Järjestä:

Löytyi 342 hanketta.

Vintti - yhteisöllinen (kirjasto)tila Vantaan Korsossa 2018

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on luoda Vantaan Korsossa sijaitsevaan Lumon kirjastoon yhteisöllinen (kirjasto)tila, joka tarjoaa uutta kirjastolakia mukaillen tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan ja edistää myös yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua. Yhteisöllisen (kirjasto)tilan tarkempi ominaislaatu määritellään palvelumuotoilun keinoja käyttäen yhteistyössä korsolaisten kanssa. Hankkeen toisena tavoitteena on kehittää vapaaehtoistyön toimintamalli, joka voisi toimia paitsi Lumon kirjastossa mutta olisi myös monistettavissa muihin vantaalaisiin ja suomalaisiin kirjastoihin.

Hanke liittyy kahteen hakuohjeessa mainittuun teemaan: 2 Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus ja 3 Elinikäinen oppiminen. Teeman 2 yhteydessä mainitaan "kirjastotilojen kehittäminen yhteisöllisenä kohtaamispaikkana ja kansalaistoiminnan tarpeita tukevina tiloina", joka linkittyy hankkeen ensisijaiseen tavoitteeseen keskeisesti. Hankkeen tavoitteeseen linkittyy myös "eri kieli- ja kulttuuriryhmien vuoropuhelun vahvistaminen sekä hyvää keskusteluilmapiiriä edistävän toiminnan kehittäminen", sillä Korso on monikulttuurinen alue ja yhteisöllisen (kirjasto)tilan toivotaan edistävän kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien kohtaamisia. Yhteisöllistä (kirjasto)tilaa kehitetään palvelumuotoilun keinoin, joten hanke liittyy myös "kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismenetelmien kehittämiseen". Teeman 3 yhteydessä mainitaan "kirjastotilojen kehittäminen kaikille avoimena ja monipuolisena työ- ja oppimisympäristönä" ja yhteisöllinen (kirjasto)tila tulee sisältämään piirteitä myös työ- ja oppimisympäristöstä.

Hanke liittyy keskeisesti myös Merkityksellinen Suomi -toimintaohjelmaan, jonka kohdassa 3. edellytetään kirjastojen vahvistavan rooliaan aktiivisen kansalaisuuden ja demokratian edistäjinä. Hankkeella on kytkös myös kestävän kehityksen edistämiseen, sillä kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa halutaan vahvistaa "paikallisyhteisöjä tukemalla kansalaisyhteiskunnan toimintamahdollisuuksia, kehittämällä yhteisöllisen oppimisen ja muutoksen tekemisen mahdollistavia kohtaamispaikkoja, toimintamalleja ja paikallista päätöksentekoa, jotta asukkailla on mahdollisuudet luoda viihtyisiä ja terveellisiä elinympäristöjä".

(Valtionavustukset kirjastoille 1640)

Erityisesti sinun 2018

Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan peruskoulun oppilaista sai vuonna 2016 erityistä tukea Vantaalla noin 8,5 % ja Espoossa noin 8 %. Erityisen tuen oppilaat tarvitsevat kirjastossa vieraillessaan yhdenvertaisuuslaissa määriteltyä positiivista erityiskohtelua. Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kehittää Vantaan ja Espoon kirjastoissa erityisesti näille oppilaille soveltuva, kirjavinkkausta ja sanataiteen elämyksellisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli, joka synnyttää ja vahvistaa kohderyhmän lukuintoa ja itsenäisen lukemisen harrastusta. Pilottikohderyhmänä hankkeessa toimivat 5.-6. luokkalaiset erityisen tuen oppilaat ja heidän opettajansa, 10 pienryhmää Vantaalta ja 10 Espoosta, joilta kerätty palaute vaikuttaa toimintamallin lopulliseen muotoon. Hankkeen tavoitteena on myös kasvattaa kirjastolaisten sanataiteen elämyksellisten menetelmien tuntemusta ja ymmärtämystä erityisen tuen oppilaiden kanssa toimimisesta. Hankkeessa kehitettävä toimintamalli on otettavissa käyttöön myös muissa yleisissä kirjastoissa ympäri Suomen.

