Kirjavinkkauksella lisää lukuintoa
Vuoden 2014 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Wiitaunionin aluekirjasto
Kirjaston osoite : 
Pihtiputaan kirjasto, Keskustie 9
44800
Kirjaston puhelin : 
014-459 6861, 044 7335 692
Kirjaston sähköposti : 
pihtiputaan.kirjasto@pihtipudas
ISIL-tunnus : 
FI-Wiita
Y-tunnus : 
0243027-4
Yhteyshenkilön nimi : 
Jari Eskelinen
Puhelin : 
040 860 0184
Sähköposti : 
jari.eskelinen@pihtipudas.fi
Hankkeen tavoite: 

Haemme hankeavustusta kirjavinkkausten ja/tai kuvanlukutaidon ”vinkkausten”  järjestämiseen Wiitaunionin aluekirjaston alakoulujen jokaiselle luokka-asteelle.

Tavoitteen seurannan mittarit: 

Vinkkausten määrä ja osallistujat

Kuvaus : 

Wiitaunionin aluekirjastossa on kaksi toimipistettä, jotka sijaitsevat kahdessa eri kunnassa, Viitasaarella ja Pihtiputaalla. Viitasaaren kirjasto yhdessä Haapaniemen alakoulun kanssa on yksi syksyn 2013 Lukuinto-pilotoijista. Yhteistyö kirjaston ja alakoulun kesken on lähtenyt hyvin käyntiin esimerkiksi kirjastonkäytön opetuksessa eräänlaisen kirjastosuunnistuksen muodossa. Tällainen toiminta on Viitasaaren kirjastossa uutta, mutta sitä on tarkoitus jatkaa ja kehittää mahdollisimman kattavaksi ja hyväksi.

 Käytettävissä olevan henkilökuntamme turvin pyrimme jatkossa tarjoamaan kaikille aluekirjastomme kolmos-nelosluokkalaisille kirjastosuunnistuksen. Haluamme kuitenkin myös houkutella kaikkia alakoululaisia lukemaan tarjoamalla heille kirjavinkkausta, jonka tekee ns. ammattikirjavinkkaaja. Vakituinen henkilökunta ei resurssipulan takia pysty perehtymään kirjavinkkaukseen, joten lukuinnon nostattamiseksi kirjavinkkaukseen tarvittaisiin ulkopuolinen tekijä.

Haapaniemen koulun lukuinto-pilotoinnin teemana on monilukutaidon kehittäminen. Erityinen painopiste on kattotermin medialukutaito alla olevan kuvanlukutaidon monipuolisessa oppimisessa. Eri luokka-asteet ovat perehtyneet kuvanlukutaitoon eri teemojen kautta: esikoululaiset satujen, ykkös-kakkosluokkalaiset runon, kolmos-nelosluokkalaiset tiedon ja viitos-kuutosluokkalaiset kaunokirjallisuuden ihmissuhteiden tematiikan avulla.

Näiden teemojen mukaisesti voisi kirjavinkkausta myös toteuttaa pelkästään ns. perinteisessä kirjavinkkauksessa, jossa lukemaanhoukutteleminen tapahtuu kertomalla kirjasta jotakin, mutta jättämällä kerrontaan eräänlainen koukku, joka houkuttelee lukemaan kirjan itse ajatuksella ”kuinkas sitten kävikään?”. 

Tämän lisäksi kuvanlukutaito voidaan yhdistää kirjavinkkaukseen erilaisin toiminnallisin menetelmin, esimerkiksi työpajatyyppisesti muuttamalla tekstiä kuvaksi tai kuvaa tekstiksi. Medialukutaidon kehittäminen kattoterminä antaakin lukemattomia mahdollisuuksia siihen, millä tavoin kirjasto voisi tukea kuvanlukutaitoa ja millä tavoin kirjavinkkauksen voisi yhdistää elämykselliseen ja toiminnalliseen lukemaanhoukuttelemiseen alakoululaisten keskuudessa.

Haemme hankeavustusta kirjavinkkausten ja/tai kuvanlukutaidon ”vinkkausten”  järjestämiseen Wiitaunionin aluekirjaston alakoulujen jokaiselle luokka-asteelle.

 

Aikataulu

Syksy 2014

kirjavinkkaukset / kuvanlukutaidon työpajat tms.  5-6 lk

Kevät 2015

kirjavinkkaukset / kuvanlukutaidon työpajat tms. 1-2 lk

kirjavinkkaukset / kuvanlukutaidon työpajat tms. 3-4 lk

 

Verkkosivut, tuotetut julkaisut ja materiaalit: 

You Tubessa kaksi animaatiota : "Mursu, hylje ja mysteerinen merihirviö" ja "Riivattu keinutuoli".

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

Kirjavinkkauksella lisää lukuintoa –hankkeella pyrittiin luomaan jatkumoa edelliselle hankkeelle ”Mitä vinkkaat”  sekä edelleen kehittämään kirjaston ja alakoulun hyvin toimivaa yhteistyötä. Alun perin hankkeen tavoitteisiin pyrittiin kirjavinkkauksella, samoin pyrittiin etsimään tapaa, jolla kirjavinkkauksen voisi yhdistää kuvanlukutaitoon toiminnallisella menetelmällä, jossa tekstiä muutetaan kuvaksi tai toisin päin. Tavoitteena oli koko ajan elämyksellinen ja/tai toiminnallinen lukemaan houkuttelu.

