Asiakaskoneet ajantasalle
Vuoden 2012 AVI-hanke   (Hanke on saanut rahoitusta)


Kuvan lähde: 
Oman kirjaston logo
Pöytyän kirjasto
Kirjaston osoite : 
Yläneentie 6
21870
Kirjaston puhelin : 
02 4810 320
Kirjaston sähköposti : 
kirjasto@poytya.fi
ISIL-tunnus : 
FI-Potki
Y-tunnus : 
1929519-5
Yhteyshenkilön nimi : 
Marika Mäkinen & Sarri Nykänen
Puhelin : 
02-4810320 sekä 02-4810322
Sähköposti : 
marika.makinen@poytya.fi tai sarri.nykanen@poytya.fi
Kuvaus : 

Pöytyällä on 3 kirjastoa, jotka ovat Kyrön, Yläneen ja Riihikosken kirjastot. Yritämme kohdella kaikkia kunnan asukkaita tasapuolisesti, mutta joidenkin kirjastojemme asiakaskoneiden riittämättömyys ja toimimattomuus aiheuttaa väkisinkin eriarvoisuutta asiakaskunnan keskuudessa - etenkin nuorison.

Ainoastaan kunnan yhdessä kirjastossa asiakaskoneiden tilanne on edes jotenkin siedettävä, mutta kunnan muissa pisteissä tilanne on melkoisesti ikävämpi - varsinkin asiakkaiden näkökulmasta. Riihikosken kirjaston asiakaskoneiden tilanne on erityisen huono - sellaisia asiakaskoneita, jotka kelpaisivat nuorisolle ei ole kuin kaksi, jotka nekin ovat jo hyvin vanhoja ja melko toistuvasti poissa käytöstä, mikä tietenkin aiheuttaa nuorison keskuudessa jupinaa sekä mielipahaa. Aineistotietokantakonetta Riihikoskella ei ollut hetkeen lainkaan, koska se hajosi vanhuuttaan, eikä uutta saatu, vaan kunnan atk-ihmiset toivat kirjastolle taas kunnan muiden työntekijöiden hylkäämän koneen tilalle. Myös Yläneen kirjaston aineistotietokantakone vetelee viimeisiään.

Asiakkaiden tulostusmahdollisuudet vaihtelevat ehkä myös liikaa kirjastottain. Riihikosken kirjastossa ei ole kuin yksi mustavalkotulostin asiakaskäyttöön, eikä se läheskään aina toimi eli asiakkaat eivät välttämättä saakaan haluamiaan tulosteita, kuten esim. tiliotteita, laitteiston jatkuvan temppuilun tai huonon tulostusjäljen vuoksi, mikä on erittäin ikävää. Haluaisimme hankkia jokaiseen kunnan kirjastoon myös tarvittaessa väritulosteita tulostavat verkkotulostimet, jotta asiakkaat varmasti olisivat edes siinä asiassa samalla viivalla.

Kunnan ATK-ihmiset ovat yleensä tuoneet kirjastolle asiakaskäyttöön kunnan muun henkilökunnan hylkäämiä vanhoja koneita, jotka eivät valitettavasti toimi enää kunnolla - ainakaan kovin kauaa. Olisi todella hienoa, jos saisimme kerrankin hankkia kirjastomme asiakkaiden käyttöön aivan uusia laitteita. Se auttaisi nuorisoamme pysymään perillä tietotekniikasta ja tietokoneen käytössä oman kodin varallisuudesta riippumatta. Uudet tietokoneet auttaisivat myös kunnan ylityöllistettyjä atk-ihmisiäkin, kun ei jatkuvasti tarvitsisi olla korjaamassa kirjastojen kiukuttelevia koneita.

Asiakkaamme ovat myös pyytäneet meiltä vaihtoehtoisia käyttöjärjestelmiä asiakaskoneisiimme Windows:n tilalle, kuten esim. Mac- & Linux-käyttöjärjestelmiä. Yläneellä on muutama Linux-kone, mutta kunnan muissa kirjastoissa ei ole kuin Windows-pohjaisia koneita, eli siinäkin mielessä asiakkaamme ovat kunnan sisällä eriarvoisessa asemassa. Jos pystyisimme hankkimaan lisäkoneita, pitäisimme huolen, että kunnan joka pisteessä olisi Windowsin käyttöjärjestelmän lisäksi myös joku muu vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä. Se auttaisi myös henkilökuntaa pysymään paremmin koulutettuna eri käyttöjärjestelmien varalta sekä luulisi lisäävän ylipäätään henkilökunnan perusatk-taitoja.

