Kirjasto näkyväksi
Vuoden 2012 Hyvä käytänne   


Kuvan lähde: 
Kouvolan pääkirjasto
Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Kirjaston osoite : 
Salpausselänkatu 33
45101
Kirjaston puhelin : 
02061 55232
Kirjaston sähköposti : 
kirjasto@kouvola.fi
Yhteyshenkilön nimi : 
Tuija Lindström
Puhelin : 
02061 54750
Sähköposti : 
tuija.lindstrom@kouvola.fi
Kuvaus : 

Saimme viime vuonna OKM:n hankeavustusta Kirjasto näkyväksi-hankkeeseen tarkoituksenamme paitsi saada ammattilaisten tekemää markkinointia kaupunkilaisille eri tavoin myös kirjasto näkyväksi rakennuksena kaupunkikuvassa. Tavoitteenamme on päästä räväkkään mainontaan, pois kirjaston ehkä värittömäksikin koetusta imagosta!

Kertakäyttömainontaa

Aloitimme markkinoinnin yhteistyössä kaupungin viestinnän ja mainostoimisto Nitro ID:n kanssa pääkirjaston 40-vuotisjuhlilla; Nitro ID suunnitteli koko juhlaviikon markkinoinnin. Yllätykseksemme pääteemaksi nousi perinteinen LAINA! Tällä teemalla iskimme banderollein, bannerein, roskispöntöissä, kirjaston ulkoseinällä: Laina on ihana asia, Uusi laina netissä, Laina yllätyksellisiin tarpeisiin...

Kestävää mainontaa

Kokonaiskustannusten seurannan takia seuraava askel otettiin vasta Lainan päivänä tänä vuonna: hankimme oranssin Laina-lakana kirjaston ulkoseinään kertomaan kirjaston tarjoamista palvelusta. Lakana oli esillä parin kuukauden ajan, mutta voimme pystyttää sen uudelleen milloin vain,  myös muualle kuin pääkirjaston ulkoseinälle. Tavoitteenamme onkin saada myös kestävää mainontaa hankerahoilla! Toisena esimerkkinä ekomainonnasta mainittakoon Kouvolan dekkaripäivien materiaalit, jotka on nyt suunniteltu niin, että voimme hyödyntää niitä vuosittain.

Kouvolan uusi Kustaa Saksi-brändi

Maaliskuussa Kouvolan kaupunki julkisti Kustaa Saksin ja Nitro ID:N suunnitteleman uuden markkinointibrändin, jonka myötä myös kirjastomainonta muuttui entistä värikkäämmäksi. Kaupungin keskustassa on pylväsbanderolleja kertomassa pääkirjaston kesäaukioloista niin, että ne myös markkinoivat aineistojamme: Riippumaton kesäkaveri, Äkkilähtöjä muille maille, Leffoja kesäiltoihin, Lainaa yllättäviin tarpeisiin, Varmaa pelisilmää, Juniorin viihdepaketti, Kuumia kesäbiisejä.

Kaikkein näyttävimmin  markkinointi-ilmeemme näkyy kuitenkin tänä kesänä uusiin kuoseihin teipatuissa kirjastoautoissamme Oravan Matissa ja Reginassa. Niiden kyljissä keskellä herkullisia Kouvola-näkymiä toistuu Laina-teema. 

Yhteenveto ja tulevaisuus

Hankerahat loppunevat tämän vuodenpäättyessä, roskismainontaa on vielä tulossa syksyllä vähän laajemmalla alueella kuin viime vuonna. Ilman hankerahoja meillä ei olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia tällaiseen markkinointiin. Onko markkinoinnilla sitten ollut merkitystä lainamääriin tai asiakaskäynteihin? Tuskin. Mutta asiakaspalautteesta johtuen uskoisin, että olemme saaneet kirjaston imagoa vietyä aktiivisempaan suuntaan - kirjasto ei vain seiso tönötä paikallaan samanlaisena vuodesta toiseen, vaan se elää, uskoo palveluihinsa ja on ylpeä niistä sekä muuttuu ajan mukana! Laina-teema on koettu humoristisena; kirjasto mokoma mainostaakin eikä mikään pankki!

Markkinointihanke on myös ollut hyvin opettavainen; emme saa valmista pakettia tuosta vain, vaan sen eteen pitää tehdä työtä, myös heittää mainostoimistolle ideoita, joita he sitten jatkojalostavat. Vaaditaan yhteydenpitoa mainonnan konkreettisiin toteuttajiin, joten aikaa oman työn ohella kuluu paljon, varsinkin mainontaa aloitettaessa kun toiminta ja toimijat ovat vieraita.

Harras toiveemme kirjaston saamiseksi näkyväksi myös rakennuksena ei ole tuottanut tulosta yrityksistämme huolimatta - pääkirjastoomme on edelleen vaikea löytää, kirjasto-nimi on vain pääsisäänkäynnillä, isot puut peittävät rakennusta...

Mutta pienoiseksi yllätykseksemme olemme saaneet ikäänkuin tätä markkinointihanketta jatkamaan ELY:ltä hankerahaa palveluneuvojan palkkaamiseen tuotemarkkinointiin; hanke käynnistyy heti, kun sopiva henkilö tehtävään löytyy. Jokainen kirjastolainen tietää, että aikaa ei tahdo löytyä arjen työstä turuille ja toreille juoksemiseen ja kuitenkin henkilökohtainen neuvonta ja suositus on kaikkein tehokkainta!

 

 

 

 

 

 

Aiemmat hankkeet: 

Etelä-Suomen lääninhallitus: kaunokirjallisuuden markkinointi-hanke, 5000 €, 11.6.08-31.12.10.

Tällä hankkeella toteutettiin mm. lyhtypylväsmainontaa Kouvola-Kuusankoski väylällä 15.9-31.12.09. Kirjaston työryhmä laati mainostekstit, graafisen suunnittelun toteutti Lahden ammattikorkeakoulun taideteollisen muotoilun opiskelija Esa Hyytiäinen ja esillepanon hoiti paikallinen mainostoimisto Mainosbuumi.

Kertomakirjallisuuden genrejä mainostettiin höystämällä niitä adjektiivein kuten Veristä sotaa, Karmivaa jännitystä, Huumaavaa romantiikkaa, Fantastista fantasiaa, Mangaa-mannaa? jne.

Samalla hankerahalla  ostimme paikallisbussien valomainontaa, ydinkeskustan äänimainontaa ja uudistimme yhteistyössä lukiolaisten kanssa pääkirjaston satuhuoneen. Oppilaat maalasivat satuaiheisia akryylitauluja, jotka yhdistettiin yhteiseksi seinämäksi nimellä Satumaailma."

 

Aloituspäivämäärä : 
31/03/2011
Lopetuspäivämäärä : 
30/12/2012
 


Anomuksen rahoitus

Toteutunut rahoitus


 
okm
avi