Järjestä:

Löytyi 17 hanketta.

Heureka! : lukeminen ajattelun tukena 2017

Heureka! : lukeminen ajattelun tukena -hankkeen tavoitteena on herättää kiinnostusta lukemiseen sekä innostaa mielenkiintoisten asioiden ja ilmiöiden tutkimiseen tietokirjallisuuden avulla

Medsku-mediakasvatustyöpajat 2016

Hankkeen tavoitteena oli järjestää Hyvinkäälle uudenlaista mediakasvatuksellista yhteistyötä kirjaston ja paikallisten päiväkotien ja koulujen välille. Tavoitteena oli tuottaa heille mediakasvatuspalveluita, joista he voivat itse valita muutamasta kokonaisuudesta ryhmälleen sopivimman toimintasisällön. Hanketyöntekijänä ja pajojen ohjaajana toimi Milla Helminen.

Mediakasvatuksen kehittäminen Kokemäen kirjastossa 2016

Parantaa asiakkaille tarjottavien opastusten laatua ja kirjaston e-aineistojen käytettävyyttä sekä uudistaa koululaisten opetuskäyntien mediakasvatusta.

Mobiilia mediakasvatusta 2016

Muuramen kirjaston Mobiilia mediakasvatusta hankkeen tavoite on parantaa kirjaston valmiuksia mediakasvatuksen toteuttamiseen hankkimalla ajanmukaiset välineet, joilla kirjaston asiakkaita voidaan opastaa älylaitteiden monipuoliseen käyttöön. Tavoite on lisätä panostusta ja luoda uusia toimintatapoja eri-ikäisten mediakasvatukseen sekä edistää digitalisaatiota kirjaston henkilökunnan päivittäisessä työssä ja kaikkien asiakkaiden keskuudessa.

Luo tili ja kirjaudu 2016

Hankkeen tavoite

Edistää kansalaisten tietoteknisiä ja verkkoasiointitaitoja. Innostaa omatoimiseen oppimiseen ja rohkaista sähköisten palvelujen käyttöön.

Perustelut

OPS:n tahtiin : toiminta uuden opetussuunnitelman mukaiseksi 2016

OPS:n tahtiin -hankkeen tavoitteena on päivittää kirjaston tarjoamaa mediakasvatussisältöä uusien varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien mukaiseksi sekä kehittää ja kokeilla myös uusia toimintamuotoja päiväkoti- ja kouluyhteistyössä.

 

Mediakasvatuksella eväitä elämään 2016

Hankkeen tavoitteena on parantaa ruskolaisten alakoululaisten mediataitoja ja tietoteknistä osaamista lisäämällä tablettitietokoneiden käyttö osaksi kirjastopalveluiden tarjoamaa mediakasvatusta.

Kulttuuripolku 2016

Kulttuuripolku hankkeen tavoitteena on tuoda Kangasniemellä olevia muistomerkkejä ja niiden taustalla olevia kulttuurivaikuttajia esille tarinallisin keinoin. Faktatiedon lisäksi tarkoituksena on luoda käyttäjälle myös pienimuotoisia kulttuurielämyksiä kuvan, musiikin, teatterin ja lausunnan keinoin.

Mediataitoja ja uusia maailmoja 2016

Hankkeen tavoitteina on kehittää kirjaston mediakasvatustoimintaa ja tiedonhankintakoulutusta, tuoda kirjastolle näkyvyyttä ja tarjota asiakkaille uudenlaisia kokemuksia ja palveluita. Hankkeen myötä kirjasto toivoo tavoittavansa kuntalaisia, jotka eivät kirjaston palveluita muuten käytä.

Palvelua ja aukioloa Lumijoelle omatoimikirjastolla 2016

Aukioloaikojen ja palvelun laajentaminen omatoimikirjaston myötä.

Lisäksi haluamme elävöittää kirjavinkkauksia, tiedonhaunopetusta sekä kirjastossa pidettäviä koulutuksia ja kokouksia hankittavien laitteiden avulla. Mahdollisuus opastaa kaiken ikäisiä laitteiden käytössä muun muassa vanhuksia SeniorSurf-päivän aikana sekä lapsia ja nuoria peliviikon aikana. Asiakkaat voivat myös lainata iPadeja ja kannettavaa tietokonetta käyttöönsä kirjaston tiloissa. Kirjastossa tapahtuvan opiskelun ja työskentelyn mahdollistaminen langattoman verkon avulla.