Hanke liittyy hakuohjeessa mainittuun teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot ja kohtaan "kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen" ja myös uuteen kirjastolakiin, jonka mukaan yksi kirjaston tehtävistä on tarjota ohjausta ja tukea monipuoliseen lukutaitoon. Hanke linkittyy keskeisesti myös yhdenvertaisuuslakiin, joka edellyttää kirjastoja(kin) arvioimaan ja kehittämään yhdenvertaisuuden toteutumista palveluvalikoimassaan. Hankkeella on kytkös myös Merkityksellinen Suomessa -ohjelmaan, jolla halutaan vahvistaa muun muassa "varhaiskasvatuksen sekä kirjasto- ja kulttuurialan toimijoiden rakenteita ja toimintakulttuuria monilukutaitojen oppimista tukeviksi".

(Valtionavustukset kirjastoille 2309)

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito 2019 2018

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito on alkuvuonna 2019 järjestettävä lukukilpailu Hyvinkään alakoululuokille. Osallistuvat luokat kisaavat Hyvinkään lukevimman luokan tittelistä. Halukkaiden kesken arvotaan mahdollisuus päästä kirjailijavierailulle ja luokat voivat pyytää kirjavinkkaria luokkaansa. Voittajille järjestetään palkintojuhla.

(Valtionavustukset kirjastoille 1796)

Hyviä uutisia! 2018

Nurmijärven kirjastoissa pidettävä luento- ja keskustelusarja yhteiskuntaa eteenpäin vievistä ilmiöistä, aatteista ja keksinnöistä. 

(Valtionavustukset kirjastoille 1719)

Karkkilan kirjaston palvelut ja tilat näkyväksi 2018

Karkkilan kirjastoon hankitaan infotaulut, jotka korvaavat suurimmaksi osaksi paperitiedotuksen ilmoitustauluilla. Tavoitteena on saada käyttöön uusi, kustannustehokkaampi tapa tuoda kirjaston tuottamat palvelut ja tapahtumat näkyviin kirjastotilassa ja kaupungilla. Lisäksi sisällöntuottajina voi toimia myös kaupungin muut toimijat tai kirjaston asiakkaat.

(Valtionavustukset kirjastoille 2132) 

Pelaillen tiedonhakuun 2018

Hankkeen lteema 2: Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus
Avoimen ja luotettavan tiedonsaannin edistäminen lähdekriittistä osaamista vahvistamalla

Tavoitteena on tukea nuorten tiedonhaun ja -hankinnan taitoja ja tuottaa tähän tarkoitukseen lautapeli, joka pohjautuu Helsingin julkisen liikenteen linjakarttaan. Hankkeessa pelin sisältö suunnitellaan nuorten ja yläasteikäisten näkökulmasta. Peli on kuitenkin jatkossa helposti muokattavissa eri-ikäisten kohderyhmien, esimerkiksi ikääntyneiden tarpeisiin. Pelin pohjalta voi kirjastossa järjestää peli-iltoja eri-ikäisille kuntalaisille.
Hankkeessa kirjastohenkilökunta saa pelillistämisen kautta uutta menetelmäosaamista tiedonhaun ja -hankinnan opetukseen.

(Valtionavustukset kirjastoille 1852)

Arabianranta 135: Musiikkia! 2018

Hankkeen teema 4: Laatu, vaikuttavuus ja innovaatiot.

