Järjestä:

Löytyi 78 hanketta.

Unikot lukemaan 2018

Unikot lukemaan -hankkeen tavoitteena on edistää ja ylläpitää taipalsaarelaisten lasten ja nuorten lukuharrastusta, kirjallisuudentuntemusta, medialukutaitoa ja kotiseutuhistoriatuntemusta.

Lukutaitoa yhteistyöllä - Lasten kirjastopalveluiden kehittäminen Alajärvellä ja Vimpelissä 2018

Teema 1: Monipuoliset lukutaidot: Hankkeen tavoitteena on Alajärven kaupungin ja Vimpelin kunnan lasten ja erityisesti 3-4 luokkalaisten poikien lukemisen edistäminen sekä kirjallisuuden saavutettavuus että samalla taata kaikille alakouluikäisille oppilaille tasa-arvoiset ja tasalaatuiset kirjastopalvelut. Tämä saavutetaan koulujen välisellä, että koulujen ja kirjaston välisellä entistä kiinteämmällä yhteistyöllä. Päämääränä on luoda suunnitelma tuleville yhteistyön toimenpiteille, joilla toiminta saadaan jatkumaan ja kehittymään.
Edellä olevaa tarkoitusta varten kirjastoautoapalveluja kehitetään ja monipuolistetaan sekä kirjastoauton käyttöä ja jalkautumista edistetään ja lisätään erityisesti alakouluille. Tavoitteena olisi kehittää kirjastoauton toimintaa niin, että se olisi kiinteänä osana koulujen sekä koulujen ja kirjaston välillä. Kirjastoauton tarkoituksena on profiloitua myös yhtenä kouluilla järjestettävänä tapahtumapaikkana sekä lukemisen edistämisen konkreettisena paikkana.

Lukuiloa! 2018

Teema 1: Monipuoliset lukutaidot: Hankkeen tavoitteena on Alajärven kaupungin ja Vimpelin kunnan kahdeksasluokkalaisten ja erityisesti poikien lukuharrastuksen edistäminen. Kahdeksasluokkalaiset ja erityisesti pojat ovat yläkoulun ikävaiheessa, joka on lukuharrastuksen säilymisen kannalta kriittinen.
Kaikkien Alajärven yläkoulun ja Vimpelin yhteiskoulun kasiluokkaisille järjestetään julkisuudesta tunnetun vinkkarin vierailu. Lisäksi hankesuunnitelmaan kuuluu nuoria kiinnostavan tunnetun kirjailijan vierailu.
Koulujen 8. luokille järjestetään kirjatraileri –pajoja. Tarkoituksena hankkia Alajärven koulukirjastolle ja Vimpelin yhteiskoululle kirjapaketteja kotimaisilta kirjailijoilta. Useampi oppilas lukisi saman kirjan, jonka jälkeen oppilaat ulkopuolisen ammattilaisen opastuksella tekevät pienryhmissä kirjoista trailereita. Koulut käyttävät yhden iltapäivän/ryhmä traileriprojektiin.
Hankkeen tavoitteena on nuorten lukuharrastuksen aktivointi perinteisillä ja uusilla tavoilla. Lisäksi nuorille, opettajille ja kirjastohenkilökunnalle halutaan saada myöhemminkin hyödynnettävää osaamista kirjatrailereihin ja muihin internetin kirjallisuussisältöihin. 

Kirjailijoita ja vinkkausta isojokisille 2018

Hankkeen tavoitteena on tarjota kirjavinkkausta ja kirjailijavierailuja isojokisille koululaisille ja aikuisille. Jatkotavoitteena on aikuisten lukupiirin perustaminen. Teemana ovat monipuoliset lukutaidot.

Erityisesti sinun 2018

Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan peruskoulun oppilaista sai vuonna 2016 erityistä tukea Vantaalla noin 8,5 % ja Espoossa noin 8 %. Erityisen tuen oppilaat tarvitsevat kirjastossa vieraillessaan yhdenvertaisuuslaissa määriteltyä positiivista erityiskohtelua. Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kehittää Vantaan ja Espoon kirjastoissa erityisesti näille oppilaille soveltuva, kirjavinkkausta ja sanataiteen elämyksellisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli, joka synnyttää ja vahvistaa kohderyhmän lukuintoa ja itsenäisen lukemisen harrastusta. Pilottikohderyhmänä hankkeessa toimivat 5.-6. luokkalaiset erityisen tuen oppilaat ja heidän opettajansa, 10 pienryhmää Vantaalta ja 10 Espoosta, joilta kerätty palaute vaikuttaa toimintamallin lopulliseen muotoon. Hankkeen tavoitteena on myös kasvattaa kirjastolaisten sanataiteen elämyksellisten menetelmien tuntemusta ja ymmärtämystä erityisen tuen oppilaiden kanssa toimimisesta. Hankkeessa kehitettävä toimintamalli on otettavissa käyttöön myös muissa yleisissä kirjastoissa ympäri Suomen.

