Järjestä:

Löytyi 28 hanketta.

Anders ottaa digin liki 2018

Hankkeen tavoitteena on kehittää Anders-kirjastojen alueen ihmisten kansalais- ja mediataitoja ja päivittää henkilökunnan osaamista digiympäristössä. Toisena päätavoitteena on kehittää lasten ja nuorten lukutaitoa ja helpottaa sopivan lukemisen löytämistä niin digitaalisissa kuin perinteisissäkin raameissa. Hanke liittyy teemaan Monipuoliset lukutaidot.

Mikset sinä lue minulle? Varför läser du inte för mig? 2018

Genom samarbete med dagis och skolor når biblioteket kommunens barn, men tyvärr når vi inte fram till föräldrarna på samma sätt. Eftersom statistiken för högläsning i hemmen visar allt lägre siffror och läsningen bland barn minskar, vill vi satsa på att nå ut till föräldrarna till barn under skolåldern och framför allt till de föräldrar som inte brukar besöka biblioteket. Temat är livlångt lärande.

Näkymätön näkyväksi 2017

Hankkeen tarkoituksena on tuoda kirjastotilassa näkymättömiä e-aineistoja näkyväksi asiakkaille.

Hitta till - och på biblioteket 2017

Med hjälp av utomstående krafter, som kan ge nya perspektiv på vår verksamhet, vill vi bygga upp skolbesöken på ett nytt sätt, där elever i olika årskurser får en positiv upplevelse av besöket samtidigt som de bekantar sig med alla möjligheter som finns att använda biblioteket på.

Mångkulturella bibliotek i Mellersta Österbotten 2017

Kartläggning och strategi av mångkulturella behov i biblioteken i Mellersta Österbotten.

Kokkolan pääkirjaston lehtisali omatoimitilaksi 2017

Hankkeen tavoite on parantaa Kokkolan kaupunginkirjaston laatua ja laajentaa tilojen käyttöä tarjoamalla itsepalvelua pääkirjaston lehtisalissa.

Liekeissä Suomen kirjallisuushistoriasta: oppisisällöt eläviksi ysiluokkalaisille 2016

Suomen kirjallisuushistoria on yläkoulun yhdeksännellä luokalla laaja aihekokonaisuus. Uuden OPS:n hengessä sen oppisisältöjen omaksuminen voidaan toteuttaa uudella tavalla. Tämän hankkeen tarkoituksena on Lohtajan kirjaston sekä Lohtajan yläkoulun äidinkielen opettajan ja 9. luokan oppilaiden kesken toteuttaa Suomen kirjallisuushistorian opiskelu tavalla, jossa kirjasto ja uusi tekniikka ovat tiiviisti tukemassa oppilaiden monilukutaidon kehittymistä.

Ollaanko kirjastokavereita? 2016

Kälviän kirjastossa ei ole järjestetty kotipalvelutoimintaa missään muodossa aiempina vuosina. Kokkolan kirjaston kirjastoauto kiertää parilla isommalla sivukylällä, mutta vain päiväkoti- ja koulupysäkeillä. Asiakaskuljetuksiakaan kirjastolle ei enää järjestetä. Välimatkat Kälviän ainoaan kirjastoon ovat sivukyliltä pitkät, eikä joukkoliikenne tai asiointikuljetukset ole toimiva vaihtoehto. Kirjastossa on havahduttu siihen, että vakioasiakkaiden ikääntyessä heidän kirjastonkäyttönsä vähenee ja lopulta lakkaa kokonaan. Suurella osalla iäkkäitä ja liikuntarajoitteisia ihmisiä luku-, kuuntelu- ja katseluhaluja olisi vielä, mutta kirjaston palvelut ovat vaikeasti saavutettavissa.
Nyt tämän Ollaanko kirjastokavereita? –hankkeen avulla on tarkoitus käynnistää kirjaston kotipalvelu- ja kirjastokaveritoiminta Kälviällä. Hankkeen avulla luodaan käytännöt ja tarvittavat materiaalit palvelun pyörittämiseen, kontaktit paikallisten yhdistysten ja järjestöjen kanssa sekä vanhuspalveluiden kotipalvelun kanssa. Kirjasto on toimittanut vanhusten palvelukeskukseen siirtokokoelman, mutta hankkeen avulla voitaisiin tarjota paremmin kohdennettua palvelua myös laitoksissa asuville.

Anders ja Melinda II-vaihe 2015

Anders ja Melinda II -vaiheessa jatketaan I vaiheessa aloitettua Anders -tietokannan valmistelua aineistosiirtoon ja toteutetaan aineistosiirto Melindaan. II -vaihe sisältää enemmän teknisiä toimin-toja, kuten Anders -tietokannan teknisen tutkimisen, joukkomuutokset, poistoajan ja ISBD -konversion, koeaineistosiirrot, Melinda-ID:n ajamisen kantaan ja lopulta varsinaisen aineistosiirron. Lisäksi päätetään I -vaiheessa alkanut Anders -kirjastojen luetteloijien koulutus- ja organisointitehtävät.

