Let There Be Rock! -musiikki-pelivinkkaus
Vuoden 2011 Hyvä käytänne   


Tampereen kaupunginkirjasto - Pirkanmaan maakuntakirjasto
Kuvaus : 

Erilaiset rytmi- ja musiikkipelit ovat nousseet pelikonsolimarkkinoilla erittäin suosituiksi sisällöiksi. Liikehdintä alkoi kirjaimellisesti erilaisilla perinteisillä peliohjaimilla pelattavilla rytmipeleillä, siirtyi sitten tanssimatoille, jonka jälkeen ryhdyttiin mallintamaan bändisoittimia ja soittamaan tunnettuja pop- ja rock-kappaleita Harmonixin kehittämien Guitar Hero- ja Rock Band –pelisarjojen muodossa. Myöhemmin Guitar Hero –pelien menestyksen myötä pelimarkkinoille on ilmestynyt esim. DJ Hero, Wii Music sekä muita pelejä. Musiikki- ja rytmipelien suosioon vaikuttaneita tekijöitä on monia, yhtenä myös se että edellä mainitut pelit ovat yleensä saatavilla kaikille suurimmille pelikonsoleille (Wii, Playstation, Xbox), mutta myös kasvavassa määrin erilaisille mobiililaitteille (erityisesti älypuhelimet). Musiikki- ja rytmipelit ovat synnyttäneet myös kokonaisen oheislaitteiden runsaudensarven, sillä markkinoilta löytyy eri laitevalmistajien kitara-, rumpu-, kosketinsoitin- ja laulumikrofonituotteita.

