Järjestä:

Löytyi 87 hanketta.

Erityisesti sinun 2018

Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan peruskoulun oppilaista sai vuonna 2016 erityistä tukea Vantaalla noin 8,5 % ja Espoossa noin 8 %. Erityisen tuen oppilaat tarvitsevat kirjastossa vieraillessaan yhdenvertaisuuslaissa määriteltyä positiivista erityiskohtelua. Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kehittää Vantaan ja Espoon kirjastoissa erityisesti näille oppilaille soveltuva, kirjavinkkausta ja sanataiteen elämyksellisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli, joka synnyttää ja vahvistaa kohderyhmän lukuintoa ja itsenäisen lukemisen harrastusta. Pilottikohderyhmänä hankkeessa toimivat 5.-6. luokkalaiset erityisen tuen oppilaat ja heidän opettajansa, 10 pienryhmää Vantaalta ja 10 Espoosta, joilta kerätty palaute vaikuttaa toimintamallin lopulliseen muotoon. Hankkeen tavoitteena on myös kasvattaa kirjastolaisten sanataiteen elämyksellisten menetelmien tuntemusta ja ymmärtämystä erityisen tuen oppilaiden kanssa toimimisesta. Hankkeessa kehitettävä toimintamalli on otettavissa käyttöön myös muissa yleisissä kirjastoissa ympäri Suomen.

Hanke liittyy hakuohjeessa mainittuun teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot ja kohtaan "kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen" ja myös uuteen kirjastolakiin, jonka mukaan yksi kirjaston tehtävistä on tarjota ohjausta ja tukea monipuoliseen lukutaitoon. Hanke linkittyy keskeisesti myös yhdenvertaisuuslakiin, joka edellyttää kirjastoja(kin) arvioimaan ja kehittämään yhdenvertaisuuden toteutumista palveluvalikoimassaan. Hankkeella on kytkös myös Merkityksellinen Suomessa -ohjelmaan, jolla halutaan vahvistaa muun muassa "varhaiskasvatuksen sekä kirjasto- ja kulttuurialan toimijoiden rakenteita ja toimintakulttuuria monilukutaitojen oppimista tukeviksi".

Monilukutaidon monet kasvot 2018

Hankkeessa järjestetään Myrskylän, Askolan, Lapinjärven, Pukkilan ja Pornaisten kunnissa yhteistyössä koulujen kanssa kirjailijoiden ja muiden asiantuntijoiden vierailuja, joilla pyritään herättämään kiinnostusta monipuolisten lukutaitojen kehittämiseen. Hanke liittyy teemaan yksi: Monipuoliset lukutaidot.

Lukulähettiläs 2018

Lukulähettiläs tavoittelee lapsiperheitä, jotka eivät käy kirjastossa, ja joille lukemisen kulttuuri on vieras. Lukulähettiläs kertoo vanhemmille lukemisen merkityksestä ja positiivisesta vaikutuksesta lapsen kehitykselle. Tapaamisen yhteydessä esitellään ääneen luettavaksi sopivaa lastenkirjallisuutta.

Haarautuvien polkujen talo 2018

Hankkeen tavoitteena on vastata asiakkaiden toiveisiin tarjoamalla aikuisväestölle suunnattua kirjavinkkausta. Hankkeen avulla luodaan uutta pysyvää sisältöä kirjastopalveluihin. Hankkeen aikana kokeillaan erilaisia vinkkaustapoja perinteisen kirjavinkkauksen ohella.

Tarustot tutuiksi 2018

Tarustoihin ja historiaan pohjautuva lastenpaja, jossa toimitaan taidetyöskentelyn pohjalta. Tarkoituksena ohjata lapset kiinnostavalla tavalla vihtiläisen historian pariin. 

