Lue - tässä ja nyt : Monilukuneuvojia Keski-kirjastoihin
Vuoden 2017 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto
Kirjaston osoite : 
Vapaudenkatu 39-41
40100
Kirjaston puhelin : 
014 266 4123
Kirjaston sähköposti : 
hanna.martikainen@jkl.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Jym
Y-tunnus : 
0174666-4
Yhteyshenkilön nimi : 
Leena Kruuti
Puhelin : 
014 266 4103
Sähköposti : 
leena.kruuti@jkl.fi
Hankkeen tavoite: 

Käynnistää monilukuneuvonta Keskikirjastoissa. Yksi alueen kirjastonhoitaja kouluttautuu monilukuneuvojaksi ja kerää alueen muista lukuneuvonnasta innostuneista kirjastolaisista lukuneuvojatiimin. Tiimistä tulee pysyvä ja se kehittää lukuneuvonnassa tarvittavia uusia menetelmiä ja valmistaa neuvontapaketteja. Kohderyhmänä ovat aikuiset, mutta aikuisten avulla on tarkoitus innostaa myös lapsia ja nuoria lukemaan. Lapset tarvitsevat lukevan aikuisen mallin. 

Tavoitteen seurannan mittarit: 

- Keski-kirjastojen alueella toimiva n. 6-10: n kirjastonhoitajan Monilukuneuvojatiimi toiminnassa keväällä 2018
- valmiit lukuneuvontapaketit opettajille, vanhemmille ja peruspaketti yksilölliseen lukuneuvontaan projektin lopussa
- neuvontatilaisuuksia projektin aikana 30-50, riippuen lukuneuvontatiimin suuruudesta
- aikuisten ja lasten yhteisen kirjallisuuskerhon käynnistäminen 

Kuvaus : 

Kodeissa luetaan, mutta yhä enenevässä määrin puhelimen viestejä ja somemaailman uutisia. Perheenjäsenet ovat omissa sähköisissä kuplissaan, eikä monen aikuisen tai lapsen keskittymiskyky riitä enää kirjaan. 

Kirjavinkkarit tekevät hienoa työtä lasten ja nuorten lukuhalun herättäjinä, mutta se ei yksin riitä. Lukemisen malli lähtee aikuisista, vanhemmista ja opettajista. Jos lukevan aikuisen mallia ei ole, ei lukeminen innosta lastakaan. 

Tarvitsemme monilukuneuvojan innostamaan aikuisia kirjojen ja tarinan pariin. Kirjoja voi avata myös aikuisille elokuvien, musiikin ja pelien avulla. Lukuneuvojat vierailevat koulujen vanhempienilloissa puhumassa tarinan tärkeydestä. He myös järjestävät neuvontatilaisuuksia eri kirjastoissa. Neuvojat kehittävät mallin aikuisten ja nuorten yhteiseen kirjallisuuskerhoon, jossa käytetään myös kirjallisuusterapian menetelmiä. Lukuneuvoja antaa tietysti myös henkilökohtaista lukuneuvontaa. 

Keskikirjastoissa ei ole vielä lukuneuvojia ja toiminnan käynnistäminen vaatii lisäpanostusta. Hankerahalla palkataan henkilö, joka kouluttautuu lukuneuvojaksi. Hän kiertää maakunnan kirjastossa markkinoimassa lukuneuvontaa ja kerää lukuneuvonnasta innostuneista kirjastolaisista ryhmän. Lukuneuvoja kouluttaa ryhmäläiset ja ryhmä kehittää yhdessä uusia menetelmiä ja aineistoja lukuneuvontaan. Hankkeella palkattu kirjastonhoitaja vastaa aineistojen valmistamisesta. Tällä tavalla saadaan useampia lukuneuvojia eri kirjastoihin. Lukuneuvojat voisivat myös erikoistua haluamaansa aiheeseen. Hankkeen avulla saadaan aikaan seudullinen monilukuneuvojatiimi, joka jatkaa lukuneuvonnan tekemistä ja kehittämistä.

