Kolmoset kirjastokoukkuun
Vuoden 2013 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Vihdin kunnankirjasto
Kirjaston osoite : 
Pisteenkaari 9
03100
Kirjaston puhelin : 
09-4258 3181
Kirjaston sähköposti : 
vihdin.kunnankirjasto@vihti.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Vihti
Y-tunnus : 
0131905-6
Yhteyshenkilön nimi : 
Merja Lonkainen
Puhelin : 
044 042 1149
Sähköposti : 
merja.lonkainen@vihti.fi
Kuvaus : 

Tavoitteena on tehdä suunnitelma ja luoda malli, jossa kaikki kolmosluokkalaiset kutsutaan vuosittain kirjastoon. Käynti sisältää joko yhdessä tai kahdessa osassa tiedonhaun opetusta kirjastoseikkailun merkeissä ja kirjavinkkausta.

Suunnitelmallinen toiminta kohderyhmän (3. luokat) ja kirjastokäynnin sisällön suhteen säästää kirjaston resursseja mutta myös tavoittaa kattavasti yhden ikäluokan. Vihdissä koululaiset käyvät hyvin epätasaisesti kirjastossa kirjaston ja koulujen yhteistyösuunnitelmasta huolimatta.

Tarkoitus on saada kirjastoseikkailusta ja kolmosten vierailuista myös sellainen, minkä useampi henkilökunnasta voi tarvittaessa vetää.

Avustusta haetaan suunnitelman tekemiseen ja mallin luomiseen sekä toiminnan testaamiseen ja käynnistämiseen, mihin ei nykyisellään ole henkilöstö- eikä muuta resurssia kirjastossa. 

 

Yhteistyökumppanit, työryhmä: 

Alakoulujen 3. luokat Vihdissä, alakoulut

Verkkosivut, tuotetut julkaisut ja materiaalit: 

Artikkeli "Rikostutkinta on kirjastossa kesken" Vihdin uutisissa loppuvuodesta 2014.

Tuotetut julkaisut (2 kpl) etsiväseikkailun toteutukseen liittyen.

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

Toteutus

Kaikki Nummelan alueen ja Kirkonkylän alueen kolmasluokkalaiset kutsuttiin etsiväseikkailuun. Kirjastoon lavastettiin viisi rikospaikkaa. Kun luokka saapui kirjastoon,heitä oli vastassa rikoskomisario ja etsivä, jotka kertoivat johdannon siitä, mitä edellisenä yönä oli tapahtunut. Rikostutkinta oli jäänyt kesken ja oppilaiden tehtävänä oli tutkia rikospaikat, kuvata ja kerätä todisteet sekä päätellä mitä oikein oli tapahtunut. Rikospaikkatutkintaan annettiin vihjeitä ja sen jälkeen lähdettiin kiertämään viidessä ryhmässä rikospaikkoja QR-koodireittimerkkien avulla. Jokaisella ryhmällä oli välineenä iPad, etsivän rikostutkintasalkku välineineen, perinteinen lehtiö + kynä. Jokainen ryhmä kiersi viisi paikkaa, samalla kirjasto tuli tutuksi. Komisario ja etsivä auttoivat tarvittaessa ja kiersivät mukana. Lopuksi keräännyttiin yhteen ja keskusteltiin siitä, mitä rikospaikoilla oli havaittu sekä mitä mahdollisesti oli yöllä tapahtunut. Kokonaan valmista ratkaisua ei kerrottu, ohjailtiin lasten havaintojen perusteella oikeaan suuntaan.  Kun luokka lähti kirjastosta, heille annettiin tehtäväksi kirjoittaa omien muistiinpanojen, näytteiden ja kuvien perusteella rikosraporttiselvitys. Opettajalle ladattiin google driveen kuvat ja mallipohjat luokan työskentelyä varten. Luokkaan laitettiin myöhemmin "poliisien" rikospaikkaraportti + oppilaiden oma versio tapahtumista. (Tässä liitteenä poliisien rikospaikkaraportteja.)

