Järjestä:

Löytyi 16 hanketta.

Mediaa mummoille... ja vähän papoillekin 2018

Hankkeessa tarjotaan ikääntyville ulvilalaisille mahdollisuutta tietotekniikkataitojen opetteluun kirjastossa.
Kirjasto hankkii hankerahoituksella tabletteja, joita voidaan käyttää opetuksessa. Osallistujat saavat itse toivoa erilaisia aihepiirejä, sivustoja yms., joiden käyttöön erityisesti kaipaavat opastusta. Hanke on osa Ulvilan kaupunginkirjaston tulevaa mediakasvatussuunnitelmaa.

Kaikki irti kouluyhteistyöstä 2017

Hankkeen lopputuloksena syntyy Kotkan koulujen ja kirjaston yhteinen kirjastonkäytön, tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon malli, joka on sovellettavissa muihin kaupunkeihin ja kuntiin.

Digital kompetens på bibliotek 2017

Projektets målsättning är att främja och stöda invånarnas digitala kompetens genom att ordna hands-on insatser i form av workshops, föreläsningar och öppna evenemang med specifika teman för olika målgrupper (barn och unga, familjer, seniorer, nyanlända).

Opetussuunnitelman vanavedessä monilukutaitoon 2016

Haemme hankeavustusta 20 tabletille (määrä, joka tarvitaan koululuokan opeukseen) ja lataus- ja synkronointiarkkuun.

Tabletti tiedonjanoon 2014

Hankkeen tarkoituksena on edistää sekä asiakkaiden että kirjaston henkilökunnan digiosaamista. Tablettilaitteilla tarjotaan tasapuoliset mahdollisuudet tutustua digilaitteisiin ja niiden hyödyntämismahdollisuuksiin. Laitteiden avulla lisätään sekä henkilökunnan että asiakkaiden medialukutaitoja ja tietoa tietoteknologian kehityksestä. Lisäksi henkilökunta pystyy opastamaan sähköisen aineiston käyttöä kohdennetusti eri-ikäisille asiakasryhmille.

Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi 2014

Ylistaron kirjasto haluaa kehittää palvelujaan nuorten ideoiden ja toivomusten pohjalta.Lisäksi halutaan kiinnittää huomiota siihen, että kirjasto tulisi tutuksi ja sen tapahtumiin voisi osallistua muutkin kuin kirjaston vieressä asuvat hoitolapset ja koululaiset.Ylistaron kirjaston toiminnan painopisteeksi on valittu vuosina 2014 -2015 lapset ja nuoret. Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi -hankkeella on tarkoitus.
on tarkoitus vaikuttaa edellä mainittuun seuraavin toimenpitein: kirjasto järjestää lapsille ja nuorille tilaisuuksia ja tapahtumia, työpajoja, kursseja saadakseen heidät monipuolisen kirjaston kanssa tuttaviksi. Lapsia ja nuoria innostetaan lukemaan: toisaalta jalkaudutaan heidän ryhmiinsä toisaalta järjestetään tilaisuuksia kirjastossa esim. satuhuone-tapahtuma, jossa lapset voivat itsekin improvisoida nukketeatteria, kehitetään kaverivinkkausta koululaisten kesken. Nuoria innostetaan lukemaan esittelemällä tapahtumien yhteydessä nuorisoa kiinnostavia kirjallisuuteen läheisesti liittyviä aiheita mm. anime, cosplay, liveroolipeli tai muita harrastuksia. Peli-iltoja, kirjallisuus-, kulttuuri- , elokuva- ja musiikkitapahtumia järjestettäessä pyritään saamaan mukaan tekijöiksi alueen nuoria, lasten ja nuorten lukemisharrastusta kannustetaan ylläpitämään; myös lasten kanssa työskenteleviä aikuisia informoidaan lukemisen tärkeydestä. Tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten medialukutaitoa ja omaa mediatuottamista sekä innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti. Tutustutaan elokuvaan ja kirjaan tavoitteena mediatekstien vertailu, vertaisvinkkaukseen innostaminen, elokuvien ikärajatietouden lisääminen ja elokuvakasvatus.
Kirjastossa järjestään pelitapahtumia ja peli-iltoja. Nuoret saadaan näin pidettyä kirjaston piirissä ja kirjastoihin kiinnostuksensa menettäneet nuoret saadaan takaisin asiakkaiksi. Tämä on samalla asiakassuhteiden vahvistamista ja verkostoitumista kirjaston tulevaisuuden kannalta tärkeimmän kohderyhmän kanssa. Hankkeen tavoitteena on saada yhteistyökumppaneiksi ylistarolaiset lasten ja nuorten kanssa toimivat ja työskentelevät yhdistykset, yhteisöt, koulut yms.

Nastat laitteet, ylihyvät sisällöt - mobiililaitteilla monilukutaitoisiksi 2014

Vaasan kaupunginkirjaston, kesäyliopiston, kasvatus- ja opetusviraston sekä nuorisotoimen yhteishankkeessa pyritään edistämään monilukutaitoisuutta ja mediakasvatusta mobiililaitteilla toteutettavissa opetus-, ohjaus- ja neuvontatilanteissa kirjastoissa, kouluissa tai muissa tiloissa. Jotta kirjaston, opetus- ja nuorisotoimen henkilöstö pystyy opastamaan asiakkaita tai oppialaita, täytyy heidän saada ensin koulutusta. Taka-ajatuksena on myös samalla markkinoida kirjaston palveluja ja aineistoja, erityisesti e-aineistoja, kaikenikäisille asiakkaille.

Digitaalista lukutaitoa edistämään 2013

Kaarinan, Liedon ja Raision kirjastojen yhteishankkeessa on tarkoitus kasvattaa asiakkaiden ja oman henkilökunnan digiosaamista. 

