Järjestä:

Löytyi 12 hanketta.

Matkoja maailmassa 2013

Espoon kaupunginkirjasto hakee rahoitusta uudenlaisen, ikäihmisille suunnatun palvelumallin kehittämiseen. Hanke toteutetaan Entressen kirjaston ja Helinä Rautavaaran museon yhteistyöhankkeena.
Matkoja maailmassa -hanke koostuu 6-8 työpajasta, joiden osallistujiksi kutsutaan espoolaisia ikäihmisiä. Hankkeen ytimessä on elämäntarinan hahmottaminen henkilökohtaisen, omavalintaisen matkan avulla. Matka voi olla lyhyt tai pitkä ja se on saattanut suuntautua lähelle tai kauas. Matka voi olla ikimuistoinen lomamatka, mutta se voi olla myös suvun evakkomatka – tai matka keinutuolista parvekkeelle. Pajoissa jaetaan matkoihin liittyviä muistoja ja tunnelmia sekä kootaan vanhat matkakuvat albumiin. Albumit voivat olla joko perinteisiä tai digitaalisia albumeita. Kiinnostuneille tarjotaan tilaisuus työstää muistojaan myös kuvataiteen kuten maalauksen keinoin. Hankkeen kuluessa luodaan uudentyyppinen, helppokäyttöinen malli, jota voidaan toistaa ja tarjota eri kohderyhmille. Hankkeen tuotoksia esitellään Entressen kirjaston estradilla Matkoja maailmassa -tilaisuudessa sekä Helinä Rautavaaran museossa pidettävässä, kaikille avoimessa tilaisuudessa.

Bittivirrassa kirjastoon! Interaktiivinen tekniikka luo virtuaalisen kylän, yhdistäen kirjaston, koulun, päivä - ja seniorikodin 2012

Hankkeen päätarkoitus on saada kirjastoon asianmukaiset laitteet ja päästä niiden avulla tuottamaan sisältöjä päiväkoti- ja kouluikäisille sekä vanhuksille. Hankkeessa mukana olevien Keski-Espoon alueella toimivien koulujen, päiväkotien ja palvelutalon lisäksi vain kirjastosta puuttuu etäneuvottelutekniikka.

Entresse-Kalajoki 2013

Työkierron eli työvaihdon  avulla voidaan parantaa henkilöstön osaamista. AJatuksena on, että työntekijät vaihtavat hetkeksi työpaikkojaan toistensa kanssa, tässä tapauksessa kahden eri kunnassa sijaitsevan kirjaston henkilökunnan kesken. 

Hei, me hypetetään! 2013

Espoon kaupunginkirjasto hakee rahoitusta Entressen kirjastossa järjestettävää nuorten kokeellista kirjoittajapiiriä varten. Rahoitusta haetaan kirjoittajapiirin ammattitaitoisen vetäjän palkkaamiseen sekä ohjelmalisenssimaksuihin.
Kirjoittajapiirissä tutustutaan sähköisessä muodossa olevaan ns. hyper-/kyperteksti-kirjallisuuteen, analysoidaan tämän kirjallisuuden ilmaisumuodon piirteitä sekä tuotetaan lopuksi itse hyper/kypertekstejä. Tekstit julkaistaan kirjaston internetsivuilla osana kirjaston sisällöntuotantoa. Kirjallisuuspiiri kokoontuu 10-12 kertaa.

Minustakin Nettimonsteri! 2014

Hankkeen aikana alakoululaisia ohjataan fiksuun ja vastuulliseen internetin käyttöön. Osatavoitteina ovat nettikiusaamisen ehkäiseminen, itsesuojelun sisältöjen ymmärtäminen ja tietoturva-asioihin tutustuminen. Lisäksi alakoululaiset tutustuvat vieraisiin kulttuureihin monikulttuurisuuden näkökulmasta.

Soitto soi - musiikki ammattina ja harrastuksena 2012

Entressen kirjasto järjestää nuorille työpajoja, joissa musiikin eri alojen ammattilaiset tulevat kertomaan työstään ja esittelemään soittiaan. Työpajoissa on mahdollisuus kokeilla eri soittimia ja soittotekniikoita.

