Sort by

Löytyi 483 hanketta.

Lukuharrastus 2018

Kristiinankaupungin kirjasto pyrkii kehittämään paikallista toimintaansa asukkaiden ja asiakkaiden toivomalla tavalla.

Satujen kautta elämyksiin 2018

Nukketeatteritoiminta on ollut kovassa nosteessa Jalasjärven kirjastossa. Se on suosittua ja toivottua, ja siitä on saatu hyvää palautetta. Haluamme jatkaa nukketeatteritoimintaa koko Kurikan alueella tarjoamalla esityksen kolmessa eri kirjastossa, päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa. Uutena ryhmänä tulisi lisäksi alakoulujen 1-2 luokat. Tavoitteena on, että lapset tutustuisivat kirjastoon ja lukemiseen tiedon ja elämyksien kautta. Haluaisimme antaa myös sellaisille lapsiryhmille mahdollisuuden nukketeatterielämykseen, jotka yleensä ovat sen ulottumattomissa sijaintinsa vuoksi, sillä kuljetuksia kirjastoon ei ole. Nukketeatteriesityksen lisäksi ja tilojen salliessa lapset voivat osallistua liikunnalliseen lapsia osallistavaan tanssituokioon, jonka yksi kirjaston henkilökunnasta ohjaa.
Omarahoitusosuudeksi on suunniteltu nukketeatteriesityksen suunnitteluun käytetty työaika eli käytännössä palkat. Haemme hankerahoitusta nukketeatteriesityksen toteutukseen (mm. mainoskulut, materiaalikustannukset ja nuket) sekä matkakuluihin.

Tarustot tutuiksi 2018

Tarustoihin ja historiaan pohjautuva lastenpaja, jossa toimitaan taidetyöskentelyn pohjalta. Tarkoituksena ohjata lapset kiinnostavalla tavalla vihtiläisen historian pariin. 

Kuukauden kotimainen nuortenkirjailija 2018

Hanke liittyy teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot. Hankkeen tavoitteena on nuorten lukuinnon kasvattaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. Tavoitteena on myös jakaa kirjaston henkilökunnalle, opettajille sekä lasten ja nuorten vanhemille tietoa lukemisen tärkeydestä sekä vinkata innostavaa kirjallisuutta.

Koko perhe lukee 2018

Hankkeen tavoitteena on luoda pysyviä toimintamuotoja, joiden avulla kirjasto edistää lasten kielellistä kehitystä ja lukutaitoa aktivoimalla aikuisia lukemisen huomioimiseen lapsen arjessa.

Huoltajia pyritään tavoittamaan erilaisten yhteistyökumppanien avulla ja muun muassa ääneen lukemisen merkitystä ja yhteisiä lukuhetkiä tuetaan kirjaston toiminnalla. Tavoitteena on samalla edistää myös lastensa kautta kirjastoon tulevien vanhempien omaa lukuharrastusta ja tarjota virikkeitä siihen. Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia.

Kirjailijoita ja vinkkausta isojokisille 2018

Hankkeen tavoitteena on tarjota kirjavinkkausta ja kirjailijavierailuja isojokisille koululaisille ja aikuisille. Jatkotavoitteena on aikuisten lukupiirin perustaminen. Teemana ovat monipuoliset lukutaidot.