Hankkeen toteutuksena on luoda ja kokeilla uutta palvelukonseptia ja parantaa kirjaston palvelua yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Tarkoituksena on kehittää Helsingin kaupunginkirjaston Arabianrannan kirjaston musiikin palveluja sekä kirjaston paikallista yhteistyötä oman toimintaympäristön, Arabianrannan muiden toimijoiden kesken.
Musiikkiäänitteiden lainaus on laskenut jyrkästi viime vuosien aikana, kun musiikin kulutustavat ovat muuttuneet ja uudet digitaaliset palvelut ovat vähitellen korvanneet cd-levyt. Äänitelainaukseen perustuvan toiminnan sijaan on löydettävä uusia keinoja.
Musiikkikirjastotoiminnan kehittämiseksi ja elävöittämiseksi tarvitaan uusi, alueen eri toimijoiden yhteistyöhön perustuva palvelukonsepti. Siinä musiikkikirjastotoiminta on paljon muutakin kuin äänitelainausta: esimerkiksi elävän musiikin tuomista osaksi toimintaa, sisältöjen ja asiakkaiden yhteen saattamista entistä paremmin ja löytämällä uusia yleisöjä musiikille ja musiikin tietopalvelulle.
Toisena keskeisenä tavoitteena on tuottaa uudenlainen toimintamalli kirjaston palvelujen markkinoimiseksi ja osallistamalla kaupunginosan muita toimijoita ja asukkaita kehittämään kirjaston palvelua.

(Valtionavustukset kirjastoille 1857)

Lukulähettilääksi! 2018

Hankkeen teema:1. Monipuoliset lukutaidot.
Kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen.

Tavoitteena on tukea ikääntyneiden osallisuutta, luoda edellytyksiä virikkeelliselle elämälle ja tukea heidän kulttuuri- ja lukemisharrastustaan, konseptoimalla ns. lukulähettiläs-toiminta osaksi kirjaston lukemista edistäviä palveluja sekä luoda tätä varten vakiintunut yhteistyö vapaaehtoisjärjestöjen kanssa. Tarkoituksena on luoda vapaaehtoisia kouluttavien ja välittävien järjestöjen rekrytoinnille ja tiedottamiselle luonteva paikka nimenomaan kirjastosta.

(Valtionavustukset kirjastoille 1330)

Helmet-oopperakiertue 2018 2018

Helmet-oopperakiertue on osa Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunginkirjastojen pedagogista musiikkikirjastotoimintaa, joka tukee elinikäistä oppimista. Musiikkitoimittaja Minna Lindgren luennoi oopperasta taidemuotona neljällä erisisältöisellä luennolla Helmet-alueen kirjastoissa. Jokaisen luennon yhteydessä järjestetään konsertti, jossa esiintyy musiikin ammattilaisia, millä pyrimme varmistamaan tilaisuuksien korkean taiteellisen laadun. 

(Valtionavustukset kirjastoille 1241)

Kuorot kiertävät kirjastoja 2018

Hankkeen tavoitteena on saattaa espoolaiset kuorot ja kirjastot yhteen. Kuorot saavat kirjastoista maksuttomia esiintymis- ja harjoitustiloja, ja kirjaston asiakkaat matalakynnyksisiä kulttuurielämyksiä sekä mahdollisuuden tutustua kuorolaulukulttuuriin. Tällä tavoin tuetaan aktiivista kansalaisuutta. Erityisinä painopistealueina ovat valtaosalle kuntalaisista vieraammat seniori- ja nuorisokuorot sekä ruotsinkieliset kuorot. 

(Valtionavustukset kirjastoille 1740)

Ohjaus&opastus työn keskiöön–uusmalaisten kirjastohenkilökunnan pedagogisen osaamisen vahvistaminen 2018

Kirjastojen tehtävänkuvassa korostuu uudistuneen kirjastolain myötä entistä enemmän ohjaaminen, opastaminen ja oppimisen tukeminen. Tämä edellyttää henkilökunnalta uudenlaista osaamista, ja hankkeen tavoitteena on vahvistaa uusmaalaisten kirjastojen henkilökunnan pedagogisia taitoja osaamisen kehittämisen keinoin. Tällä tavoin luodaan parempia edellytyksiä sekä monipuolisten lukutaitojen että muiden aktiivisen kansalaisuuden edellyttämien valmiuksien oppimisen tukemiseen kirjastoissa.

