Järjestä:

Löytyi 12 hanketta.

Maitohampaat - kirjastotietoutta esikouluikäisille 2018

Teema 3: Elinikäinen oppiminen. Haemme avustusta esikouluikäisille tarkoitetun kirjastoon tutustuttamisohjelman suunnitteluun. Ohjelma tulisi toimimaan osana läpi kouluvuosien kulkevaa ns. kulttuuripolkua, jota kunnassamme ollaan muotoilemassa.  Hanketyöntekijän on tarkoitus suunnitella toteutettavaa sisältöä yhteistyössä varhaiskasvatuksen esimiesten sekä joidenkin päiväkotien johtajien ja lastentarhanopettajien kanssa. 

Koululaisten kumma käytöskoodi: eskareiden elämys- ja tutustumisretki pääkirjastoon 2018

Hanke kutsuu Imatran esikoululaiset elämysretkelle, jolla tutustutaan kirjastopalveluihin ja järjestetään koulumaailmaan valmistava esitys Kumma käyttäytymiskoodi kouluun. Lapset saavat esityksessä ensikosketuksen kirjavinkkaukseen ja pääsevät yhdessä pohtimaan oikeita toimintatapoja koulussa. Hankerahoitusta tarvitaan kuljetusten järjestämiseen, jotta kaikilla kaupungin esikouluryhmillä olisi mahdollisuus tulla pääkirjastoon. Kirjaston henkilökunta toteuttaa kirjaston esittelyn sekä esityksen. Hanke liittyy teemaan 1, Monipuoliset lukutaidot.

Oma kirjasto tutuksi II 2017

Edistää esikouluikäisten ja alakoululaisten lukutaitoa, kirjastonkäyttöä sekä innostusta tarinoiden pariin, sekä tehdä uutta kirjastonkäyttöön opastavaa nettisisältöä ja luoda sisältöä Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaan.

Pelastakaa lapset kirjastolle 2016

Tavoitteena on saada 6-7 vuotiaiden lasten lukuhalu heräämään lähikirjaston puuttumisesta huolimatta yhteistyössä kirjaston, esiopetuksen, 1. luokan opettajan sekä vanhempien kanssa Pyhtään kunnassa ja Kotkan kaupungissa.

Tuutikki 3 2016

Tavoitteena on tehostaa varhaiskasvatuksen piirissä olevien kirjastonkäyttöä sekä kasvattaa kirjastomyönteistä asennetta ja lisätä vanhempien tietoisuutta lukemisen tärkeydestä.

Sadun taikaa 2015

Satutunnit ovat oiva keino saada lapset ja lapsiperheet samalla kertaa sekä tarinoiden ja lukemisen että kirjojen ja kirjaston maailmaan. Satutunteja on toivottu sekä pienemmille lapsille että ykkösluokkalaisille. Avustuksella palkattaisiin satutäti/setä (tai useampia) pitämään satutunteja sekä lapsiperheille että eri kohderyhmille. Tavoitteena on satutuntien käynnistämisen lisäksi kirjastonkäytön aktivoiminen lapsiperheiden ja lasten kanssa toimivien keskuudessa satutuntien ja yhdessäolon merkeissä. Samalla nähdään satutuntien tarve ja käyttö ja voidaan suunnitella hankkeen jälkeenkin toimiva satutunti-malli.

Kirjasto tutuksi -leikkipaketti esikoululaisille 2015

Hankkeen tavoitteena on laatia moniosainen Kirjasto tutuksi -leikkipaketti kirjastovierailujen elävöittämiseksi. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat esikoululaiset, mutta paketin on tarkoitus olla muunneltavissa 5-8-vuotiaille.

Sanataide koukuttaa lukemaan! 2014

Lukuinnostuksen lisääminen osallistavien santaidepajojen avulla.

Mediataikuri – mediakasvatusta esikouluikäisille ja varhaiskasvattajille 2014

Mediataikuri-hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä esikouluikäisten lasten mahdollisuuksia medialukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymiseen sekä vahvistaa lasten osallisuuden kokemuksia näiden taitojen oppimisessa. Pienten lasten nopeasti muuttuva mediamaailma luo tarvetta uudenlaiselle pedagogiselle yhteistyölle. Hankkeessa luotava yhteistyömalli mahdollistaa vakituisen kumppanuuden syntymisen kirjastojen ja varhaiskasvatuksen välille.

Kirjastoleikki eskarilaisille 2013

Yhden henkilön toteuttama kirjastoleikki, jossa leikin muodossa annetaan kirjastonkäytön opetusta eskarilaisille, tuotteistetaan toteutettavaksi kaikissa Lohjan kirjastopisteissä.

Elämyksiä kirjastoseikkailusta ja lukuiloa tietokirjoista! 2012

Hankkeen tavoitteena on kehittää ja elävöittää esikoululaisten sekä ykkös- ja kakkosluokkien kirjastovierailujen sisältöä. Toisaalta hankkeen avulla tuetaan erityisesti poikien lukuharrastusta tietokirjavinkkauksen ja poikia kiinnostavien tapahtumien avulla.

Eskarit tietotoreilla 2011

Eskaritoiminta on lähtöisin aikuisväestölle suunnattujen tietoyhteiskuntataitojen opetuksesta, jota on myöhemmin laajennettu ensin peruskoulun 7-9-luokille, ja sitten alle kouluikäisille lapsille. Ensimmäiset esiopetusryhmät vierailivat Sampolan tietotorilla vuonna 2003. Tästä eteenpäin toiminta on ollut vakituista, ja ryhmiä on kutsuttu tietotorille, myös Hervantaan, viikoittain sekä syksy- että kevätkaudella. Myös Tampereen kaupungin internet-bussi Netti-Nysse on toiminnassa mukana, kiertäen kaukaisempia kaupungin alueita, joista tietotoreille lähteminen on hankalaa etäisyyden vuoksi. “Eskaripakettien” kutsulla tavoitetaan tällä hetkellä kaikki Tampereen kaupungin esikouluryhmät.

okm
avi