Sort by

Löytyi 15 hanketta.

Vinkkaa kaverille 2018

Vertaisvinkkauksessa oppilaat koulutetaan vinkkaamaan lukemiaan kirjoja toisille oppilaille joko livenä tai virtuaalisesti. Vertaisvinkkaus aloitetaan yläkoulun 8-luokan oppilaiden kanssa. 

Meidän kirjasto! - kouluyhteistyön syventäminen 2018

Tämän hetkisellä hankeavustuksella Vesilahden kirjaston palvelukokonaisuutta uudistetaan merkittävästi
palvelemaan monipuolisesti eri käyttäjäryhmiä. Rakennetussa palvelukonseptissa kuvataan eri käyttäjäryhmien palvelutarjottimet.
Uuden hankehaun tavoitteena on syventää erityisesti kouluyhteistyötä. Palvelutarjottimen kuvauksen pohjalta tehdään tarkka suunnitelma ja vuosikello kouluyhteistyöstä. Suunnitelma sisältää eri vuosiluokille suunnatut palvelupaketit ja -teemat sisältäen kirjastossa tapahtuvat palvelut ja kirjaston ulkopuolelle tarjotut palvelut. Uudesta opetussuunnitelmasta nostetaan keskeisiä tavoitteita mm. monilukutaidon, medialukutaidon, lukemisen ja kirjoittamisen alueilta, joita kirjastoyhteistyön kautta voidaan toteuttaa. Hankkeen avulla reagoidaan lukutaidon tason heikentymiseen ja kirjallisuuden käytön vähenemiseen. Uusi kirjasto toimii merkittävänä oppimisympäristönä jatkossa etenkin koululaisille. Kirjaston oppimisympäristöt ja henkilökunnan opastus nousevat tärkeiksi kehittämiskohteiksi. Kirjasto toimii myös tutkivan ja toiminnallisen oppimisen, ryhmätöiden ja projektien tärkeänä oppimisympäristönä. Henkilökunnan osaamista lisätään palvelemaan kouluja monipuolisesti sekä suunnitelman tavoitteiden, sisältöjen ja toimintatapojen mukaisesti. Hublet-tablettien järjestelmän ja interaktiivisen taulun hankinta tukee opetussuunnitelman tavoitteita ja kirjaston monipuolisten oppimisympäristöjen ja palveluiden tarjontaa. Hankkeen avulla kokeillaan koululaisille suunattua klinikkamuotoista työskentelyä ja tutor-toimintaa. Hanke tukee erityisesti osallisuutta, moni- ja laaja-alaisia kokonaisuuksia ja elinikäistä oppimista. Hanke keskittyy teemaan nro 3. elinikäinen oppiminen.

Kivijärven kunnankirjastoon omatoimipalveluja 2018

Kirjasto varustetaan kulunvalvontajärjestelmällä, valvontakameroilla ja lainaus- ja palautusautomaatilla.
Tiloja kehittämällä ja omatoimisuudella voimme tarjota asiakkaillemme pidemmät aukioloajat. Uskomme toimintamallin lisäävän kirjaston käyttöä ja tuovan uusia asiakkaita. Kirjasto voisi täten olla avoinna esim.  maanantaista perjantaihin klo 8-21 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 9-15, samoin kouluaikana, jolloin kirjasto olisi osa koululaisten oppimisympäristöä. Hanke liittyy vahvimmin teemaan 3: elinikäinen oppiminen.

Avoimet, laajennetut ja osallistavat kirjastopalvelut - omatoimikirjasto Kyyjärvelle 2017

Hankkeen tavoitteena on laajentaa Kyyjärven kirjaston palveluja omatoimipalveluihin ja käynnistää kirjaston itsepalvelukäyttö omatoimikirjaston muodossa.

 

 

 

Huutava pula 2 2017

Kirjaston ja koulujen monipuolisten lukutaitojen edistämiseksi tehtävän yhteistyön toimintatapojen vakiinnuttaminen lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi. 

