Järjestä:

Löytyi 23 hanketta.

Pelaillen tiedonhakuun 2018

Hankkeen lteema 2: Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus
Avoimen ja luotettavan tiedonsaannin edistäminen lähdekriittistä osaamista vahvistamalla

Tavoitteena on tukea nuorten tiedonhaun ja -hankinnan taitoja ja tuottaa tähän tarkoitukseen lautapeli, joka pohjautuu Helsingin julkisen liikenteen linjakarttaan. Hankkeessa pelin sisältö suunnitellaan nuorten ja yläasteikäisten näkökulmasta. Peli on kuitenkin jatkossa helposti muokattavissa eri-ikäisten kohderyhmien, esimerkiksi ikääntyneiden tarpeisiin. Pelin pohjalta voi kirjastossa järjestää peli-iltoja eri-ikäisille kuntalaisille.
Hankkeessa kirjastohenkilökunta saa pelillistämisen kautta uutta menetelmäosaamista tiedonhaun ja -hankinnan opetukseen.

(Valtionavustukset kirjastoille 1852)

Arabianranta 135: Musiikkia! 2018

Hankkeen teema 4: Laatu, vaikuttavuus ja innovaatiot.

Hankkeen toteutuksena on luoda ja kokeilla uutta palvelukonseptia ja parantaa kirjaston palvelua yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Tarkoituksena on kehittää Helsingin kaupunginkirjaston Arabianrannan kirjaston musiikin palveluja sekä kirjaston paikallista yhteistyötä oman toimintaympäristön, Arabianrannan muiden toimijoiden kesken.
Musiikkiäänitteiden lainaus on laskenut jyrkästi viime vuosien aikana, kun musiikin kulutustavat ovat muuttuneet ja uudet digitaaliset palvelut ovat vähitellen korvanneet cd-levyt. Äänitelainaukseen perustuvan toiminnan sijaan on löydettävä uusia keinoja.
Musiikkikirjastotoiminnan kehittämiseksi ja elävöittämiseksi tarvitaan uusi, alueen eri toimijoiden yhteistyöhön perustuva palvelukonsepti. Siinä musiikkikirjastotoiminta on paljon muutakin kuin äänitelainausta: esimerkiksi elävän musiikin tuomista osaksi toimintaa, sisältöjen ja asiakkaiden yhteen saattamista entistä paremmin ja löytämällä uusia yleisöjä musiikille ja musiikin tietopalvelulle.
Toisena keskeisenä tavoitteena on tuottaa uudenlainen toimintamalli kirjaston palvelujen markkinoimiseksi ja osallistamalla kaupunginosan muita toimijoita ja asukkaita kehittämään kirjaston palvelua.

(Valtionavustukset kirjastoille 1857)

Lukulähettilääksi! 2018

Hankkeen teema:1. Monipuoliset lukutaidot.
Kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen.

Tavoitteena on tukea ikääntyneiden osallisuutta, luoda edellytyksiä virikkeelliselle elämälle ja tukea heidän kulttuuri- ja lukemisharrastustaan, konseptoimalla ns. lukulähettiläs-toiminta osaksi kirjaston lukemista edistäviä palveluja sekä luoda tätä varten vakiintunut yhteistyö vapaaehtoisjärjestöjen kanssa. Tarkoituksena on luoda vapaaehtoisia kouluttavien ja välittävien järjestöjen rekrytoinnille ja tiedottamiselle luonteva paikka nimenomaan kirjastosta.

(Valtionavustukset kirjastoille 1330)

Satukaravaani 2017

Tavoitteena on kehittää kirjaston ja varhaiskasvatuksen toimijoiden yhteistyötä, vahvistaa kirjaston roolia yhtenä varhaiskasvatuksen toimijana kunnassa sekä tuottaa erityisesti monikielistä lastenkirjastotyötä tukeva toimintamalli ja esimerkki, jolla tuetaan lasten kielellistä kehitystä ja oppimista.