Johdanto seikkailuun,  kun luokka saapui kirjastoon:

"Viime yönä klo 4.32 kirjaston hälyttimet alkoivat soida. Vartiointiliikkeen kaksi vartijaa saapui paikalle 22 minuutissa. Kirjasto oli pimeänä. Toinen vartija meni sisään etuovesta, toinen takaovesta. Yksi tunkeilija yllätettiin pakomatkalla tässä kohdassa, ja kuten huomattiin tunkeilija on kaatunut ja lyönyt päänsä. Paikalle piti kutsua ambulanssi. Hän on tällä hetkellä Lohjan sairaalassa eikä häntä voida kuulustella. Koska loukkaantunutta epäiltyä piti hoitaa vartijat eivät ehtineet tarkistaa muuta rakennusta, mutta äänine perusteella he epäilevät että tilasta saattoi paeta toinenkin tunkeutuja. Paikalle kutsuttiin poliisit Joensuu ja Tervo aloittivat rikospaikkatutkinnan, mutta saivat hälytyksen kesken kaiken kiirelliisempään hälytystehtävään Vihdin museolle. Teidän tehtävänne on suorittaa rikostutkinta loppuun ja päätellä mitä kirjastossa viime yönä oikein tapahtui..."  Tämän jälkeen annettiin ohjeita rikostutkinnasta ja välineistä. Jokaisella rikospaikalla oli myös QR koodeilla ohjeita ja vinkkejä. 

Projektin suunnittelu

Tavoitteena oli tehdä vuosittain kaikille kolmasluokkalaisille toistettava ohjelma. Vedettävissä 1- 2 hengen voimin.  Ohjelma on toteutettu niin, että yhteistyötaidot ryhmissä, päättelykyky, median käyttö (iPadit, kuvaaminen) sekä kirjasto ympäristönä tulevat tutuksi.

Projektia työsti kirjastosta lasten kirjastonhoitaja Janika Puolitaival ja kirjastovirkailija Tiina Piirainen. Aluksi lähdimme suunnittelemaan elokuviin pohjautuvaa seikkailukierrosta sekä siihen yhdistettynä kirjavinkkausta. Suunnittelun edetessä teema vaihtui, koska halusimme kirjastokäynnin yhteydessä aktivoida oppilaita ryhmätyöskentelyyn sekä yhdistää tapahtumaa mediakasvatukseen iPadien käytön ja kuvaamisen kautta. Kiertämällä kirjastoa myös kirjasto tilana tuli tutuksi. Projektin edetessä huomasimme että ryhmien yhteistyötaidot ja toisen huomioiminen nousivat myös tärkeäksi osaksi kierroksia. Etukäteen käytimme runsaasti aikaa myös iPadien käytön opetteluun sekä erilaisiin sovelluksiin tutustumiseen. Suunniteltu dekkarikirjavinkkaus vaihdettiin oman tekstin tuottamiseen: oli luontevaa että oppilaat jatkavat päättelyä tapahtumista koulussa ja tekevät ns. raportin/oman tarinan. Teema tulee samoilla oppilailla jatkumaan  neljännellä luokalla: silloin vinkkaamme salapoliisi/dekkarikirjoja.

Hankinnat 

6 iPadia pääkirjastoon ja Kirkonkylän kirjastoon, eli yhteensä 12 iPadia. Molempiin kirjastoihin Apple-TV ryhmätöiden purkua varten. Viisi rikostutkismuspakettia l. etsiväsalkkua, joissa välineitä mm. sormenjälkien ja näytteiden ottoon ym. rikostutkintaa auttavia välineitä. Kaksi mikroskooppia ja tutkintavälineitä yhteen "rikoslaboratiooon".  Rikospaikkojen lavastusvälineitä, mm. rikospaikkanauhaa, ensiapulaukku, tyhjä pitsalaatikko, "kultaisia" mitaleita,  kaiverrettuja kirjoja.