Vinkkauksen tarkoituksena on tutustuttaa asiakkaat erilaisiin kirjastoaineistoihin eli tässä tapauksessa musiikkiaiheisiin tietokirjoihin, CD- ja DVD-levyihin sekä populaarimusiikkia käsittelevään tai sitä sivuavaan fiktiiviseen aineistoon (sarjakuvat, romaanit ja muu kaunokirjallisuus, elokuvat). Esityksen aikana nostetaan esille kiinnostavia yksittäisiä nimekkeitä, joiden esittelyssä käytetään hyväksi soitto- ja lukunäytteitä. Lisäksi esille asetetaan erilaisia aineistoja, joita ei sen tarkemmin esitellä mutta jotka nivoutuvat teemaan ja joita koululaisten on mahdollisuus myös lainata. Tampereen kaupunginkirjastossa idea musiikki- ja rytmipelien yhdistämisestä kirjaston laajan musiikkiaineiston vinkkaamiseen syntyi keväällä 2010. Hervannassa, tietotorin yhteydessä oli aikaisemmin järjestetty erillisiä pelipajoja, mutta ne olivat jääneet osin irrallisiksi kirjaston muusta toiminnasta. Samaan aikaan kirjastossa käynnissä olleessa Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt –hankkeessa (TTS) pohdittiin kirjastoammattilaisten sisällöllisten tietoyhteiskuntataitojen kehittämistä. Digitaaliset pelit nähtiin tältäkin osin sellaisena osa-alueena, joiden lukutaitoa voitaisiin edistää, ja joihin liittyvä osaaminen voitaisiin jalkauttaa asiakkaiden pariin myös muuta kirjaston aineistoa tukevin tavoin. MuPe-vinkkauksen suunnitteluun ja toteutukseen saatiin lopullinen kipinä em. TTS-hankkeen päätöksestä toteuttaa kirjaston käyttöön pelikonsolisalkku, joka sisältää kaikki tarvittavat välineet pelitapahtumien järjestämiseksi. Bändipelien sisältämien kappaleiden taustalle piiloutuu valtavasti länsimaisen pop-, rock- ja heavy-musiikin historiaa, mikä tarjoaa otollisen tilaisuuden nivoa pelaaminen yhteen aineistovinkkauksen ja pienen historiikin kanssa. Oppilaille pelaaminen tarjoaa kiinnostavan porkkanan ja samalla hengähdystauon vinkkauksen kuunteluun. Vinkkaajien näkökulmasta pelistä valikoidut kappaleet tarjoavat esitykselle rakenteen, ikään kuin väliasemat junaradalle, joiden kautta tarinaa on luontevaa jatkaa ja musiikin historiaa taustoittaa. Pelit ja sitä kautta peleissä olevat kappaleet ovat monille nuorille jo tuttuja. Vinkkauksen tarkoituksena onkin kannustaa osallistujia tutustumaan pelien sisältöön syvemmin, mikä bändipelien tapauksessa tarkoittaa tutustumista rock-musiikin historiaan. Rock-musiikin historiaan tutustumisessa kirjaston aineistot taas ovat kullanarvoinen tiedonlähde. Henkilöresurssit MuPe-vinkkauksien suunnitteluun ja toteutukseen osallistui kolme henkilöä. Heistä yksi oli mm. Hervannan kirjaston musiikkiaineistosta vastaava kirjastovirkailija, toinen Hervannan kirjaston tietotorin osastonjohtaja, ja kolmas TTS-hankkeen projektisuunnittelija. Vinkkaustilaisuuksissa pääpuheenvuoroa käytti kirjastovirkailija, ja kommentoiden, musiikkia ja videokatkelmia toistaen, sekä pelivälineistöstä huolehtien mukana olivat myös osastonjohtaja ja projektisuunnittelija (ks. lisää kohdasta 4). MuPe-vinkkauksen tausta on toki pitkässä vinkkaushistoriassa, sekä toisaalta tietotoritoiminnan ja TTS-hankkeen sisältöjen kehityksessä. Näin ollen MuPe ei missään nimessä syntynyt tyhjästä tammikuussa 2011 järjestettyjä tilaisuuksia varten, vaan kukin suunnittelija ja toteuttaja pohjasi olemassa olevaan työ- ja harrastekokemukseensa. Osallistujien rekrytointi Avoimen kirjastotapahtuman ongelmia vältellen MuPe-vinkkaus päätettiin kohdistaa suoraan yläkouluikäisille nuorille. Kontaktoimme tammikuun 2011 pilottia suunnitellessamme Pohjois- ja Etelä-Hervannan yhtenäiskoulujen musiikinopettajia, ja kyselimme heidän kiinnostustaan osallistumiseen. Toiselta koululta saimme vastauksen ja sovimme aikataulut kahden luokan, 8. luokan ja 9. musiikkiluokan oppilaiden vinkkaamiseksi. Lähdimme siitä, että aikataulullisesti etenemme osallistujien ehdoilla, ja näin ollen esitimme toiveena vain summittaisen ajankohdan, josta