Järjestä:

Löytyi 31 hanketta.

Mobiilia mediakasvatusta 2016

Muuramen kirjaston Mobiilia mediakasvatusta hankkeen tavoite on parantaa kirjaston valmiuksia mediakasvatuksen toteuttamiseen hankkimalla ajanmukaiset välineet, joilla kirjaston asiakkaita voidaan opastaa älylaitteiden monipuoliseen käyttöön. Tavoite on lisätä panostusta ja luoda uusia toimintatapoja eri-ikäisten mediakasvatukseen sekä edistää digitalisaatiota kirjaston henkilökunnan päivittäisessä työssä ja kaikkien asiakkaiden keskuudessa.

Liekeissä Suomen kirjallisuushistoriasta: oppisisällöt eläviksi ysiluokkalaisille 2016

Suomen kirjallisuushistoria on yläkoulun yhdeksännellä luokalla laaja aihekokonaisuus. Uuden OPS:n hengessä sen oppisisältöjen omaksuminen voidaan toteuttaa uudella tavalla. Tämän hankkeen tarkoituksena on Lohtajan kirjaston sekä Lohtajan yläkoulun äidinkielen opettajan ja 9. luokan oppilaiden kesken toteuttaa Suomen kirjallisuushistorian opiskelu tavalla, jossa kirjasto ja uusi tekniikka ovat tiiviisti tukemassa oppilaiden monilukutaidon kehittymistä.

Kirjastosta avoin oppimisympäristö – Lastenkirjasto Maaselän koululle 2016

Hankkeen lähtökohtana oli Pieksämäen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin perustuva hyvinvointisuunnitelma. Kaupungissamme oli tiedostettu, että lasten- ja nuorten hyvinvointi edellyttää poikkihallinnollista tarkastelua ja monialaista työskentelyä saavuttaaksemme lasten- ja nuorten hyvinvoinnille asetetut tavoitteet. Tässä hankkeessa lähtökohtana oli monialainen yhteistyö ja palvelujen kehittäminen elämänkaarimallin mukaisiksi. Monialaisella yhteistyöllä lähdimme turvaamaan palveluiden saatavuuden, riittävyyden, että laadun muuttuvassa toimintaympäristössä. Tärkeimpinä tavoitteina oli esimerkiksi asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys ja eri organisaatioiden ja toimijoiden välinen yhteistyö ja sitä kautta saavutettavissa olevat synergiaedut. Tavoitteiden keskiössä oli hankkeen avulla kehittää Naarajärven asuinaluetta, niin että eri-ikäisillä ja eri elämäntilanteissa olevilla alueen asukkailla olisi yhtäläinen matalan kynnyksen mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Kun hanketta aloiteltiin, niin taustalla vaikuttimena olivat myös tulevat koulujen opetussuunnitelman-, että kirjastolain uudistukset. Naarajärven kirjaston vanhat tilat ja laitteet eivät enää kaikilta osin vastanneet nykypäivän kirjastoille asetettuja tavoitteita, sama tuleva haaste oli myös läheisellä Maaselän koululla, kuinka vastata uuden opetussuunnitelman tuomiin haasteisiin? Haluttiin myös tiivistää eri toimijoiden yhteistyötä ja luoda uusia toimintatapoja ja malleja. Kirjastolaitoksen tulee nyt ja tulevaisuudessa yhä nopeammin pystyä muuntautumaan yhteiskunnan mukana. Tiedostimme, että muutoksia on pystyttävä tekemään nopeallakin aikataululla, tärkeää on sopeuttaa ja muuntaa kirjastojen toimintaa asuinalueiden muutosten mukana.

Helppo tulla mukaan! Espoonlahden kirjastopalveluiden kehittämishanke 2015

Helppo tulla mukaan -hankkeen tavoitteena oli kehittää Espoonlahden alueen kirjastopalveluja syksyn 2014 Millainen on sinun kirjastosi -asukaskyselyssä saatujen toiveiden suuntaisesti.