Erityisesti Teille - Speciellt för Er 2018

Hangon kirjastossa on käytössä lasten ja nuorten lukemista edistävä nk. Hanko-malli, joka tarkoittaa, että mm. kaikki koululuokat, esikouluryhmät ja päiväkodit vierailevat kerran kuukaudessa kirjastossa erityiskirjastovirkailija Agneta Möller-Salmelan elämyshuoneessa elämystunneilla*), jotka sisältävät suullista kerrontaa, ääneen lukemista, rytmittelyä, laulua ja hierontatarinoita. Elämyshuoneessa on joka vuosi uusi teema ja vuonna 2017 aiheena on ollut ”Varjoissa ja rivien välissä”, jolloin on perehdytty syvän lukemisen tutkimiseen. Elämysohjelman tarkoituksena on inspiroida lapsia ja nuoria innokkaiksi lukijoiksi ja kirjaston käyttäjiksi, sekä ylläpitää ja kehittää lukutaitoa.
Ryhmiä käy kirjaston elämyshuoneessa satoja vuosittain, joka tarkoittaa, että päivässä elämystunneille saattaa tulla neljäkin peräkkäistä ryhmää. Uuden Erityisesti teille - Speciellt för er -hankkeen tavoitteena on syventää ja tukea lasten ja nuorten elämyshuoneesta saamaa lukuinspiraatiota tarjoamalla heille kohdennettua lisäpalvelua. Tarkoituksena on etukäteen suunnitella ja toteuttaa jokaiselle ryhmälle oma, erityisesti heitä varten koottu kirjaesittelypöytä, johon lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan ja josta he saavat valita itselleen lainattavaa. Tämä palvelu on suunniteltu auttamaan lapsia ja nuoria niin, että kirjat ovat helposti lähestyttävässä muodossa ja nopeasti löydettävissä, joka on tarpeellista, koska yleensä ryhmillä on elämystuntien jälkeen aikaa vain n. 10-15 minuuttia tutustua kirjaston valikoimaan ilman ohjausta. Palvelu auttaa lapsia keskittymään nimenomaan kirjoihin ja saa heidät myös tuntemaan itsensä arvokkaiksi kirjaston asiakkaiksi, koska esillä olevat kirjat on valittu erityisesti heille.

')Läsinspiratören Agneta Möller-Salmela berättar om sina metoder https://www.youtube.com/watch?v=HhM9NA4R_kI
Nettas läslustskola - Kirjastokaista http://www.kirjastokaista.fi/nettas-laslustskola/

Mikset sinä lue minulle? Varför läser du inte för mig? 2018

Genom samarbete med dagis och skolor når biblioteket kommunens barn, men tyvärr når vi inte fram till föräldrarna på samma sätt. Eftersom statistiken för högläsning i hemmen visar allt lägre siffror och läsningen bland barn minskar, vill vi satsa på att nå ut till föräldrarna till barn under skolåldern och framför allt till de föräldrar som inte brukar besöka biblioteket. Temat är livlångt lärande.

Lukemaan Lukemaan innostaminen vertaisvinkkaamalla ja Storytelling menetelmää käyttäen 2018

Vertaisvinkkaus
- vertaisvinkkauksen pohjalta työpajoissa tuotetaan kirjavinkkivideoita, jotka viedään digitaalisina verkkoon/sosiaaliseen mediaan esim. Instagram ja/tai YouTube. Julkaisualustana voi toimia myös Lapin verkkokirjasto
- työpajojen tuotoksena syntyy kirjavinkkivideoita inarinsaamen, koltansaamen, pohjoissaamen ja suomen kielillä
- kirjavinkkivideoita tuottavat kaikki kohderyhmät ja niiden ilmaisumuoto päätetään ryhmissä
- työpajoja ohjaamaan palkataan media-alan opiskelija tai valmistunut alan ammattilainen. Ensisijaisena yhteistyötahona Saamelaisalueen koulutuskeskus
- kirjastohenkilöstö ja koulujen opettajat ovat mukana toiminnassa ja kartuttavat omaa ammattitaitoaan vertaisoppimalla
Storytelling
- saamelaisen kerronta-ja tarinaperinteetarinaperinteen hyödyntäminen lukemaan innostamisessa
- storytelling -työpajojen pohjalta tuotetaan digitaalista materiaalia verkkoon inarinsaamen, koltansaamen tai pohjoissaamen kielellä
- toteutetaan yhteistyössä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen virtuaalikoulun kanssa, jonka välineitä ja osaamista hyödynnetään
- tarinankertojiksi rekrytoidaan saamenkielisiä osaajia .

