Järjestä:

Löytyi 6 hanketta.

Media on meidän 2015

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa aikuisten ja nuorten aktiivista suhdetta mediaan. Mediakasvatuksen tärkeimpiä elementtejä on kriittinen lukutaito, johon kuuluu tuntemus siitä, miten mediasisällöt syntyvät. Mediasisältöjen takana on aina jokin ihminen. Toisena tavoitteena on tavoittaa kouluja yhteistyöhön mediakasvatuksen saralla eli tarjota tarpeeksi mielenkiintoista aihetta yhteistyökumppanuudelle.

Miksi wikipedia ei riitä? 2015

Hankkeeen tavoite on luoda työkaluja monipuoliselle lukutaidon edistämiselle ja lähdekriittisyyden kasvattamiselle.

Sähköisten palvelujen opastus kirjastossa -hanke 2014

Yhteiskunnalliset palvelut ovat siirtyneet yhä enenevässä määrin verkkoon ja palvelupisteet ovat poistuneet taajamista. Tämä kehitys on vahvasti nähtävissä myös Iitin kunnassa. Kaikilla ihmisillä ei kuitenkaan ole tietokonetta ja/tai taitoa käyttää sähköisiä palveluja eli osa väestöstä on vaarassa pudota kokonaan verkossa toimivan yhteiskunnan ulkopuolelle. Kirjastolla on hyvät potentiaaliset mahdollisuudet auttaa asiakkaita sähköisten palvelujen käytössä ja varmistaa näin alueellisen tasa-arvon toteutuminen palvelujen saatavuudessa. Sähköisten palvelujen opastus kirjastossa -hanke toteutetaan niin, että kirjastoon palkataan kirjasto- ja yhteiskuntapalvelukoordinaattori, joka selvittää palvelutarpeen, kouluttaa asiakkaita ja henkilökuntaa sekä suunnittelee kokonaisvaltaisen prosessin, jossa sähköisen asioinnin ja palvelujen käyttö saadaan paikallistasolle kunnalliseksi toiminnaksi ja joka voidaan jakaa hyvänä käytänteenä valtakunnallisesti.

Monien mahdollisuuksien pelitupa 2014

Mediamajasta luodaan yhteisöllisen pelaamisen pelitupa, jossa on mahdollista kokeilla ja testata analogisia sekä digitaalisia pelejä, tutustutta aaikusiia pelien maailmaan ja pelillsiyyteen, jossa lapset ja nuoret elävät. Lisäksi tarjotaan neuvontaa ja ohjausta sähköisiin laitteisiin ja palveluihin.

Paikallishistoriaa nuorille pelaamalla 2013

Kirjasto haluaa olla osallisena levittämässä paikallishistorian tuntemusta nuorille teettämällä paikallishistoriallisen pelin, jossa välineenä käytetään kirjaston uutta tekniikkaa edustavaa Samsung SUR40 with Microsoft PixelSense- kosketusnäyttöistä tietokonetta. Pelin asiantuntijoina olisivat paikalliset historiantuntijat, kehittäjinä KSAO: n pelialan oppilaat ja opettajat sekä alan ammattilaiset.

Täppää, digitoi ja editoi kirjastossa 2013

Hankkeen tavoitteena on järjestää kirjastossa asiakkaille matalan kynnyksen mobiililaiteopastuksia ja työpajoja. Opastuksissa asiakkaita opastetaan käyttämään mobiililaitteiden eri käyttöjärjestelmiä, palveluita ja ominaisuuksia. Työpajoissa asiakkaat voivat tulla kokeilemaan älypuhelimia ja täppäreitä ja kyselemään heitä askarruttavia asioita.

Nuoret pitäsi saada aktivoitua kirjaston asiakkaiksi. Kirjaston tulisi järjestää nuorille mielekästä toimintaa. Hankkeessa ryhmä nuoria kertoo videon välityksellä oman tarinansa. Näin nuoria motivoidaan itsetekemisen kautta käyttämään kirjastoa jatkossakin. Samalla tuetaan myös nuorten mediakasvatusta ja opetetaan mediatyökalujen käyttöä.

Kirjaston editointitilan ohjelmat ja laitteet ovat tulossa tiensä päähän ja se hankaloittaa asiakkaiden työskentelyä. Tilalle tarvittaisiin uudet ajanmukaiset laitteet ja ohjelmisto myös projektin onnistumisen kannalta. Parempien laitteiden ja ohjelmistojen myötä asiakaat voivat edelleen jatkaa tallenteiden digitointia ja editointia ongelmitta.

okm
avi