Minustakin Nettimonsteri! 2014

Hankkeen aikana alakoululaisia ohjataan fiksuun ja vastuulliseen internetin käyttöön. Osatavoitteina ovat nettikiusaamisen ehkäiseminen, itsesuojelun sisältöjen ymmärtäminen ja tietoturva-asioihin tutustuminen. Lisäksi alakoululaiset tutustuvat vieraisiin kulttuureihin monikulttuurisuuden näkökulmasta.

Eloisampia esityksiä & kätsympää kirjastonkäytön opetusta 2014

Hankkeen tavoitteena on saada kirjaston tekniset laitteet vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Kirjasto haluaa panostaa uuteen tekniikkaan, jonka avulla voidaan uskottavasti esitellä kirjaston palveluita sekä tarjota myös vieraileville esiintyjille ajanmukaiset välineet. Samalla ollaan myös varmistamassa kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia. Hankkeen kärkenä ovat mediakasvatuksen ja kirjastonkäytön opetuksen tueksi tarvittavien laitteiden hankinta, ja tässä tarkoituksessa tablettitietokoneet olisivat lyömättömät. Kirjaston asiakaspäätteiden lukumäärä nykyisellään on riittämätön, etenkin ryhmäkäyntien yhteydessä. Tabletit itsessäänkin voisivat innostaa nuoria oppimaan ja käyttämään kirjaston palveluja nykytilasta poikkeavalla tavalla.

Lempäälän kirjastojen opetus- ja mediakasvatusvälineistö keskiössä 2014

Monet koululuokat käyttävät ahkerasti Lempäälän kirjastojen opetuspalveluita ja kirjaston henkilökunnalla on paljon hyviä ideoita opetuksen kehittämiseksi. Esteenä useiden ideoiden käyttämiselle opetus- ja mediakasvatustuokioissa on välineistön puute. Opetusta annetaan joko luennoimalla ja heijastamalla valkokankaalle tai näyttämällä kirjaston asiakastietokoneelta. Samoja tiloja ja tietokoneita käyttävät asiakkaat, joten jonoja syntyy, eivätkä kaikki pääse tunnin aikana aina itse kokeilemaan rauhassa. Onnistuneiden oppimiskokemusten saaminen olisi tärkeää lapsille, joten Lempäälän kirjasto hakee avustusta teknisen välineistön hankkimiseen lasten- ja nuorten kirjasto-opetuksen ja mediakasvatuksen kehittämiseksi nykyvaatimuksia vastaamaan.

Mediat auki 2014

Leppävaaran alueen lapsiperheille tarjotaan työpajatyöskentelyä lasten medioiden käytöstä. Tavoitteena on luoda vanhemmille ja lapsille medialukutaitoa sekä samalla avata kirjaston palvelua eri medioista. Maahanmuuttajataustaisia perheitä varten etsitään kirjaston henkilökunnasta kielten osaajia työpajoihin, jotta kielitaito ei olisi este. Työpajojen päätteeksi on syntynyt myös yhteiset pelisäännöt medioiden käytöstä kirjastossa.

Mediakasvatuksen ja kirjastonkäytön opetuksen laitteet ajan tasalle 2014

Hankittavilla kahdella projektorilla valkokankaineen voidaan useammin järjestää kirjavinkkauksia, lukutuokioita, luentoja ja muita tilaisuuksia niin päiväkodeissa, kouluilla kuin vanhusten parissa. Laitteet sijoitetaan Toijalan ja Viialan kirjastoihin, joten niitä voidaan käyttää myös niissä pidettävissä tilaisuuksissa.

