KIRJASTO IHOLLA - taiteen lähikontaktin ja jalkautuvan kirjastotoiminnan projekti
År 2012 RFV-ansökan   (Projekt fått finansiering)


Keravan kaupunginkirjasto
Bibliotekets adress : 
Paasikivenkatu 12
04200
Bibliotekets telefonnummer : 
09-29492580
Bibliotekets e-postadress : 
kirjasto@kerava.fi
ISIL-kod : 
FI KERVA
FO-nummer : 
0127485-5
Ansvarsperson : 
Jari Paavonheimo
Telefonnummer : 
040-3182095
E-post : 
jari.paavonheimo@kerava.fi
Projektbeskrivning : 

TAVOITE

Tavoitteena on kehittää kevyen organisaation kirjastopalveluja uudenlaisiin tiloihin ja tilanteisiin, erityisesti sellaisille asiakasryhmille, joita on muulla tavoin vaikea tavoittaa. Hankkeen ideat ja kokemukset ovat eri kirjastojen hyödynnettävissä.  

 TOIMINTASUUNNITELMA

Kirjaston tehtävänä on kulttuuristen sisältöjen ja asiakkaiden saattaminen yhteen. Kirjastolla tarkoitetaan tässä yhteydessä taide-esitystä, kokoelmaa ja kirjastoammattilaista. Tarkoitus on linkittää kirjaston aineistotarjonta ja elävöittävät esitykset tiiviisti toisiinsa ja edistää näin kirjaston käyttöä.

Projektin ideana on tuoda matalan kynnyksen laadukasta tarjontaa ihmisten lähelle, viedä "kirjasto" sinne missä ihmiset ovat. Kirjasto voi jalkautua esimerkiksi rautatieasemalle, torille, puistoon, kauppakeskuksiin, kahviloihin, työpaikoille, kouluihin, päiväkoteihin, neuvoloihin ja kaupunginosien kyläiltoihin.  Matalan kynnyksen tapahtumia voidaan toteuttaa myös kirjaston tiloissa eri kohderyhmille profiloituina. Olennaista näissä tapahtumissa olisi kirjastopalveluiden monimuotoisuuden tuominen yleisön tietoisuuteen. Samalla kerätään eri-ikäisten kuntalaisten toiveita palvelujen kehittämiseksi.

Pääkirjasto on Keravan kaupunginkirjaston ainoa toimipiste. Keravalla on kasvavia kaupunginosia, joiden asukkaat ovat toivoneet kirjastopalveluja. Jalkautuvan kirjastotoiminnan projektissa kirjaston tavoitteena on kaupunkiyhteisön saavuttaminen laaja-alaisesti. Projektiin palkataan projektityöntekijä. 

Sosiaalisen median keinoin yleisölle tarjoutuu mahdollisuus interaktiiviseen kanssakäymiseen esimerkiksi kirja- tai elokuva-arviointien merkeissä. Sosiaalinen media tarjoaa kirjaston asiakkaille myös mahdollisuuden seurata jalkautuvan kirjastotoiminnan projektia.

 Esimerkkejä jalkautumisesta

 RAUTATIEASEMA

Kirjasto sijaitsee lähellä asemaa, joten sinne on luontevaa jalkautua. Kirjaston projektityöntekijä päivystää tiettynä päivänä asemalla. Hän tiedottaa kirjastopalveluista ja tapahtumista sekä lainaa matkalukemista junamatkustajille.

 KAUPPAKESKUS

Kirjaston projektityöntekijä jalkautuu myös Keravan keskustan kauppakeskuksiin. Tilassa voi järjestää taide-esityksen ja samassa yhteydessä tiedottaa kirjaston tapahtumista ja kokoelmista.

 TORI TAI PUISTO

Kirjaston projektityöntekijä kutsuu asiakkaita lukukeitaalle kuulemaan taiteilijan luentaa, tai asiakkaalla on mahdollisuus istahtaa keskustelemaan ja tutustumaan uutuuskirjoihin. Asiakkaat voivat lainata lomalukemista ja samalla kirjasto tiedottaa kirjastopalveluista ja tapahtumista.

 KYLÄILLAT

Keravalla kaupungin järjestämät kyläillat ovat suosittuja tapahtumia kaupunkilaisten keskuudessa. Kirjasto vie kokoelmatarjontaan liittyvän taide-esityksen iltaan. Samalla Kyläillassa tiedotetaan kirjaston monipuolisesta palvelutarjonnasta.

 SOSIAALINEN MEDIA

Sosiaalisessa mediassa yleisö voi sekä seurata että kommentoida taiteen lähikontaktin ja jalkautuvan kirjastotoiminnan projektin toteutumista. Tapahtumien jälkeen kysytään osallistujien mielipidettä tapahtuman onnistumisesta.

Kirjaston Facebook-sivulla sekä kirjaston kotisivuilla esitellään kuukaudenkirja, jota lukijat voivat kommentoida, tai halutessaan vinkata itse jotakin kirjaa. Samalla tavalla on mahdollista vinkata myös musiikkia ja elokuvia. Projektityöntekijä hoitaa sosiaalisen median interaktiivisen kanssakäymisen. 

