Kirjastosta eväitä ammattiin
Vuoden 2018 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Kuvan lähde: 
Sirkku Petäjä
Nurmijärven pääkirjasto
Kirjaston osoite : 
PL 47
01901
Kirjaston puhelin : 
0403172500
Kirjaston sähköposti : 
kirjasto@nurmijarvi.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Nurmi
Y-tunnus : 
9014643-2
Yhteyshenkilön nimi : 
Annika Herranen
Puhelin : 
0403172514
Sähköposti : 
annika.herranen@nurmijarvi.fi
Hankkeen tavoite: 

Normal
0

21

false
false
false

FI
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normaali taulukko";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Tuhansien suomalaisten nuorten lukutaito on peruskoulun päättyessä niin heikko, että se vaikeuttaa heidän elämäänsä. Lukutaidon heikentyminen näkyy erityisesti poikien lukemisessa ja uhkaa jakaa nuoret menestyjiin ja kelkasta putoajiin. Hankkeen tarkoituksena on tavoittaa peruskoulun päättäneet, vähän lukevat ja perinteisiä kirjastopalveluita käyttämättömät nuoret. Parhaiten tämä toteutuu yhteistyössä Nurmijärven Keudan kanssa

Tavoitteen seurannan mittarit: 

Opiskelijoilta ja opettajilta saatu palaute. Opiskelijoiden suoriutuminen kursseista. Yhteistyömallien toimivuus.

 

Kuvaus : 

Normal
0

21

false
false
false

FI
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normaali taulukko";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

 Kirjastot ovat perinteisesti tehneet aktiivisesti yhteistyötä alakoulujen kanssa ja enenevässä määrin myös yläkoulujen ja lukioiden kanssa, näin myös Nurmijärvellä. Sen sijaan ammattiin opiskeleville nuorille ei ainakaan Nurmijärvellä ole kirjasto tarjonnut minkäänlaista pedagogista toimintaa eikä siihen ole olemassa toimintatapoja tai yhteistyömuotoja.

Nurmijärvellä sijaitsee Keudan ammattioppilaitos, jossa opiskelee monien eri alojen opiskelijoita, ja he valmistuvat muun muassa kokeiksi, rakennusalalle, tietoliikenneasentajiksi, sähköalalle, autoalalle, media-alalle tai lähihoitajiksi. Perinteisesti ammattikoulutuksessa painotetaan työelämän taitoja, mikä näkyy vahvasti opiskelijoiden arjessa. Opetus siirtyy yhä enemmän työssäoppimiseen ja työharjoitteluun. Loppuelämän kannalta tärkeitä ovat kuitenkin myös kaikki yleiset taidot kuten vankka luku- ja tekstitaito sekä medialukutaito.

Hankkeen tarkoituksena on kehittää mediakasvatuksen ja kirjallisuuden sisältöjä ammattiin opiskeleville nuorille. Sisällöt on tarkoitus tuottaa yhteistyössä Nurmijärven Keudan, Nurmijärven kirjaston ja ulkopuolisten luennoitsijoiden ja esiintyjien kanssa.  Pyrimme löytämään ja kokeilemaan erilaisia menetelmiä kuten esimerkiksi, kirjavinkkaus, pedagogiset pakohuoneet, sanataidepajat tai erilaiset luennot nuoria kiinnostavista aiheista.

Lähihoitajaopiskelijoille rakennetaan kaksi eri sisältöistä kirjavinkkauspakettia. Kirjavinkkauksessa on tarkoitus nostaa esille kirjoja, joissa käsitellään lähihoitajien työssään mahdollisesti kohtaamia asioita kuten sairautta, perhe-elämän ongelmia, päihteiden väärinkäyttöä tai mielenterveys ongelmia. Toinen kirjapaketti puolestaan pitää sisällään lastenkirjoja, joita tulevat lähihoitajat voivat hyödyntää työssään varhaiskasvatuksessa. Lähihoitajien kirjavinkkaukset toteuttaa kirjaston oma henkilökunta.  Muille opiskelijaryhmille tilataan kiertävä kirjavinkkari, jonka vinkkaama aineisto räätälöidään kullekin ryhmälle sopivaksi.

Kokeilemme myös opiskelijoille järjestettävää pedagogista pakohuonetta. Pedagogisen pakohuoneen avulla voidaan esimerkiksi elävöittää kirjallisuutta pelillisesti tai tukea opiskelijoiden tiedonhankinta taitoja mysteerin selvittämisen avulla.

Osa nuorista ei lue lainkaan, mutta suurin osa heistä kuuntelee kuitenkin musiikkia. Rap-lyriikka on mainio tapa tutustua teksteihin ja sitä kautta kirjallisuuteen. Hankkeen avulla järjestämme nuorille Rap-lyriikkatyöpajan, joka voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tilaamalla Revi se –runopaja ammattikouluun.  Revi se tutkii kriittisesti mediatekstejä sekä innostaa tuottamaan omia runotulkintoja todellisuudesta.

Pedagogisia pakohuoneita, Rap-lyriikka pajoja tai muita lukemista edistäviä toimia voidaan ulottaa myös peruskoulun yhdeksättä luokkaa käyville nuorille Nurmijärven jokaisessa taajamassa. Toivomme näin löytävämme uusia toimintamalleja, joita voimme hyödyntää lukemisen ja lukutaidon edistämistyössä.

Avustusmäärärahaa on tarkoitus käyttää myös sijainen palkkakuluihin, jotta kirjastonhoitajan työaikaa vapautuu perustyöstä projektityöhön. Projektin aikana on tarkoitus kartoittaa mahdollisia esiintyjiä, työpajoja ja muita sisältöjä ammattikouluun yhdessä Keudan opettajien kanssa ja samalla arvioida myös sisältöjen sopivuutta yläkouluihin. Koska ammattikoulun kanssa tehtävä yhteistyö on kokonaan uutta sekä kirjastolle että Keudan opettajille, vaatii toimintamallien suunnittelu paljon työtä. Kirjastolle ammattikoulun opetussuunnitelmat ja opetuksen toteutustavat ovat vieraita, joten tarvitaan paljon selvitystyötä ja sisältöjen räätälöintiä yhdessä opettajien kanssa. Kokeilussa on tarkoitus tuottaa laajasti ja laadukasta toimintaa, jotta sillä olisi myös vaikuttavuutta. Nyt luotavia toimintamalleja ja sisältöjä voidaan jatkossa monistaa. Kokemusten pohjalta poimitaan parhaimmiksi osoittautuvat mallit ja sisällöt, ja toivottavasti niiden pohjalta kirjasto voi perustella jatkorahoituksen kunnan tulevien vuosien talousarvioon.

Yhteistyökumppanin nimi/nimet: 
Nurmijärven Keuda
Aloituspäivämäärä : 
01/10/2018
Lopetuspäivämäärä : 
31/12/2019
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€10 000
Oma rahoitus yhteensä: 
€3 700
Budjetti euroissa yhteensä: 
€13 700
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€0
Oma rahoitus yhteensä: 
€0
Muualta saatu avustus: 
€0
Yhteistyökumppanin rahoitusosuus: 
€0


Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€10 000

Http://hankkeet.kirjastot.fi/ohjeita/perustelumuistio-2017. Kirjaston oman rahoituksen osuus on 20 % kustannusarviosta.

 
okm
avi