Sort by

Löytyi 11 hanketta.

Tervetuloa Espooseen - kirjasto kohtaamis- ja kotoutumisareenana 2016

Tavoitteena lisätä maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden valmiuksia työllistyä sekä kotoutua kielen oppimisen ja kulttuuritapahtumien kautta. Työllistymisen tukemisessa keskityttiin yritysyhteistyöverkoston rakentamiseen, tiedonjakamiseen ja koulutukseen. Kirjasto tarjosi mahdollisuuden suorittaa tämän päivän työelämässä tarpeelliset kortit: hygieniapassin ja työturvallisuuskortin. Suomen kielen opiskelussa keskityimme alkeisiin sekä tiedottamaan asiakkaille itseopiskelumahdollisuuksista. LUKI -projekti oli hankkeemme ydin. Sen tarkoitus oli tarjota suomen kielen alkeisopetusta henkilöille, joilla ei ollut lainkaan suomen kielen osaamista. Sen rinnalla toimi Puhumme suomea -kielikahvila, joka on tarkoitettu kielessä hiukan pidemmälle ehtineille.

Kuolleiden säveltäjien seura - tutustumisretki klassisen musiikin maailmaan 2015

Länsimaisen taidemusiikin opetus on jäänyt rytmimusiikin jalkoihin jopa koulujen opetussuunnitelmissa. "Kuolleiden säveltäjien seura" -hankkeen tavoitteena on lisätä tämän musiikin lajin tuntemusta, tuoda iloa ja elämyksiä asiakkaille, edistää elinikäistä oppimista, hälventää klassisen musiikin elitististä leimaa ja madaltaa yleisön kynnystä tutustua klassiseen musiikkiin. Tavoitteenamme on luoda uusi kirjastopedagoginen konsepti siten, että emme tee päällekkäistä työtä muiden toimijoiden kanssa. Toivomme myös tätä kautta saavamme uusia käyttäjiä sekä kirjastojen musiikkipalveluille että -kokoelmille.

Pöytälaatikosta päivänvaloon 2015

Pöytälaatikosta päivänvaloon -hankkeen tarkoituksena on koota Espoon eri kirjastoihin harrastajakirjoittajia, tarjota heille mielenkiintoisia kirjailija- ja muita vieraita sekä antaa apua ja ideoita tekstien julkaisussa ja muokkaamisessa. Hanke koostuu kuudesta erilaisesta tapahtumakonseptista, joita voidaan toteuttaa Espoon eri kirjastoissa joko sellaisinaan tai erilaisina yhdistelminä. Hankkeen aikana järjestetään myös kirjoituskilpailu, jonka parhaat tuotokset julkaistaan. Hankeapuraha käytetään kilpailutöiden julkaisuun sekä kirjailija- ja asiantuntijapalkkioihin.

Faktaa ja fiktiota 2015

Faktaa ja fiktiota -hankkeen tarkoituksena on tarjota Espoon kaupunginkirjaston asiakkaille kirjallisuustapahtumia, joissa kirjailijan kanssa keskustelee samaa tematiikkaa käsitellyt tietokirjailija tai tutkija. Myös yleisö voi osallistua keskusteluun. Tilaisuudet toimivat samalla kyseistä aihepiiriä käsittelevän kokoelman, sekä kaunokirjallisuuden että tietokirjallisuuden, markkinointitilaisuuksina.

MED SIKTE PÅ LÄSNING 2015

Våra mål är att främja läsning och i synnerhet högläsning, att stödja barnens språkutveckling genom regelbunden läsning och att sprida läslust hos barnen och deras familjer. Det vill vi göra genom att skapa nya samarbetsformer med dagvårdspersonalen och lärarna på åk F–6, men även genom att erbjuda nya sätt för familjerna att göra läsningen till en del av sin vardag och få boktips och inspiration.