Kyrön kirjastossa on 4 asiakaskonetta sekä aineistohakukone. Yläneen kirjastossa on myös 4 asiakaskonetta sekä aineistohakukone, joka vetelee viimeisiään eli se on toistuvasti jonkin vian vuoksi poissa käytöstä. Riihikosken kirjastossa on 5 asiakaskonetta, joista vain 2 käy nuorison tarpeisiin, juuri ne 2 konetta, jotka ovat vähän väliä vikojen vuoksi poissa käytöstä. Riihikosken asiakaspäätteistä lisäksi 2 on sellaista, jotka sisältävät vain internet-yhteyden eivätkä mitään muita ohjelmia. Lisäksi kyseiset koneet eivät edes avaa kaikkia internet-sivuja, esim. flash-videot jäävät näkymättä, joten ne eivät sovi etenkään nuorten tarpeisiin. Riihikosken aineistohakukone hajosi muutama kuukausi sitten vanhuuttaan ja saimme tilalle käytetyn koneen, josta ei taas tiedä kauanko se toimii.

Tarvitsisimme jokaiseen kunnan kirjastoon siis ainakin verkkotulostimet (3 kpl, väritulostusmahdollisuudella), aineistohakukoneet Riihikoskelle ja Yläneelle sekä lisäksi vielä 3-4 uutta asiakastietokonetta ja ohjelmistopaketit kirjastoihimme. Pöytyän kunta maksaa laitteiston asentamiskulut siten, että hankinta- ja asennustyön suorittavat kunnan atk-tukihenkilöt.

Väritulostimet 3 x 500 (1500)

Aineistohakukone 2 x600 (1200)

Asiakaskoneet 4 x 600 (2400)

Apple Mackintosh -kone ja ohjelmat 1000

Ohjelmistopaketit 4 x 200 (800)

Yhteensä 6900 euroa

Arvioi toimenpiteitä ja vaikutuksia: 

Avustuksella ostettiin asiakkaille asiakaspäätteitä ja näppäimistöjä. Tavallisten pöytätietokoneiden lisäksi ostettiin neljä iPad2 16G Wi-Fi tablettietokonetta. Kolme näistä koneista menee asiakaskäyttöön ja yksi kone jää Riihikosken kirjastoon videotykillä käytettäväksi opetustilanteisiin. Kolmeen koneeseen ostettiin myös telineet, jotka toivottavasti takaavat sen, että koneet myös säilyvät kirjaston omaisuutena.  Pöytätietokoneisiin ostettiin kolme viivakoodinlukijaa asiakaskäyttöön, jotta heidän laskunmaksunsa helpottuisi.

Jatkotoimenpiteet: 

iPadin avulla pystymme tarjoamaan asiakkaille erilaisen käyttöjärjestelmän kokeilumahdollisuuden. On arvioitu, että suurin osa seniorikansalaisista ostaa tai haluaa ostaa itselleen mieluummin tablettietokoneen kuin pöytä- tai läppäritietokoneen. Kirjasto pystyy nyt antamaan mahdollisuuden kokeilla tablettietokonetta ja iOS-käyttöjärjestelmää.

Aloituspäivämäärä : 
30/05/2012
Lopetuspäivämäärä : 
31/12/2013
 


Anomuksen rahoitus
Haettava avustus yhteensä: 
€6 900
Oma rahoitus yhteensä: 
€0
Budjetti euroissa yhteensä: 
€6 900
Haettu muu avustus: 
€0
Saatu muu avustus: 
€0

Toteutunut rahoitus
Koko budjetti: 
€5 900
Oma rahoitus yhteensä: 
€0
Muualta saatu avustus: 
€0


Päätös
Myönnetty avustus euroissa.: 
€5 900
 
okm
avi