Järjestä:

Löytyi 23 hanketta.

Monilukutaituruutta Itä-Uudenmaan pienissä kirjastoissa 2017

Hankkeen tavoitteena on Itä-Uudenmaan pienten kirjastojen (Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Pornainen ja Pukkila) osaamisen lisääminen monilukutaidon ja mediakasvatuksen edistämisessä sekä toimivien työtapojen löytäminen kirjastojen ja koulujen yhteistyöhön.

 

 

 

Yhdessä oppimaan - kirjastonkäytön opetus uusiksi 2017

Tavoitteet

  1. Päivitetään kirjastonkäytön opetuksen suunnitelma sekä uudistetaan että testataan siihen kuuluvat materiaalit
  2. Perehdytetään  henkilökunta uusiin käytänteisiin

Hynttyyt yhteen - alueelliset olohuoneet lähipalvelun keskuksina 2016

Vaasan kaupunkistrategian mukaan eri toimijoiden yhteistyötä tulee lisätä yli hallintokuntien. Hankkeessa kartoitetaan ja pilotoidaan uusia toimintamalleja yhteisissä tiloissa. Hankkeen tarkoitus on luoda lisäarvoa palveluiden käyttäjille.
Hankkeessa haetaan rahoitusta yhteisen olohuonetoiminnan suunnitteluun ja pilotointiin. Kevätkaudella 2016 laaditaan suunnitelma yhteistoiminnasta ja sitä pilotoidaan syys-kevätkaudella 2016-17 Huutoniemen ja Ristinummen alueilla.

Kirjastosta avoin oppimisympäristö – Lastenkirjasto Maaselän koululle 2016

Hankkeen lähtökohtana oli Pieksämäen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin perustuva hyvinvointisuunnitelma. Kaupungissamme oli tiedostettu, että lasten- ja nuorten hyvinvointi edellyttää poikkihallinnollista tarkastelua ja monialaista työskentelyä saavuttaaksemme lasten- ja nuorten hyvinvoinnille asetetut tavoitteet. Tässä hankkeessa lähtökohtana oli monialainen yhteistyö ja palvelujen kehittäminen elämänkaarimallin mukaisiksi. Monialaisella yhteistyöllä lähdimme turvaamaan palveluiden saatavuuden, riittävyyden, että laadun muuttuvassa toimintaympäristössä. Tärkeimpinä tavoitteina oli esimerkiksi asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys ja eri organisaatioiden ja toimijoiden välinen yhteistyö ja sitä kautta saavutettavissa olevat synergiaedut. Tavoitteiden keskiössä oli hankkeen avulla kehittää Naarajärven asuinaluetta, niin että eri-ikäisillä ja eri elämäntilanteissa olevilla alueen asukkailla olisi yhtäläinen matalan kynnyksen mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Kun hanketta aloiteltiin, niin taustalla vaikuttimena olivat myös tulevat koulujen opetussuunnitelman-, että kirjastolain uudistukset. Naarajärven kirjaston vanhat tilat ja laitteet eivät enää kaikilta osin vastanneet nykypäivän kirjastoille asetettuja tavoitteita, sama tuleva haaste oli myös läheisellä Maaselän koululla, kuinka vastata uuden opetussuunnitelman tuomiin haasteisiin? Haluttiin myös tiivistää eri toimijoiden yhteistyötä ja luoda uusia toimintatapoja ja malleja. Kirjastolaitoksen tulee nyt ja tulevaisuudessa yhä nopeammin pystyä muuntautumaan yhteiskunnan mukana. Tiedostimme, että muutoksia on pystyttävä tekemään nopeallakin aikataululla, tärkeää on sopeuttaa ja muuntaa kirjastojen toimintaa asuinalueiden muutosten mukana.

Kirjastotäti tulee kylään! 2016

Hankkeen tavoitteena on löytää kustannustehokas malli tarjota hakeutuvia kirjastopalveluja haja-asutusalueelle lakkautetun kirjastoauton tilalle.

Kirjasto oppijan tukena - kokeillen ja suunnitellen tulevaisuuteen 2016

Hankkeen tavoitteena on löytää uusia, lukutaitoa ja monimuotoista oppimista tukevia palveluja, sekä toimintamuotoja Pukkilan ja Myrskylän kirjastojen ja alueella toimivien koulujen yhteistyölle ja laatia paikallisia opetussuunnitelmia tukeva yhteistoimintasuunnitelma kirjastojen ja koulujen yhteistyölle.

Kokoelmasta kohtaamiseen 2016

Hankkeen tavoitteena on kirjaston käytettävyyden lisääminen tietoteknisiä ratkaisuja hyödyntäen. Kokoelmien profiloinnilla uusia ratkaisuja hyödyntämällä tavoitellaan lisätilaa asiakkaiden kohtaamiseen ja viihtyvyyteen. Henkilökunnan työpanosta suunnataan lainausrutiinien hoitamisesta kirjaston sisältötuotantoon.

Kirjastopolkua pitkin. Uudet opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmat kirjaston, koulun ja varhaiskasvatuksen yhteistyön perustaksi Lohjalla. 2016

Hankkeen tavoitteena on ollut tehdä päiväkodeilla ja kouluille uusien opetussuunnitelmien tueksi yhteistyösuunnitelma, joka perustuu eri luokka-asteiden opetussuunnitelmien tavoitteisiin, sisältöihin ja laaja-alaisen oppimisen eri osioihin ja jossa kirjasto esittelee yksityiskohtaisesti , miten se voi tukea palveluillaan yksittäisten tavoitteiden toteuttamista.