Peliöjuuri - maailmankuvat rikkaiksi roolipelaten 2015

Hankkeessa luodaan roolipeli, jossa keskiössä ovat ryhmädynamiikka ja yhteisönä toimiminen jääkauden asettamissa äärimäisissä haasteissa. Samalla tutustutaan pohjoismaiseen esihistoriaan, luonnonilmiöihin ja muinaisiin elämäntapoihin.
Roolipeli on pelillistettyä kollektiivista tarinankerrontaa, mikä tarkoittaa, että hankkeen aikana osallistujien monilukutaito (sisältäen mediakasvatukselliset taidot) kasvaa.
Pelin tarinallistaminen tapahtuu siten, että osallistujat tekevät pelin kuluessa myös wikiä (esim. purot.net). Sen avulla pelaajat etsivät lisätietoja vastaantulevien ongelmien ratkaisuun. Jokainen pelikerta on tarina yhden heimon sukupolvesta, jolloin wikiin toteutuu tarina näiden heimojen historiasta. Jokainen seuraava pelikerta on seuraava sukupolven tarina, joka kehittyy heimon historiaan perustuen.
Hankkeen kohderyhmiä ovat seniori-ikäiset ja yläasteikäiset (pojat). Aluksi peliin osallistuu kaksi ryhmää: nuorten ryhmä ja senioreiden ryhmä. Nämä ryhmät aloittavat pelin erikseen. Pelin edetessä muodostetaan näistä kahdesta ryhmästä sekaryhmiä siten, että pelaajaryhmissä on sekä senioreita että nuoria.
Roolipelaamalla monenlaisten ihmisten kanssa erilaisissa rooleissa pyritään lisäämään yhteisöllisyyttä sekä rikastamaan kohderyhmien maailmankuvia ja heidän monilukutaitojaan. Lisäksi hanke pyrkii asennemuutoksiin: voi olla, että jollakulla seniori-ikäisellä on mahdollisesti maahanmuuttokriittinen näkökulma, joka saattaa muuttua, kun seniori tutustuu maahanmuuttajataustaisiin nuoriin. Toisaalta taas nuorilla voi olla seniorikriittinen näkökulma, jolloin hanke mahdollistaa kyseisen asenteen muokkautumisen hankkeen edetessä. Lisäksi pelin sisältö luo mahdollisuuksia maahanmuuttajataustaisten suomalaisten integroinnin edistämisessä pohjoismaiseen kulttuuriperimään.

Kalajoki-Entresse -työkierto 2013

Kalajoen kirjaston työntekijöille hankkeella haetaan uusia ideoita ja innostusta maahanmuuttajatyöhön, tapahtumatuotantoon, asiakaspalveluun ja uuden tekniikan käyttöönottoon.

Tulevaisuuden kirjastoauto lapsille - iloa ja elämyksiä uudenlaisilla innovaatioilla 2012

Uusi lastenauto tarjoaa uusin välinein ja innovaatioin vuorovaikutteisia elämyksiä. Lapset voivat esimerkiksi kertoa kirjoille lukukokemuksiaan ja seuraavalla koululla kuunnella niitä, näyttöpöydässä voidaan piirtää tai tutustua oppimisohjelmiin ja kirjavinkkausvideot tuodaan infotaulun välityksellä kirjastoauton lapsiasiakkaiden nähtäviksi.

Uuden kirjaston konsepti 2014

Kalajoen pääkirjasto sijaitsee v. 1977 rakennetun koulukeskuksen takaosassa. Tilat ovat syrjässä ja  pienet eivätkä vastaa nykytarpeita. Kirjastossa ei käy satunnaiskävijöitä. Kuitenkin Kalajoki on yksi Suomen vetovoimaisimmista matkailupaikkakunnista. 

Lasten ja nuorten olohuone Himangan kirjastoon 2014

Kalajoen Himangan lähikirjaston kirjastonhoitajan ylisuuresta huoneesta sisutetaan lasten ja nuorten olohuone. Huoneeseen hankitaan pelikonsoli, televisio, lattiatyynyjä ja säkkituoleja sekä tietokone pelaamista varten. Hankitaan nuorille myös IPadeja ja lautapelejä . Tila soveltuu myös satutuntien pitämiseen.

okm
avi