Järjestä:

Löytyi 26 hanketta.

Tulevaesuus om meijän - Kuusamon nuorten kirjasto 2018

Kuusamossa aktivoidaan nuoria kirjaston käyttöön ja lukemisharrastuksen pariin. Kohderyhmänä ovat pääosin yläkoululaiset ja lukiolaiset, joille järjestetään pitkin vuotta eri teemoilla erityyppisiä tapahtumia, tempauksia ja työpajoja kirjastolla ja kirjastoautossa. 

I Read You(tube) 2018

I Read You(tube) vie kirjavinkkauksen sinne, missä lapset ja nuoret ovat. Youtube on syrjäyttämässä perinteiset mediat ja sen avulla on mahdollista tavoittaa aikaan ja paikkaan katsomatta enemmän lapsia ja nuoria kuin tavallisella kirjavinkkauksella.

Sukellus mediakasvatukseen Pohjois-Savossa 2017

Uudessa kirjastolakiesityksessä kirjastoille annettujen tehtävien mediakasvatukseen liittyvän osaamisen haltuunotto ja syventäminen Pohjois-Savon kirjastoissa.

Kirjaston digitalkkari 2017

Kirjaston digitalkkari -hankkeen tavoitteena on parantaa kirjaston valmiuksia palvella asiakkaita ja asiakasryhmiä digitaalisessa ympäristössä.

Petsamo kartoissa ja kirjoissa 2017

Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjaston Lappi-osasto on saanut lahjoituksena digitoituja karttoja Petsamosta. Hankkeen tavoitteena on tuoda esille näitä harvinaisia karttoja Petsamon alueelta ja Lappi-osaston Petsamo-aineistoa kokonaisuudessaan. Petsamolla on tärkeä osa Lapin historiaa, koska Jäämeren rannikon vaikutus Lapin asutushistoriaan ulottuu kauas, ja kulttuuriset yhteydet Jäämerelle ovat olleet tärkeitä. Petsamo oli osa itsenäistä Suomea 1920–1944. Petsamon kartat ovat harvinaisia, koska virallisesti kartat tuli luovuttaa sotien jälkeen Neuvostoliittoon. 

Karttojen ja Petsamo-kirjallisuuden esille tuominen tukee ja täydentää Lapin maakuntamuseossa joulukuussa 2017 avautuvaa Petsamosta kertovaa perusnäyttelyä ”Suomi Jäämeren rannalla”.  

Kurikan kirjasto – kaikkien kirjasto 2015

Tavoitteena on avata kirjaston palveluita ja kokoelmia niille, joille lukeminen on työlästä esim. iän tai sairauden myötä. Kynnys palveluiden käyttöön voi olla korkea myös pelkästään tottumattomuuden takia. Hankkeen tarkoitus on opastaa kirjaston palvelujen ja aineistojen käytössä ja alkuun pääsemisessä sekä edistää aikuisväestön tietoyhteiskuntataitoja. Kirjastossa järjestettävien ihmisläheisten ja sosiaalisten tapahtumien sisällöllistä painotusta viedään hankkeen ajatuksen mukaisesti enemmän tietoyhteiskuntataitojen ja kokoelman laajan hyödyntämisen suuntaan. Erityisesti huomioidaan ikäihmiset ja erityisryhmät ajatuksella "jokaiselle lukijalle kirja".

Kirjasto on meidän juttu 2015

Kirjasto on meidän juttu -hankkeen tavoitteena on luoda yhteiskehittämisen toimintamalli, jossa nuoret ja aikuiset toimivat tasaveroisina asiantuntijoina.

Digitarinoita - elämykset kuvaksi ja ääneksi 2015

Digitarinat yhdistävät vanhaa tarinankerrontaperinnettä ja nykyaikaista digitaalista tekniikkaa. Digitarinalla voi tehdä lyhyitä ja helppoja koosteita erilaisista asioista, esimerkiksi kirjojen tarinoista tai omasta elämästä.

Älyhyllyn yhteisöllinen ulottuvuus 2015

Älyhyllyn yhteisöllinen ulottuvuus -hanke keskittyy henkilökohtaisen lukemisen sormenjäljen ja kirjallisuusblogien yhdistämiseen.