 

Ilmiöoppimiseen - kirjaston ja koulun yhteisotteella 2016

Projektissa on tavoitteena kehittää ja vahvistaa kirjaston ja koulun yhteistyötä. Peruskoulun uusi opetussuunnitelma tuo ilmiöoppimisen koulun keskeiseksi oppimismetodiksi. Ilmiöoppiminen tarkoittaa tiettyyn teemaan liittyvää tiedonhankintaa eri alojen näkökulmasta ja sen tarkoituksena on johdattaa uuden tiedon ja ymmärryksen rakentumiseen kokonaisvaltaisella tavalla.
Projektin tarkoituksena on kehittää kirjaston valmiuksia ja vahvuuksia tukea oppimista ja toimia oppimisympäristönä.
Kirjastossa on käytettävissä monipuolisesti erilaisia aineistoja, joiden avulla ilmiöoppiminen on mahdollista ilman oppiainekohtaisia rajoja. Lisäksi kirjaston henkilökunta tiedonhaun ammattilaisina pystyy lähestymään erilaisia teemoja kokonaisuutena, koko kirjaston resursseja ja kapasiteettia käyttäen. Koulut ja opettajat oppivat projektissa hyödyntämään kirjaston tarjoamia mahdollisuuksia opetuksen tukena. Oppilaat saavat oppimisen tueksi taitoja hyödyntää kirjastoaineistojen sisältöjä uudella tavalla.
Tarkoituksena on lisätä samalla kirjaston vaikuttavuutta omassa toimintaympäristössään. Projekti tukee näin sekä Helsingin kaupunginkirjaston että yleisten kirjastojen strategisia tavoitteita.

Yleisten kirjastojen muuttuva äänimaisema: tutkimushanke 2016

Hankkeen tavoitteena on tutkia kirjaston äänimaisemaan kohdistuvia asiakkaiden odotuksia ja tarpeita ja sitä, miten kirjaston palvelut vaikuttavat ja edellyttävät äänimaisemalta. 

Pulmaario 2015

Pulmaario-hankkeen tavoitteena on murtaa lasten ja nuorten ennakkoasenteita yhteiskunnassamme yhä tärkeämpään rooliin kasvavaa matematiikkaa kohtaan. 

Puksun pojat lukemaan 2015

Tavoitteena on vahvistaa ja vakiinnuttaa alueellista yhteistyötä Helsingin Pukinmäen kirjaston,  läheisen koulun, nuorisoasiainkeskuksen ja HNMKY:n kesken, tukea yläasteikäisten poikien monilukutaidon kehitystä, kehittää lukemisen ja lukuvinkkaamisen metodeja  sekä vahvistaa kirjaston roolia kasvatustoimijana toimintaympäristössään.

Uusi pienkirjastokonsepti 2015

Kirjastotoimintaa on suunniteltu ja toteutettu ajatellen, että kirjasto on ennen muuta rakennus. Kirjastot ja kirjastoverkko on rakennettu ja rakennetaan staattiseksi, pysyväksi ja vakaaksi. Myös asukkaiden mielissä kirjasto kytkeytyy paikallaan pysyvyyteen. Siksi kaikki muutokset suuntaan tai toiseen ovat työläitä ja raskaita. Kirjastorakennuksen suunnittelu on pitkä prosessi ja toisaalta tilojen tai toiminnan muuttaminen on vaikeaa. Staattinen kirjasto sallii vähän kokeilevuutta ja oikeanlaisen palvelun etsintää.

Projektin tavoitteena on selvittää, millä tavalla kirjasto tulevaisuudessa palvelee asiakkaita heidän lähiympäristössään ja miten kirjastoverkko voisi toimia orgaanisesti eli muuttua kaupungin ja asukkaiden tarpeiden mukaan. Projekti toteutetaan kokeilutoimintana Jätkäsaaren Huutokonttorissa ajalla 1.4.2015-31.12.2016.

Muuttuva lähikirjasto - Pienten kirjastojen työpajapäivät 2014

Pienten kirjastojen työpajapäivät on foorumi, jossa luonnostellaan ja toteutetaan pienen kirjastojen uusia toimintamalleja. Foorumissa vaihdetaan kokemuksia, kerrotaan onnistuneista muutosprosesseista, otetaan opiksi epäonnistumisesta ja suunnitellaan käytännönläheisiä toimintasuunnitelmia.

Projekti toteutetaan yhteistyönä Helsingin kaupunginkirjaston, Espoon kaupunginkirjaston, Jyväskylän kaupunginkirjaston, Kurikan kunnankirjaston, Paimion kunnankirjaston ja Keminmaan kunnankirjaston kanssa.