(Valtionavustukset kirjastoille 1888)

Ett kulturprojekt för att stödja multilitteracitet och tvåspråkighet med hjälp av lokalhistoria 2018

För att öka förståelsen och toleransen mellan svensk- och finskspråkiga samt övriga med annat modersmål i Finland. Ett av projektets huvudmål är att framhäva det positiva med att kunna svenska. Projektet har som mål att skapa mera dialog och fler möten mellan människor i olika bibliotekssammanhang, samt att synliggöra det svenska, som en berikande och naturlig del av vårt gemensamma kulturarv. (Monipuoliset lukutaidot, aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus, elinikäinen oppiminen ja laatu, vaikuttavuus ja innovaatiot)

(Statsunderstöd för bibliotek 1697)

Unelmien Lepuski 2017

Espoon Leppävaaran alueen Suomi toisena kielenä -oppilaiden lukutaidon tukeminen kirjavinkkauksilla ja musiikkityöpajatyöskentelyllä yhteistyössä koulun ja kotien kanssa.

HTC Vive - koe tulevaisuus kirjastossa Live 2017

Hankkeen kärkitavoitteena on kehittää kirjaston mediakasvatustoimintaa, tuoda kirjastolle näkyvyyttä ja tarjota asiakkaille uudenlaisia kokemuksia ja palveluja, joita ei ole ollut tarjolla aiemmin.

-- 2017

--

Satukaravaani 2017

Tavoitteena on kehittää kirjaston ja varhaiskasvatuksen toimijoiden yhteistyötä, vahvistaa kirjaston roolia yhtenä varhaiskasvatuksen toimijana kunnassa sekä tuottaa erityisesti monikielistä lastenkirjastotyötä tukeva toimintamalli ja esimerkki, jolla tuetaan lasten kielellistä kehitystä ja oppimista.

 

Kohti uutta työyhteisöä: kun kirjasto, nuorisotoimi ja varhaiskasvatus lyövät hynttyyt yhteen 2017

Hankkeen tavoitteena on luoda yhteiset pelisäännöt ja toimintatavat uudelle työyhteisölle muutosvalmentajan avulla.

Lukki-kirjastojen Elias-kirjailijat -kotiseutukirjailijatietokannan kehittäminen 2017

Kehittään Elias-kirjailijatietokantaa responsiiviseksi, jolloin se on luettavissa kävijän selainkoon mukaan niin mobiili- kuin pöytä- /laptop-näytöilläkin. Ulkoasu uudistetaan nykypäivän vaatimusten mukaiseksi. Sisältöä päivitetään vastaamaan nykyistä kuntatilannetta. Kirjailijatietoja päivitetään. Hanke liittyy teemaan Kaikkien kirjasto, sillä parannetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta.

Esineiden internet - täytä aukko sivistyksessäsi 2017

Espoon kaupunginkirjasto järjestää kansalaisille konkreettisen mahdollisuuden tutustua lähitulevaisuuden ilmiöön, joka nyt puhuttaa: esineiden internetiin (Internet of Things, IoT).

 

Connecting people (in the library)! 2017

Hankkeen tavoitteena on tukea kaksisuuntaista kielenoppimista yhdistämällä aikuisikäisiä kantasuomalaisia ja maahanmuuttajia kahdenkeskisiin kielikeskusteluihin kaikille avoimissa julkisissa tiloissa – kirjastoissa – ja ratkaista siten perimmäinen syy siihen, miksi maahanmuuttajien on haasteellista oppia suomen ja ruotsin kieliä ja miksi kantasuomalaiset eivät ole juurikaan kiinnostuneita maahanmuuttajien puhumien kielten oppimisesta. Hankkeen tuloksena syntyy kielikeskusteluista kiinnostuneiden ihmisten yhdistämisen ja ystävystymisen mahdollistava mobiilisovellus sekä  toimintamalli, jossa määritellään, miten ne, joille mobiilisovellusten maailma on vieras, saavat tukea sovelluksen käyttämiseen kirjastoista. 

Sivut

okm
avi