Suurin osa avustuksesta menikin lopulta iPadien hankintaan, lisäksi palkattiin kolmeksi viikoksi sijainen Kirkonkylän kirjastoon marraskuuksi 2014.

Lisäksi google driveen perustettiin oma tili tälle seikkailulle ja sinne ladattiin opettajien käyttöön "tutkijoiden" ottamat kuvat.  Lopullista rikosraporttia varten valmiit mallipohjat  käytettäväksi.

Varusteet

1 poliisi + 1 salapoliisi ohjaavat toimintaa:

Poliisin asu: housut, takki, lakki, vyö, pilli

Salapoliisin asu: viitta, lakki

5 rikossalkkua
Salkun sisältö: sormenjälkikortit, sormenjälkien ottamiseen pulveria, pensseli, muovia. Suurennuslasi. Erilaisia pihtejä ja näyteputkiloita. Erikoisvalo näkymättömän tekstin lukemiseen. Todisteiden numerointilaput 1-6. Viivotin/mitta. Musta muovialusta näytteiden käsittelyyn.

5 vihkoa ja 5 kynää: jokaiselle ryhmälle muistiinpanovälineet

5 iPadia: jokaiselle ryhmälle yksi. Ipadeihin ladattu QR Reader, käytettävissä myös kamera ja nettiyhteys vinkkien hakemiseen. Google drive asennettu kuvien siirtoa varten.

Jatkotoimenpiteet: 

Projektin tulevaisuus:   Tavoitteenamme oli tehdä kaikille kolmosille sopiva, vuosittain toistettava kirjastotapahtuma. Ohjelman saimme toteutettua niin, että yhteistyötaidot ryhmissä, päättelykyky, median käyttö (iPadit, kuvaaminen) sekä kirjasto ympäristönä tulivat tutuksi. Onnistuimme tavoitteessamme: lapsilta ja opettajilta on tullut hyvää palautetta. Seikkailuihin pääsivät mukana vain pääkirjaston ja Kirkonkylän kirjaston vieressä olevien alakoulujen kolmasluokkalaiset. Haja-asutusalueen oppilaat eivät tähän päässeet/pääse mukaan kustannussyistä. Suunnitelmissamme on keväällä 2015 pitää alakoulujen opettajille opetustuokio miten tälläinen seikkailu rakennetaan, esimerkiksi haja-asutusalueiden kouluille heidän omin voimin.   Totesimme että projekti sitoo välttämättä kaksi työntekijää, yhteen luokkaan kuluu aikaa 5 h. Jatkossa hajautammekin  luokat syksylle ja keväälle. Opettajien palautteen perusteella muutamme hieman rasteja niin että joillakin rasteilla on ratkaistavissa heti arvoitus. Vaikka kierrokset ovat työläitä toteuttaa, haluamme niitä jatkaa, koska saamme niillä "kolmoset kirjastokoukkuun". Projektirahoituksella hankittuja iPadeja ja Apple-TV:tä hyödynnämme jatkossa myös toki muiden projektin ja ryhmien parissa.

Lisätietoa: 

Omarahoitusosuus koostuu kahden työntekijän hankkeeseen käyttämistä työtunneista, joita oli yhteensä 407,5 tuntia.
Työtunnit 407,5 x 23 euroa = 9372,5 euroa

Hankerahalla palkattiin sijainen 3 viikoksi asiakaspalveluun, jotta hankkeesta vastaneilla työntekijöillä oli mahdollista toteuttaa tapahtumat.

Aloituspäivämäärä : 
01/08/2013
Lopetuspäivämäärä : 
31/12/2014
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€13 000
Oma rahoitus yhteensä: 
€2 000
Budjetti euroissa yhteensä: 
€15 000
Haettu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€19 415
Oma rahoitus yhteensä: 
€9 373

Tilastot:
Tapahtumien lukumäärä: 
13kpl/st.
Tapahtumiin osallistujat: 
229henkilö/person

Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€10 000
 
okm
avi