Yhteistyökumppanin nimi/nimet: 
Keski-kirjastot
Yhteistyökumppanit, työryhmä: 

Keski-kirjastoihin muodostettava lukuneuvojatiimi, 6-10 jäsentä

Toiminnan kuvaus ja hankkeen arviointi: 

Keski-kirjastoissa käynnistettiin lukuneuvontapalvelu huhtikuussa 2018. Kokopäiväinen hanketyötekijä työskenteli lukuneuvonnan kehittämisen parissa 11.12.2017–10.6.2018 välisenä aikana. Hanketyöntekijä kouluttautui lukuneuvojaksi ja kokosi lukuneuvonnasta kiinnostuneista kirjastolaisista lukuneuvojatiimin. Lukuneuvojatiimiin ilmoittautui 13 innokasta kirjastolaista ympäri Keski-Suomea. Mielenkiinto ylitti odotukset, sillä tavoitteena oli saada ryhmään 6–10 jäsentä. Työryhmä kokoontui hankkeen aikana kolme kertaa.

 Monilukuneuvoja-sanaa ei otettu käyttöön, vaan henkilökohtaisten lukusuositusten palvelu lanseerattiin nimellä Lukuneuvoja. Keski-kirjastoissa oli samaan aikaan käynnissä Saavutettavuuden parantaminen -hanke, jonka järjestämät koulutukset saivat tarkastelemaan lukuneuvontaa selkokielisyyden näkökulmasta. Oivalsimme, että monilukuneuvoja-sana ei ole tarpeeksi selkeää kieltä. Mieluummin avaamme palvelun viestinnässä, että neuvojat suosittelevat muutakin aineistoa kuin kirjoja – teemme paitsi lukuneuvontaa, myös musiikki-, elokuva-, e-kirja- tai tilanteen tullen vaikkapa pelineuvontaa. Kaikki muu suosittelu löytyy Lukuneuvoja-nimen alta, mutta musiikkiosastojen oma Keski-kirjastojen laajuinen vinkkipalvelu päätettiin konseptoida erikseen nimellä Musaneuvoja. 

 Matkan varrella palvelukonseptien nimiksi tarkentuivat Lukuneuvonta ja Musaneuvonta. Kävimme sisäistä keskustelua siitä, että kirjallisuuskouluttaja ja kirjavinkkari Marika Helovuo käyttää Lukuneuvoja-nimeä ja nimi on vahvasti henkilöitynyt hänen työhönsä. Otimme yhteyttä Helovuohon ja saimme hänen suostumuksensa nimen käyttöön. Hän on suojannut Lukuneuvoja-nimen kaupallisilta toimijoilta, mutta sallii sen käytön kirjastoille.

 Hankkeen toiminta-ajalle osui Jyväskylän kaupunginkirjaston tiimiuudistus, jonka myötä perustettiin aikuisten lukemisen edistämisen tiimi. Sen tehtäviin kuuluu lukuneuvonnan kehittäminen. Lukuneuvojatiimistä ei vastoin alkuperäistä suunnitelmaa tullut pysyvää, vaan aikuisten lukemisen edistämisen tiimi jatkaa sen aloittamaa työtä. Osa jäsenistä on samoja kuin hankkeen aikana toimineessa tiimissä. Myös lukemisen edistämisen tiimi on seudullinen.

 Hanketyöntekijä järjesti koulutusta lukuneuvonnasta kiinnostuneille. Lukuneuvojakoulutus järjestettiin samansisältöisenä pienryhmäkoulutuksena Jyväskylän pääkirjastossa 4 kertaa ja muissa Keski-kirjastoissa 3 kertaa (Jämsä, Äänekoski ja Hankasalmi). Koulutuksiin osallistui 61 Keski-kirjastojen työntekijää, joista puolet eli noin 30 alkoi työskennellä lukuneuvojina. Musaneuvojakoulutus järjestettiin Jyväskylän pääkirjastossa kerran ja siihen osallistui 11 kirjastolaista. Koulutusta järjestettiin myös kirjallisuuden sisällöistä (kouluttajana Marika Helovuo) sekä kirjavinkkien kirjoittamisesta.

 Neljän lukuneuvojan muodostama työryhmä laati yksilöllisen lukuneuvonnan peruspaketiksi aikuisten lukudiplomin. Diplomi julkaistiin Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.2018. Lukudiplomi on verkkokirjastossa kaikkien Keski-kirjastojen asiakkaiden käytettävissä. Paperisia diplomilistoja valmistettiin jaettavaksi kaikkiin kirjastojen toimipisteisiin, ja niitä onkin lähtenyt vino pino lukuintoisten kuntalaisten matkaan eri puolilla Keski-Suomea. Aikuisten lukudiplomia ovat toivoneet pitkään sekä työntekijät että asiakkaat, hienoa että se saatiin vihdoin toteutettua!

