Sortera efter

Hittade 17 projekt.

Monilukutaituruutta Itä-Uudenmaan pienissä kirjastoissa 2017

Hankkeen tavoitteena on Itä-Uudenmaan pienten kirjastojen (Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Pornainen ja Pukkila) osaamisen lisääminen monilukutaidon ja mediakasvatuksen edistämisessä sekä toimivien työtapojen löytäminen kirjastojen ja koulujen yhteistyöhön.

 

 

 

Kirjasto tutuksi -leikkipaketti esikoululaisille 2015

Hankkeen tavoitteena on laatia moniosainen Kirjasto tutuksi -leikkipaketti kirjastovierailujen elävöittämiseksi. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat esikoululaiset, mutta paketin on tarkoitus olla muunneltavissa 5-8-vuotiaille.

Kyytiä e-aineistoille! 2015

Hankkeen tavoitteena on edistää kirjastoon hankittavien sähköisten aineistojen käyttöä. Hankkeen avulla pyrimme saamaan e-aineistot heti aktiivisesti lainaan.

Mobiilisti kautta Kaarinan! 2014

Hankeessa haetaan tablettikoneita koko kunnan alueella tapahtuvaan lukemisenedistämistyöhön ja kirjastonkäytön opetukseen. Kaarinan Lukuinto -hankkeessa tehdään lukudiplomin tehtäviä sähköisesti ja hanke myös keskittyy osaltaan sähköiseen lukemiseen. Kaarinan sivupisteissä Littoisissa ja Piikkiössä toimii suositus lukupiirit ja hankkeeseen kuuluu lukupiiriläisille tarjottava sähköisen lukemisen mahdollisuutta. Kaarinassa on myös kolme koulukirjastoa, joissa ei tulanpuutteen takia ole tiedonhakukonetta. Tablettikoneet tulisivat tarpeeseen myös tiedonhaun opetuksessa alakoululaisille.

KirjastoKerho 2014

KirjastoKerho-hankkeen tavoitteena on luku- ja kirjallisuusharrastuksen ylläpito ja lisääminen Paimion kolmasluokkalaisten keskuudessa. Tähän pyritään ohjaamalla pienryhmässä lapsia valitun kirjallisuuden pariin ja keskustelemalla ryhmässä heidän kanssaan luetuista kirjoista.

Innostamme lukemaan ja oppimaan uudenlaisin menetelmin 2014

Hankkeen tavoitteena on innostaa koululaisia lukemisen pariin erilaisin ja myös uudenlaisin menetelmin. Toisena tavoitteena on saada tiedonhaun ja kirjastonkäytön opetus joustavammaksi uusien laitteiden avulla. Molempia tavoitteita toteutetaan ottamalla käyttöön uusia laitteita ja kokeilemalla uusia lukemaan innostamistapoja, kuten draamavinkkausta ja mediatyöpajoja. Tavoitteena on siten myös työmenetelmien nykyaikaistaminen sekä kokemusten saaminen uusista menetelmistä.

OIVAt aivot - kirjasto, koulu ja media 2014

Alavuden ja Ähtärin kirjastoille ja kouluille laaditaan yhteistyösuunnitelma, johon sisältyy tavoitteet koulujen kirjastonkäyttöön ja tiedonhaun opetukseen sekä lukudiplomit, vinkkaus, netiketti ja muu mediakasvatus. 

Kirjasto kouluille 2013

Projektin tarkoituksena on kirjastonkäytön opetuksen hyvien käytäntöjen levittäminen kaikkiin kouluihin uudessa kunnassa sekä lakkautetun kirjastoauton palvelujen korvaaminen.

Loistokirjasto lapsille! 2012

Loistokirjasto lapsille! -projektissa teemme Loisto-kirjastoille yksityiskohtaiset opetusmateriaalit ja suunnitelmat kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetukselle sekä etsimme keinoja edistää kirjastojen ja koulujen yhteistyötä. 