koulun musiikinopettaja sai valita itse sopivat päivämäärät. Kahden eri osallistujaluokan kanssa pilottien yhteenlaskettu osallistujamäärä nousi yli kolmeenkymmeneen. Vinkkauksen sisällöllisen kehittämisen ohessa saimme myös lukuisia kirjaston sisäisiä yhteenottoja ja pyyntöjä vinkkauksen yleisesittelyyn sekä koko henkilökunnalle että kirjaston tiimiorganisaatiolle. Tilajärjestelyt, materiaalit, tekniikka Lähes kahdenkymmenen osallistujan, opettajan, vinkkareiden sekä vinkkausaineiston sijoittelu vaatii tilalta joustavuutta. Koska mukana oli myös Wii-konsoli Guitar Hero: Warriors of Rock –pelin ja instrumenttiohjainten kanssa, tilalta vaaditaan myös videotykki (tai iso TV), tai ainakin mahdollisuus sijoittaa liikuteltava tykki ja kangas. Omassa vinkkauksessamme käytimme kirjaston lukusalissa valmiina ollutta tykkiä ja valkokangasta, sekä osittain valmiiksi vedettyjä kaapelointeja. Tekninen varustuksemme koostui kaiken kaikkiaan seuraavista: Wii-pelikonsoli; komposiittikaapeli videotykkiin; RCA-audiokaapeli vahvistimelle Guitar Hero: Warriors of Rock –peli, peliohjain-rummut sekä kaksi kitaraohjainta Viritinvahvistin; stereokaiuttimet ja subwoofer kaapeleineen äänentoistoon Kannettava tietokone oheislaitteineen langattomassa verkossa esitysmateriaalia ja Youtube-toistoa varten; RCA-audiokaapeli vahvistimelle; VGA videotykille Kannettava CD-soitin Tila oli järjestetty siten, että vinkkaajat materiaaleineen olivat lukusalin (luokkahuoneen pohjaratkaisu) etuosassa. Wii ja instrumentit sijaitsivat tilan vasemmassa reunassa siten, että rumpuohjaimen käyttäjällä oli istumapaikaltaan esteetön näkymä valkokankaalle. Kitaraohjainten käyttäjät pelasivat seisaaltaan. Kannettavalle tietokoneelle oli varattu oma pöytä tilan oikeasta etureunasta, myös CD-soittimelle oli oma pöydänkulma tietokoneen edestä. Viritinvahvistin oli keskelle eteen asetettujen pöytien päällä vinkkauskirjojen kanssa, ja kaiuttimet vietiin pöydän alle asetettujen tuolien päälle yleisöön päin osoittaen. Kolme vinkkaria yllä mainitun aineiston kanssa ei ollut liikaa, vaan jokaiselle löytyi oma rooli. Toinen vinkkauksista vedettiin kahden henkilön voimin, ja myös se onnistui, vaikka vähemmän äänessä oleva ”teknikko” joutuukin huolehtimaan sekä esityskalvojen etenemistä, CD-levyjen vaihdosta ja pyörityksestä, sekä pelivälineistön hoitamisesta ja pelin kulloisestakin toimintakuntoon saattamisesta. Musiikki-pelivinkkaustilaisuudet Kouluokkia oli ohjeistettu sekä vinkkaajien että opettajan toimesta saapumaan paikalle tasatunnilta. Käytännössä paikalle odotetut osallistujat olivat istuimillaan vasta noin 10-15 minuuttia annetun aloitusajan jälkeen, mikä oli luonnollisesti pois vinkkaustilaisuuden loppupuolelta. Koska molemmat pilottivaiheessa vinkkaukseen osallistuneet luokat siirtyivät takaisin koululle seuraaville tunneille, asetti se melko tarkat ajalliset raamit maksimissaan puolentoista tunnin kestoiselle ohjelmalle. Luokkien sisäänheittobiisinä toimi itseoikeutetusti AC/DC:n ”Let There Be Rock”, joka laitettiin taustalle ensimmäisten osallistujien saavuttua tilaan. Sisällöllisesti vinkkaus alkoi 1930-luvun blues-vetoisella esittelyllä, josta esille nostettiin erityisesti Robert Johnsonin lyhyeksi jäänyt elämä ja teokset. 1950-luvun nuorisokulttuurin laajenemista, ja aikakauden tunnetuimpia artisteja sivuten siirryttiin 1960-luvulle, josta lähemmin käsiteltiin The Beatlesia ja heidän vaikutustaan niin musiikkikulttuurille kuin rockin kehittymisellekin. Myös hippi-ideologian musiikillisia ilmentymiä sekä rockin yhteiskunnallista heräämistä sivuttiin. 1970-luvulta nostettiin ilmiöinä esiin proto-metalli, glam rock, progressiivinen rock, vuosikymmenen puolen välin jälkeinen hard rock sekä punkin nousu. 1980-luvulta käsiteltiin erityisesti ”kasarimetallia”, sekä stadionrockin ja indie-taustaisen rockin nousua. 