Järjestä:

Löytyi 2 hanketta.

Nilsiän lähikirjasto esteettömämmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi 2013

Nilsiän lähikirjaston esteettömyyttä on parannettava rakentamalla sisäänkäyntiin pyörätuoliluiska ja sähköisesti avautuva ulko-ovi sekä hankittava korkea seniorituoli ja –pöytä lehtilukusaliin.

Nilsiän kaupunginkirjaston tullessa kuntaliitoksen myötä 1.1.2013 Kuopion kaupunginkirjaston lähikirjastoksi myös Nilsiän lähikirjaston asiakkaat pääsevät käyttämään FinELibin kautta hankittuja sähköisiä aineistoja. Jotta Nilsiän kirjaston kaikki asiakasryhmät pääsevät hyödyntämään mahdollisimman käyttäjäystävällisesti uusia sähköisiä aineistoja, Nilsiän kirjaston musiikkiosastolle tulee luoda rauhallinen kompakti soppi musiikin kuunteluun ja sähköisten aineistojen käyttöön. Asiakaskäyttöön hankitaan kaksi vain vähän tilaa vievää ja helppokäyttöistä Silence Media Center –multimediatuolia näyttöineen ja kauttimineen esteetöntä ja asiakaslähtöistä musiikin kuuntelemista sekä sähköisten näköislehtien ja e-kirjojen lukemista varten.

Käyttäjä palvelun keskiössä : Case Rovaniemen nuortenkirjasto 2012

  • Hankkeen tavoitteena oli  nuortenkirjastopalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen Rovaniemen kaupungissa. Nuoret ovat käyttäjäryhmänä jääneet taka-alalle, vaikka heidän sitouttamisensa kirjastonkäyttäjiksi olisi ensiarvoisen tärkeää kirjaston tulevaisuuden turvaajana. Kirjastolla on merkitystä myös nuorelle itselleen, vaikka teini-ikäinen ei kirjaston lakisääteistä tehtävää sivistyksen, kirjallisuuden, taiteen, tietojen ja taitojen sekä elinikäisen oppimisen tukijana ehkä hahmotakaan.   Tavoitteena oli raikastaa kirjaston imagoa rovaniemeläisnuorten parissa ja saada heidät viihtymään kirjastossa entistä paremmin.

Kehittämistyössä pyrittiin palvelujen käyttäjälähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun idea on, että palvelu vastaa sekä käyttäjän tarpeita että palveluntarjoajan tavoitteita. Palvelumuotoilussa hyödynnetään käyttäjäkeskeistä suunnittelua – huomio on palvelujen käyttäjässä koko suunnitteluprosessin ajan ja palvelua kehitetään vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Palvelun kehittämisen konkreettinen ilmentymä on pääkirjaston uusi nuortentila, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa nuoret ovat vahvasti olleet mukana.  

Hankkeen tavoitteena oli myös yhteistyöverkoston kasvattaminen. Ajatus on, että kasvavasta yhteistyöverkostosta poikii synenergiaetua uuden nuortentilan tulevaa toimintaa ajatellen. Lisäksi tavoitteena oli Rovaniemen kirjaston palvelujen markkinointi kirjaston sidosryhmille sekä hankkeessa saatujen kokemusten jakaminen Suomen kirjastokentällä.  Kirjaston henkilökunnan osalta tavoitteena oli uusien toimintatapojen omaksuminen, ja  rohkeus heittäytyä kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

okm
avi