Järjestä:

Löytyi 4 hanketta.

Koodauksen iloa kuutiouniversumissa 2016

Koodaaminen sisältyy vuoden 2016 uuteen opetussuunnitelmaan. Kirjasto haluaa osaltaan lisätä ymmärrystä ohjelmointiin osana koulun ja kirjaston välistä yhteistyötä. Viidesluokkalaisten Minecraft-koodauspajoissa pelillisyys ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Opettajille järjestetään oma paja, joissa heidän on mahdollista tutustua MinecraftEduun oppimisympäristönä. Sen lisäksi kirjastossa pidetään kaikille avoin Minecraft-koodauspaja, johon aikuinen ja lapsi osallistuvat yhdessä.

Mediatila monilukutaidon tukemiseksi 2016

Hankkeen tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille turvallinen mediatila, jossa vertaisarvioiti ja yhteistöllinen kokemus mahdollistuu. Toisena tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten monilukutaitoa ja innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti.

Mediatilan avulla kirjasto vahvistaa osaltaan opetussuunnitelman mukaista monilukutaidon kehittymistä kasvattamalla nuoria kriittisyyteen erilaisten mediavälineiden käytössä ja viestinnässä. Monilukutaitoinen nuori osaa valikoida ja arvottaa lähdemateriaalia ja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa vastuullisesti ja kunnioittaen tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

Mediatilan avulla kirkastetaan kirjaston imagoa tietokeskuksena, jossa tieto on paitsi saatavilla, niin sitä myös opitaan kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan. Samalla laajennetaan kuntalaisten käsitystä kirjastosta tilana, jossa voi viihtyä ja kuluttaa aikaa, ei pelkästään piipahtaa lainaamassa kirja.

Pojat lukemaan 2016

Tämän projektin aikana aiomme saada Keski-Suomen alakoululuikäiset pojat lukemaan. Innostamme  poikia lukemaan monilla eri menetelmillä, unohtamatta monilukutaitoa. Lisätäämme opettajien ja vanhempien poikakirjallisuuden tuntemusta sekä avaamme lukevien esikuvien (esim. urheilijat) ja esimerkkien (isät ja miesopettajat) tärkeyttä poikien maailmassa.

What's behind a game - pelinkehittelyhanke yläkoululaisille 2015

Perehdyttää yläkoululaiset, yläkoulun opettajat, kirjaston henkilökunta sekä kirjaston asiakkaat ohjelmointiin pelillisten keinojen avulla.

 

okm
avi