Erityisesti Teille - Speciellt för Er 2018

Hangon kirjastossa on käytössä lasten ja nuorten lukemista edistävä nk. Hanko-malli, joka tarkoittaa, että mm. kaikki koululuokat, esikouluryhmät ja päiväkodit vierailevat kerran kuukaudessa kirjastossa erityiskirjastovirkailija Agneta Möller-Salmelan elämyshuoneessa elämystunneilla*), jotka sisältävät suullista kerrontaa, ääneen lukemista, rytmittelyä, laulua ja hierontatarinoita. Elämyshuoneessa on joka vuosi uusi teema ja vuonna 2017 aiheena on ollut ”Varjoissa ja rivien välissä”, jolloin on perehdytty syvän lukemisen tutkimiseen. Elämysohjelman tarkoituksena on inspiroida lapsia ja nuoria innokkaiksi lukijoiksi ja kirjaston käyttäjiksi, sekä ylläpitää ja kehittää lukutaitoa.
Ryhmiä käy kirjaston elämyshuoneessa satoja vuosittain, joka tarkoittaa, että päivässä elämystunneille saattaa tulla neljäkin peräkkäistä ryhmää. Uuden Erityisesti teille - Speciellt för er -hankkeen tavoitteena on syventää ja tukea lasten ja nuorten elämyshuoneesta saamaa lukuinspiraatiota tarjoamalla heille kohdennettua lisäpalvelua. Tarkoituksena on etukäteen suunnitella ja toteuttaa jokaiselle ryhmälle oma, erityisesti heitä varten koottu kirjaesittelypöytä, johon lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan ja josta he saavat valita itselleen lainattavaa. Tämä palvelu on suunniteltu auttamaan lapsia ja nuoria niin, että kirjat ovat helposti lähestyttävässä muodossa ja nopeasti löydettävissä, joka on tarpeellista, koska yleensä ryhmillä on elämystuntien jälkeen aikaa vain n. 10-15 minuuttia tutustua kirjaston valikoimaan ilman ohjausta. Palvelu auttaa lapsia keskittymään nimenomaan kirjoihin ja saa heidät myös tuntemaan itsensä arvokkaiksi kirjaston asiakkaiksi, koska esillä olevat kirjat on valittu erityisesti heille.

')Läsinspiratören Agneta Möller-Salmela berättar om sina metoder https://www.youtube.com/watch?v=HhM9NA4R_kI
Nettas läslustskola - Kirjastokaista http://www.kirjastokaista.fi/nettas-laslustskola/

Perheet yhdessä tarinapiknikille! / Bokpicknick för hela familjen! 2018

Useat lapsiperheet kokevat haastavana kiinnostavan lukemisen löytämisen. Tavoitteena on järjestää perheille tarinapiknikit, osa suomeksi ja osa ruotsiksi, missä he voivat levittää piknikviltin kirjaston aulaan, kuunnella kirjavinkkausta, poimia korista kiinnostavia kirjoja ja syödä yhdessä. Tarinapiknikeillä on vinkkauksen lisäksi kirjailijavierailuja.

Tarinapiknikkien lisäksi luomme hankkeen puitteissa toiminnallisia satutunteja sekä uudistamme Söderkullan kirjaston aula- ja kokoustilaa uusia toimintoja vastaaviksi.

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito 2019 2018

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito on alkuvuonna 2019 järjestettävä lukukilpailu Hyvinkään alakoululuokille. Osallistuvat luokat kisaavat Hyvinkään lukevimman luokan tittelistä. Halukkaiden kesken arvotaan mahdollisuus päästä kirjailijavierailulle ja luokat voivat pyytää kirjavinkkaria luokkaansa. Voittajille järjestetään palkintojuhla.

Lukulähettilääksi! 2018

Hankkeen teema:1. Monipuoliset lukutaidot.
Kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen.

Tavoitteena on tukea ikääntyneiden osallisuutta, luoda edellytyksiä virikkeelliselle elämälle ja tukea heidän kulttuuri- ja lukemisharrastustaan, konseptoimalla ns. lukulähettiläs-toiminta osaksi kirjaston lukemista edistäviä palveluja sekä luoda tätä varten vakiintunut yhteistyö vapaaehtoisjärjestöjen kanssa. Tarkoituksena on luoda vapaaehtoisia kouluttavien ja välittävien järjestöjen rekrytoinnille ja tiedottamiselle luonteva paikka nimenomaan kirjastosta.