Livian ammattiopiston kirjaston kehittäminen 2013

Hankkeen tarkoituksena on edistää Livian ammattioppilaitoksen opiskelijoiden informaatiolukutaidon ja tiedonhakutaitojen kehittymistä. Diginatiivius ei valitettavasti tuo mukanaan taitavaa ja oppimista edistävää informaatiokäyttäytymistä tämän päivän monimuotoisessa informaatioympäristössä ja opiskelijat tarvitsevat opetusta tämän asian tiimoilta. Hanke koostuu informaatikon palkkaamisesta puoleksi vuodeksi, oppimisen verkkoportaalin luomisesta, henkilökunnan koulutuksesta informaatiolukutaidon teemoihin ja yhteysopettajien koulutuksesta tiedonhaun opettamiseen. Tällä pyritään myös hankkeen aikana luotujen hyvien käytänteiden ylläpitämiseen.

Medialukutaito, informaatiolukutaito, ympäristölukutaito, verkkolukutaito... 2013

Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää kirjastoissa ja kouluissa käytettäviä lukutaidon käsitteitä ja pohtia löytyykö eri käsitteiden alta yhtäläisyyksiä.
Toisena tavoitteena on selvittää millaista osaamista opettajat kaipaavat kirjastolta lukutaitojen edistämiseksi ja millaista osaamista kirjastoista löytyy.

Tavoitteena on saada kirjastot ja koulut ymmärtämään toistensa käyttämät lukutaidon käsitteet. Samojen käsitteiden käyttö sekä toistensa osaamisen tunnistaminen auttavat yhteistyön suunnittelussa.

Kuvallisuutta kirjastoon - tilan ja tiedon visualisointi 2013

Hankeen tarkoitus on luoda Varkauden pääkirjastolle selkeä visuaalinen ilme, joka näkyy sekä kirjaston tilassa, verkossa että henkilökunnan tavassa luoda tietoa ja viestiä.

Laajennettuja lukutaitoja ja teeveeteetä kouluihin ! 2013

Kirjaston rooli perinteisen ja laajennettujen lukutaitojen edistäjänä, tietoaineistojen hallinnoijana ja sosiaalisen median hyötykäytön taitajana on selvää. Kirjasto hakee hankerahoitusta opettajien informaatiolukutaidon, medialukutaidon ja verkko-opetustaitojen kehittämiseen ja tukeen. Kirjaston tavoitteena on haettavalla hankerahoituksella palkata informaatikko suunnittelemaan ja toteuttamaan mentoriopettajien koulutusta kirjaston asiantuntemusta edellyttävillä aihealueilla. Lopullisena tavoitteena on antaa perus- ja toisen asteen oppilaitoksissa laadukasta opetusta ns. laajennetuissa lukutaidoissa ja turvata entistä informaatiolukutaitoisempien opiskelijoiden selviytyminen nykytietoyhteiskunnassa.Hankkeen kustannukset muodostuvat pääasiassa palkkamenoista. Oma rahoitusosuus koostuu kirjaston henkilökunnan osallistumisesta suunnittelutyöhön.

Tiedonhaun taitajiksi 2012

Projektin tavoitteena on parantaa lukiolaisten tiedonhakutaitoja, informaatiolukutaitoa ja kriittistä tiedonarviointia sekä edistää nuorten lukuharrastusta. Tavoitteena on myös tiedonhankinnan prosessin muutos oppilaskeskeiseksi.
Projekti toteutetaan kirjaston ja lukion yhteistyönä. Oppilaille järjestetään luentoja sekä koululla että kirjastossa ja käytännön harjoittelua tiedonlähteillä kirjastossa.
Lukion ensimmäisen luokan oppilaat tekevät opettajiensa kanssa valitsemista aiheista tutkimukset tutkivan oppimisen menetelmää käyttäen.

Tarina elokuvaksi - luovaa mediakasvatusta 2012

Projektin tavoitteena on lisätä lasten medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Metodina käytetään "tekemällä oppii" -ajatusta siten, että elokuvatyöpajoissa lapset tekevät oman elokuvan. Kohderyhmänä ovat Laukaan yhden taajaman n. 9-12-vuotiaat lapset.
Yhdessä tekemällä luodaan yhteisöllisyyttä ja kannustetaan lapsia omiin luviin kokeiluihin.

Elävä Nurkka: sisällöntuotantoa lapsille ja nuorille 2012

Vaasan pääkirjaston vanha ja käyttämättömäksi jäänyt ATK-luokka muuntautui kevättalvella 2011 projektirahoituksen turvin uudeksi lasten ja nuorten tilaksi, joka sai sijaintinsa mukaan nimen Nurkka. Nurkan toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja se koetaan toimivaksi tilaksi, joka vastaa edellisen hankkeen tavoitteisiin. Tilan konkreettisen käytön yhteydessä lasten ja nuorten tarpeet ovat kuitenkin nousseet paremmin esille, ja kirjasto kokee, että ohjatun toiminnan järjestäminen on edellytys kyseisen tilan monipuoliselle jatkokäytölle sekä lasten ja nuorten palveluiden kehittämiselle.

Projektirahaa haetaan ohjattujen teemapäivien ja –iltojen järjestämiseen, joko ulkopuolisia palkkaamalla tai oman henkilökunnan voimin sijaisjärjestelyillä. Ohjatun toiminnan järjestäminen Nurkassa ja mahdollisesti myös muissa kirjaston tiloissa vaatisi myös apua ulkopuolisilta ohjaajilta, joilla on asiantuntemusta eri aloilta.

okm
avi