   PROJEKTIN KUSTANNUKSET

Projektin kustannukset muodostuvat projektityöntekijän palkasta (5 kk), matkakuluista,  esiintymispalkkioista, materiaali- ja markkinointikuluista sekä vuokrista. 

 

Webbsidor, publikationer och material: 

Kirjasto iholla –jalkautumishankkeessa tuotettiin kampanjaesite, jota jalkautumisissa jaettiin. Vuonna 2014 esite jaettiin Kerava-lehden (2 x vuodessa jaettava kaupungin tiedotuslehti) välissä keravalaisiin kotitalouksiin. Samaan julkaisuun kirjoitettiin hankkeesta juttu heti kampanjan alussa keväällä 2013

Jalkautumisista tiedotettiin paikallislehtien painetuissa ja sähköisissä julkaisuissa sekä kirjaston ja kaupungin verkkosivuilla ja facebookissa. Kaupunginosaan mentäessä hyödynnettiin myös kyläblogia.

Paikallislehti Keski-Uusimaa kirjoitti kirjaston keikoista jutut 7.5.2013, 31.5.2013 ja 23.5.2014. 

Ylen uutiskynnyksen ylitti kirjaston jalkautuminen keravalaiseen pubiin 6.2.2014, johon muusikkovieraaksi tilattiin Dave Lindholm (luettavissa). Myös MTV3:n uutisryhmä kävi kuvaamassa tapahtumaa.

Markkinoinnin avuksi jalkautumisiin hankittiin myös ilmapalloja, magneettisia kirjanmerkkejä, kampanja t-paidat henkilökunnalle, taittopöydät ja –tuolit sekä roll up –teline. Lainauksen jalkautumisissa mahdollisti kannettava tietokone ja PallasExtra-kirjastojärjestelmä.

Åtgärder och önskade inverkningar: 

Kirjasto esitteli ja vei palveluja kaupungille, sekä ulko- että sisätiloihin. Jalkautumispaikkoja olivat kävelykatu, rautatieasema, liikekeskus, maauimala, pubi ja terveyskeskus sekä järjestöjen tilat ja puistot. Hankkeen tavoitteena oli myös elävöittää kaupunkimiljöötä ja kirjaston aineistoa liittämällä jalkautumiseen esittävää taidetta. Mukana keikoilla oli muusikoita, akrobaatteja ja taikureita. Toisinaan kirjaston pisteellä oli myös kahvitarjoilu.

Jalkautumisia varten hankittiin tietokone ja on line -kirjastojärjestelmä, joita on sittemmin pystytty hyödyntämään myös muun muassa sosiaalisessa kirjastotyössä. Pop-up-kirjastossa pystyi lainaamaan, palauttamaan ja hankkimaan kirjastokortin. Mukaan pakattiin noin neljä laatikollista kirjaston aineistoa, paikasta riippuen lainoja tuli 2-50 kpl. Jalkautumisten tarkoitus oli kuitenkin etupäässä markkinointi, ei valtaisat lainausluvut.

Jalkautumiskohteesta riippuen keikalle lähti 2-10 kirjaston vihreisiin kampanjapaitoihin pukeutunutta työntekijää, jotka ottivat aktiivisesti kontaktia kirjastopisteen ohi kulkeviin kaupunkilaisiin. Asiakkaille jaettiin kirjaston esitettä ja flyereita kirjaston tulevista tapahtumista. Osa henkilökunnasta esitteli ja lainasi aineistoa. Jalkautumisissa oli mukana myös erikoisaineistoja (esim. isotekstisiä kirjoja, blu-ray-levyjä, äänikirjoja ja miki-kirjoja), joiden saatavuudesta kaikki eivät ole edes tietoisia.

Jalkautumisiin saattoi liittyä arvonta, jossa palkintoina oli esimerkiksi lippupalvelun ja kirjakaupan lahjakortteja tai kaupungin kampanjatuotteita.

Vaikutukset:

- Näkyvyys: kirjaston näkyy ihmisten arjessa ja pulpahtaa esiin kaupunkilaisten puheessa

- Kirjastotyön käsitteen laajentaminen – henkilökunta oppi aktiivista kirjaston markkinointia kirjaston ulkopuolella

- Verkostoituminen kaupungin muiden yksiköiden ja toimijoiden kanssa (terveyskeskus, pubi, liikuntatoimi, kehitysmaayhdistys…)

- Kirjaston lainaus kasvoi 2013-2014 noin 3 prosenttia. Alkuvuonna 2015 lainaus on kasvanut 4 prosenttia. Kasvu on osaltaan seurausta hankkeeseen liittyvästä kirjaston aktiivisesta tunnetuksi tekemisestä.

Fortsatta åtgärder: 

Kirjasto jatkaa jalkautumisia ja markkinointikeikkoja.

Projektet börjar : 
30/04/2012
Projektet avslutas : 
30/12/2013
 


Finansiering av ansökan
Ansökningssumma: 
€26 000
Egen finansiering: 
€6 000
Budget sammanlagt: 
€32 000
Övriga understöd som ansökts: 
€0

Förverkligad finansiering
Egen finansiering: 
€5 000

Statistik:
Antalet evenemang: 
21kpl/st.
Antalet deltagare i evenemang: 
2 387henkilö/person

Beslut
Beviljat stöd i euro: 
€20 000