Senioreiden tapahtumapaketit - sisältöpalvelut kotikirjastopalveluiden valtavirraksi 2017

Hankkeen tavoitteena on löytää Espoon kotikirjastolle uusia tapoja palvella pitkäaikaishoitopaikoissa ja kuntoutuksessa olevia senioreita. Tällä tavoin parannetaan kirjastopalveluiden yhdenvertaista saavutettavuutta ja ikääntyneiden elämänlaatua.

Aistivinkkauksen kehittäminen 2017

Yläkouluikäisten nuorten lukemisen edistäminen uuden vinkkauskonseptin avulla. Tarkoituksena on tuoda kirjavinkkauksiin mukaan kaikki aistit ja tarjota vinkkauksia laajemmalle kohderyhmälle. 

Unelmien Lepuski 2017

Espoon Leppävaaran alueen Suomi toisena kielenä -oppilaiden lukutaidon tukeminen kirjavinkkauksilla ja musiikkityöpajatyöskentelyllä yhteistyössä koulun ja kotien kanssa.

Kirjastomaskotti 2017

Hankkeen tavoitteena on luoda kirjastolle oma maskotti, jota käytetään lapsiryhmien kirjastovierailuilla.

Vartti illassa 2017

Hankkeen tavoitteena on innostaa noin 5-vuotiaita nurmijärveläisiä lapsia kirjojen maailmaan ja lukemisen pariin sekä lisätä vanhempien tietoisuutta lapselle lukemisen tärkeydestä.

 

Tarinapajoja lapsille 2017

Edistää lukemista ja lukutaitoja. Innostaa lapsia kirjallisuuden harrastamiseen.

Lukuiloa Paavolaan! 2017

Hankkeen tavoitteena on, että mahdollisimman monella lapsella heräisi aito kiinnostus ja ilo lukemiseen, lapset löytäisivät innostavaa, itseään kiinnostavaa ja osaamistasolleen sopivaa luettavaa. Maahanmuuttajataustaisia oppilaita kannustetaan myös lukemaan kirjallisuutta omalla äidinkielellään. Hankkeessa lapsia tutustutetaan monipuolisesti kirjallisuuteen, joka osaltaan kehittää yhä enemmän tarvittavaa monilukutaitoa.

Löydä lukemisen ilo 2017

Lukutaito on opiskelun, oppimisen ja yhteiskuntaan integroitumisen perusta. Hankkeen taustalla on nyky-yhteiskunnassa tunnistettu ilmiö, että ihmisen saattaa olla vaikea saada otetta lukemiseen, vaikka haluaisi. Tavoitteena on kannustaa aikuisia, nuoria ja perheitä kirjallisuuden pariin. Ihmiset ovat voineet erilaisten elämäntilanteiden myötä menettää kosketuksen lukemiseen. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi kiireinen työelämä, lapsiperheen arki, mutta myös keskittymiskyvyn puute. Lukuharrastus on kulttuurisesti periytyvää, joten vanhempien lukuharrastus on keskeistä lasten lukuharrastuksen kannalta. Hankkeen kohderyhmänä ovat myös lapset. Maahanmuuttajilla on omat haasteensa lukuharrastuksen ylläpitämisessä vieraassa kieliympäristössä. Kirjaston runsaista kokoelmista voi olla hankalaa löytää mieleistään luettavaa. Kirjasto voisi tarjota keinoja keskittyä pienin askelin lukemiseen ja löytää lukemisen ilo. Hankkeessa tuodaan esiin myös lukemisen hyvinvointivaikutuksia. hankkeen avulla pyritään tavoittamaan myös kirjaston ei-käyttäjiä.

Oma kirjasto tutuksi II 2017

Edistää esikouluikäisten ja alakoululaisten lukutaitoa, kirjastonkäyttöä sekä innostusta tarinoiden pariin, sekä tehdä uutta kirjastonkäyttöön opastavaa nettisisältöä ja luoda sisältöä Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaan.

Kirjallisia tapahtumia aikuisille Lukki-kirjastoissa 2017

Edistää lukemista ja lukutaitoa

Lukuintoa ja monilukutaitoa Askolaan 2016

Koululaisten lukemisen lisääminen ja lukutaidon parantaminen.

Sivut

okm
avi