Kustannusarvio:
kaksi projektoria kaapeleineen á 1500 € ja kaksi valkokangasta, liikuteltavaa á 500 € = yht. 4000 €

Tehoa tiedonhaun opetukseen 2014

Hankkeen tarkoituksena on tehostaa ja laajentaa tiedonhaun opetusta hankkimalla lähikirjastoihin langattomat verkot ja koko kaupunginkirjaston käyttöön tablettitietokoneita

Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi 2014

Ylistaron kirjasto haluaa kehittää palvelujaan nuorten ideoiden ja toivomusten pohjalta.Lisäksi halutaan kiinnittää huomiota siihen, että kirjasto tulisi tutuksi ja sen tapahtumiin voisi osallistua muutkin kuin kirjaston vieressä asuvat hoitolapset ja koululaiset.Ylistaron kirjaston toiminnan painopisteeksi on valittu vuosina 2014 -2015 lapset ja nuoret. Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi -hankkeella on tarkoitus.
on tarkoitus vaikuttaa edellä mainittuun seuraavin toimenpitein: kirjasto järjestää lapsille ja nuorille tilaisuuksia ja tapahtumia, työpajoja, kursseja saadakseen heidät monipuolisen kirjaston kanssa tuttaviksi. Lapsia ja nuoria innostetaan lukemaan: toisaalta jalkaudutaan heidän ryhmiinsä toisaalta järjestetään tilaisuuksia kirjastossa esim. satuhuone-tapahtuma, jossa lapset voivat itsekin improvisoida nukketeatteria, kehitetään kaverivinkkausta koululaisten kesken. Nuoria innostetaan lukemaan esittelemällä tapahtumien yhteydessä nuorisoa kiinnostavia kirjallisuuteen läheisesti liittyviä aiheita mm. anime, cosplay, liveroolipeli tai muita harrastuksia. Peli-iltoja, kirjallisuus-, kulttuuri- , elokuva- ja musiikkitapahtumia järjestettäessä pyritään saamaan mukaan tekijöiksi alueen nuoria, lasten ja nuorten lukemisharrastusta kannustetaan ylläpitämään; myös lasten kanssa työskenteleviä aikuisia informoidaan lukemisen tärkeydestä. Tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten medialukutaitoa ja omaa mediatuottamista sekä innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti. Tutustutaan elokuvaan ja kirjaan tavoitteena mediatekstien vertailu, vertaisvinkkaukseen innostaminen, elokuvien ikärajatietouden lisääminen ja elokuvakasvatus.
Kirjastossa järjestään pelitapahtumia ja peli-iltoja. Nuoret saadaan näin pidettyä kirjaston piirissä ja kirjastoihin kiinnostuksensa menettäneet nuoret saadaan takaisin asiakkaiksi. Tämä on samalla asiakassuhteiden vahvistamista ja verkostoitumista kirjaston tulevaisuuden kannalta tärkeimmän kohderyhmän kanssa. Hankkeen tavoitteena on saada yhteistyökumppaneiksi ylistarolaiset lasten ja nuorten kanssa toimivat ja työskentelevät yhdistykset, yhteisöt, koulut yms.

Tiedonhakua tableteilla 2014

Tiedohakua tableteilla verkkokirjastosta ja internetistä sekä muuta hyödyllista, mitä tableteilla voi tehdä kohteena koululaiset ja senioriväestö.

Pelihuone Ylöjärven pääkirjastoon 2014

Hankkeella vahvistetaan henkilökunnan mediakasvatusosaamista ja tehdään kirjastosta nykyaikainen viihtymis- ja oppimisympäristö erityisesti nuorille asiakkaille.

Sanojen taikaa: sanataidetta lähikirjastoissa 2014

Sanojen taikaa -hankkeen tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria lukemaan ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti sekä kehittää myös heidän median käyttötaitojaan. Koululaisten vapaa-aikana kirjastoissa kokoontuvat sanataidekerhot antaisivat harrastusmahdollisuuden niille lapsille ja nuorille, jotka haluavat syventää ja laajentaa luku- ja kirjoitustaitojaan. Toimintaa järjestettäisiin 3.-6,-luokkalaisille syksyllä 2014 ja keväällä 2015 Vaasan kaupungin 6 lähikirjastossa, joissa jokaisessa kokoontuisi yksi ryhmä. Ohjausta annettaisiin sekä suomen että ruotsin kielellä.

