Lasten ja nuorten tavoittaminen ja osallistaminen Kyyti.fi-sivuston kautta
Vuoden 2013 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Kuvan lähde: 
Kouvolan kirjastojen kuva, valokuvaaja Tuija Lindström
Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Kirjaston osoite : 
Salpausselänkatu 33
45100
Kirjaston puhelin : 
020 615 4293
Kirjaston sähköposti : 
kirjasto@kouvola.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Kom
Y-tunnus : 
0161075-9
Yhteyshenkilön nimi : 
Salla Palmi-Felin (Reija Piilola)
Puhelin : 
020 615 5671
Sähköposti : 
salla.palmi-felin@kouvola.fi
Kuvaus : 

Hankkeen tavoitteena on lasten ja nuorten tavoittaminen ja osallistaminen erityisesti kyyti.fi-sivuston kautta. Pyrimme kasvattamaan lasten ja nuorten lukuintoa ja päivittämään sivut kohderyhmien tarpeita vastaaviksi ja vuorovaikutusta herättäviksi. Tavoitteemme on sitouttaa henkilökunta sisällöntuotantoon ja tehostaa ja monipuolistaa lasten-, ja nuortenkirjastotyötä. Tarkoitus on tuottaa muun muassa videomuotoista opetusaineistoa kirjavinkkaukseen ja tiedonhakuun. Tätä materiaalia voidaan hyödyntää myös pienissä kirjastoissa sekä kouluissa koko Kymenlaakson alueella tai laajemminkin. Videoiden tuotannossa pyrimme yhteistyöhön paikallisten koulujen kanssa, jotta saamme osallistettua paikalliset nuoret mukaan sivujen tuotantoon. Haluamme tehdä lasten-, ja nuortensivuistamme ajan hermolla olevan lasten-, ja nuortenkirjastotyön vuorovaikutuskanavan, jonka sisällön kohderyhmät kokevat antoisaksi ja informatiiviseksi.

Suunnitelmissamme on käsitellä sivuilla esimerkiksi seuraavia teemoja: aineistovinkit, ajankohtaiset asiat (mm. julkkisten synttärit ja linkkejä tämän kirjastossa olevaan aineistoon, linkkivinkkejä opiskeluun, ystäväkirja jossa nuoret kirjastonkäyttäjät voivat esittäytyä, kuukauden kilpailu, blogipostauksia eri aiheista ja teemaan sopivista kirjoista, levyistä ja elokuvista sekä virtuaalinen chattivihko. Nuorten osallistumisinto on tullut esiin jo kirjastoissamme olevista paperisista chattivihkoista, joiden kautta nuoret esittävät kysymyksiä eri asioista ja kommentoivat aktiivisesti palveluitamme ja tilojamme ja esittävät toiveita. Haluamme luoda vastaavan mahdollisuuden myös nettiin ja löytää kanavan jolla tavoittaa lapset ja nuoret nykyistä paremmin.  Kiinteän suhteen luominen lapsiin ja nuoriin on tärkeää, etteivät he putoa pois kirjastojen käyttäjäkunnasta. Lukuinnon kasvattaminen on tärkeää lasten ja nuorten puolesta tehtävää työtä ja haluamme panostaa siihen voimakkaasti.

Koska sivujen uudistaminen on suuritöistä ja myös it-asiantuntemusta vaativaa, haemme hankerahaa pohjatyön tekemiseen. Teknisen puolen toteutuksen lisäksi henkilöstökulut ovat hankkeen suurin menoerä.  Henkilökunnan oman osaamisen täydennykseksi palkkaamme kuukaudeksi videoiden teon ammattimaisesti hallitsevan henkilön, jonka avulla saamme vinkkaus- ja tiedonhakuvideot valmiiksi. Videoprojektiin liittyen aiomme järjestää myös vinkkaus-, ja maskeeraustyöpajan, jossa sekä henkilökunta että projektiin osallistuvat nuoret saavat ammattitaitoista esiintymis-, ja maskeerausohjausta.

Olemme laskeneet että omasta henkilökunnastamme (Kouvolan kaupunginkirjasto ja Kotkan kirjasto) hankkeeseen osallistuu kuusi ihmistä, joista jokainen työskentelisi noin yhden kokonaisen päivän kuukaudessa hankkeen hyväksi. Hankkeen kokonaiskesto on yksi vuosi. Tämän jälkeen sivujen pohja on valmis ja työstä on tullut osa arkirutiiniamme.

Yhteistyökumppanit, työryhmä: 

Kotkan kaupunginkirjasto, Pirjoriitta Mäkelä

Verkkosivut, tuotetut julkaisut ja materiaalit: 

Kymenlaakson kirjastojen lasken ja nuorten verkkokirjasto osoittessa  http://www.kyyti.fi. Lasten sivuston osoite on  http://www.kyyti.fi/palvelut/lapset ja nuorten sivuston osoite on http://www.kyyti.fi/palvelut/nuoret

Valmiit vinkit ovat nyt Kyytissä:  http://www.kyyti.fi/vinkit/vinkkivideot.