Lukulähettilääksi! 2018

Hankkeen teema:1. Monipuoliset lukutaidot.
Kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen.

Tavoitteena on tukea ikääntyneiden osallisuutta, luoda edellytyksiä virikkeelliselle elämälle ja tukea heidän kulttuuri- ja lukemisharrastustaan, konseptoimalla ns. lukulähettiläs-toiminta osaksi kirjaston lukemista edistäviä palveluja sekä luoda tätä varten vakiintunut yhteistyö vapaaehtoisjärjestöjen kanssa. Tarkoituksena on luoda vapaaehtoisia kouluttavien ja välittävien järjestöjen rekrytoinnille ja tiedottamiselle luonteva paikka nimenomaan kirjastosta.

Hyvää yötä hyllyjen välissä - lukukampanja nelosluokkalaisille 2018

Kirjasto järjestää lukukampanjan yhdessä Raision alakoulujen kanssa. Palkinnoksi lukevin luokka saa viettää yön kirjastossa.Teema 1. Monipuoliset lukutaidot.

Koululaisten kumma käytöskoodi: eskareiden elämys- ja tutustumisretki pääkirjastoon 2018

Hanke kutsuu Imatran esikoululaiset elämysretkelle, jolla tutustutaan kirjastopalveluihin ja järjestetään koulumaailmaan valmistava esitys Kumma käyttäytymiskoodi kouluun. Lapset saavat esityksessä ensikosketuksen kirjavinkkaukseen ja pääsevät yhdessä pohtimaan oikeita toimintatapoja koulussa. Hankerahoitusta tarvitaan kuljetusten järjestämiseen, jotta kaikilla kaupungin esikouluryhmillä olisi mahdollisuus tulla pääkirjastoon. Kirjaston henkilökunta toteuttaa kirjaston esittelyn sekä esityksen. Hanke liittyy teemaan 1, Monipuoliset lukutaidot.

Lisää saamen kieltä kirjastoihin 2018

Rovaniemen kaupunginkirjasto hakee avustusta kokoaikaisen sisältötuottajan työhön saamenkielisten tapahtuma- ja digipalvelujen tuottamiseksi vuosina 2018-2019.  

Erityisesti sinun 2018

Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan peruskoulun oppilaista sai vuonna 2016 erityistä tukea Vantaalla noin 8,5 % ja Espoossa noin 8 %. Erityisen tuen oppilaat tarvitsevat kirjastossa vieraillessaan yhdenvertaisuuslaissa määriteltyä positiivista erityiskohtelua. Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kehittää Vantaan ja Espoon kirjastoissa erityisesti näille oppilaille soveltuva, kirjavinkkausta ja sanataiteen elämyksellisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli, joka synnyttää ja vahvistaa kohderyhmän lukuintoa ja itsenäisen lukemisen harrastusta. Pilottikohderyhmänä hankkeessa toimivat 5.-6. luokkalaiset erityisen tuen oppilaat ja heidän opettajansa, 10 pienryhmää Vantaalta ja 10 Espoosta, joilta kerätty palaute vaikuttaa toimintamallin lopulliseen muotoon. Hankkeen tavoitteena on myös kasvattaa kirjastolaisten sanataiteen elämyksellisten menetelmien tuntemusta ja ymmärtämystä erityisen tuen oppilaiden kanssa toimimisesta. Hankkeessa kehitettävä toimintamalli on otettavissa käyttöön myös muissa yleisissä kirjastoissa ympäri Suomen.