Lainastosta kirjastoksi 2016

Hankkeessa kehitetään kirjaston yhteistyötä varhaiskasvatuksen, koulujen ja nuorisotoimen kanssa. Kehitystyöllä edistetään kirjaston käyttöä eri-ikäisten oppimisympäristönä sekä formaalin että non-formaalin oppimisen konteksteissa. Lisäksi hankkeessa kirjastoa kehitetään tilallisena palveluna, sekä parannetaan palveluiden saavutettavuutta kaikille asiakasryhmille.

Kyläkouluissa kuhisee 2016

Kirjaston ja kyläkoulujen yhteistyön kehittäminen ja lukemiseen kannustaminen usein eri keinoin.

Liekeissä Suomen kirjallisuushistoriasta: oppisisällöt eläviksi ysiluokkalaisille 2016

Suomen kirjallisuushistoria on yläkoulun yhdeksännellä luokalla laaja aihekokonaisuus. Uuden OPS:n hengessä sen oppisisältöjen omaksuminen voidaan toteuttaa uudella tavalla. Tämän hankkeen tarkoituksena on Lohtajan kirjaston sekä Lohtajan yläkoulun äidinkielen opettajan ja 9. luokan oppilaiden kesken toteuttaa Suomen kirjallisuushistorian opiskelu tavalla, jossa kirjasto ja uusi tekniikka ovat tiiviisti tukemassa oppilaiden monilukutaidon kehittymistä.

ETSI, LUE JA ESITÄ - TEHOA KIRJASTON JA KOULUN VÄLISEEN YHTEISTYÖHÖN 2015

Tavoitteena on ottaa huomioon uusi opetussuunnitelma ja kartoittaa sen tuomat mahdollisuudet kirjaston ja koulun väliseen yhteistyöhön. Tavoitteena on saada aikaan uusia käytänteitä kirjaston ja koulun välille tiedonhankinnan ja monilukutaidon opetukseen. Hankkeessa pyritään myös saavuttamaan kaikki alakoululaiset kirjavinkkauksella ja lukukampanjalla lukuinnon herättämiseksi.

Nettielämää - turvallisesti ja järki mukana 2015

Parantaa asiakkaiden tietoisuutta mm. tietoturvallisuudesta ja digitaalisesta lukutaidosta.

Tuutikki 2 2015

Jatkohankkeen tavoitteina ovat lukemaan innostaminen ja tiedonhaun opetuksen tehostaminen.

Elämyksiä kirjaston kulmilla ja etäämmälläkin lukemisen ja mediatoiminnan edistämiseksi 2014

Kirjasto pyrkii tapahtumilla lisäämään houkuttelevuutta ja näkyvyyttä. Kirjavinkkari vinkkaroi kouluilla, saduttaa päiväkodeissa; loruttaa ja runouttaa vanhuksia. .Ex tempore ääneen lukuhetkillä "sopivaksi todetussa tilassa" saavat ihmiset ehkä pysähtymään hetkeksi ja kuuntelemaan. Kirjasto-Lukulähettiläänä yhteydenotot seurakuntaa, yhdistyksiin. Lukuvinkkitahtumia kirjastossa eri ikäisille. Ja vielä, että nukketeatterit ovat aina olleet innoittavia sekä teatteriesityksen jälkeiset tehtävät mieleen.

Klikkaa ja aukaise! 2014

Klikkaa auki -hankkeen tavoitteena on kehittää ja tehostaa kirjastopalveluiden ja ammatillisen koulutuksen välistä yhteistyötä ja erityisesti ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ja opetushenkilöstön tietoisuutta kirjaston mahdollisuuksista. Hankkeessa kirjastosta ja sen tarjoamista sähköisistä palveluista rakennetaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoille uusi oppimisympäristö. Tavoitteena on kehittää omaehtoista ja monimuoto-opiskelua, tukea mediakasvatusta sekä mahdollistaa kokonaisvaltaisen tieto- ja viestintätekniikan käyttö oppilaitoksessa. Parhaimmillaan hankkeen avulla saadaan tuettua opiskelua ja vahvistettua opiskelijoiden tietoyhteiskunta- ja monilukutaitoja.

Koulumaailman siirtyminen yhä vahvemmin sähköisiin oppimateriaaleihin ja oppimisympäristöihin tekevät hankkeesta erityisen ajankohtaisen.

KirjastoKerho 2014

KirjastoKerho-hankkeen tavoitteena on luku- ja kirjallisuusharrastuksen ylläpito ja lisääminen Paimion kolmasluokkalaisten keskuudessa. Tähän pyritään ohjaamalla pienryhmässä lapsia valitun kirjallisuuden pariin ja keskustelemalla ryhmässä heidän kanssaan luetuista kirjoista.

Kasvukipuja, osa 2: yhdeksäsluokkalaisten pajat 2014

Lukki-kirjastojen yhteiselle Kasvukipuja 1 -hankkeelle haetaan jatkorahoitusta oppilaiden ja opettajien lukuisten pyyntöjen ja kiittävän palautteen rohkaisemina. Kasvukipuja 2-projekti on suunnattu Vihdin alueen 9.-luokkalaisille ja projektia laajennetaan työpajojen suuntaan. Oppilaat tutustuvat erilaisiin teksteihin, tekevät niistä oman tulkintansa sen pohjalta mikä niissä koskettaa ja saavat kannustavaa palautetta. Projektin tarkoitus on rohkaista nuoria oman ilmaisun löytämiseen elämän murrosvaiheessa. Jokainen luokka osallistuu 3 x 1 h. Projektiin kuuluu myös kirjaston tiloissa toteutettava kaikille avoin nuorten kirjoittajapajaosuus.

Sivut

okm
avi