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

Kymenlaakson kirjastojen lasten ja nuortenkirjastonhoitajat ideoivat yhteistyössä lasten ja nuorten sivujen uudistuksen www.kyyti.fi-sivustolle. Hanketyö lähti liikkeelle hitaasti kiiruhtaen ja ensimmäiseksi Kyyti.fi-sivuston lasten ja nuorten osioista poistettiin kaikki vanhentunut sisältö. Sen jälkeen päätettiin Kyyti-kirjastojen lasten ja nuorten kirjastotyötä tekevien kanssa yhteisesti sivujen uudet sisällöt. Alkuperäisestä hankesuunnitelmasta otettiin mukaan toteuttamiskelpoiset ideat.

Graafinen ilme ja toteutus ostettiin kouvolalaiselta mainonnan suunnittelutoimisto Sepeteukselta. Lasten sivujen teemaksi valikoitui Kymenlaakson kirjastojen yhteinen maskottikissa Villi-Rilli ystäviensä Inkki-pinkki-pupun ja Junnu-Kotkan kanssa. Villi-Rilli on Petra Heikkilän Kymenlaakson kirjastoille luoma hahmo. Nuorten sivuille toteutettiin nuorten maailmaan sopiva graffititeema.  Sivujen ulkoasun suunnitteluun osallistui Kyyti-alueen kirjastoista 12 henkilöä, päävastuun ollessa Kouvolan kaupunginkirjastolla.

Lasten ja nuorten sivujen ulkoasun lisäksi myös sisältöä uudistettiin. Molemmille sivuilla on nyt esillä lapsia ja nuoria koskevat Kymenlaakson kirjastojen ajankohtaiset asiat ja tapahtumakalenteri sekä omat uutuuslistaukset. Myös satutunnit löytyvät nyt lasten sivulta helposti. Lasten ja nuorten sivuille toteutettiin omat Kysy Kirjastolta/Kysy Villi-Rilliltä – kysymyspalstat. Sivujen kautta kysymyksiä tulee hiljalleen tasaista tahtia. Tällä hetkellä kysymyksiä ja vastauksia on parikymmentä. Lasten sivuille toteutettiin neljä Villi-Rillin kirjastovideota kouvolalaisin voimin. Villi-Rillin kirjastovideot ovat kepeitä opasvideoita kirjastokortin hankkimisesta, lainojen uusimisesta ja kirjojen löytämisestä kirjastosta.

Lasten ja nuorten sivustojen sisällöntuotantovastuu vaihtuu kirjastojen kesken neljän kuukauden välein sovitulla tavalla. Sivuille tuotetaan säännöllisesti ajankohtaisia artikkeleita ja kirjavinkkejä. Lisäksi kirjastojen lasten ja nuorten tapahtumat tallennetaan Kyytiin. Lisäksi uudesta aineistosta tehdään viikottain uutusnostoja. Lasten ja nuorten sivuille voivat tuottaa sisältöä kaikki Kymenlaakson kirjastojen lasten ja nuortentyötä tekevät kirjastolaiset.

 Kymenlaakson kirjastojen Kyyti.fi -sivuston vinkkivideoiden tekeminen Kouvolan kouluissa

 Lasten ja nuorten sivuilla on sekä kirjallisia kirjavinkkejä että vinkkivideoita. Vinkkivideoita on vielä vähän, koska niiden tekeminen on työlästä. Useimmat kirjavinkit ovat kirjastojen omia, eivät asiakaskunnan itsensä tekemiä. Tästä poiki ajatus, että lapsia ja nuoria tulisi kannustaa vinkkivideoiden tekemiseen. Vertaisvinkkaus on ehkä tehokkainta vinkkausta, ja samalla luetun kirjan sisältöön joutuu paneutumaan intensiivisemmin muokatessaan sitä uudeksi sisällöksi. Lukeminen voisi olla mielekkäämpää, jos sillä on jokin näkyvä tavoite. Myös Kyyti.fi -sivuston käyttäjäkunta saattaisi lisääntyä, kun siellä on lasten ja nuorten itsensä tuottamaa materiaalia.

Kouvolassa projektiin osallistui viisi opettajaa yhden kirjastonhoitajan kanssa. Helmikuussa 2015 ryhmäydyttiin tapaamalla kahdesti pääkirjaston Medianmajan tiloissa ja harjoiteltiin tekemään esiintymismaskeerauksia Kouvolan teatterin maskeeraajan opastamana. Maskeerausta harjoiteltiin myös siksi, että vielä silloin oli käsitys, etteivät lapset saa näyttäytyä videoissa tunnistettavasti omana itsenään. Myöhemmin tämä tieto kumottiin, joten maskeerauksesta tuli hauska lisä projektiin. Jokainen opettaja sai luokkaansa omaksi maskeerauspakkauksen, jossa oli ammattilaisten perustarvikkeita maskeerausten tekemiseen ja poistamiseen.

