Järjestä:

Löytyi 14 hanketta.

Saavutettavuuden parantaminen Keski-kirjastoissa 2017

Hankkeen ensisijainen tavoite on selvittää, miten saavutettavuus toteutuu Keski-kirjastoissa, sekä tarjota näiden kirjastojen käyttöön keinoja saavutettavuuden parantamiseen. Hankkeen aikana rakennetaan yhteistyötä erilaisten järjestöjen ja paikallisten erityisryhmien toimijoiden kanssa, ja selvitetään yhdessä, millä keinoilla kirjastojen saavutettavuutta voitaisiin parantaa. 

 

Lue - tässä ja nyt : Monilukuneuvojia Keski-kirjastoihin 2017

Käynnistää monilukuneuvonta Keskikirjastoissa. Yksi alueen kirjastonhoitaja kouluttautuu monilukuneuvojaksi ja kerää alueen muista lukuneuvonnasta innostuneista kirjastolaisista lukuneuvojatiimin. Tiimistä tulee pysyvä ja se kehittää lukuneuvonnassa tarvittavia uusia menetelmiä ja valmistaa neuvontapaketteja. Kohderyhmänä ovat aikuiset, mutta aikuisten avulla on tarkoitus innostaa myös lapsia ja nuoria lukemaan. Lapset tarvitsevat lukevan aikuisen mallin. 

"Big data" kokoelmaprosessin kehittämisessä 2017

1. Käyttää tehokkaammin kirjastojärjestelmän tuottamaa dataa kokoelmaprosessin kehittämisessä. Käytetään kahta erilaista analysointityökalua.

2. Vertaisoppiminen liittyen datan hyödyntämiseen kahden suuren kirjaston kokoelmatyössä.

3. Prosessien kehittämisen näkökulmasta tavoitteena on siirtää henkilöstöä kokoelmatyöhön liittyvistä rutiineista enemmän asiakastyöhön

Työkierrolla uutta osaamista organisaatioon 2016

Hankkeen tarkoituksena on jakaa hyviä käytäntöjä ja osaamista kirjastojen välillä sekä synnyttää uusia yhteistyöverkostoja.

Pojat lukemaan 2016

Tämän projektin aikana aiomme saada Keski-Suomen alakoululuikäiset pojat lukemaan. Innostamme  poikia lukemaan monilla eri menetelmillä, unohtamatta monilukutaitoa. Lisätäämme opettajien ja vanhempien poikakirjallisuuden tuntemusta sekä avaamme lukevien esikuvien (esim. urheilijat) ja esimerkkien (isät ja miesopettajat) tärkeyttä poikien maailmassa.

Mediakasvatus arkeen 2016

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa Keski-kirjastojen työntekijöiden ammatillista identiteettiä mediakasvattajina.  Hankkeen myötä mediakasvatus opitaan näkemään osana kirjastoammattilaisen perustehtävää: mediakasvatus on osa kirjaston arkea.

Digi, wiki vai mikä se nyt oli? Tietoyhteiskuntataidot ikääntyville 2015

Tavoitteena on antaa kouluttamalla vapaaehtoisille vertaisohjaajille riittävät tiedot ja taidot vertaisohjaajina toimimiseen ja päivittää jo vertaisohjausta tekevien tietoteknisiä tietoja ja taitoja. 

Maakuntakirjastotehtäviä vai seutuyhteistyötä? 2015

Valtiontalouden kehyksessä vuosille 2015–2018 osana rakennepoliittisen ohjelman toteuttamista todetaan, että maakuntakirjastojen määrä tullaan vähentämään vuodesta 2016. Maakuntakirjastotoiminnan järjestämisestä on tekeillä selvitys, joka valmistuu vuoden 2014 loppuun mennessä.

Kuinka vapautamme henkilöstöä sisätöistä asiakaspalveluun: kirjaston luettelointi- ja hankintaprosessien yksinkertaistaminen 2013

Hankkeessa kartoitetaan kirjastoaineistojen ja niihin liittyvän informaation käsittelyyn
liittyviä prosesseja sekä kirjaston että toimittajan järjestelmissä.

Keskipisteessä asiakas 2012

Hankkeen aikana Aalto- ja Keprikirjastot sekä Laukaan kunnankirjasto, yhteensä 20 keskisuomalaista kuntaa, uusivat sekä asiakasliittymänsä että tuotantojärjestelmänsä.
Kirjastojärjestelmän ja verkkokirjaston uudistamisella tähdätään seudullisen yhteistyön syventämiseen ja tehokkaaseen kirjastopalvelujen tuottamiseen.
Tavoitteena on toisaalta kirjastojen tietojärjestelmäyhteistyön tehostaminen, toisaalta yhteisten seudullisten palvelujen luominen erityisesti asiakkaille, mutta myös kirjastojen henkilökunnan käyttöön.
Maakunnan kirjastoverkkoa suunnitellaan kokonaisuutena ja luodaan seudun kirjastoille yhteisiä toimintaperiaatteita ja toimintatapoja asiakkaiden tarpeiden perusteella. Hankkeessa tarkistetaan myös seudullisen yhteistyön rajaukset suhteessa maakuntakirjastotoimintaan.

Palokan aluekirjaston toimintamalli 2012

Hankkeen tarkoituksena on luoda uusi ja aktiivinen toiminnan malli Palokan aluekirjastolle. Aluekirjasto avataan Jyväskylän Palokan taajamassa syksyllä 2012 ja se on Jyväskylän ensimmäinen 2000-luvulla rakennettu, täysin uusi kirjasto.

Lohikäärmemaa - lukudiplomipeli 2012

Viides- ja kuudesluokkalaisille tehdään Lohikäärmemaa-lukudiplomipeli. Verkkoon luodaan pelin aloituspisteeksi Hurmiluksen kirjasto, jossa lukudiplomiin kuuluvat kirjat ovat hyllyissä. Kirjojen sisältöä ja kansikuvia voi tutkia niitä klikkaamalla. Oppilas valitsee kirjan, lukee sen ja tekee verkossa kirjaan liittyvät tehtävät. Tehtävän palauttamalla pääsee mukaan lukudiplomipeliin. Pelaaja luo itselleen hahmon, jolle saa uusia ominaisuuksia ja voimia lukudiplomikirjoja lukemalla. Hahmot voivat tehdä myös yhteistyötä ja vaihtaa ominaisuuksia. Lohikäärmemaa-peliin kuuluu useita kenttiä ja tasoja. Kirjojen hahmot seikkailevat myös pelissä ja kirjan lukeminen auttaa pelissä eteenpäin. Pelin avulla oppilaiden lukuinto toivottavasti säilyy ja jatkuu aina yläkouluun asti.

Keski-Suomen yleisten kirjastojen arviointimalli 2012

Projektin tavoitteena oli luoda yleisten kirjastojen johtamisen ja henkilöstöhallinnon arviointimalli. Osana hanketta tuotettiin myös yleisten kirjastojen henkilöstön osaamisalueet. Osaamisalueiden pohjalta tehtiin arviointikehikko, jonka voi toteuttaa esim webropol -ohjelmalla.

okm
avi