Järjestä:

Löytyi 12 hanketta.

OPSista! - Kirjasto koulureppuun 2015

Haettavalla rahoituksella voimistamme Paimion kirjaston kouluyhteistyötä tavoitteenamme kirjaston saaminen osaksi syksyllä 2016 käyttöön otettavaa paikallista opetussuunnitelmaa.

ETSI, LUE JA ESITÄ - TEHOA KIRJASTON JA KOULUN VÄLISEEN YHTEISTYÖHÖN 2015

Tavoitteena on ottaa huomioon uusi opetussuunnitelma ja kartoittaa sen tuomat mahdollisuudet kirjaston ja koulun väliseen yhteistyöhön. Tavoitteena on saada aikaan uusia käytänteitä kirjaston ja koulun välille tiedonhankinnan ja monilukutaidon opetukseen. Hankkeessa pyritään myös saavuttamaan kaikki alakoululaiset kirjavinkkauksella ja lukukampanjalla lukuinnon herättämiseksi.

Iloa tarinasta 2015

Hankkeen avulla on tavoitteena saada Tervolan, Simon ja Keminmaan lapset ja nuoret innostumaan lukemisesta ja huomioimaan lukemisen yhtenä vaihtoehtona vapaa-ajan vietolle. 

Kirjasto tutuksi -leikkipaketti esikoululaisille 2015

Hankkeen tavoitteena on laatia moniosainen Kirjasto tutuksi -leikkipaketti kirjastovierailujen elävöittämiseksi. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat esikoululaiset, mutta paketin on tarkoitus olla muunneltavissa 5-8-vuotiaille.

Lukukoira kuuntelee ja vinkkaa 2015

Hankkeen päätavoitteena on lasten ja nuorten lukemisen edistäminen, mutta sen lisäksi halusimme testata lukukoiratoiminnan soveltuvuutta kirjastoon, löytää yhteistyökumppanit ja saada kokemuksia lukukoiratoiminnanasta.

Tunne hahmosi ja tunne sanasi! 2015

Tavoitteena oli nostaa esiin erilaisia tapoja kirjoittaa ja luoda uusia maailmoja - erityisesti pojille.

Parempi pyy: uusia lukemisen ja tarinan kertomisen tapoja 2015

Projektin tavoitteena oli kehittää lukemisen ja tarinankerronnan tapoja kohderyhmille, joita yhdistävät lukemisen vaikeudet tai jääminen syrjään yhteiskunnasta ja sen kehityksestä. Toiminnan tarkoituksena oli kannustaa asiakkaita lukemaan ja toisaalta itse kertomaan tarinoita mahdollisista rajoitteista huolimatta. Kirjaston roolina oli toimia mahdollistajana ja voimaannuttajana. Lisäksi tavoitteena oli projektin toimintoihin osallistuvien kirjastojen henkilökunnan ammattitaidon kehittyminen sekä erityisryhmien parissa työskentelyyn, asiakkaiden osallisuuteen ja aktivointiin liittyvien uusien toimintamallien löytäminen.

Koukussa kirjaan 2015

Kuutosluokkalaisten ikäryhmä on tärkeässä alakoulun ja yläkoulun nivelvaiheessa, joka on lukuharrastuksen säilymisen kannalta kriittinen. Kirjaston lastenkirjastotyön tiimin jäsenet jalkautuvat tekemään yleiskirjavinkkausta kaikkien Jämsän koulujen 6. luokille. Kaikkien koulujen kasiluokkalaisille järjestetään jonkun tunnetun vinkkarin vierailuesiintyminen. Kuoreveden yhtenäiskoulussa vinkkari voi esiintyä kaikille yläkoulun luokka-asteille. Myös jonkun nuoria kiinnostavan tunnetun kirjailijan vierailu yläkouluille kuuluu hankesuunnitelmaan, mahdollisuuksien mukaan lisäksi toisen kirjailijan virtuaalivierailu.

Kuoreveden koulun kanssa on sovittu yhteistyöstä myös niin, että kasiluokkalaiset tutustuvat verkon kirjatrailereihin, heille järjestetään trailereiden teon opastusta, jota tarjotaan myös pääkirjastossa nuorille asiakkaille. Tehdyt trailerit viedään verkkoon ja niitä esitetään Lainastossa sykkii -yökirjastotapahtumassa pääkirjastossa syksyllä 2015.

Hankkeen tavoitteena on nuorten lukemisharrastuksen aktivointi perinteisillä ja uusilla tavoilla. Lisäksi nuorille, opettajille ja kirjastohenkilökunnalle halutaan saada myöhemminkin hyödynnettävää osaamista kirjatrailereihin ja muihin internetin kirjallisuussisältöihin.

Tänään täällä - aina verkossa : maakunnallinen lasten- ja nuortenkirjastotyö 2015

Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto hakee hankeavustusta luodakseen ja käynnistääkseen maakunnallisen lasten- ja nuortenkirjastotyön mallin. Hankkeen aikana käynnistettävä toiminta pyritään vakiinnuttamaan osaksi normaalia maakuntakirjastotyötä. Hankkeen toimintoja ovat kiertävä maakunnallinen pedagoginen informaatikko, lasten- ja nuortenkirjastotyön sisällön tuottaminen ja jakaminen, yhteiset aineistot, mediasisältöjen käyttö hyödyntäen uutta tieto- ja viestintätekniikkaa sekä kirjastohenkilöstön koulutus.

okm
avi