Nettielämää - turvallisesti ja järki mukana 2015

Parantaa asiakkaiden tietoisuutta mm. tietoturvallisuudesta ja digitaalisesta lukutaidosta.

Kirjasto mediakasvatuksen ohjaajana 2014

Marttilan vastavalmistuneessa kirjastossa aloitetaan osallistava mediakasvatuskampanja, jonka tavoitteena on kehittää asiakkaiden kansalaisvalmiuksia ja mediataitoja nopeasti kehittyvässä tietoyhteiskunnassa. Painopisteenä on luoda ala-asteikäisille valmiudet kriittiseen ja turvalliseen mediaympäristön käyttöön.
Kirjastoon hankitaan 6 kannettavaa tietokonetta, dataprojektori, blu-ray soitin, 5 i-pad –laitetta, kamera, videokamera, taulutietokone, skanneri ja valkokangas.
Projektityöntekijä organisoi opetuksen, järjestää tapahtumat ja valmistelee käytettävän materiaalin.

Nuorten lukupiiri 2013

Tavoitteena on innostaa nuoria lukemaan, keskustelemaan lukemastaan sekä samalla luoda heille uusia yhteisöllisen vaikuttamisen ja toimimisen muotoja. Lukukokemuksistaan nuoret kirjoittavat omia arvioita ja vinkkejä kirjaston nuorille suunnatuille kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan.

Laajennettuja lukutaitoja ja teeveeteetä kouluihin ! 2013

Kirjaston rooli perinteisen ja laajennettujen lukutaitojen edistäjänä, tietoaineistojen hallinnoijana ja sosiaalisen median hyötykäytön taitajana on selvää. Kirjasto hakee hankerahoitusta opettajien informaatiolukutaidon, medialukutaidon ja verkko-opetustaitojen kehittämiseen ja tukeen. Kirjaston tavoitteena on haettavalla hankerahoituksella palkata informaatikko suunnittelemaan ja toteuttamaan mentoriopettajien koulutusta kirjaston asiantuntemusta edellyttävillä aihealueilla. Lopullisena tavoitteena on antaa perus- ja toisen asteen oppilaitoksissa laadukasta opetusta ns. laajennetuissa lukutaidoissa ja turvata entistä informaatiolukutaitoisempien opiskelijoiden selviytyminen nykytietoyhteiskunnassa.Hankkeen kustannukset muodostuvat pääasiassa palkkamenoista. Oma rahoitusosuus koostuu kirjaston henkilökunnan osallistumisesta suunnittelutyöhön.

Mediakasvatusta koululaisille 2013

Kirjastolta on pyydetty muutaman illan kurssia sosiaalisen median tehokäytöstä. Paikkakunnalla ei ole minkään muun tahon järjestämänä vastaavaa kurssia, joten kurssi sopii hyvin kirjaston toteutettavaksi. Kurssin aiheena on yleisimmät sosiaalisen median muodot ja niiden tehokas ja turvallinen käyttö.

Käsi kädessä sukelletaan – ikärajatonta, yksilöllistä ohjausta sosiaaliseen mediaan, sekä tietoverkon syvällistä opetusta 2012

Tämän projektin tavoitteena on tavoittaa ihmisiä joilla ei tätä tarvittavaa sosiaalisen median lukutaitoa ole ja antaa heille yksilöllistä opetusta, jotta heillä olisi perustaidot käyttää verkkoa tiedonhankinnan välineenä niin, että he löytäisivät tarvittavat palvelut verkosta ja osaisivat myös käyttää näitä palveluja

Verkkopuikkari jatkuu : sähköisen asioinnin tukeminen 2012

Syksyllä 2011 aloittanut ja keväällä 2012 jatkuva Verkkopuikkari-hanke poistaa verkkokäytön esteitä ja opastaa asiakkaita perusasioista aina syvälliseen tiedonsaantiin. Hankkeen työntekijä jalkautuu kannettavan tietokoneen kanssa erilaisten ryhmien luo. 

Sivut

okm
avi