Järjestä:

Löytyi 15 hanketta.

Potkua Pokelantieltä: kirjasto oppimisympäristönä 2018

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa erityisesti nuorten kirjastonkäyttöä. Tavoitteena on Alavieska nkunnankirjaston henkilökunnan osaamisen lisääminen monilukutaidon ja mediakasvatuksen edistämisessä sekä toimivien työtapojen löytäminen kirjaston ja koulun yhteistyöhön.
Lisäksi tavoitteena on tehdä jo hankitut e-aineistot ja digipalvelut nykyistä näkyvimmiksi ja lisätä niiden käyttöä. Teemallisesti hankeessa on mukana sekä monilukutaito että elinikäinen oppiminen.

Kaikki irti kouluyhteistyöstä 2017

Hankkeen lopputuloksena syntyy Kotkan koulujen ja kirjaston yhteinen kirjastonkäytön, tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon malli, joka on sovellettavissa muihin kaupunkeihin ja kuntiin.

Mediakasvatusta ja virtuaalisia maailmoja 2017

Kirjasto kehittää mediakasvatustoimintaansa ja tarjoaa uudenlaisia kokemuksia sekä palveluita asiakkailleen.

OPS:n tahtiin : toiminta uuden opetussuunnitelman mukaiseksi 2016

OPS:n tahtiin -hankkeen tavoitteena on päivittää kirjaston tarjoamaa mediakasvatussisältöä uusien varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien mukaiseksi sekä kehittää ja kokeilla myös uusia toimintamuotoja päiväkoti- ja kouluyhteistyössä.

 

Mediakasvatuksella eväitä elämään 2016

Hankkeen tavoitteena on parantaa ruskolaisten alakoululaisten mediataitoja ja tietoteknistä osaamista lisäämällä tablettitietokoneiden käyttö osaksi kirjastopalveluiden tarjoamaa mediakasvatusta.

Mediataitoja ja uusia maailmoja 2016

Hankkeen tavoitteina on kehittää kirjaston mediakasvatustoimintaa ja tiedonhankintakoulutusta, tuoda kirjastolle näkyvyyttä ja tarjota asiakkaille uudenlaisia kokemuksia ja palveluita. Hankkeen myötä kirjasto toivoo tavoittavansa kuntalaisia, jotka eivät kirjaston palveluita muuten käytä.

Kirjastoon kii! 2014

Hankkeen kohderyhmänä ovat yläkoulu- ja lukioikäiset nuoret. Erityisesti olemme huolissamme yläkoululaisten vähentyneestä kirjastonkäytöstä, joka osittain johtuu siitä, että kirjastomme tilat ovat väliaikaiset ja siten vaatimattomat.

Tablettia tiedonnälkään 2014

”Tablettia tiedonnälkään” on hanke, jossa hankitaan 15 tablettitietokonetta Paimion kaupunginkirjaston asiakkaiden käyttöön. Hankittavilla tableteilla on mahdollista edistää kaikkien kirjaston asiakkaiden mobiililaitteiden käyttötaitoja. Lisäksi tabletit tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden kirjastoon hankittujen sähköisten aineistojen esittelyyn ja niiden käytön lisäämiseen. Tabletteja käytetään kirjaston tiloissa, mikä mahdollistaa laitteiden käytön opastuksen asiakkaille. Tabletit tulevat jatkossa olemaan oleellinen osa kirjastonkäytön opetuksessa ja tiedonhaun opastuksessa Paimion ala- ja yläkoululaisille. Niihin tullaan asentamaan / tallentamaan oppilaille osoitetut tiedonhakutehtävät, ja myös varsinaiset tiedonhaut tehdään jatkossa tablettien kanssa samalla, kun oppilaat paikantavat aineistoja kirjaston tiloissa. Hankkeen aikana tutkitaan myös mahdollisuutta rakentaa verkko-oppimisympäristö hankittaviin tabletteihin. Näin lapsille ja nuorille voidaan opastaa myös mobiililaitteiden hyötykäyttöä. Tabletteja tullaan hyödyntämään myös varttuneille suunnatuissa ”Netin alkeet”-koulutuksissa.
Hankkeen kestoaika on asetettu suurin piirtein yhteneväiseksi koulujen lukuvuoden kanssa. Tämä siksi, että kouluyhteistyö on oleellinen osa hanketta. Lukuvuoden aikana saamme oleellista tietoa tablettien soveltuvuudesta osaksi koululuokkien kirjastovierailuja.
Aikuisten käyttöön saamme joustavasti tableteilla kirjaston koko tarjonnan – erityisesti eaineistot, joiden olemassaolosta ei suurella käyttäjäkunnalla ole edelleenkään riittävästi tietoa. Tämä edellyttää paikallisesti myös henkilökunnan kouluttamista eaineistoihin liittyen.

Tiedonhakua tableteilla 2014

Tiedohakua tableteilla verkkokirjastosta ja internetistä sekä muuta hyödyllista, mitä tableteilla voi tehdä kohteena koululaiset ja senioriväestö.

Vauhtia verkkoasiointiin 2013

Tohmajärven kunnankirjaston asiakkaiden käyttöön tarkoitetut tietokoneet ovat tulossa tiensä päähän. Asiointitarve verkossa kuitenkin lisääntyy valtiollisten palvelujen, kuten Kelan ja Työvoimatoimiston siirtyessä verkkoon. Kaikilla kuntalaisilla ei kuitenkaan ole itsellään mahdollisuutta asioida verkossa kotoa käsin, joten kirjasto haluaa omalta osaltaan tarjota maksuttoman ja sujuvan verkkoasioinnin.