Kirjasto treenaa nuoria - nuorisotakuuhanke 2014

Tavoitteet kirjaston näkökulmasta:

• kantaa yhteiskuntavastuu, syrjäytymisen ehkäisyn ja avoimen oppimisympäristön hengessä tukemalla nuorisotakuutoimintaa
• toteuttaa OKM:n Hyvä medialukutaito, suuntaviivat 2013 -2016 tavoitteita, missä korostetaan mm. yhteistyötä yli toimialojen, alueellisuutta, erilaisten tulokulmien ja erilaisen osaamisen integroimista ja kirjastoa vahvana toimijana (julkaisuja 2013:11)
• kehittää uusia (mm. opastustoiminnan) sisältöjä ja palveluita kohtaamaan asiakasryhmiä, jotka eivät tällä hetkellä juurikaan käytä tai tunne kirjaston palveluja
• tiedottaa kirjastossa jo olemassa olevista ja uusista kohderyhmälle kehitettävistä palveluista
• tarjota nuorille tiloja ja välineitä oman osaamisen kehittämiseen, osallistavaan ja yhteisölliseen toimintaan ja tukea niin omaehtoiseen kuin vertaisoppimiseenkin
• kehittää virastojen välistä yhteistyötä ja ehkäistä syrjäytymistä, jotka ovat keskeisiä tavoitteita Helsingin kaupungin strategiassa
• kehittää malleja nuorten oppimisen ja työllistymisen tueksi

Vuonna 2012 perusasteen koulutuksen suorittaneista 20 -29 – vuotiaista nuorista noin 140 000 oli vailla koulutusta tai työtä. Suurin tarve erilaisiin tukitoimiin on Uudellamaalla. Vuonna 2013 voimaan tullut nuorisotakuu pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen tukitoimien kuten koulutuksen ja työkokeilujen avulla.

Hankkeen tavoitteena on integroida kirjaston tarjoamat mediakasvatus- ja opastuspalvelut osaksi opiskelijoiden ennakkojaksoa ja oppisopimuskoulutuksen toteutusta. Toiminta kohdistuu ikäryhmään, joka ei juurikaan käytä kirjaston palveluita. Hanke ehkäisee syrjäytymistä ja tukee syrjäytyneiden nuorien yhteiskuntataitojen kehittymistä.

Hankkeen aikana räätälöidään, jalostetaan, ja tehdään tunnetuksi jo olemassa olevia palveluita tälle kohderyhmälle, kehittämällä mm. uusia opastustoiminnan sisältöjä ja tiedonhankintataitojen opastusta. Samalla tehostetaan kirjastopalveluiden markkinointia ja tiedotusta 20-29-vuotiaille nuorille ja vahvistetaan yhteistyötä eri toimijoiden välille. Aloite hankkeeseen on tullut Stadin aikuisopiston oppisopimusyksiköstä.

Kirjastoissa ei ryhdytä työvoimaohjaajiksi eikä opettajiksi vaan yhteistyön tiivistäminen ja verkostoituminen eri toimijoiden kanssa on keskeinen osa hanketta, mm. juuri asetettujen hyvän medialukutaitotavoitteiden hengessä. Hankkeen aikana tehdään tunnetuksi myös kirjaston nykyisten verkkopalvelujen tarjontaa ja käyttömahdollisuuksia. Hankkeen kohderyhmänä ovat nuorten lisäksi heidän opettajansa, kouluttajansa ja ohjaajansa.

Tilat jakoon: asiakkaat tapahtumien järjestäjänä 2014

Projektin aikana luodaan dokumentoitu malli tilojen asiakaskäytölle erilaisissa kirjastoissa. Malli toteutetaan yhdessä kirjaston asiakkaiden ja pilottikirjastojen, kuten Helsingin kaupunginkirjaston yksikön Kirjasto 10:n kanssa. Mallia voidaan hyödyntää hankkeen jälkeen myös valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Projekti toteutetaan yhteistyössä Kotkan kaupunginkirjaston,, Turun kaupunginkirjaston ja Ylöjärven kunnankirjaston kanssa.

Mediataikuri – mediakasvatusta esikouluikäisille ja varhaiskasvattajille 2014

Mediataikuri-hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä esikouluikäisten lasten mahdollisuuksia medialukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymiseen sekä vahvistaa lasten osallisuuden kokemuksia näiden taitojen oppimisessa. Pienten lasten nopeasti muuttuva mediamaailma luo tarvetta uudenlaiselle pedagogiselle yhteistyölle. Hankkeessa luotava yhteistyömalli mahdollistaa vakituisen kumppanuuden syntymisen kirjastojen ja varhaiskasvatuksen välille.

