinnostuksensa oppilasta kohtaan. Yleisesti yhteistyö opettajien kanssa oli mutkatonta ja uudet kohtaamiset tuovat uusia näkemyksiä asiaan kuin asiaan.

 Osallistuneet luokat olivat hyvin erilaisia. Pääasiassa yhdeksänsistä luokista koostuva kokonaisuus sisälsi yhden JOPO-luokan ja kaksi kirjoittamiseen suuntautunutta kahdeksatta luokkaa. JOPO-luokan kanssa projekti toteutettiin leirikoulussa, jossa he vierailivat muutaman päivän ajan alkusyksystä 2013. Projekti vedettiin kerralla läpi eli kolmen tunnin kokonaisuutena. Se toimi hyvin ja oppilaat innostuivat kehittelemään omia töitään myös viehättävän ympäristön avulla. JOPO-ryhmä oli pienin ryhmä 10 oppilasta kun taas suurimmassa luokassa oli 27 oppilasta.

 Kirjastot olivat projektissa monin tavoin mukana muun muassa tarjoten näyttelytilaa. Upeita näyttelykokonaisuuksia syntyi ja ne herättivät kiinnostusta. Näyttelyitä järjestettiin useampaan otteeseen eri luokkien kesken niin Vihdissä kuin Lohjalla. Myös paikallislehdet huomioivat projektin  kirjoittamalla juttuja näyttelyistä.

 Kasvukipuja-projekti tarjosi nuorille ilmaisumahdollisuuden sillä painotuksella, että prosessi on tärkein. Ei tulos. Ensimmäinen tunti, joka kului materiaaliesittelyyn sekä tutustumiseen loi perustan kahdelle seuraavalle tunnille. Kysymys, mitä projektinvetäjä meistä haluaa, huokui jokaisen luokan ilmapiirissä ensimmäisen tunnin aikana. Ihmetystä herätti tarkkojen tehtävänantojen puuttuminen ja oman ilmaisutavan vapaus. Jotkut oppilaat olivat aluksi hukassa toiset taas tarttuivat hanakasti mahdollisuuteen. Myös pelko häväistyksi tulemisesta leijui ilmassa. Nuoret ovat aistit auki taiteillen myös lapsuuden ja aikuisuuden välissä ja nämä tunteen näkyivät tehdyissä töissä. Oppilaat olivat ylpeitä, ihmetyksissään, yllättyneitä ja tyytyväisiä töistään. Niitä näytettiin tunnilla toisille ja otettiin kotiin mukaan. Tämä kaikki tapahtui kolmessa tunnissa. Onkin ymmärrettävää, että opettajat toivoivat projektin tuntimäärän luokkaa kohti olevan hieman pidempi. Kysyttäessä viisi tai kuusikin tuntia voisi olla sopiva. Silloin pääsisi pidemmälle pintaraapaisun sijaan, joka tosin nytkin upposi. Ilahduttavaa oli, että myös oppilaat tulivat pyytämään uusia tunteja. Tulethan takaisin oli kysymys, johon ei vielä ollut mahdollisuutta vastata.

 Kasvukipuja-projekti on ollut merkityksellinen niin koulussa työskenteleville opettajille ja oppilaille. Ensimmäisen tunnin kirjavinkkauksen avulla kirjaston tarjonta on avautunut oppilaille uudella tavalla. Käsitys on laajentunut siitä, että kirjastosta voi löytää vastauksen useaan kysymykseen eikä vain fiktiivistä kirjallisuutta. Kirja esineenä voi olla mielenkiintoinen, jopa avaamatta.

 Projektin vetäjä on saanut aitiopaikan koulumaailmasta käydessään 21 luokassa ja tavatessaan useita opettajia eri kouluissa. Erityisesti mieleen ovat kuitenkin jääneet oppilaat, joiden kohtaamisesta parhaimmillaan oppii ymmärtämään myös itseään.

 Toivottavasti projekti saa lisärahoitusta. Siitä tulisi vastaus useaan pyyntöön ja toivoon – kiitos.

 

 Minna-Karoliina Heino  16.2.2014

Jatkotoimenpiteet: 

Hankkeelle on haettu jatkoa Kasvukipuja 2-nimellä. Jatkoa ovat toivoneet nimenomaan nuoret itse,  ja jos rahoitusta saadaan, toimintaa hiotaan enemmän työpajan suuntaan.  Kirjasto ei valitettavasti omin varoin pysty palkkaamaan tekijää. Pienimuotoista yhteistyötä vetäjän kanssa tullaan varmasti jatkossa  tekemään tavalla tai toisella.

Kasvukipuja-projektin innoittamana myös Vihdin kunnan nuorisopalvelut pyysi Minna-Karoliina Heinoa vetämään Vihtori-työpajanuorille mukaillun projektin, joka palautteen mukaan onnistui sielläkin  hienosti ja sopi tukemaan aikuistuvia nuoria heidän etsintävaiheessaan. 

Lisätietoa: 

Projektityöntekijän palkkaan kului 5790 euroa. 

Kirjastohenkilökunnan ja opettajien käyttämä työaika (arvio) yhteensä 105 h > 2415 euroa, josta  Vihdin kirjastolaisten työtunnit 45 h x 23 euroa > 1035 euroa.

Muiden Lukki-kirjastojen henkilökunnan ja opettajien käyttämä työaika yhteensä 60 x 23 euroa > 1380 euroa.

Aloituspäivämäärä : 
03/12/2012
Lopetuspäivämäärä : 
30/12/2013
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€12 000
Oma rahoitus yhteensä: 
€5 800
Budjetti euroissa yhteensä: 
€12 000
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€8 800
Oma rahoitus yhteensä: 
€1 035
Muualta saatu avustus: 
€0
Yhteistyökumppanin rahoitusosuus: 
€1 380

Tilastot:
Koulutustilaisuudet: 
21kpl/st.
Koulutuksiin osallistujia: 
440henkilö/person
Tapahtumien lukumäärä: 
0kpl/st.
Tapahtumiin osallistujat: 
0henkilö/person

Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€5 500
 
okm
avi