Sortera efter

Hittade 170 projekt.

Kirjasto, koulun kaveri 2018

Kirjaston ja koulun välistä yhteistyötä lisätään ja monipuolistetaan uuden opetussuunnitelman pohjalta, ja kirjaston tarjoamien mahdollisuuksien ja resurssien käyttöä oppimisen tukena pyritään edistämään. Hanke liittyy teemaan Monipuoliset lukutaidot

Tietotulva: nuoret ja kirjasto 2018

Nuorille suunnattuja tapahtumia, joilla integroidaan nuoret moderneiksi ja monipuolisiksi kirjaston palvelujen käyttäjiksi.

Kirjaston koodikoulu 2018

Hankkeessa järjestetään koodauspajat kaikille Hämeenkyrön perusopetuksen 5. luokkien oppilaille kouluaikana. Hanke liittyy teemaryhmään 1.

Elokuvakerho – sukellus visuaaliseen kerrontaan 2018

Elokuvakerhon tavoitteena on lisätä taidekasvatusta kunnassa, luoda mahdollisuuksia kaikille harrastaa elokuvia, videoita ja mediataidetta.

Pelilukutaito tähtäimessä 2018

Kiuruveden kirjastossa oli vuoden 2017 aikana pelihuonehanke, jossa entinen atk-luokka muutettiin pelihuoneeksi. Pelihuoneessa on viisi asiakastietokonetta sekä kaksi pelikonsolia ja lautapelejä. Hankkeen aikana pelihuoneen kuukausittaisiksi kävijämääriksi muodostui 300-400 9-16-vuotiasta lasta ja nuorta.

Uuden hankkeen tavoitteena on jo hyvin tavoitetun asiakasryhmän pelilukutaidon ja – käsityksen parantaminen. Pelilukutaitoa kasvatetaan tapahtumien, esim. peliturnausten kautta. Tapahtumien lisäksi erilaisia peligenrejä nostetaan esille kuukausittain. Samalla jatketaan koko tilan kehittämistä jokaiselle paremmaksi paikaksi viettää iltapäivää. Lisäksi hankkeessa jaetaan blogin kautta tietoa lapsille ja vanhemmille digitaalisesta pelaamisesta.

Hanke liittyy avustusten teemaan 1. Monipuoliset lukutaidot.

I Read You(tube) 2018

I Read You(tube) vie kirjavinkkauksen sinne, missä lapset ja nuoret ovat. Youtube on syrjäyttämässä perinteiset mediat ja sen avulla on mahdollista tavoittaa aikaan ja paikkaan katsomatta enemmän lapsia ja nuoria kuin tavallisella kirjavinkkauksella.

EMOtila eli elinikäisen mediaoppimisen tila Vihdin pääkirjastoon 2018

EMOtila Vihdin pääkirjastoon -hankkeen tarkoitus on päivittää kirjaston langattoman verkko, laitteet ja mediakasvatussuunnitelman vastaamaan koko asiakaskunnan tarpeita. Kirjastoon tehdään mediatila, jossa järjestetään mediakasvatusta alakouluikäisistä eläkeläisiin.

Mediakasvatussuunnitelma Satakirjastoille 2018

Hanke liittyy teemaan 1.
Hankkeessa laaditaan yhteinen mediakasvatussuunnitelma Satakirjastot-yhteispalvelujärjestelmässä mukana oleville kunnille / kirjastoille, yhteensä 17 kuntaa / kirjastolaitosta.

Virtuaalirukkanen - kohti vaikuttavampaa kirjastoa 2018

Hankkeen avulla tarjotaan lapsille ja nuorille sekä erityisryhmille mahdollisuus käyttää lisätyn todellisuuden menetelmiä ja osallistua työpajatoimintaan kirjastossa. Lisätyn todellisuuden menetelmät ja työpajatoiminta ovat keino tutustua ja käyttää kirjaston palveluita sekä olla aktiivinen toimija.
Teema: Monipuoliset lukutaidot.

Mediaa mummoille... ja vähän papoillekin 2018

Hankkeessa tarjotaan ikääntyville ulvilalaisille mahdollisuutta tietotekniikkataitojen opetteluun kirjastossa.
Kirjasto hankkii hankerahoituksella tabletteja, joita voidaan käyttää opetuksessa. Osallistujat saavat itse toivoa erilaisia aihepiirejä, sivustoja yms., joiden käyttöön erityisesti kaipaavat opastusta. Hanke on osa Ulvilan kaupunginkirjaston tulevaa mediakasvatussuunnitelmaa.

