Järjestä:

Löytyi 8 hanketta.

Lehtilukusali ylivieskalaisten omatoimitilaksi 2018

Ylivieskan kaupunginkirjastossa kaivataan kuntalaisten kokoontumis-, työskentely- ja palvelutilaa, joka olisi helposti saavutettavissa laajoilla aukioloajoilla ja myös liikuntarajoitteisille. Hankkeen tarkoituksena on varustaa kirjaston alakerrassa toimiva lehtilukusali omatoimikirjaston tekniikalla, joka mahdollistaa sisäänpääsyn katutasosta ja asiakkaita paremmin palvelevina, laajennettuina aukioloaikoina sekä tarjoaa kokoontumiseen sopivaa tilaa.
Hanke tukee Teemaa 2. Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus. Kirjaston tiloja kehitetään yhteisöllisenä kohtaamispaikkana ja kansalaistoiminnan tarpeita tukevana, avoimena tilana. Poistetaan kuntalaisten osallistumisen esteitä, vahvistetaan eri kulttuuriryhmien vuoropuhelua ja edistetään avointa tiedonsaantia.

Kotiseututieto kellarista käyttöön 2018

Tavoitteena on tehdä kirjaston kotiseutuaineistoa tunnetuksi, parantaa sen saavutettavuutta sekä paikallisesti että valtakunnallisesti ja lisätä alueen nykyisten ja entisten asukkaiden yhteisöllisyyttä, digiajan tietolähteiden käyttötaitoja ja tasa-arvoista mahdollisuutta niiden käyttöön avoimessa kirjastotilassa.

Hankkeeseen sisältyy elementtejä useampaankin teemaan, mutta parhaiten se sopii Teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot. Hankkeessa ohjataan kansalaisia erilaisten mediasisältöjen vastaanottamiseen ja tuottamiseen (sukukirjat, sukututkimukset, verkkoaineistot, kyläkirjat jne.) sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttöön. Kirjastossa vapaasti käytössä oleva uusi teknologia ja opastukset turvaavat digitaalista tasa-arvoa ja edistävät kansalaisten digitaitoja. Paikallisen aineiston tarjoaminen eri muodoissa edistää myös siitä kiinnostuneen väestöryhmän lukemisharrastusta ja monilukutaitoa.

Kirjailijavieraita kaikilla mausteilla 2017

Tutustuttaa asiakkaat eri kirjallisuudenlajeihin järjestämällä kirjallisuusiltojen sarja.

ABC-kirjasta e-kirjaan 2017

Hankkeen tarkoitus on kirjaston sähköisten palvelujen kehittäminen ja niiden tuominen lähemmäksi asiakkaita tiedottamalla ja esittelemällä palvelujen käyttöä.

Kirjalle siivet 2016

Kirjavinkkaustapahtumien järjestäminen niin kirjastossa kuin kirjaston ulkopuolella, yhteistyökumppanien löytäminen ja uusien asiakasryhmien, erityisesti ikääntyneiden, tavoittaminen.

Harrastuksen kautta kirjastoon 2014

Lukemisharrastuksen virittämiseksi ja kirjaston palvelujen ja tarjonnan tunnetuksi tekemiseksi kirjastossa järjestetään kirjallisuusiltoja, joihin kutsutaan mukaan kirjallisuusillan aiheen mukaan eri alojen harrastajaryhmiä harrastusseuran kautta. Yhteisöllisen tapahtuman kautta kirjaston kynnys madaltuu myös kirjastoon ensi kertaa uskaltautuville.

Tienviittoja kirjastoon 2013

Kirjaston palvelut kehittyvät ja monipuolistuvat jatkuvasti. Kuitenkin on paljon kuntalaisia, jotka eivät ole löytäneet kirjaston palveluja eivätkä ole tietoisia kaikista mahdollisuuksista, mitä kirjasto tarjoaa.
Toisaalta on jo kirjastoon tiensä löytäneitä, jotka kuitenkin käyttävät melko suppeasti kirjaston palveluja ja valitsevat lainattavansa palautushyllystä tutustumatta laajemmin kirjaston tarjontaan.

Hankkeen tavoitteena on tiedottaa kirjaston tarjoamista palveluista niille, jotka eivät tunne eivätkä osaa hyödyntää niitä. Toisaalta tavoitteena on selkein opastein ja esittein ohjata asiakkaita löytämään itselleen tärkeä aineisto kirjaston kokoelmista ja itselle merkittävät palvelut.
Tienviittoina lukemisharrastukseen kirjasto järjestää kirjailijavierailuja ja tiedotustapahtumia.

Tiedonhaun taitajiksi 2012

Projektin tavoitteena on parantaa lukiolaisten tiedonhakutaitoja, informaatiolukutaitoa ja kriittistä tiedonarviointia sekä edistää nuorten lukuharrastusta. Tavoitteena on myös tiedonhankinnan prosessin muutos oppilaskeskeiseksi.
Projekti toteutetaan kirjaston ja lukion yhteistyönä. Oppilaille järjestetään luentoja sekä koululla että kirjastossa ja käytännön harjoittelua tiedonlähteillä kirjastossa.
Lukion ensimmäisen luokan oppilaat tekevät opettajiensa kanssa valitsemista aiheista tutkimukset tutkivan oppimisen menetelmää käyttäen.

okm
avi