 

Aikataulu, joka avustusta haettaessa oli ohjenuorana, ei toiminut laisinkaan. Alkuperäisessä suunnitelmassa ajattelimme ottaa yhden luokka-asteen kerrallaan kohderyhmäksi per lukukausi. Käytännössä tällaisen järjestäminen olisi syönyt suuren summan avustusrahoista pelkkiin matkakustannuksiin. Aikataulua muutettiinkin rajusti siten, että vuoden 2014 syyslukukaudella kirjavinkkari Jaana Kakkonen kiersi hankkeessa mukana olevien kahden kunnan koulut kerralla läpi. Hän vinkkasi jokaiselle luokka-asteelle erikseen ja viipyi koko reissussa kahdeksan päivää. Jokaiselta koululta saimme positiivista palautetta kirjavinkkarista.

 

Kevätlukukaudella 2015 kirjailija Harri István Mäki teki vastaavanlaisen kiertueen kaikilla hankkeessa mukana olleella koululla. Tässä kaikki luokat olivat yhtä aikaa kuuntelemassa tai isoimmilla kouluilla osa luokista opettajien arvioinnin mukaan. Mäen kiertue kesti kaksi päivää ja kirjailijan lukemaan innostaminen toimi, jos mahdollista, vielä paremmin kuin kirjavinkkarin. Mäki osasi kertoa työstään kiehtovasti, samoin hän esitteli kirjojaan niin hyvin, että useat oppilaat innostuivat lukemaan niitä vapaa-ajallaan. Yhdellä luokalla ns. pulpettikirjaa ei olisi millään haluttu jättää kesken, niin hyvin lukemaan houkuttelu toimi. Kaikki saamamme palaute oli erittäin positiivista ja samanlaisia vierailija toivottiin myös lisää.

 

Siksi syyslukukaudella 2015 kiersi toinen kirjailija, Tapani Bagge, kertomassa työstään. Tämä toteutettiin lähes samanlaisella ohjelmalla kuin edellinen kirjailijavierailu ja koulujen antama palaute oli jälleen erittäin positiivista. Myös Bagge kertoi työstään ja kirjoistaan erittäin kiehtovalla tavalla, joka innosti lapsia lukemaan ja myös kyselemään kirjailijan ammatista.

 

Hankkeen kuvanlukutaito-osuus järjestettiin kustannussyistä arpomalla animaatiotyöpaja kahdelle luokalle. Syyslukukaudella 2014 Arttu Kotisara ohjasi Viitasaaren keskuskoulun kuudennelle luokalle animaatiotyöpajan. Valmis elokuva näytettiin lukuviikolla kirjaston ja alakoulun yhteisesti ideoimassa tapahtumassa. Kevätlukukaudella 2015 oli Pihtiputaan arvonnassa voittaneen neljännen luokan animaatiotyöpajan vuoro. Myös se esitettiin juhlallisesti ensi-illassa. Kummatkin lasten tekemät elokuvat löytyvät You Tubessa kirjoittamalla hakukenttään elokuvan nimen Mursu, hylje ja mysteerinen merihirviö.  Viitasaaren tuotos löytyy nimellä Riivattu keinutuoli.

 

Näiden tapahtumien lisäksi järjestettiin vielä vuoden 2015 marraskuussa vuorovaikutuksellinen tarinankertomistapahtuma: Peppi kertoo ystävyydestä. Kohderyhmänä olivat tällä kertaa alle kouluikäiset päivähoidossa olevat lapset. Palkkasimme Sirpa Häkkisen tehtävään. Hän pukeutui Peppi Pitkätossuksi. Rekvisiittana oli hirnuva keppihevonen, matkalaukku täynnä tarroja paperisilpun seassa ja paperimassasta valmistettu 200 kg:n paino. Lapset kuuntelivat kertomusta Pepistä. Koko ajan pääpaino oli vuorovaikutuksellisuus, joten lapsilta kyseltiin paljon kysymyksiä, kuunneltiin heidän tarinansa. Lisäksi lapset pääsivät itse ratsastamaan Pepin hevosella, kokeilemaan painonnostoa ja lisäksi laulamaan Peppi laulun yhdessä. Peppi kävi yhteensä viidessä eri ryhmässä Viitasaaren ja Pihtiputaan alueella ja kaikki pitivät oikein paljon esityksestä. Näin lapset pääsivät tarinoiden maailmaan ja kenties innostuivat itse etsimään lisätietoa Peppi Pitkätossusta kuva- ja lastenkirjoista, sillä yllättävän monelle Peppi Pitkätossu oli uusi tuttavuus.

Jatkotoimenpiteet: 

Kirjavinkkaukset ja kirjailijavierailut on todettu niin toimiviksi lukemaan innostamisessa, että niihin pyritään suuntaamaan resursseja myös tulevaisuudessa. 

Aloituspäivämäärä : 
01/08/2014
Lopetuspäivämäärä : 
31/12/2015
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€9 500
Oma rahoitus yhteensä: 
€1 500
Budjetti euroissa yhteensä: 
€11 000
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€9 498
Oma rahoitus yhteensä: 
€1 500
Muualta saatu avustus: 
€0
Yhteistyökumppanin rahoitusosuus: 
€0

Tilastot:
Koulutustilaisuudet: 
34kpl/st.
Koulutuksiin osallistujia: 
595henkilö/person
Tapahtumien lukumäärä: 
17kpl/st.
Tapahtumiin osallistujat: 
1 015henkilö/person

Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€8 000

Hanke on kokonaisuudessaan hakuehtojen mukainen. Avustusta voi käyttää hakemuksessa esitetyn erittelyn mukaisesti. Perustelumuistio 2014, ks.

http://hankkeet.kirjastot.fi/ohjeita/perustelumuistio-2014

 
okm
avi