Digipomppu junioreille ja senioreille 2018

Teema 1: Monipuoliset lukutaidot. Hankkeen tavoitteena turvata Kittilän kunnankirjaston asiakkaiden digitaalinen tasa-arvo opettamalla ja ohjaamalla sekä lukutaitoja edistämällä. Tavoitteena on laatia mediakasvatussuunnittelma ja toteuttaa sitä lasten ja nuorten ryhmäopetuksissa sekä senioreiden opastuksissa. Lisäksi tehdään Kittilän kirjaston omat 3. ja 5. luokille sopivat kirjastonkäytönopetus-pelit, joita oppilaat voivat pelata ohjatusti tablettien avulla. Tapahtumien järjestämisen lisäännyttyä digitaalisen opastaulun hankinta on ajankohtainen. Taulu tarjoaa myös mahdollisuuden digitaalisille taidenäyttelyille.

Mediakasvatussuunnitelma Rovaniemen kaupunginkirjastoon 2018

Hankkeessa luodaan Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjastolle mediakasvatussuunnitelma, jota myös pilotoidaan käytännössä. Se otetaan käyttöön osana kirjaston ja koulun yhteistä Kirjastopolku-toimintaa.

Mikkelin kirjasto aikuisväestön lukutaitoja tukemassa– suuntaviivoja ja toimintamalleja 2018

Hankkeen tavoitteena on aikuisväestön media- ja informaatiolukutaitojen, lukuinnostuksen sekä digitaalisten kansalaistaitojen suunnitelmallinen tukeminen Mikkelin alueella.  Hankkeen jälkeen Mikkelin kirjastossa on käytössä suunniteltu struktuuri, materiaaleja, verkosto sekä tietoa ja taitoa alueen aikuisväestön mediasivistyksen tukemiseen. Hanke sijoittuu teemaan 1, monipuoliset lukutaidot ja teemaan 2, aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus

Matalan kynnyksen digiloikkaa 2018

Someron kirjastossa on kokeiltu vuonna 2017 maksuttomia tietoteknisiä opastuksia. Neuvonnalle on ollut selkeä tilaus, ja nyt sitä halutaan laajentaa (varsinkin ikääntyneelle väestölle suunnattuun) kerhomuotoiseen digitaitojen opetukseen.

Hanke pyrkii lisäämään digitaalista tasa-arvoa digitaitoja edistämällä ja tukemaan kansalaisia tieto- ja viestintäteknologian käytössä (teema ”Monipuoliset lukutaidot”). Teknisten digitaitojen opastuksen lisäksi hankkeessa annetaan osallistujille eväitä myös lähdekriittisen osaamisen vahvistamiseen (teema ”Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus”).

Pelaillen tiedonhakuun 2018

Hankkeen lteema 2: Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus
Avoimen ja luotettavan tiedonsaannin edistäminen lähdekriittistä osaamista vahvistamalla

Tavoitteena on tukea nuorten tiedonhaun ja -hankinnan taitoja ja tuottaa tähän tarkoitukseen lautapeli, joka pohjautuu Helsingin julkisen liikenteen linjakarttaan. Hankkeessa pelin sisältö suunnitellaan nuorten ja yläasteikäisten näkökulmasta. Peli on kuitenkin jatkossa helposti muokattavissa eri-ikäisten kohderyhmien, esimerkiksi ikääntyneiden tarpeisiin. Pelin pohjalta voi kirjastossa järjestää peli-iltoja eri-ikäisille kuntalaisille.
Hankkeessa kirjastohenkilökunta saa pelillistämisen kautta uutta menetelmäosaamista tiedonhaun ja -hankinnan opetukseen.

Pelihuone Kiuruveden kaupunginkirjastoon 2017

Hankkeen tavoitteena on siirtää digitaalinen pelaaminen kirjastosalista vähällä käytöllä olevaan atk-luokkaan.

Eskareiden ensiaskeleet mediataitopolulla 2017

Hankkeen tavoitteena on järjestää esikoululaisten mediatuokiot, joiden pohjana ovat 1.8.2017 käyttöön otettavat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja Aparaattisaari - peli.

Kaikki mukaan kirjastopolulle 2017

Mikkelin uusiin esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin liittyvä Kirjastopolku on saanut hyvän vastaanoton ja herättänyt kiinnostusta myös muualla maakunnassa. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa maakunnan kirjastojen omien kirjastopolkujen käyttöönotto tarjoamalla koulutusta ja jo testattuja valmiita suunnittelupohjia ja materiaaleja ja näin edistää alueellista tasa-arvoa resursseiltaan erilaisten kirjastojen ja koulujen kesken.

Kirjaston mediakasvatusvuosi 2017

Hankkeessa tuodaan kirjaston ja koulun yhteistyöhön mukaan mediakasvatuksellinen ja elämyksellinen ulottuvuus koulujen uuden opetussuunnitelman tavoitteet huomioiden.

Sidor