Osaamisella parempaa asiakaspalvelua Keski-Pohjanmaan kirjastoissa 2015

Hankkeen tarkoituksena on kartoittaa Keski-Pohjanmaan kirjastojen henkilökunnan osaamista, sen vahvuuksia ja osaamisvajeita sekä saatujen tulosten perusteella saattaa kirjastojen henkilöstön osaaminen ajan tasalle koulutussuunnitelman mukaisesti.

Bibliotekstjänster för specialgrupper 2014

Karleby stadsbibliotek-landskapsbibliotek anhåller om medel från NTM-centralen för att kunna förverkliga ett projekt som gäller bibliotekstjänster för personer med särskilda behov.

Anders ja Melinda I -vaihe 2014

Anders-tietokannan loadaaminen (tallentaminen) Melindaan ja primääriluettelointi Melindassa. Tulevaisuudessa Anders –kirjastot mukana kansallisessa metatietovarannossa.

Eloisampia esityksiä & kätsympää kirjastonkäytön opetusta 2014

Hankkeen tavoitteena on saada kirjaston tekniset laitteet vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Kirjasto haluaa panostaa uuteen tekniikkaan, jonka avulla voidaan uskottavasti esitellä kirjaston palveluita sekä tarjota myös vieraileville esiintyjille ajanmukaiset välineet. Samalla ollaan myös varmistamassa kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia. Hankkeen kärkenä ovat mediakasvatuksen ja kirjastonkäytön opetuksen tueksi tarvittavien laitteiden hankinta, ja tässä tarkoituksessa tablettitietokoneet olisivat lyömättömät. Kirjaston asiakaspäätteiden lukumäärä nykyisellään on riittämätön, etenkin ryhmäkäyntien yhteydessä. Tabletit itsessäänkin voisivat innostaa nuoria oppimaan ja käyttämään kirjaston palveluja nykytilasta poikkeavalla tavalla.

Lukupiirit kohtaavat Kokkolassa 2014

Hankkeen toteuttamisen jälkeen Kokkolassa ja sen lähiympäristössä toimivilla lukuisilla lukupiireillä on toivottavasti yhteyksiä ja kenties yhteisiä jäseniä. Ainakin on syntynyt ideoita ja osallisuudenkokemuksia. Samalla kiinnostus kirjoihin ja kirjailijoihin on lisääntynyt, mikä näkyy myös kirjastojen käytössä. Koska lukupiiripäiviin toivottavasti osallistuu lukupiirejä Kokkolan kaupunginkirjastoista, Kälviän, Lohtajan ja Ullavan lähikirjastoista, kansalaisopistoista sekä kansalaisten vapaista yhteenliittymistä, luodaan yhteistoimintaverkostoja asian harrastajien ja kirjastojen kesken.

Mediakasvatus Keski-Pohjanmaan kirjastoissa 2014

Hankkeen tavoitteena on kehittää kirjaston henkilökunnan mediakasvatuksen valmiuksia Keski-Pohjanmaan alueen kirjastoissa ja parantaa lapsiperheiden medialukutaitoja järjestämällä erilaisia medialukutaitoon liittyviä tapahtumia kirjastoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Hankkeessa lapsia ja nuoria ohjataan erilaisten medioiden käyttöön ja heitä innostetaan käyttämään kirjaston mediavälineitä: kirjoja, elokuvia, lehtiä, pelejä ja nettiä.

Jotakin tolkkua kokoelmiin - Keski-Pohjanmaan maakuntakirjastojen kokoelmapolitiikka 2013

Keski-Pohjanmaan maakuntakirjastoalueen kirjastot ovat laatineet aluestrategian vuosille 2008 -2015 sekä yksittäiset kunnankirjastot omat strategiansa, minkä lisäksi alueella on tehty mm. asiakassegmentointihanke ja seniorien palvelutoiveita kartoittavia selvityksiä: Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on tuottanut kirjastojen käyttöön mm. laatusuositukset. Samaan aikaan kuntien taloudellinen tilanne heikkenee, mikä merkitsee entistä tiukempaa budjetointia ja kirjastojen toimintaa kohdistuvia leikkauksia. Kirjastojen talousarvion kaksi isointa menoerää ovat henki-löstökulut ja aineistomäärärahat, joihin leikkaukset tällöin kohdistuvat. Kirjastoille on entistä tärkeämpää pystyä perustelemaan kuntapäättäjille, miksi ja miten kirjastoille myönnetyt varat käytetään. Samoin erilaisten selvitysten jatkohyödyntäminen selvien politiikka -ohjelmien laa-timisessa on kirjastojen informaatiojohtamisen kannalta tärkeää.

Sivut

okm
avi