Järjestä:

Löytyi 29 hanketta.

Unikot lukemaan 2018

Unikot lukemaan -hankkeen tavoitteena on edistää ja ylläpitää taipalsaarelaisten lasten ja nuorten lukuharrastusta, kirjallisuudentuntemusta, medialukutaitoa ja kotiseutuhistoriatuntemusta.

I Read You(tube) 2018

I Read You(tube) vie kirjavinkkauksen sinne, missä lapset ja nuoret ovat. Youtube on syrjäyttämässä perinteiset mediat ja sen avulla on mahdollista tavoittaa aikaan ja paikkaan katsomatta enemmän lapsia ja nuoria kuin tavallisella kirjavinkkauksella.

EMOtila eli elinikäisen mediaoppimisen tila Vihdin pääkirjastoon 2018

EMOtila Vihdin pääkirjastoon -hankkeen tarkoitus on päivittää kirjaston langattoman verkko, laitteet ja mediakasvatussuunnitelman vastaamaan koko asiakaskunnan tarpeita. Kirjastoon tehdään mediatila, jossa järjestetään mediakasvatusta alakouluikäisistä eläkeläisiin.

Meidän kirjasto! - kouluyhteistyön syventäminen 2018

Tämän hetkisellä hankeavustuksella Vesilahden kirjaston palvelukokonaisuutta uudistetaan merkittävästi
palvelemaan monipuolisesti eri käyttäjäryhmiä. Rakennetussa palvelukonseptissa kuvataan eri käyttäjäryhmien palvelutarjottimet.
Uuden hankehaun tavoitteena on syventää erityisesti kouluyhteistyötä. Palvelutarjottimen kuvauksen pohjalta tehdään tarkka suunnitelma ja vuosikello kouluyhteistyöstä. Suunnitelma sisältää eri vuosiluokille suunnatut palvelupaketit ja -teemat sisältäen kirjastossa tapahtuvat palvelut ja kirjaston ulkopuolelle tarjotut palvelut. Uudesta opetussuunnitelmasta nostetaan keskeisiä tavoitteita mm. monilukutaidon, medialukutaidon, lukemisen ja kirjoittamisen alueilta, joita kirjastoyhteistyön kautta voidaan toteuttaa. Hankkeen avulla reagoidaan lukutaidon tason heikentymiseen ja kirjallisuuden käytön vähenemiseen. Uusi kirjasto toimii merkittävänä oppimisympäristönä jatkossa etenkin koululaisille. Kirjaston oppimisympäristöt ja henkilökunnan opastus nousevat tärkeiksi kehittämiskohteiksi. Kirjasto toimii myös tutkivan ja toiminnallisen oppimisen, ryhmätöiden ja projektien tärkeänä oppimisympäristönä. Henkilökunnan osaamista lisätään palvelemaan kouluja monipuolisesti sekä suunnitelman tavoitteiden, sisältöjen ja toimintatapojen mukaisesti. Hublet-tablettien järjestelmän ja interaktiivisen taulun hankinta tukee opetussuunnitelman tavoitteita ja kirjaston monipuolisten oppimisympäristöjen ja palveluiden tarjontaa. Hankkeen avulla kokeillaan koululaisille suunattua klinikkamuotoista työskentelyä ja tutor-toimintaa. Hanke tukee erityisesti osallisuutta, moni- ja laaja-alaisia kokonaisuuksia ja elinikäistä oppimista. Hanke keskittyy teemaan nro 3. elinikäinen oppiminen.

Mediaa mummoille... ja vähän papoillekin 2018

Hankkeessa tarjotaan ikääntyville ulvilalaisille mahdollisuutta tietotekniikkataitojen opetteluun kirjastossa.
Kirjasto hankkii hankerahoituksella tabletteja, joita voidaan käyttää opetuksessa. Osallistujat saavat itse toivoa erilaisia aihepiirejä, sivustoja yms., joiden käyttöön erityisesti kaipaavat opastusta. Hanke on osa Ulvilan kaupunginkirjaston tulevaa mediakasvatussuunnitelmaa.

Sanataidetta ja hyvinvointia kirjastosta 2017

Kangasniemen kirjasto ja Laukaan kirjasto jakavat oppimista yhdessä tekemällä  -  jaetaan vanhaa ja opitaan uutta. Alakoululaisille tarjotaan sanataidepajatoimintaa ja kirjavilimaattitunteja. Kokonaan uutena otamme haltuun hyvinvointikirjoittamisen, jossa kohderyhmänä ovat aikuiset. Tavoitteena on löytää kirjallisuusterapeuttisesta kirjoittamisesta uusi kirjastotyön muoto, jota opetellaan ja kokeillaan yhdessä. Hankkeen aikana kirjaston henkilökunta koulutetaan näihin uusiin kirjaston toimintamuotoihin.