Mediamysteeri 2017

Mediamysteeri-hankkeen tavoitteena on kehittää 10–12-vuotiaille soveltuva, draamakasvatuksellisia menetelmiä hyödyntävä pelikonsepti, joka innostaa lapsia toimimaan itse ja käyttämään mielikuvitustaan kehittäen samalla heidän medialukutaitoaan. Kohderyhmänä eivät ole kaikki 10–12-vuotiaat vaan ne, jotka vierailevat kirjastoissa ja mediakasvatustyötä tekevässä Päivälehden museossa yhdessä opettajansa kanssa. 

Kirjakolahduksia koululaisille 2017

Kirjakolahduksia koululaisille -hankkeen tavoitteena on kahden kirjaston yhteistyönä edistää lasten lukemisharrastusta ja lukutaitoja, vahvistaa kiinnostusta kieltä ja lukemista kohtaan sekä tuottaa mukavia elämyksiä sanataiteen parissa. Hankkeella pyritään myös edelleen vahvistamaan kirjaston, koulun ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä. Kirjasto tarjoaa erilaisen oppimisympäristön ja tukee toiminnallaan sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman että paikallisen kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteita.

OPS:n tahtiin : toiminta uuden opetussuunnitelman mukaiseksi 2016

OPS:n tahtiin -hankkeen tavoitteena on päivittää kirjaston tarjoamaa mediakasvatussisältöä uusien varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien mukaiseksi sekä kehittää ja kokeilla myös uusia toimintamuotoja päiväkoti- ja kouluyhteistyössä.

 

OPSista! - Kirjasto koulureppuun 2015

Haettavalla rahoituksella voimistamme Paimion kirjaston kouluyhteistyötä tavoitteenamme kirjaston saaminen osaksi syksyllä 2016 käyttöön otettavaa paikallista opetussuunnitelmaa.

5K - Kannuksen kirjasto koulussa, kotona ja kotiseudulla 2015

Koulukirjaston ja sen toimintojen uudistaminen, kotiseutukokoelman käytön kartoittaminen ja kotipalvelun aloittaminen

Kirjastopolku opetussuunnitelmaan 2015

Hankkeen tavoitteena on lasten ja nuorten lukutaidon turvaaminen. Tavoitteesta juontuu kaksi alatavoitetta: kouluille tarjottavan kirjastopalvelun päivittäminen osaksi opetussuunnitelmaa ja uusien palvelumallien luominen ja testaaminen.

Kolmannen asteen yhteys - toisen asteen opiskelijoista ensimmäisen asteen tiedon hakijoita 2015

Tarkoituksena on näin yhdistää perinteinen kirjastovierailu ja mobiiliteknologiaa hyödyntävä tehtävien suorittaminen ja palautus. Hankkeessa tehdään pelinomainen sovellus, jolla oppilaat pystyvät tekemään ja palauttamaan tiedonhankintaan liittyvät tehtävät.

Ylläpidettävyyden lisääminen asiakasverkossa 2013

Padasjoen kirjastossa on osa asiakaskoneista uudistumassa ja langaton verkko saatu käyttöön. Vanhoista työasemista neljä voidaan vielä päivittää tehokkaiksi päätekoneiksi vaihtamalla käyttöjärjestelmä Linuxpohjaiseksi LTSP-päätepalvelujärjestelmäksi sekä uusimalla kaksi näyttöruutua. Samalla saadaan asiakastietokoneiden ylläpidettävyys keskitettyä palvelinkoneelle, joka takaa myös verkon tietoturvan.

Kirjastopalvelujen ulottaminen toisen asteen oppilaitoksiin 2013

Hankkeella "Kirjastopalvelujen ulottaminen toisen asteen oppilaitoksiin" haetaan avustusta Turun ammatti-instituutin kirjaston integroimiseksi osaksi kaupunginkirjastoa. Projektissa kehitettyä toimintamallia tarjotaan jatkossa muillekin oppilaitoksille koko kasvatus- ja ope-tustoimelle, jonka yksi tulosalue ammatillinen koulutus on. Turussa on myös käynnistymässä kampus-hankkeita niin ammatilliselle kuin lukiokoulutukselle ja näissäkin yhteyksissä nyt kehitettävää toiminta-mallia voitaneen sitten hyödyntää.