 Keski-kirjastojen Lukuneuvonta-palvelu käynnistettiin Lukuviikolla 16.–22.4.2018. Varsinainen lanseerauspäivä oli torstai 18.4. Aloituspäivänä ei järjestetty erityistä avajaistapahtumaa, mutta seuraavalla viikolla toteutettiin Jyväskylän kaupunginkirjaston toimipisteissä pieni esittelykiertue nimeltä Lukuneuvontapäivä. Lukuneuvontapäivänä lukuneuvojat esittelivät uunituoretta palvelua ja jakoivat lukuvinkkejä. Lukuneuvontakiertueen kolmeen esittelytilaisuuteen pääkirjastossa, Vaajakosken aluekirjastossa ja Kortepohjan lähikirjastossa osallistui yhteensä noin 30 kiinnostunutta asiakastamme.

 Myös muita lukuneuvonnan esittely- ja markkinointitilaisuuksia järjestettiin aktiivisesti sekä Jyväskylässä että muualla Keski-Suomessa hankkeen aikana. Jyväskylässä lukuneuvontaa esiteltiin edellä mainitun Lukuneuvontapäivä-tapahtumasarjan lisäksi pääkirjaston avoimessa lukupiirissä ja Lyseon lukiolla järjestetyssä pop up -kirjastossa. Kirjaston ulkopuolelle jalkauduttiin myös MLL:n taaperokerhoon Tourutuvalle, Toukofestin yläkoulupäivään Hipposhallille ja kaupungin vanhuspalvelujen Piippurannan Klubille uudelle Kankaan asuinalueelle. Kirjaston lukupiiri toimi esittelytilaisuutena Jyväskylän lisäksi Keuruun ja Joutsan kirjastoissa. Saarijärven kirjastossa lukuneuvontaa esiteltiin kirjaston kesäpäivässä ja Uuraisten kirjastossa kierrätysaiheisessa tapahtumassa.

Lukuneuvonnan esittelytilaisuuksia oli siis hankkeen aikana 13 kappaletta, osallistujia yhteensä lähes 200. Melkeinpä kirjaimellisesti vauvasta vaariin. Esittelijöinä toimivat kunkin kirjaston omat lukuneuvojat. Syksyllä 2018 lukuneuvonnan esittelypiste lähti puistovisiitille Jyväskylän pääkirjaston järjestämässä koko perheen iloisessa Satupiknik-tapahtumassa. Jatkossakin pidämme lukuneuvontaa esillä sopivissa tapahtumissa, joihin osallistumme kirjaston palveluja markkinoiden.

Lukuneuvonta-palvelu otettiin hankkeen aikana käyttöön 10 Keski-kirjastossa: Jyväskylässä, Hankasalmella, Joutsassa, Jämsässä, Karstulassa, Keuruulla, Laukaassa, Saarijärvellä, Uuraisilla ja Äänekoskella. Musaneuvontaan lähtivät mukaan Jyväskylä, Äänekoski, Saarijärvi ja Keuruu. 18.4.–10.6.2018 välisenä aikana lukuneuvontapyyntöjä saapui Keski-verkkokirjaston Lukuneuvonta-sivun kautta 32 kappaletta. Suurin osa oli sähköpostitse tehtäviä vinkkilistoja ja muutama valmiiksi koottava kirjapaketti, jonka asiakas nouti omasta kirjastostaan. Yhtään henkilökohtaista lukuneuvontatapaamista, jossa lukuneuvoja esittelee asiakkaalle kirjoja kahden kesken ja kasvotusten, ei hankkeen aikana varattu. Kesällä kuitenkin jo: ensimmäinen rohkea asiakas uskaltautui lukuneuvojaa tapaamaan keskellä heinäkuun helteitä. Viidenkymmenen lukuneuvontapyynnön raja rikkoutui samaten heinäkuussa. Joulukuuhun 2018 mennessä lukuneuvontoja on tehty jo noin 100 kappaletta.

