Järjestä:

Löytyi 29 hanketta.

Kirjailijoita ja vinkkausta isojokisille 2018

Hankkeen tavoitteena on tarjota kirjavinkkausta ja kirjailijavierailuja isojokisille koululaisille ja aikuisille. Jatkotavoitteena on aikuisten lukupiirin perustaminen. Teemana ovat monipuoliset lukutaidot.

Onnelin ja Annelin kirjasto - lempeitä lukutuokioita lehmien kanssa 2017

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on lukuharrastuksen ja tunnetaitojen lisääminen raisiolaisissa alakoululaisissa ilmiöpohjaiseen oppimiseen (OPS 2016) tukeutuen. Yksi raisiolainen alakoululaisten ikäluokka viedään puolentoista vuoden aikana Kaiturin tilalle Maskuun, jossa lapset voivat lukea lukulehmille ja tutustua vanhan maatilan muihin eläimiin, töihin ja historiaan.

Hankkeeseen kuulu myös kaksi yleisöluentoa: toisessa on teemana "millaista on olla lehmä?" ja toisessa käsitellään lehmien liittymistä suomalaiseen histoariaan ja kulttuuriin.

Lisäksi kehitetään erilaisia lukemiseen innostavia menetelmiä: Pnneli ja Anneli suosittelevat -lukulistoja koululaisille, videotervehdyksiä lukulehmien luota, live-striimausta, videokirjavinkkausta, Lukulehmien lukublogeja ja Facebookin Kyyttökanava ja muuta some-viestintää. Näistä osa on jo olemassa ja niitä jatketaan myös hankkeen jälkeen.

 

Mediapöhinää 5-6 -luokkalaisille 2017

Peruskoulun 5-6 -luokkalaisille tarjotaan työkaluja pelien kehittelyyn ja koodaamiseen pelityöpajojen avulla uuden opetussuunnitelman keskeisten sisältöjen puitteissa. Aloitamme 5-6 -luokkien oppilaille myös QR-koodisuunnistuksen ja päivitämme lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekevän henkilökunnan osaamista koskien QR-koodien eri käyttömahdollisuuksia.

innostava lukudiplomi 2017

Luoda innostava lukudiplomilista alakouluun ja saada lukudiplomien suoritusmäärä kasvamaan.

Oma kirjasto tutuksi II 2017

Edistää esikouluikäisten ja alakoululaisten lukutaitoa, kirjastonkäyttöä sekä innostusta tarinoiden pariin, sekä tehdä uutta kirjastonkäyttöön opastavaa nettisisältöä ja luoda sisältöä Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaan.

Pelastakaa lapset kirjastolle 2016

Lapsen lukuinnostuksen löytyminen kirjaston avulla yhteistyössä esiopetuksen, 1. luokan opettajan sekä vanhempien kanssa. Tavoitteena madaltaa kynnystä lähimmän kirjaston käyttöön ja tukea lasten liikkumista kirjastoon julkisia kulkuvälineitä käyttäen.

Runonrustaajat : runotyöpaja 1-2 -luokkalaisille, osa 2 2016

Hankkeen tavoitteena on tehdä lastenrunoutta tunnetuksi ja sitä kautta edistää lasten lukemista ja kirjallisuuden harrastusta sekä oppimista.

Kirjaston ja koulun yhteistyö käyntiin Lestijärvellä 2016

Hankkeen tavoitteena on luoda tiiviisti opetussuunnitelmaan nivoutuva suunnitelma kirjaston ja koulun yhteistyöstä ja aloittaa tavoitteellinen kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetus ylä- ja alakoululuokille.

Läslov i BYN 2016

Visa barnen verk av kända finlandssvenska illustratörer och barnböcker i stort upplagd utställning. Ge barnen möjlighet att arbeta själv med material kring  utställningen. Träffa en av de författare som presenterades på utställningen. Väcka och hålla vid liv ett intresse för läsning och böcker, att själv vara aktiv. Stärka barnens mod att läsa och gilla läsning, kravlös träning tillsammans med en vänlig läshund.

Miksi wikipedia ei riitä? 2015

Hankkeeen tavoite on luoda työkaluja monipuoliselle lukutaidon edistämiselle ja lähdekriittisyyden kasvattamiselle.

KIRJOITETAAN KOIRALLE KIUSAAMISESTA: Eläinavusteiset sanataidetyöpajat Pöytyän kirjastoissa syksy 2015- syksy 2016 2015

Lapset tulisi vetää pois nettimaailmasta takaisin siihen mistä kaikki on alkanut: kirjoittamiseen ja lukemiseen, suulliseen viestintään sekä vuorovaikutukseen ja empatiaan.

ETSI, LUE JA ESITÄ - TEHOA KIRJASTON JA KOULUN VÄLISEEN YHTEISTYÖHÖN 2015

Tavoitteena on ottaa huomioon uusi opetussuunnitelma ja kartoittaa sen tuomat mahdollisuudet kirjaston ja koulun väliseen yhteistyöhön. Tavoitteena on saada aikaan uusia käytänteitä kirjaston ja koulun välille tiedonhankinnan ja monilukutaidon opetukseen. Hankkeessa pyritään myös saavuttamaan kaikki alakoululaiset kirjavinkkauksella ja lukukampanjalla lukuinnon herättämiseksi.

Sadun taikaa 2015

Satutunnit ovat oiva keino saada lapset ja lapsiperheet samalla kertaa sekä tarinoiden ja lukemisen että kirjojen ja kirjaston maailmaan. Satutunteja on toivottu sekä pienemmille lapsille että ykkösluokkalaisille. Avustuksella palkattaisiin satutäti/setä (tai useampia) pitämään satutunteja sekä lapsiperheille että eri kohderyhmille. Tavoitteena on satutuntien käynnistämisen lisäksi kirjastonkäytön aktivoiminen lapsiperheiden ja lasten kanssa toimivien keskuudessa satutuntien ja yhdessäolon merkeissä. Samalla nähdään satutuntien tarve ja käyttö ja voidaan suunnitella hankkeen jälkeenkin toimiva satutunti-malli.

Kirja-Kengun matka jatkuu 2015

Tavoitteena on turvata Kirja-Kengu –ohjelman mukaiset kirjavinkkaus- ja opetustunnit painottuen erityisesti yläkoululaisiin ja mahdollisuuksien mukaan myös lukiolaisiin. Erilaisilla vierailuilla pyritään tarjoamaan koululaisille positiivisia elämyksiä kirjallisuudesta sekä antamaan heille tärkeää tietoa. Toteutetaan kouluyhteistyötä koulujen toivomalla tavalla: vierailuilla ja vinkkauksella. 

Mediakasvatuspolku päiväkodeille ja alakouluille 2015

Tavoitteena oli luoda kirjastolle ikävuosittain etenevä ohjelmatarjotin tukemaan päiväkotien ja koulujen mediakasvatustavoitteita.

Modernit työkalut käyttöön koulukirjastojen pyörityksessä 2014

Modernit työkalut käyttöön koulukirjastojen pyörityksessä -hankkeen tavoite on parantaa ja selkeyttää asiakaspalvelua, turvata koulukirjastojen toimintaa sekä helpottaa kirjastotoiminnan pyörittämistä koulun ja kirjaston yhteistyönä.

Lukuintoa Taivalkoskelle 2014

Saada kirjat ulos kansistaan, lisätä lukuintoa, lisätä lukemisesta puhumista lasten keskuudessa, lisätä tasa-arvoa lukuedellytyksissä sekä vahvistaa lasten toimijuutta.

Sivut

okm
avi