Sort by

Löytyi 2 hanketta.

Tekniikkaa kirjastoon, aikaa asiakkaille 2012

Asikkalan kirjastossa on henkilöstöä 4,3 ja kunnassa on 8 500 asukkaan lisäksi paljon vapaa-ajan asukkaita. Kirjaston tietokoneet ovat ahkerassa käytössä ympäri vuoden. Sähköisten lukulaitteiden lainaamista tai käytön opastusta ei olla vielä saatu alulle.
Asikkalan kirjaston tekniikka on vuodelta 2004. Lainausautomaatin käyttö on väärän asennuksen ja ohjausajan puutteen vuoksi jäänyt vähäiseksi ja asiakastietokoneet ovat vanhentuneet. Virkailijoiden aikaa on sitoutuu liiaksi lainaukseen ja palautukseen.

Käyttäjä palvelun keskiössä : Case Rovaniemen nuortenkirjasto 2012

  • Hankkeen tavoitteena oli  nuortenkirjastopalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen Rovaniemen kaupungissa. Nuoret ovat käyttäjäryhmänä jääneet taka-alalle, vaikka heidän sitouttamisensa kirjastonkäyttäjiksi olisi ensiarvoisen tärkeää kirjaston tulevaisuuden turvaajana. Kirjastolla on merkitystä myös nuorelle itselleen, vaikka teini-ikäinen ei kirjaston lakisääteistä tehtävää sivistyksen, kirjallisuuden, taiteen, tietojen ja taitojen sekä elinikäisen oppimisen tukijana ehkä hahmotakaan.   Tavoitteena oli raikastaa kirjaston imagoa rovaniemeläisnuorten parissa ja saada heidät viihtymään kirjastossa entistä paremmin.

Kehittämistyössä pyrittiin palvelujen käyttäjälähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun idea on, että palvelu vastaa sekä käyttäjän tarpeita että palveluntarjoajan tavoitteita. Palvelumuotoilussa hyödynnetään käyttäjäkeskeistä suunnittelua – huomio on palvelujen käyttäjässä koko suunnitteluprosessin ajan ja palvelua kehitetään vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Palvelun kehittämisen konkreettinen ilmentymä on pääkirjaston uusi nuortentila, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa nuoret ovat vahvasti olleet mukana.  

Hankkeen tavoitteena oli myös yhteistyöverkoston kasvattaminen. Ajatus on, että kasvavasta yhteistyöverkostosta poikii synenergiaetua uuden nuortentilan tulevaa toimintaa ajatellen. Lisäksi tavoitteena oli Rovaniemen kirjaston palvelujen markkinointi kirjaston sidosryhmille sekä hankkeessa saatujen kokemusten jakaminen Suomen kirjastokentällä.  Kirjaston henkilökunnan osalta tavoitteena oli uusien toimintatapojen omaksuminen, ja  rohkeus heittäytyä kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden kanssa.