Henkilökohtaisen lukuneuvonnan käynnistäminen sekä aikuisten lukudiplomin toteuttaminen veivät suurimman osan hankkeen työajasta. Muiden lukuneuvonnan menetelmien ja vanhempainiltoihin tarkoitettujen lukuneuvontapakettien laatiminen jäivät valitettavasti vähemmälle huomiolle. Lukuneuvontapaketit vanhempainiltoihin ehdittiin vain luonnostella, ja vaikka niihin palattiin syksyn 2018 aikana, lopullisten versioiden viimeistely jää tuleville lukemisen edistämisen hankkeille. Lukuneuvontapaketit kertovat lukemisen merkityksestä sekä ylä- että alakoululaisille. Mukaan tulee myös runsaasti lukemaan houkuttelevia kirjavinkkejä. Vanhempainilloissa ei ikävä kyllä ehditty käydä hankkeen aikana, mutta paketteja on helppo tarjota kirjastoaiheiseksi vanhempainillaksi jatkossa sitten kun ne saadaan valmiiksi. Paketteja voi käyttää myös kirjastossa pidettävissä illoissa, vinkkauksissa ja tapahtumissa.

Aikuisten ja lasten tai nuorten yhteistä kirjallisuuskerhoa ei ehditty aloittaa, koska hankkeen alku viivästyi alun perin suunnitellusta ja kevään ohjelma oli kirjastoissa jo lukkoon lyöty. Hanketyöntekijä, pieni työryhmä ja harjoittelija valmistelivat kuitenkin suunnitelman lasten tai nuorten ja aikuisten yhteiseksi kirjallisuuskerhoksi. Kirjallisuuskerhon tavoitteina ovat lukuharrastuksen edistämisen ohella sukupolvien kohtaaminen, lukemaan innostaminen leikkisyyden kautta ja ilmaisten, ei-kaupallisten vapaa-ajanviettomahdollisuuksien tarjoaminen. Toivottavasti kirjallisuuskerho pääsee käynnistymään lähitulevaisuudessa jossain Keski-kirjastossa.

 Kerhosuunnitelmassa alkuvaiheessa mukana ollut kirjallisuusterapia päätettiin vaihtaa sanataiteeksi, koska sana kirjallisuusterapia antaa olettaa, että mukana olisi ammattilainen kirjallisuusterapeutti – jota meillä ei omasta takaa ole. Vastuu olisi liian suuri kirjastoammattilaisille, joilla ei ole kirjallisuusterapian koulutusta. Yksittäisiä terapeuttisen kirjoittamisen harjoituksia on kuitenkin mahdollista vetää myös ns. maallikkona, ja niin mahdollisesti teemmekin. Toinen vaihtoehto olisi rekrytoida kerholle ulkopuolinen vetäjä, mutta siihen ei rahoitusta järjestyne. Sanataide ei ainakaan vielä ole kirjastoammattilaisten osaamisen keskiössä, vaikka henkilöstössämme yksittäisiä sanataiteen ja sen ohjaamisen osaajia onkin.  

Lukuneuvojat kokoontuivat 1.11.2018 kehittämisiltapäivään, joka oli samalla hankkeen päätöstilaisuus. Jyväskylän pääkirjaston Satuhuoneessa summattiin noin viidentoista lukuneuvojan voimin Lukuneuvonta-palvelun ensimmäistä puolta vuotta ja saatiin hyviä eväitä lukuneuvontatyön kehittämiseen jatkossa. Iltapäivä päätettiin rentoon ja tunnelmalliseen Kirjalliseen teesalonkiin, jossa lukuneuvojat vinkkasivat kirjoja toisilleen nautiskellen vinkkien lomassa kahvia ja teetä.

 
Hankkeen arviointi

Hanke onnistui hyvin, ja sen aikana kehitetyt toimintamallit jäävät osaksi kirjaston arkea. Hyvä vastaanotto oli odotettua, sillä sekä kirjaston henkilökunta että asiakkaat olivat toivoneet henkilökohtaisen suosituspalvelun käynnistämistä. Osa asiakkaista oli tutustunut aikaisemmin esimerkiksi Helmet-kirjastojen lukuvalmennukseen, ja he osasivat toivoa vastaavaa palvelua Keski-kirjastoihin. Samaten aikuisten lukudiplomista oli tullut sekä asiakas- että henkilökuntatoiveita. Hanke mahdollisti Lukuneuvonta- ja Musaneuvonta-palvelujen käyttöönoton ja aikuisten lukudiplomin laatimisen koko Keski-kirjastokimpan laajuudessa, suunnitteluvaiheessa riittävän yksityiskohtaisesti perehtyen ja henkilökuntaa kouluttaen.
    Keskittyminen kirjallisuuteen oli väistämätöntä, koska Keski-kirjastoissa ei ollut ennestään Lukuneuvonta-palvelua toisin kuin monissa muissa isoissa kirjastoissa on ollut pitkään. Räätälöityjen kirjasuositusten lisäksi esimerkiksi pelien sisältöjen avaamiselle tai e-kirjavinkkaukselle olisi tämän hetken mediamaisemassa kysyntää – ja toki niitäkin teemme jo nyt, jos asiakas keksii kysyä, mutta niiden näkyvämpi esiin nostaminen ja palvelukonseptointi vaatisivat lisää hanketyöpanosta. Ehkä seuraava hanke tarttuu tätäkin aktiivisemmin nimenomaan monilukutaidon edistämiseen ja pitää entistä enemmän mukana myös mediakasvatuksen näkökulmaa.   