Uusilla laitteilla tehokkuutta ja monimuotoisuutta kirjaston oheistoimintaan 2012

Harjavallan kaupunginkirjastoon haetaan avustusta dataprojektorin ja kolmen asiakastietokoneen hankintaan, yhteensä 3200 €. Uusien laitteiden avulla kirjasto pystyy tarjoamaan enenevässä määrin verkkotiedonhaun, asiointipalvelujen ja kirjastonkäytön opastusta eri ryhmille, esim. lapset, nuoret, työttömät, seniorit. Vierailevat luennoitsijat ja esiintyjät hyötyvät nykyaikaisesta esitystekniikasta, minkä ansiosta voimme järjestää tilaisuuksia useammin. Voimme tarjota asiakkaille myös lyhytelokuva- ja videoesityksiä.

Elämyksiä kirjastoseikkailusta ja lukuiloa tietokirjoista! 2012

Hankkeen tavoitteena on kehittää ja elävöittää esikoululaisten sekä ykkös- ja kakkosluokkien kirjastovierailujen sisältöä. Toisaalta hankkeen avulla tuetaan erityisesti poikien lukuharrastusta tietokirjavinkkauksen ja poikia kiinnostavien tapahtumien avulla.

Kirjasto irti! - osallistava kirjastonkäytönopetus Hattulan kunnankirjastossa 2012

Hankkeen tavoitteena on kehittää kirjastonkäytönopetusta nykyajan vaatimusten tasolle sekä vahvistaa kirjaston roolia mediakasvatuksen asiantuntijana. Hankkeen myötä päivitämme kirjaston työvälineitä ja toimintatapoja nykyaikaisemmiksi.

Käy kirjastossa -sivusto PIKI-verkkokirjaston Lapset-osioon 2012

Sivuilla kerrotaan värikkäästi, yksinkertaisesti ja selkeästi kohderyhmälle eli alakouluikäisille  7 – 12 -vuotiaille lapsille mitä (PIKI-)kirjastoissa voi tehdä. Sivusto palvelee ennen kaikkea  kirjastopalvelujen tunnetuksi tekemistä ja käytön opastusta. Mukana on medialukutaidon edistämisen elementtejä.

Koiranvirassa kovissa kansissa 2012

Kirjastokoira Kirjavainen on Imatran kaupunginkirjaston luoma hahmo, joka osallistuu kouluilla sekä omassa ja lähikuntien kirjastoissa tehtävään kirjastonkäytön opetukseen, kirjavinkkaukseen ja lastentapahtumiin. Hankkeessa tuotetaan Kirjavaisen seikkailuista laadukas kuvakirja, joka tutustuttaa lapsia kirjaston palveluihin. Kuvakirja tukee kirjastonkäytön opetusta sekä vahvistaa positiivista mielikuvaa kirjastosta.

Kirjan suunnittelu, kirjoittaminen, kuvausten järjestäminen ja muu käytännön toteutus tehdään kirjastossa omana työnä. Omarahoitusta käytetään myös kirjan painatukseen. Avustusta haetaan valokuvaajan ja taittajan palveluihin sekä osaan kirjan painatuskuluista.

Kombikirjastossa kohdataan 2012

Mäntynummen kirjasto siirtyy Mäntynummen koulukeskukseen rakennettaviin tiloihin syksyllä 2012. Kirjasto toimii kombikirjastona ja on sekä koulu- että yleinen kirjasto. Keskeisenä tavoitteena on yhteistyö koulun kanssa, lukuharrastuksen edistäminen, mediakasvatus ja yhteiskäyttö mm. nuorisotoimen kanssa. Avustusta anotaan pedagogisen informaatikon palkkaamiseen ja modernin kirjaston laitehankintoihin.

Kirjastoapinan lukudiplomi ja kirjastonappari 2011

Tarkoituksena on lanseerata Liedon kaikille alakouluille käyttöön lukudiplomi. Hankkeen toinen osa koskee kirjastonappari, jonka avulla leikillisesti ja askartelun avulla opetetaan kirjastonkäytöntaitoja kaikille Liedon kakkosluokkalaisille.