 

Kirjaston mediakasvatusvuosi 2017

Hankkeessa tuodaan kirjaston ja koulun yhteistyöhön mukaan mediakasvatuksellinen ja elämyksellinen ulottuvuus koulujen uuden opetussuunnitelman tavoitteet huomioiden.

Opetussuunnitelman vanavedessä monilukutaitoon 2016

Haemme hankeavustusta 20 tabletille (määrä, joka tarvitaan koululuokan opeukseen) ja lataus- ja synkronointiarkkuun.

Ikäihmiset osaksi verkkoyhteiskuntaa 2016

Hankkeen tarkoituksena on edistää kirjaston asiakkaiden, erityisesti ikäihmisten, tietoyhteiskunnassa tarvittavaa verkko-osaamista ja tiedonhankintataitoja.

Ammattikirjallisuuspalapeli 2016

tukea ammantinvalintaa

Kiitolaukkaa kepparilla 2015

Hankkeen tarkoituksena on keppariharrastuksen avulla laajentaa lasten välistä yhteenkuuluvaisuutta ja hälventää eri kulttuurien välisiä epäluuloja sekä lisätä maahanmuuttajalasten suomenkielen taitoa. Monipuolisessa hankkeessa yhdistyvät niin monilukutaito kuin liikunnallisuuskin. Hankkeen peruskivenä on Reetta Niemelän ja Salla Savolaisen Tikkumäen talli-tapahtumapäivä monine työpajoineen. Tapahtumapäivän jälkeen talli on täynnä toimintaa vielä kuukauden ajan kirjaston lastenosastolla.

Nettielämää - turvallisesti ja järki mukana 2015

Parantaa asiakkaiden tietoisuutta mm. tietoturvallisuudesta ja digitaalisesta lukutaidosta.

What's behind a game - pelinkehittelyhanke yläkoululaisille 2015

Perehdyttää yläkoululaiset, yläkoulun opettajat, kirjaston henkilökunta sekä kirjaston asiakkaat ohjelmointiin pelillisten keinojen avulla.

 

Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi 2014

Ylistaron kirjasto haluaa kehittää palvelujaan nuorten ideoiden ja toivomusten pohjalta.Lisäksi halutaan kiinnittää huomiota siihen, että kirjasto tulisi tutuksi ja sen tapahtumiin voisi osallistua muutkin kuin kirjaston vieressä asuvat hoitolapset ja koululaiset.Ylistaron kirjaston toiminnan painopisteeksi on valittu vuosina 2014 -2015 lapset ja nuoret. Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi -hankkeella on tarkoitus.
on tarkoitus vaikuttaa edellä mainittuun seuraavin toimenpitein: kirjasto järjestää lapsille ja nuorille tilaisuuksia ja tapahtumia, työpajoja, kursseja saadakseen heidät monipuolisen kirjaston kanssa tuttaviksi. Lapsia ja nuoria innostetaan lukemaan: toisaalta jalkaudutaan heidän ryhmiinsä toisaalta järjestetään tilaisuuksia kirjastossa esim. satuhuone-tapahtuma, jossa lapset voivat itsekin improvisoida nukketeatteria, kehitetään kaverivinkkausta koululaisten kesken. Nuoria innostetaan lukemaan esittelemällä tapahtumien yhteydessä nuorisoa kiinnostavia kirjallisuuteen läheisesti liittyviä aiheita mm. anime, cosplay, liveroolipeli tai muita harrastuksia. Peli-iltoja, kirjallisuus-, kulttuuri- , elokuva- ja musiikkitapahtumia järjestettäessä pyritään saamaan mukaan tekijöiksi alueen nuoria, lasten ja nuorten lukemisharrastusta kannustetaan ylläpitämään; myös lasten kanssa työskenteleviä aikuisia informoidaan lukemisen tärkeydestä. Tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten medialukutaitoa ja omaa mediatuottamista sekä innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti. Tutustutaan elokuvaan ja kirjaan tavoitteena mediatekstien vertailu, vertaisvinkkaukseen innostaminen, elokuvien ikärajatietouden lisääminen ja elokuvakasvatus.
Kirjastossa järjestään pelitapahtumia ja peli-iltoja. Nuoret saadaan näin pidettyä kirjaston piirissä ja kirjastoihin kiinnostuksensa menettäneet nuoret saadaan takaisin asiakkaiksi. Tämä on samalla asiakassuhteiden vahvistamista ja verkostoitumista kirjaston tulevaisuuden kannalta tärkeimmän kohderyhmän kanssa. Hankkeen tavoitteena on saada yhteistyökumppaneiksi ylistarolaiset lasten ja nuorten kanssa toimivat ja työskentelevät yhdistykset, yhteisöt, koulut yms.