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

Hankkeessa avattiin henkilökohtaisen neuvontapalvelun keinoin monimediaista kokoelmaamme asiakkaillemme ja nostettiin näkyvämmin esiin kirjastolaisten monipuolista sisältöosaamista. Lukuneuvontapalvelun käyttöönotto lisäsi seudullista yhteistyötä, sillä lukuneuvontakysymyksiin vastatessa tehdään paljon pari- ja tiimityötä, myös yli kuntarajojen. Lukuneuvojat jakavat kirjallisuusosaamistaan keskenään ja oppivat myös toisiltaan paljon. Lukuneuvontatyön tekeminen vahvistaa kokemusta itsestä kirjallisuusosaajana.

Jatkotoimenpiteet: 

Tärkeä kehittämisen paikka jatkossa on lasten ja nuorten lukuneuvonta. Hanketyöntekijä koki jossain määrin hankalaksi, että piti kehittää myös lasten- ja nuortenkirjastotyötä, vaikka tämä oli aikuisten lukemisen edistämisen hanke ja hanketyötekijä nimenomaan aikuistenkirjastotyön osaaja. Ehkä hanketta suunniteltaessa haukattiin alun perin liian iso pala ja yliarvioitiin, mihin aika riittää. Toivottavasti saamme lähiaikoina lasten ja nuorten lukemisen edistämisen hankkeen, jossa on mahdollista kehittää ja markkinoida lasten ja nuorten lukuneuvontaa ja tehdä tältä hankkeelta kesken jääneet kokonaisuudet loppuun. Esimerkiksi lasten tai nuorten kirjallisuuskerhon käynnistäminen istuisi luontevammin osaksi lasten- ja nuortenkirjastotyön hanketta kuin tätä.

 Lukuneuvonta-palvelun jatkuvuuden turvaamiseksi on jatkossa kiinnitettävä huomiota siihen, miten uusia lukuneuvojia saadaan rekrytoitua mukaan ja vanhojen työn iloa

pidettyä yllä. Alkuvaiheessa Lukuneuvonta on pyörinyt alkuinnostuksen voimin, mutta kuinka kauan se kestää? Ihmisten työtilanteet muuttuvat, uusia työntekijöitä aloittaa tai uudet kunnat saattavat kiinnostua lukuneuvontapalvelun käyttöönotosta. Aikuisten lukemisen edistämisen tiimi voisi järjestää Keski-kirjastojen laajuisen lukuneuvojien tapaamisen kerran vuodessa tai vähintään joka toinen vuosi. Tällöin uusien lukuneuvojien olisi helppo tulla mukaan ja palvelu olisi mahdollista jalkauttaa myös uusiin kuntiin.

 Vaikka työtilanteet muuttuvat, lukemisen ilo pysyy. Uusia formaatteja tulee ja uusia lukemista edistäviä palveluja otetaan jatkossakin käyttöön, mutta ihmisen ja tarinan kohtaaminen on pysyvää, se on ikiaikaista.

Aloituspäivämäärä : 
01/08/2017
Lopetuspäivämäärä : 
30/11/2018
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€32 000
Oma rahoitus yhteensä: 
€3 500
Budjetti euroissa yhteensä: 
€35 500
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€30 549
Oma rahoitus yhteensä: 
€5 549
Muualta saatu avustus: 
€0
Yhteistyökumppanin rahoitusosuus: 
€0

Tilastot:
Koulutustilaisuudet: 
43kpl/st.
Koulutuksiin osallistujia: 
191henkilö/person
Tapahtumien lukumäärä: 
13kpl/st.
Tapahtumiin osallistujat: 
200henkilö/person

Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€25 000

Hakemus on hakuehtojen mukainen. Avustusta voi käyttää hakemuksessa esitetyn erittelyn mukaisesti. Ks. Perustelumuistio 2017 http://hankkeet.kirjastot.fi/ohjeita/perustelumuistio-2017

 
okm
avi