Från robotar till ljusmålning – digiverkstäder för barn och föräldrar 2016

Porsse-biblioteken (Borgå, Sibbo, Borgnäs och Askola) ansöker om understöd för att ordna digiverkstäder för barn i lågstadieåldern och deras föräldrar.

Liekeissä Suomen kirjallisuushistoriasta: oppisisällöt eläviksi ysiluokkalaisille 2016

Suomen kirjallisuushistoria on yläkoulun yhdeksännellä luokalla laaja aihekokonaisuus. Uuden OPS:n hengessä sen oppisisältöjen omaksuminen voidaan toteuttaa uudella tavalla. Tämän hankkeen tarkoituksena on Lohtajan kirjaston sekä Lohtajan yläkoulun äidinkielen opettajan ja 9. luokan oppilaiden kesken toteuttaa Suomen kirjallisuushistorian opiskelu tavalla, jossa kirjasto ja uusi tekniikka ovat tiiviisti tukemassa oppilaiden monilukutaidon kehittymistä.

Tabletit hyötykäyttöön 2016

Tavoitteena on hankkia tabletteja kirjastolle mediakasvatukseen ja muihin opastustilanteisiin.

Mediakasvatus arkeen 2016

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa Keski-kirjastojen työntekijöiden ammatillista identiteettiä mediakasvattajina.  Hankkeen myötä mediakasvatus opitaan näkemään osana kirjastoammattilaisen perustehtävää: mediakasvatus on osa kirjaston arkea.

Lukutaitoa vasta-alkaville, monilukutaitoa edistyville 2016

Hankkeen tavoitteena on parantaa edellytyksiä maahanmuuttajien kirjastonkäytölle ja sitä kautta suomen kielen oppimiselle, kohentaa kantaväestön monilukutaitoa ja edesauttaa eri kulttuurien kohtaamista.

Kirjastosta avoin oppimisympäristö – Lastenkirjasto Maaselän koululle 2016

Hankkeen lähtökohtana oli Pieksämäen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin perustuva hyvinvointisuunnitelma. Kaupungissamme oli tiedostettu, että lasten- ja nuorten hyvinvointi edellyttää poikkihallinnollista tarkastelua ja monialaista työskentelyä saavuttaaksemme lasten- ja nuorten hyvinvoinnille asetetut tavoitteet. Tässä hankkeessa lähtökohtana oli monialainen yhteistyö ja palvelujen kehittäminen elämänkaarimallin mukaisiksi. Monialaisella yhteistyöllä lähdimme turvaamaan palveluiden saatavuuden, riittävyyden, että laadun muuttuvassa toimintaympäristössä. Tärkeimpinä tavoitteina oli esimerkiksi asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys ja eri organisaatioiden ja toimijoiden välinen yhteistyö ja sitä kautta saavutettavissa olevat synergiaedut. Tavoitteiden keskiössä oli hankkeen avulla kehittää Naarajärven asuinaluetta, niin että eri-ikäisillä ja eri elämäntilanteissa olevilla alueen asukkailla olisi yhtäläinen matalan kynnyksen mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Kun hanketta aloiteltiin, niin taustalla vaikuttimena olivat myös tulevat koulujen opetussuunnitelman-, että kirjastolain uudistukset. Naarajärven kirjaston vanhat tilat ja laitteet eivät enää kaikilta osin vastanneet nykypäivän kirjastoille asetettuja tavoitteita, sama tuleva haaste oli myös läheisellä Maaselän koululla, kuinka vastata uuden opetussuunnitelman tuomiin haasteisiin? Haluttiin myös tiivistää eri toimijoiden yhteistyötä ja luoda uusia toimintatapoja ja malleja. Kirjastolaitoksen tulee nyt ja tulevaisuudessa yhä nopeammin pystyä muuntautumaan yhteiskunnan mukana. Tiedostimme, että muutoksia on pystyttävä tekemään nopeallakin aikataululla, tärkeää on sopeuttaa ja muuntaa kirjastojen toimintaa asuinalueiden muutosten mukana.

okm
avi