Sort by

Löytyi 2 hanketta.

Ihmisiä rajapinnoilla : luentoja elämisen monista muodoista, ihmisyyden ymmärtämisestä ja historian opetuksista 2017

Suomen itsenäisyyden historian 100 vuoden aikana on ihmisten arkielämää muokanneet monenlaiset tavat, aatteet, käytännöt ja muuttoliikkeet. Monimutkaistuva yhteiskunta, tekniikan kehittyminen, viestintävälineet ja kulkemisen helppous ovat paitsi tuoneet ihmisiä lähemmäs toisiaan, myös erottaneet ja eriarvoistaneet ihmisiä.  Suomi muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi.  On opittava hyväksymään erilaisia tapoja elää ja kokea. On tiedettävä enemmän, jotta voi ymmärtää ja ymmärrettävä enemmän, jotta voi suvaita. Ihmisia rajapinnoilla -luentosarjan on tarkoitus sekä avata oman maamme eri ihmisryhmien historiaa, myös esitellä vieraiden kulttuurien tapoja ja elämänmuotoja.

Riihimäen kirjastolla on monivuotinen kokemus ja markkinointiosaaminen vierailujen ja tapahtumien järjestämisestä. Pyrkimyksenä on paitsi lisätä kirjaston merkittävyyttä kulttuurivaikuttajana ja aineiston avaajana myös tavoittaa hyvin erilaisia yleisöjä ja intressiryhmiä.

 

Monikulttuurinen kirjasto ja markkinointi 2014

Kirjastoissa tuotetut monikulttuuriset palvelut ja niiden käyttäjät eivät läheskään aina kohtaa. Kirjastojen henkilökunnalla ei perinteisesti ole juuri ollut kaupallista tai viestintäalan koulutusta, eikä tehtyä työtä ole osattu tuotteistaa tai markkinoida. Erityisen haastavaa tämä on toimittaessa kirjaston uusien asiakasryhmien, kuten maahanmuuttajien kanssa.

Pääkaupunkiseudun kirjastojen monikulttuurinen kirjastotyöryhmä haluaa järjestää HelMet-kirjastojen henkilökunnalle seminaaripäivän, johon kutsutaan kouluttajiksi monikulttuurisen markkinoinnin ja viestinnän sekä kirjastotyön ammattilaisia. Seminaariesitelmien lisäksi työskennellään kouluttajien ohjaamissa työpajoissa, joissa etsitään ratkaisuja olemassa olevien palvelujen markkinointiin.

Hankkeen tavoitteena on luoda toimintamalli kirjastopalvelujen markkinointiin erityisryhmille ja siten vahvistaa Helmet-kirjastojen monikulttuurista viestintää ja markkinointiosaamista. Saatua mallia voidaan hyödyntää myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.