Langattomasti internetin maailmaan 2014

Avustusta haetaan langattomaan verkkoon ja uusiin, siirreltäviin laitteisiin (kannettavat, tabletit).
Hanke mahdollistaa systemaattiset internetin ja tiedonhaun opetukset eri käyttäjäryhmille.
Asiakkaiden opiskelu- ja etätyömahdollisuuksia tuetaan langattoman verkon avulla.
Asiakkaille tarjotaan mahdollisuus käyttää itsenäisesti tabletteja ja kannettavia kirjaston tiloissa.

Tieto ja tarinat näkyviin 2013

Monilukutaito on keskeinen tavoite koulujen tulevissa opetussuunnitelmissa. Kempeleen kirjasto haluaa olla aktiivinen toimija kutsumalla oppilaita kirjastoon kouluissa tapahtuvan tiedonhaun opetuksen lisäksi. Tarvitsemme tätä varten - ja satutuntien pidon helpottamiseksi - nykyaikaiset ja turvalliset välineet lapsiryhmien av-esityksiin.

Mediakasvatusta koululaisille 2013

Kirjastolta on pyydetty muutaman illan kurssia sosiaalisen median tehokäytöstä. Paikkakunnalla ei ole minkään muun tahon järjestämänä vastaavaa kurssia, joten kurssi sopii hyvin kirjaston toteutettavaksi. Kurssin aiheena on yleisimmät sosiaalisen median muodot ja niiden tehokas ja turvallinen käyttö.

Digittääkö? - analogiset tallenteet sähköiseen muotoon 2013

Digittääkö? -analogiset tallenteet sähköiseen muotoon

Hankkeen tavoitteena on tarjota Hartolan kunnan asukkaille, kesäasukkaille ja yhteisöille uusi palvelu, joka mahdollistaa vanhojen vhs-videokasettien, c-kasettien, vinyylilevyjen tallentamisen sähköiseen muotoon muistitikulle tai ulkoiselle kovalevylle tai niiden polttamisen cd- ja dvd-levylle. Myös diat, paperikuvat, negatiivit ja filmit olisi mahdollista tallentaa uudelleen tulevaisuutta varten.

Palvelu on omatoimipalvelu ja tallennuksen opastajina toimisi tehtävään koulutettu kirjaston henkilökunta. Sovittaessa myös kirjasto voi palveluna suorittaa tallennuksen uudeksi tallenteeksi. Tallennukseen hankittavalta laitteistolta toivotaan käyttäjäystävällisyyttä ja helppokäyttöisyyttä.

Hankkeen kohderyhmä on vanhojen analogisten tallenteiden omistajat, asukas- ja kesäasukasryhmät ja tallennustyötä tehneet yhteisöt, joilla on tarve siirtää vanhat muistot ja tallenteet uuteen tallennusmuotoon.

Uuden palvelun tarjoaminen kuntalaisille kirjastossa edellyttää asiakaskäyttöön soveltuvaa helppokäyttöistä digistudio -laitteistoa ja ohjelmistoja, jotka mahdollistavat analogisten tallenteiden (vhs-videokasetit, vinyylilevyt, c-kasetit, diat, paperikuvat, negatiivit) muuntamisen sähköiseen muotoon ja myös niiden polttamisen CD- tai DVD -levylle.

Teknisen laitteiston ja opastuksen tarjoamisen ohella haluamme pelastaa ajan myötä tuhoutuvat merkittävät yksityis- ja yhteisötallenteet myös tulevaisuuden tutkijoille ja harrastajille.

Sivut

okm
avi