Kukin opettaja valitsi kirjan, jonka luetuttivat oppilaillaan. Sen jälkeen kirjasta tehtiin enintään kolme minuuttia kestävä käsikirjoitus, jonka perusteella vinkkivideo kuvattiin. Kirjastonhoitaja oli valmis osallistumaan tarpeen mukaan, mutta luokat toimivat hyvin itsenäisesti. Jotkut halusivat maskeeraus- tai puvustusapua, toiset taas kuvausassistenttia. Yleensä oppilaat kuvasivat ja editoivat itse. Muutamat luokat käyttivät Kouvolan pääkirjastossa sijaitsevan Mediamajan apua editoinnissa.

Valmiit videot laitettiin Kyyti.fi-sivustolle toukokuun lopussa Youtuben kautta. Koska katsojat haluttiin ohjata kirjaston sivuille, näkymäksi valittiin ei julkinen eli videot eivät ole yleisesti Youtubessa nähtävissä.  Nyt joulukuussa 2015 - eli noin puolen vuoden jälkeen julkaisemisesta - videoilla on ollut katselukertoja useista kymmenistä pitkästi yli sataan.

Kesällä lasten ja nuorten Kyyti-sivustoilla oli artikkeli, jossa kannustetaan lapsia ja nuoria tekemään vinkkivideo vapaa-ajalla ja toimittamaan se kirjastolle julkaistavaksi.Kouluilta tulleen palautteen mukaan vinkkivideoiden tekeminen sopisi esimerkiksi koulujen kerhotoiminnaksi. Varsinaiseen äidinkielenopetukseen sitä on vaikea nivoa, koska työtunteja kuluu paljon, jopa 30 tuntia lukemisen aloituksesta editointiin saakka laskettuna. Myös opettajalle videon tekeminen tuo paljon uutta ja ylimääräistä tekemistä, eikä siitä saa mitään korvausta – paitsi tietenkin erilaista työkokemusta ja onnistumisen iloa.

Kirjaston lasten  ja nuorten tiimin opetus- ja vinkkauskäyttöön hankittiin tabletteja.

 

Jatkotoimenpiteet: 

Lasten ja nuorten sivujen sisällöntuotantotyötä jatketaan vakiintuneilla käytännöillä. Sisällöntuotannon tulee olla jatkuvaa ja sivuille tulee tuottaa uutta sisältöä säännöllisesti.

Vinkkivideoita ja niiden tekemistä kannattanee hioa edelleen, sillä älypuhelimet ja tabletit ovat yhä useamman koululaisen käytössä. Siksi kannattaisi ohjata koululaisia niiden hyödylliseen käyttöön sekä saada opiskeltaviin aineisiin erilaista näkökulmaa ja tekemistä. Onhan lisäksi mahdollisuus saada kirjastojen omia sivustoja kohtaan enemmän kiinnostusta, jos niillä olisi koululaisten omia tuotoksia. OPS 2016 myötä tämä voisi olla hyvää monialaista yhteistoimintaa koulujen ja yleisten kirjastojen välillä

Lisätietoa: 

Vinkkivideoihin käytettiin rahaa seuraavasti:

Maskeerausopetus 2 X 4 h -> 600,00 euroaMaskeeraustarvikkeet opetustilanteeseen ja  7 kpl maskeeraussettejä videoiden tekemiseen kouluilla ja kirjastossa yht. 1258,50 euroa.Maskeerausopetukseen osallistui 5 opettajaa ja 3 kirjaston henkilökunnasta. Luokkakoko kaikissa videoita tekevissä luokissa oli noin 20 oppilasta. Kirjaston tarjoaman avun määrä oli vaihteleva, riippuen luokan oppilaiden iästä ja videota tekevästä koulusta.

 

Aloituspäivämäärä : 
01/01/2013
Lopetuspäivämäärä : 
31/12/2013
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€22 000
Oma rahoitus yhteensä: 
€7 200
Budjetti euroissa yhteensä: 
€29 100
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€21 392
Oma rahoitus yhteensä: 
€4 700
Muualta saatu avustus: 
€0
Yhteistyökumppanin rahoitusosuus: 
€0

Tilastot:
Koulutustilaisuudet: 
3kpl/st.
Koulutuksiin osallistujia: 
12henkilö/person
Tapahtumien lukumäärä: 
6kpl/st.
Tapahtumiin osallistujat: 
105henkilö/person

Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€15 000
 
okm
avi