Järjestä:

Löytyi 31 hanketta.

Ryhmä Wau - kirjastokerho koululaisille 2018

Maksuton iltapäiväkerho koululaisille. Kerho painottuu lukemiseen innostamiseen ja mediakasvatukseen, tavoitteena madaltaa kirjastoon tulemisen kynnystä ja kasvattaa yhteisöllisyyttä.

Potkua Pokelantieltä: kirjasto oppimisympäristönä 2018

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa erityisesti nuorten kirjastonkäyttöä. Tavoitteena on Alavieska nkunnankirjaston henkilökunnan osaamisen lisääminen monilukutaidon ja mediakasvatuksen edistämisessä sekä toimivien työtapojen löytäminen kirjaston ja koulun yhteistyöhön.
Lisäksi tavoitteena on tehdä jo hankitut e-aineistot ja digipalvelut nykyistä näkyvimmiksi ja lisätä niiden käyttöä. Teemallisesti hankeessa on mukana sekä monilukutaito että elinikäinen oppiminen.

Kirjasto, koulun kaveri 2018

Kirjaston ja koulun välistä yhteistyötä lisätään ja monipuolistetaan uuden opetussuunnitelman pohjalta, ja kirjaston tarjoamien mahdollisuuksien ja resurssien käyttöä oppimisen tukena pyritään edistämään. Hanke liittyy teemaan Monipuoliset lukutaidot

Monilukutaidon monet kasvot 2018

Hankkeessa järjestetään Myrskylän, Askolan, Lapinjärven, Pukkilan ja Pornaisten kunnissa yhteistyössä koulujen kanssa kirjailijoiden ja muiden asiantuntijoiden vierailuja, joilla pyritään herättämään kiinnostusta monipuolisten lukutaitojen kehittämiseen. Hanke liittyy teemaan yksi: Monipuoliset lukutaidot.

Lukudiplomikirjat vaihtoon ja lukemaan 2018

Hankkeen tavoitteena on tarjota mielenkiintoista luettavaa 5. ja 6. luokkalaisille, saada heidät lukemaan nykyistä enemmän sekä tutustuttaa heitä monentyyppiseen kirjallisuuteen, mukaan lukien e-kirjat. Tavoitteena on myös lisätä 5. ja 6. luokkalaisten lukudiplomikirjojen lainausta.
Hanke liittyy teemaan 1 : monipuoliset lukutaidot.

Perheet yhdessä tarinapiknikille! / Bokpicknick för hela familjen! 2018

Useat lapsiperheet kokevat haastavana kiinnostavan lukemisen löytämisen. Tavoitteena on järjestää perheille tarinapiknikit, osa suomeksi ja osa ruotsiksi, missä he voivat levittää piknikviltin kirjaston aulaan, kuunnella kirjavinkkausta, poimia korista kiinnostavia kirjoja ja syödä yhdessä. Tarinapiknikeillä on vinkkauksen lisäksi kirjailijavierailuja.

Tarinapiknikkien lisäksi luomme hankkeen puitteissa toiminnallisia satutunteja sekä uudistamme Söderkullan kirjaston aula- ja kokoustilaa uusia toimintoja vastaaviksi.

Meidän kirjasto! - kouluyhteistyön syventäminen 2018

Tämän hetkisellä hankeavustuksella Vesilahden kirjaston palvelukokonaisuutta uudistetaan merkittävästi
palvelemaan monipuolisesti eri käyttäjäryhmiä. Rakennetussa palvelukonseptissa kuvataan eri käyttäjäryhmien palvelutarjottimet.
Uuden hankehaun tavoitteena on syventää erityisesti kouluyhteistyötä. Palvelutarjottimen kuvauksen pohjalta tehdään tarkka suunnitelma ja vuosikello kouluyhteistyöstä. Suunnitelma sisältää eri vuosiluokille suunnatut palvelupaketit ja -teemat sisältäen kirjastossa tapahtuvat palvelut ja kirjaston ulkopuolelle tarjotut palvelut. Uudesta opetussuunnitelmasta nostetaan keskeisiä tavoitteita mm. monilukutaidon, medialukutaidon, lukemisen ja kirjoittamisen alueilta, joita kirjastoyhteistyön kautta voidaan toteuttaa. Hankkeen avulla reagoidaan lukutaidon tason heikentymiseen ja kirjallisuuden käytön vähenemiseen. Uusi kirjasto toimii merkittävänä oppimisympäristönä jatkossa etenkin koululaisille. Kirjaston oppimisympäristöt ja henkilökunnan opastus nousevat tärkeiksi kehittämiskohteiksi. Kirjasto toimii myös tutkivan ja toiminnallisen oppimisen, ryhmätöiden ja projektien tärkeänä oppimisympäristönä. Henkilökunnan osaamista lisätään palvelemaan kouluja monipuolisesti sekä suunnitelman tavoitteiden, sisältöjen ja toimintatapojen mukaisesti. Hublet-tablettien järjestelmän ja interaktiivisen taulun hankinta tukee opetussuunnitelman tavoitteita ja kirjaston monipuolisten oppimisympäristöjen ja palveluiden tarjontaa. Hankkeen avulla kokeillaan koululaisille suunattua klinikkamuotoista työskentelyä ja tutor-toimintaa. Hanke tukee erityisesti osallisuutta, moni- ja laaja-alaisia kokonaisuuksia ja elinikäistä oppimista. Hanke keskittyy teemaan nro 3. elinikäinen oppiminen.