Peliöjuuri - maailmankuvat rikkaiksi roolipelaten 2015

Hankkeessa luodaan roolipeli, jossa keskiössä ovat ryhmädynamiikka ja yhteisönä toimiminen jääkauden asettamissa äärimäisissä haasteissa. Samalla tutustutaan pohjoismaiseen esihistoriaan, luonnonilmiöihin ja muinaisiin elämäntapoihin.
Roolipeli on pelillistettyä kollektiivista tarinankerrontaa, mikä tarkoittaa, että hankkeen aikana osallistujien monilukutaito (sisältäen mediakasvatukselliset taidot) kasvaa.
Pelin tarinallistaminen tapahtuu siten, että osallistujat tekevät pelin kuluessa myös wikiä (esim. purot.net). Sen avulla pelaajat etsivät lisätietoja vastaantulevien ongelmien ratkaisuun. Jokainen pelikerta on tarina yhden heimon sukupolvesta, jolloin wikiin toteutuu tarina näiden heimojen historiasta. Jokainen seuraava pelikerta on seuraava sukupolven tarina, joka kehittyy heimon historiaan perustuen.
Hankkeen kohderyhmiä ovat seniori-ikäiset ja yläasteikäiset (pojat). Aluksi peliin osallistuu kaksi ryhmää: nuorten ryhmä ja senioreiden ryhmä. Nämä ryhmät aloittavat pelin erikseen. Pelin edetessä muodostetaan näistä kahdesta ryhmästä sekaryhmiä siten, että pelaajaryhmissä on sekä senioreita että nuoria.
Roolipelaamalla monenlaisten ihmisten kanssa erilaisissa rooleissa pyritään lisäämään yhteisöllisyyttä sekä rikastamaan kohderyhmien maailmankuvia ja heidän monilukutaitojaan. Lisäksi hanke pyrkii asennemuutoksiin: voi olla, että jollakulla seniori-ikäisellä on mahdollisesti maahanmuuttokriittinen näkökulma, joka saattaa muuttua, kun seniori tutustuu maahanmuuttajataustaisiin nuoriin. Toisaalta taas nuorilla voi olla seniorikriittinen näkökulma, jolloin hanke mahdollistaa kyseisen asenteen muokkautumisen hankkeen edetessä. Lisäksi pelin sisältö luo mahdollisuuksia maahanmuuttajataustaisten suomalaisten integroinnin edistämisessä pohjoismaiseen kulttuuriperimään.

Kirjastoauto Välkky OppiBussina 2015

Tavoitteena oli kehittää uusia yhteistyötapoja koulujen ja muiden tahojen kanssa (esimerkiksi palvelutalot) joissa kirjasto tuo omanlaisensa ja merkityksellisen panoksensa kunnan sivistystyöhön - ja kulttuuriin.

Helppo tulla mukaan! Espoonlahden kirjastopalveluiden kehittämishanke 2015

Helppo tulla mukaan -hankkeen tavoitteena oli kehittää Espoonlahden alueen kirjastopalveluja syksyn 2014 Millainen on sinun kirjastosi -asukaskyselyssä saatujen toiveiden suuntaisesti.

Kirjasto tukee kielen kehitystä 2015

Kirjasto tukee kielen kehitystä –hankkeen tavoitteena on luoda Espoon kaupunginkirjastoon malli siihen, miten kirjasto voi käytännön arjessaan tukea niitä lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat kielen kehitykseen erityistä tukea. Työtä on tarkoitus tehdä verkostomaisella otteella kiinteässä yhteistyössä kys. kuntalaisten kanssa työskentelevien kaupungin muiden yksiköiden ammattilaisten kanssa. 

Kelluva kokoelma ei sammaloidu 2015

Espoossa ja Vantaalla halutaan selvittää kokoelmien kellutuksen mahdollisuuksia. Kelluvassa kokoelmassa yksittäisillä kirjastopisteillä ei ole erillisiä omia kokoelmia, vaan yhteiset aineistot ”kelluvat” kirjastoissa sen mukaan mihin niitä palautetaan.

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen kirjastopedagogiikassa 2015

Hankkeen tavoitteena on lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) hyödyntäminen kirjastopedagogiikassa ja asiakaskohderyhmien opastaminen lisättyyn todellisuuteen, sen hyödyntämiseen ja sen erilaisten ilmiöiden ymmärtämiseen.