Nastat laitteet, ylihyvät sisällöt - mobiililaitteilla monilukutaitoisiksi 2014

Vaasan kaupunginkirjaston, kesäyliopiston, kasvatus- ja opetusviraston sekä nuorisotoimen yhteishankkeessa pyritään edistämään monilukutaitoisuutta ja mediakasvatusta mobiililaitteilla toteutettavissa opetus-, ohjaus- ja neuvontatilanteissa kirjastoissa, kouluissa tai muissa tiloissa. Jotta kirjaston, opetus- ja nuorisotoimen henkilöstö pystyy opastamaan asiakkaita tai oppialaita, täytyy heidän saada ensin koulutusta. Taka-ajatuksena on myös samalla markkinoida kirjaston palveluja ja aineistoja, erityisesti e-aineistoja, kaikenikäisille asiakkaille.

Mediataikuri – mediakasvatusta esikouluikäisille ja varhaiskasvattajille 2014

Mediataikuri-hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä esikouluikäisten lasten mahdollisuuksia medialukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymiseen sekä vahvistaa lasten osallisuuden kokemuksia näiden taitojen oppimisessa. Pienten lasten nopeasti muuttuva mediamaailma luo tarvetta uudenlaiselle pedagogiselle yhteistyölle. Hankkeessa luotava yhteistyömalli mahdollistaa vakituisen kumppanuuden syntymisen kirjastojen ja varhaiskasvatuksen välille.

Yläkoulujen lukudiplomi 2013

Tarkoituksena on käynnistää Kaarinan kaupungin alueella lukudiplomi yläkouluille. Idea hankkeelle on lähtenyt koulun opettajien toiveesta, mutta myös tarpeesta kehittää kirjaston ja koulun yhteistyötä yläkouluissa.

Lukudiplomin tavoitteena on ylläpitää lukuharrastusta ja innostaa lukemiseen myös yläkouluissa, jolloin lukuharrastus usein hiipuu. Lukudiplomissa pyritään ottamaan tiedonhallintataitojen tavoitteita huomioon ja tarkoituksena on saada yläkouluille hyödyllinen oppimispaketti opetuksen tueksi.

Näyttelyistä tietoa, taitoa ja lukuvinkkejä! 2013

Hankkeen tavoitteena on lasten ja nuorten monipuolisten medialukutaitojen kehittäminen tuomalla esille kirjastoaineistoa monipuolisesti opetuksellisten näyttelyiden ja tapahtumien avulla.

Medialukutaito, informaatiolukutaito, ympäristölukutaito, verkkolukutaito... 2013

Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää kirjastoissa ja kouluissa käytettäviä lukutaidon käsitteitä ja pohtia löytyykö eri käsitteiden alta yhtäläisyyksiä.
Toisena tavoitteena on selvittää millaista osaamista opettajat kaipaavat kirjastolta lukutaitojen edistämiseksi ja millaista osaamista kirjastoista löytyy.

Tavoitteena on saada kirjastot ja koulut ymmärtämään toistensa käyttämät lukutaidon käsitteet. Samojen käsitteiden käyttö sekä toistensa osaamisen tunnistaminen auttavat yhteistyön suunnittelussa.

Uutispuurosta puffiin - kirjoitetaan uutisia ja juttuja 2013

Hankkeen tavoite on tukea maahan muuttaneita aikuisopiskelijoita suomen kielen opiskelussa ja opastaa median toimintaan ja mediakritiikkiin. Opiskelijat kirjoittavat lehtijuttuja ja uutisia työpajoissa ja toimittavat ja taittavat oman sanomalehden. Lisäksi tavoitteena on aktivoida maahan muuttaneita aikuisryhmiä osallistumaan mielipiteenvaihtoon ja keskusteluun mediassa ja auttaa heitä paremmin ilmaisemaan itseään eri foorumeilla, vaikka mielipidekirjoittajina sanomalehdessä tai kansalaisina verkossa. Hanke tukee käsitystä kirjastosta oppimisen ja tekemisen paikkana, missä eri tahot voivat yhdessä toteuttaa pyrkimyksiä kansalaisten aktivoimiseksi.

Sivut

okm
avi