Yhdessä oppimaan - kirjastonkäytön opetus uusiksi 2017

Tavoitteet

  1. Päivitetään kirjastonkäytön opetuksen suunnitelma sekä uudistetaan että testataan siihen kuuluvat materiaalit
  2. Perehdytetään  henkilökunta uusiin käytänteisiin

Vaarallinen lukudiplomi 2017

Hankkeen tavoitteina on maakunnallisen lukudiplomin kehittäminen vastaamaan uuden opetussuunnitelman tarpeisiin. Diplomin avulla annetaan työkaluja lukemaan innostamiseen sekä kirjastojen henkilökunnalle että opetttajille ja vanhemmille.

 

 

Avoimet, laajennetut ja osallistavat kirjastopalvelut - Omatoimikirjasto Karstulaan 2017

Hankkeen tavoitteena on laajentaa Karstulan kirjaston palveluja omatoimipalveluihin ja käynnistää kirjaston itsepalvelukäyttö omatoimikirjaston muodossa.

Avoimet, laajennetut ja osallistavat kirjastopalvelut - omatoimikirjasto Kyyjärvelle 2017

Hankkeen tavoitteena on laajentaa Kyyjärven kirjaston palveluja omatoimipalveluihin ja käynnistää kirjaston itsepalvelukäyttö omatoimikirjaston muodossa.

 

 

 

Mediamekastus 2.0 2017

Mediamekastus 2.0-hanke on jatkoa Mediamekastus-hankkeelle, jonka tarkoituksena on hankkia tarvittavaa laitteistoa niin Kurikan kirjastojen omaan käyttöön ja tapahtumiin, että myös tukemaan koulujen monilukutaito-opetusta.

Eskareiden ensiaskeleet mediataitopolulla 2017

Hankkeen tavoitteena on järjestää esikoululaisten mediatuokiot, joiden pohjana ovat 1.8.2017 käyttöön otettavat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja Aparaattisaari - peli.

Lukuilo Uuraisilla - intoa omatoimikirjastoon 2017

Kehitetään toimintamalleja, joilla edistetään eri-ikäisten lukuvalmiuksia ja- tottumuksia tavoitteena monilukutaitojen ja lukemisharrastuksen kehittäminen sekä elinikäisen oppimisen tukeminen.

Musta aukko matkalla post fact – yhteiskuntaan: Informaatiolukutaidon opetus toisella asteella 2017

Vaasan kaupungin toisen asteen opiskelijat saavat tällä hetkellä opintojensa aikana satunnaisesti informaatiolukutaidon opetusta ja lukemiseen innostamista. Yhden informaatikon voimin tuhansien opiskelijoiden informaatiolukutaidon opetus ei onnistu.

Hankkeen tavoitteena on luoda suunnitelma, sisällöt ja käytännöt toisen asteen informaatiolukutaidon opetukselle, jotta se olisi mahdollista käytännössä ja että lukion uuden opetussuunnitelman yksi tavoitteista olisi lähempänä toteutumistaan koko toisella asteella:

”Oppimisprosessin aikana opiskelija tulkitsee, analysoi ja arvioi eri muodoissa esitettyä informaatiota, rakentaa uutta tietoa ja syventää siten osaamistaan aikaisempien kokemustensa ja tietojensa pohjalta. Ohjaus ja rakentava palaute vahvistavat itseluottamusta ja auttavat opiskelijaa kehittämään ajatteluaan ja työskentelemään tarkoituksenmukaisella tavalla.”

Hanke kuuluu teemaan "Oppijan kirjasto".

Monilukutaituruutta Itä-Uudenmaan pienissä kirjastoissa 2017

Hankkeen tavoitteena on Itä-Uudenmaan pienten kirjastojen (Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Pornainen ja Pukkila) osaamisen lisääminen monilukutaidon ja mediakasvatuksen edistämisessä sekä toimivien työtapojen löytäminen kirjastojen ja koulujen yhteistyöhön.

 

 

 

OPS:n tahtiin : toiminta uuden opetussuunnitelman mukaiseksi 2016

OPS:n tahtiin -hankkeen tavoitteena on päivittää kirjaston tarjoamaa mediakasvatussisältöä uusien varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien mukaiseksi sekä kehittää ja kokeilla myös uusia toimintamuotoja päiväkoti- ja kouluyhteistyössä.

 

Mediatila monilukutaidon tukemiseksi 2016

Hankkeen tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille turvallinen mediatila, jossa vertaisarvioiti ja yhteistöllinen kokemus mahdollistuu. Toisena tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten monilukutaitoa ja innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti.

Mediatilan avulla kirjasto vahvistaa osaltaan opetussuunnitelman mukaista monilukutaidon kehittymistä kasvattamalla nuoria kriittisyyteen erilaisten mediavälineiden käytössä ja viestinnässä. Monilukutaitoinen nuori osaa valikoida ja arvottaa lähdemateriaalia ja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa vastuullisesti ja kunnioittaen tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

Mediatilan avulla kirkastetaan kirjaston imagoa tietokeskuksena, jossa tieto on paitsi saatavilla, niin sitä myös opitaan kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan. Samalla laajennetaan kuntalaisten käsitystä kirjastosta tilana, jossa voi viihtyä ja kuluttaa aikaa, ei pelkästään piipahtaa lainaamassa kirja.

Pojat lukemaan 2016

Tämän projektin aikana aiomme saada Keski-Suomen alakoululuikäiset pojat lukemaan. Innostamme  poikia lukemaan monilla eri menetelmillä, unohtamatta monilukutaitoa. Lisätäämme opettajien ja vanhempien poikakirjallisuuden tuntemusta sekä avaamme lukevien esikuvien (esim. urheilijat) ja esimerkkien (isät ja miesopettajat) tärkeyttä poikien maailmassa.

Sivut

okm
avi