Sort by

Löytyi 3 hanketta.

Unelmien Lepuski 2017

Espoon Leppävaaran alueen Suomi toisena kielenä -oppilaiden lukutaidon tukeminen kirjavinkkauksilla ja musiikkityöpajatyöskentelyllä yhteistyössä koulun ja kotien kanssa.

Mikä e-kirja? Neverheard 2015

Espoon kaupungin suurissa kirjastoissa järjestetään vähintään viisi tapahtumaa, joissa esiintyy tunnettuja ja suosittuja kirjailijoita, kustantajien edustajia, e-formaatissa omakustanteena julkaisseita kirjailijoita sekä jo aineistoa käyttäviä ”pioneeriasiakkaita”. Tilaisuuksissa esitellään kirjaston e-aineistotarjontaa. Sekä henkilöstö että pioneeriasiakkaat opastavat niiden käyttöä. Ensimmäisen tilaisuuden jälkeen arvioidaan käytetty formaatti ja sen menestyksen perusteella muokataan ja parannetaan tapahtumia, jos tarpeen.
Projektin päätyttyä arvioidaan tilaisuuksien onnistumista ja päätetään jatkotoimista, joilla nostetaan asiakkaiden tietoisuutta e-aineistoista, edistetään e-aineistojen tunnettuutta, käytön osaamista sekä kehitetään konkreettisia malleja ja toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin lisätä asiakkaiden kiinnostusta e-aineistoihin ja sitä kautta niiden käyttämiseen.

Juuret ja siivet maahanmuuttajalapsille kirjallisuusterapeuttisten- ja voimauttavan valokuvan menetelmin 2014

Tarvitsemme ammatillista vahvistusta ja ulkopuolista apua sanataidekerhomme ohjaamiseen.Ammatillista pätevyyttä meiltä löytyy sanataide-ja kirjallisuusterapian puolelta. Kokemuksemme 4 vuoden ajalta maahanmuuttajalasten sanataidetyössä on osoittanut, että perinteiset sanataidetyöskentelymetodit eivät sovi heille niin hyvin kuin suomalaislapsille. Monitaiteelliset menetelmät ovat hedelmällisimpiä metodeja lasten puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Olemme valinneet teemaksi valokuvan ja elokuvan keinot seuraavaan maahanmuuttajatyttöjen sanataidetyhmäämme.Tarvitsemme ulkopuolista rahoitusta tähän toimintaan, jotta saamme ammatillista apua valokuvapajojen ohjaamiseen sekä näyttelyiden ja retkien järjestämiseen.Erilaisten valokuvatyöpajojen ja kirjallisuusterapeuttisten menetelmien avulla pyrimme tukemaan lasten juurtumista suomalaisuuteen ja omaan identiteettiinsä. He elävät välitilassa suomalaisuuden ja oman kulttuurinsa vuorovesissä ja tämä on haasteellista kehittyvässä iässä olevalle varhaisnuorelle( 9-12-vuotiaille). Lisäksi he joutuvat usein omassa perheessään tukemaan vanhempiensa puutteellista kielitaitoa toimimalla mm.tulkkeina. Näillä lapsilla on myös traumaattisia kokemuksia menneisyydessä.

Aiemmat kokemuksemme puolustavat missiotamme;maahanmuuttajalapset tarvitsevat erityistä tukea. Taidetyöskentely sopii heille erityisen hyvin sen terapeuttisuuden vuoksi. Kokemuksemme on, että lapset voimaantuvat ja oppivat suomalaista kulttuuria ja kieltä nopeasti. Missiomme on auttaa heitä näkemään itsensä, menneisyytensä ja ympäröivä maailma kameran takaa uudella tavalla ja tarkemmin. Tavoitteemme on myös laajentaa työpajatoiminta osaksi kouluille tarjottavia palveluja, kun olemme toiminnan ensin kokeilleet ja testanneet sanataideryhmässämme. Entressen kirjasto on profiloitunut lapsiin, nuoriin ja maahanmuuttajiin, joten tällainen monikulttuurinen ja monitaiteellinen työskentely sopii kirjastoomme saumattomasti! Haluamme elää kuin opetamme.