KIRJAVAA – kirjastojen ja nuorisotyön monialaisen yhteistyön kehittäminen osallisuuden ja yhdenvertaisuuden tukemiseksi 2013

  • Parannetaan nuorten medialukutaitoa, tiedonhaku- ja kansalaistaitoja sekä kykyä käyttää mediaperusteisia menetelmiä ja verkkoa vaikuttamisen ja osallisuuden keinona ja kanavana.
  • Edistetään erityisryhmien mahdollisuuksia osallistua kulttuuri- ja vapaa-ajantoimintoihin sekä vaikuttamiseen yhdessä muiden nuorten kanssa.
  • Kehitetään nuorisoalan, kirjastoalan sekä vammaisnuorille kohdennetun toiminnan osalta myös sosiaalialan ammattilaisten monialaista yhteistyötä, jossa hyödynnetään nuorisotyöntekijöiden pedagogista ja nuoruutta koskevaa osaamista sekä kirjastoalan ammattilaisten tiedonhallinta- ja mediaosaamista. Yhteistyöllä tavoitellaan uudenlaisia menetelmiä ja toimintatapoja tavoitteena nuorten osallisuuden ja taitojen (mm. vaikuttamistaidot) vahvistaminen tietoyhteiskunnassa.
  • Juurrutetaan uusia osallisuuteen, vaikuttamiseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä menetelmiä kirjastojen ja nuorisotyön muodoiksi.
  • Uusinnetaan kirjastojen toimintatapoja nuorten tavoittamiseksi esimerkiksi kehittämällä menetelmiä, joilla tiedonhankinnasta tulee kiinnostavaa ja yksilön arkeen sovellettavaa.

Lukiolaisen käsikirjasto : Tiedonhaku- ja tiedonhallintataidot hanskaan 2012

Ilomantsin kirjasto ja lukio toimivat saumattomasti yhteistyössä tiedonhallintataitojen ja medialukutaidon opettamisessa.

Tiedon sillat Huittisten alueen kirjastoissa 2012

Hankkeen tarkoituksena on rakentaa matalan kynnyksen koulutustilaisuuksien sarja, jossa tarjotaan tiedonhankinnan, tiedonhaun ja tiedon arvioinnin sekä yleensä sähköisen asioinnin työpaja-tyyppistä koulutusta. Kohderyhmänä Huittisten aikuisväestö, erityisesti seniori-ikäiset, lähtövalmiusvaatimuksena juuri ja juuri tietokoneen peruskäytön alkeet.

Yhteistyökumppanina on Huittisten SAMKin yksikön kirjasto, jolta ostetaan osa suunnittelua ja koulutuspalvelua, pääosa koulutuksista suunnitellaan ja toteutetaan kaupunginkirjaston voimin. Koulutukset ulotetaan myös kunnan lähikirjastoon. Tarkoituksena on luoda kestävää toimintaa ja kehittää asiakkaille tarjottavana uutena, entistä systemaattisemmin järjestettävänä palveluna verkon ja sähköisten aineistojen käytön opastusta. Hanke on asiakkaille suuntautuvan palvelun lisäksi samalla paikkakunnan tietohuolto-organisaatioiden yhteistyömuotojen kehittämistä sekä henkilöstöjen sisäistä koulutusta.Resursseja tarvitaan työpajojen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä mainontaan, uusiin tietokoneisiin keskusyksikköineen ja näyttöineen sekä langattomaan verkkoon.

Tietokoulu 2012

Yhteistyöprojekti kirjaston ja koulujen kesken: Informaatikon palkkaaminen pilottikokeilun ajaksi (2 v.)

Avustus käytetään uusimuotoisen tiedonhankinnan, - hallinnan ja -haun koulutuksen pilottikokeiluun kirjaston ja koulujen yhteistyönä. Hanke on kaksikielinen.
Yleisesti on tiedossa, ettei kirjato ehdi juurikaan kouluttaa asiakkaita syvällisemmin tiedon hankinnan ja -haun moniin mahdollisuuksiin. Silti kirjaston henkilökunta on tiedonhallinnan ja -haun ammattilaisia. Kokeilun tavoitteena on käynnistää pilottihanke Hangon kirjaston ja Hangön yläasteen koulujen kesken informaatiolukutaidon, tiedontarpeiden ja tiedonhaun uusien mahdollisuuksien selvittämiseksi ja oppimiseksi, yhteistyössä opettajien ja mahdollisesti myös oppilaiden vanhempien kanssa. tavoitteena on myös selvittää, voiko kirjaston toiminta täydentää tai kehittää koulun oppiainetta, johon sisältyy mediakasvatus käytännön läheisin yhteistyötoimenpitein, ja millaisia vaikutuksia yhteistyöllä voi olla.
hanketta varten on tarkoitus palkata kirjastoalan ammattilainen, informaatikko, joka on tiedonhaun ja -hallinnan asiantuntija, käynnistämään yhteistyöprojekti hangon kirjaston ja yläasteen koulujen välille. Kahden projektivuoden jälkeen on tiedossa, millaisia tiedontarpeita uusi, koko ajan muuttuva tietoyhteiskunta edellyttää yläasteen oppilaiden näkökulmasta. Projektin tuloksena voi osoittaa, miten toimintaa on mahdollista kehittää koulun ja kirjaston välillä.

okm
avi