Kirjastopalvelujen koettu saavutettavuus ja kirjasto kansalaisen mielenmaisemassa. Tutkimushanke 2013

Hankkeessa toteutetaan tutkimus kirjastopalvelujen saavutettavuudesta ja asiakkuusprosessiin vaikuttavista mielikuvista. Hankkeen tavoitteena on luoda tietoa asiakkaiden tarpeista ja kirjaston palvelujen kehittämisen strategisista painopisteistä asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Tutkimus toteutetaan kaksivaiheisena, kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena ja se hyödyttää kirjastoja koko Suomessa.

Kirjaston markkinointi uusille asiakkaille 2013

Kirjaston markkinointi uusille asiakkaille ja muuttajille edellyttää erityisiä toimenpiteitä ja uusia tapoja markkinoida kirjastoa. Hankkeessa kokeillaan ja toteutetaan markkinointikeinoja, joiden avulla pyritään laajentamaan kirjaston käyttäjäryhmää nykyisestä. Ratkaisuja on mahdollista hyödyntää muissa yleisissä kirjastoissa.

Pelin paikka 2013

Kirjaston merkitys pelilukutaidon kehittäjänä ja peleihin liittyvän tiedon ja kulttuurin jakajana on erityinen. Hankkeessa kehitetään peleihin ja pelaamiseen liittyvää osaamista ja toteutetaan pelillisiä sovelluksia sekä tapahtumia kirjastoissa.

Karvakorvat kuulolla – koirat lasten lukemaan oppimisen tukena 2012

Etelä-Haagan kirjasto on luetaan koiralle –toiminnan pilotti Helsingissä. Tarkoituksena on jat-kaa toimintaa siellä kevätkaudella 2012 ja laajentaa sitä hallitusti yhteen tai mahdollisesti kahteen muuhun kirjastoon pääkaupungissa. Tavoitteena on luoda luetaan koiralle -toiminnan malli, konsepti, jonka voi levittää yleisiin kirjastoihin laajemminkin.

AjanKohtaus! 2012

HelMet -kirjastossa (Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastot) on suunnitteilla kampanja, jonka tavoitteena on nostaa keskusteluun ajankohtaisia teemoja eri aihealueilta otsikolla AjanKohtaus! Lähestymistapa muistuttaisi jonkin verran television laadukkaimpien ajankohtaisohjelmien formaattia: syvällisemmän taustoituksen kautta pyrittäisiin löytämään tuoreita näkökulmia aiheisiin, joiden käsittely mediassa jää usein pintapuoliseksi. Kampanjan tarkoituksena on myös aktivoida kansalaisia omaehtoiseen ajatteluun, mielipiteiden vaihtoon ja yksipuolisten näkemysten kyseenalaistamiseen. Kokemustemme mukaan tällaisille suorille vuorovaikutustilanteille olisi paljon tarvetta kansalaisten keskuudessa, ja ne toimisivat omalta osaltaan myös lähidemokratian vahvistajina.

Kallion paviljongit 2012

Kallion paviljongit on viikon mittainen tapahtuma, jossa kerätään alueen asukkaiden muistoja sata vuotta täyttävästä Kallion kirjastosta sekä ajatuksia ja toiveita kirjaston tulevasta toiminnasta. Paviljongit on kolmen teltan kokonaisuus, joissa organisoidaan ja toteutetaan asukkaiden haastattelut. Teltoissa voidaan myös järjestää alueen taiteilijoiden pienimuotoisia esityksiä. Teltat pystytetään Kallion kirjaston takana olevaan Matti Heleniuksen puistoon. Teltat ovat helposti koottavia siten, että ne pystytetään ja puretaan päivittäin.

Kirjat kuplimaan - vinkistä sarjakuvaksi 2012

Pukinmäen ja Tapanilan kirjastoissa toteutetaan mediakasvatushanke, jossa sarjakuva (kuva- ja sanataide) sekä nuorten lukuharrastuksen edistäminen yhdistyvät luontevasti toisiinsa. Tavoitteina ovat lukemaan innostaminen, sarjakuvaan ja sen tekemiseen tutustuminen sekä oma tuottaminen ja teosten jakaminen eri kanavia käyttäen. Kohderyhmänä ovat 12-15-vuotiaat nuoret.

Sivut

okm
avi