Hanke liittyy hakuohjeessa mainittuun teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot ja kohtaan "kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen" ja myös uuteen kirjastolakiin, jonka mukaan yksi kirjaston tehtävistä on tarjota ohjausta ja tukea monipuoliseen lukutaitoon. Hanke linkittyy keskeisesti myös yhdenvertaisuuslakiin, joka edellyttää kirjastoja(kin) arvioimaan ja kehittämään yhdenvertaisuuden toteutumista palveluvalikoimassaan. Hankkeella on kytkös myös Merkityksellinen Suomessa -ohjelmaan, jolla halutaan vahvistaa muun muassa "varhaiskasvatuksen sekä kirjasto- ja kulttuurialan toimijoiden rakenteita ja toimintakulttuuria monilukutaitojen oppimista tukeviksi".

Kauhajoki 150 vuotta : kulttuuria kaikille, kylille ja keskustaan 2018

Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa juhistamme Kauhajoen kaupungin juhlavuotta. Kutsumme mukaan Päntäneen kirjaston, koulut, nuorisotoimen, kyläyhdistykset sekä muita yhdistyksiä, vanhustoiminnassa mukana olevia järjestöjä. Juhlaa vietämme kirjastossa, Päntäneen kirjastossa sekä kirjastoautossa kylillä kiertäen.

Pelastetaan Iltasatu osa 2! - lukuintoa lapsiperheille ja päivähoidon työntekijöille 2018

Teema 1: Monipuoliset lukutaidot.
Pelastetaan iltasatu –hankkeen tavoitteina ovat olleet alle kouluikäisten lasten lukuinnon sytyttäminen, lukemisen lisääminen lapsiperheissä, päiväkotien, perhepäivähoidon ja kirjaston yhteistyön kehittäminen, neuvolayhteistyön aloittaminen ja kirjaston näkyvyyden lisääminen lapsiperheille. Jatkohankkeessa otetaan mukaan kaikki kaikki ensimmäisessä hankkeessa pois rajatut kohderyhmät ja sitoutetaan kirjaston ja varhaiskasvatuksen henkilökunta uuteen yhteistyöhön.

Ketunpentue - alle kouluikäisten lukudiplomin seutukunnallistaminen 2018

Hanke liittyy teemaan 1: monipuoliset lukutaidot.

Ketunpentue-hanke tukee ja innostaa pikkulapsiperheiden lukuharrastusta alle kouluikäisille (0 - 6 -vuotiaat) kohdennetulla lukudiplomilla. Painotus on lapsiperheiden lukuinnon herättämisessä ja tukemisessa niin, että vanhemmat ja varhaiskasvatus ottavat lapselle lukemisen kirjaston tarjoamien työvälineiden - mm. teemallisten kettukassien ja käpäläpassin - avulla osaksi perheiden kulttuurista hyvinvointia ja sosiaalista pääomaa kasvattavia arkikäytänteitä.

Lukudiplomikirjat vaihtoon ja lukemaan 2018

Hankkeen tavoitteena on tarjota mielenkiintoista luettavaa 5. ja 6. luokkalaisille, saada heidät lukemaan nykyistä enemmän sekä tutustuttaa heitä monentyyppiseen kirjallisuuteen, mukaan lukien e-kirjat. Tavoitteena on myös lisätä 5. ja 6. luokkalaisten lukudiplomikirjojen lainausta.
Hanke liittyy teemaan 1 : monipuoliset lukutaidot.

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito 2019 2018

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito on alkuvuonna 2019 järjestettävä lukukilpailu Hyvinkään alakoululuokille. Osallistuvat luokat kisaavat Hyvinkään lukevimman luokan tittelistä. Halukkaiden kesken arvotaan mahdollisuus päästä kirjailijavierailulle ja luokat voivat pyytää kirjavinkkaria luokkaansa. Voittajille järjestetään palkintojuhla.

Löydä tie kirjallisuuden maailmaan 2018

Teema 1. Monipuoliset lukutaidot: Edistää aikuislukijoiden kirjallisuuden tuntemusta ja hakea uusia toimintamalleja lukemiseen innostamiseen ja yhteistyöhön.

Pages