1990-luvulta nostetiin esiin grunge, metallin salonkikelpoistuminen Metallican myötä, sekä Norjasta noussut black metallin toinen aalto. 2000-luvun osalta pöytä ja kortit jätettiin auki muutamia uuden vuosituhannen ensimmäisten vuosien ilmiöitä lukuun ottamatta. Jokaiselle aikakaudelle oli etsitty sekä kirjaston CD-hyllyiltä että Youtubesta kuvaavia ääni- ja videoklippejä. Lisäksi vinkkaustilaisuuksista oli mahdollista ottaa mukaansa ja lainata lukuisia käsiteltyjen aihepiirien ja bändien levyjä, kirjoja sekä DVD-tallenteita. Alkuperäisen idean mukaan Guitar Hero –pelistä oli nostettu pelattaviksi esimerkeiksi neljä aikakautta ja esitelmää tukeneita kappaleita. Soittoon suunnitellut kappaleet olivat CCR:n ”Fortunate Son”, Black Sabbathin ”Children of the Grave”, Twisted Sistersin ”We’re Not Gonna Take It” sekä The White Stripesin ”Seven Nation Army”. Aikataulullisesti jouduimme kuitenkin tinkimään pelattavista biiseistäkin niin paljon, että vain kaksi kappaletta ehdittiin pelata, ja niitäkään emme päässeet välttämättä loppuun saakka. Tilaisuudessa oli eniten äänessä kirjastovirkailija-vinkkari, joka toimi asiakokonaisuuden sisällöllisenä moottorina. Kaksi muuta kirjastolaista ottivat oman erityisalueensa, josta kertoivat hieman laajemmin. Pilottivinkkauksissa nämä erityisalueet olivat 1970-luvun osalta progressiivinen rock ja sen tunnusmerkit sekä (ulko)musiikillinen sanoma, ja 1980-luvulta kasari-, tukka- ja glam-metalin tärkeimmät nimet. Itsearviointi Kaiken kaikkiaan MuPe-vinkkausta voidaan pitää menestyksenä. Opettajan etukäteenkin haastavaksi mainitsema maahanmuuttajista ja erityisluokkalaisista koostuva ryhmä osallistui vinkkaukseen tarkkaavaisesti ja osin jopa innostuneesti. Myös musiikinopettajan antama palaute oli rohkaisevaa, ja olimmekin tietämättämme käsitelleet juuri samoja asioita, joihin opettaja itse oli 8.- ja 9. luokkalaisten kanssa keskittynyt koulun musiikkitunneilla. Sisällöllisesti koimme että MuPe-vinkkaus onnistui siis sekä vinkkareiden että osallistujien näkökulmasta. Haasteita jatkokehittämiselle ovat erityisesti käsiteltävän aihealueen laajuus ja audiovisuaalisen materiaalin entistä tarkempi lomittaminen vinkkauksen osaksi. Eräs keskustelemamme vaihtoehto voisi olla pelin sisältöjen siirtäminen vinkkauksen motivaattoriksi, jolloin emme niinkään tarkastelisi musiikin historiaa menneisyydestä nykypäivään ajallisesti etenevänä kaarena, vaan ottaisimme lähtökohdaksi peleistä valitut biisit ja rakentaisimme muun vinkkaussisällön niiden ympärille. Eräällä tavalla näin voisi tiivistää sisällöllistä ilmaisua, mutta kenties tällä tavalla kadotetaan se epäilemättä todellinen ajallisen kehityksen kaari, joka rock-musiikin historiastakin niin selvänä piirtyy. Onhan erilaisten musiikkityylien ja genreistymisen historiakin vastareaktioita toisilleen ja ympäröivässä maailmassa tapahtuvalle muutokselle. Lisäksi kronologinen eteneminen mahdollistaa ehkä tarkemman historiallisen perspektiivin luomisen yleisestikin, eli osallistujat näkevät ne keskeiset tekijät ja kappaleet, joiden hartioille rock-musiikkikulttuuri on muodostunut. Käytännön asioista näinkin monipuolista aineistoa sisältävässä vinkkauksessa tärkeimmäksi nousee demoefektien minimointi. Vaikka olimme valmistelleen laitteita ja liitäntöjä jo etukäteen, kului lukusalin tilajärjestelyyn ja laitteiden kytkentään ja varmistukseen aikaa 20-30 minuuttia kummallakin vinkkauskerralla. Verkkoyhteyksien varmistaminen ja esimerkiksi äänikytkentöjen toiminnan testaaminen on ensiarvoisen tärkeää Youtuben sisältöjä käyttävässä vinkkauksessa. Pelillä pelattavien ja vinkattavien biisien kesto on hyvä laskea yhteen jo etukäteen, jotta voidaan arvioida niiden vaikutusta tilaisuuden kokonaiskestoon. Yllätyksenä itsellemme tuli erityisesti se, miten paljon jouduimme lopulta karsimaan pelattavien biisien määrää.

 


Anomuksen rahoitus

Toteutunut rahoitus


 
okm
avi