Hanke liittyy hakuohjeessa mainittuun teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot ja kohtaan "kaikkien väestöryhmien lukemisen edistäminen ja siihen liittyvien toimintamuotojen kehittäminen" ja myös uuteen kirjastolakiin, jonka mukaan yksi kirjaston tehtävistä on tarjota ohjausta ja tukea monipuoliseen lukutaitoon. Hanke linkittyy keskeisesti myös yhdenvertaisuuslakiin, joka edellyttää kirjastoja(kin) arvioimaan ja kehittämään yhdenvertaisuuden toteutumista palveluvalikoimassaan. Hankkeella on kytkös myös Merkityksellinen Suomessa -ohjelmaan, jolla halutaan vahvistaa muun muassa "varhaiskasvatuksen sekä kirjasto- ja kulttuurialan toimijoiden rakenteita ja toimintakulttuuria monilukutaitojen oppimista tukeviksi".

Visuaalisuudella helpotusta lukuvalinnan vaikeuteen 2018

Kirjallisuuden ja muun aineiston esilletuomista pidetään Riihimäen kirjastossa tärkeänä asiakaspalvelun muotona. Aktiivisella kirjanäyttelytoiminnalla avataan teosten sisältöjä ja autetaan asiakkaita löytämään lukemista laajasta kokoelmasta. Samalla edistetään monipuolisia lukutaitoja ja elinikäistä oppimista. Kirjanäyttelyiden vaikuttavuutta voidaan tehostaa visuaalisin keinon. Visuaalisesti rakennettu näyttely houkuttelee asiakasta tarttumaan kirjaan ja lukemaan myös valtavirrasta poikkeavaa kirjallisuutta. Lisäksi kauniit ja taiten rakennetut kirjanäyttelyt lisäävät kirjastotilojen viihtyisyyttä ja vetovoimaisuutta. Teemat 1 ja 3.

IMATRA REaDS - nuoret lukemaan 2018

IMATRA REaDS hakee uusia konsteja nuorten lukutaitojen ja -harrastuksen edistämiseen. Imatran kaupunginkirjaston tekee jatkuvaa ja vakiintunutta yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja peruskoulun kanssa. Hanke lisää yhteistyötä myös muiden nuorten kanssa tekemisissä olevien yhteisöjen kanssa ja edistää erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten lukuharrastusta. Lukemista edistämään värvätään nuoria urheilijoita ja muita esikuvia. Kirjavinkkausta viedään myös ammattiopistoon ja muihin  oppilaitoksiin.

Lukulähettiläs 2018

Lukulähettiläs tavoittelee lapsiperheitä, jotka eivät käy kirjastossa, ja joille lukemisen kulttuuri on vieras. Lukulähettiläs kertoo vanhemmille lukemisen merkityksestä ja positiivisesta vaikutuksesta lapsen kehitykselle. Tapaamisen yhteydessä esitellään ääneen luettavaksi sopivaa lastenkirjallisuutta.

Haarautuvien polkujen talo 2018

Hankkeen tavoitteena on vastata asiakkaiden toiveisiin tarjoamalla aikuisväestölle suunnattua kirjavinkkausta. Hankkeen avulla luodaan uutta pysyvää sisältöä kirjastopalveluihin. Hankkeen aikana kokeillaan erilaisia vinkkaustapoja perinteisen kirjavinkkauksen ohella.

I Read You(tube) 2018

I Read You(tube) vie kirjavinkkauksen sinne, missä lapset ja nuoret ovat. Youtube on syrjäyttämässä perinteiset mediat ja sen avulla on mahdollista tavoittaa aikaan ja paikkaan katsomatta enemmän lapsia ja nuoria kuin tavallisella kirjavinkkauksella.

Palveluja lapsille ja lapsiperheille 2018

Teema 3. Elinikäinen oppiminen. Lapsiperheille ja lapsille suunnatut kirjastopalvelut.

Lukemattomat lukemaan Uuraisilla ja Äänekoskella 2018

Hankkeessa keskitytään teemaan 1. Monipuoliset lukutaidot. Pyrimme edistämään lukemisharrastusta tuorein tavoin yhteistyössä Äänekosken kaupunginkirjaston kanssa. Keskiössä on koululaisten, varsinkin teinien, monilukutaitovalmiuksien kehittäminen sanataiteen keinoin sekä lukuinnon herättäminen positiivisin menetelmin jo varhaisemmassakin vaiheessa. Eri kohderyhmien lukuintoa herätellään mm. laadukkain kirjailija- ja kirjavinkkarivierailuin sekä ohjelmallisin sanataidehetkin. Ikääntyneiden käyttöön tarjotaan muisteluaineistoja.

Kuukauden kotimainen nuortenkirjailija 2018

Hanke liittyy teemaan 1 Monipuoliset lukutaidot. Hankkeen tavoitteena on nuorten lukuinnon kasvattaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. Tavoitteena on myös jakaa kirjaston henkilökunnalle, opettajille sekä lasten ja nuorten vanhemille tietoa lukemisen tärkeydestä sekä vinkata innostavaa kirjallisuutta.

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito 2019 2018

Luku-Ukulin uskomaton lukuliito on alkuvuonna 2019 järjestettävä lukukilpailu Hyvinkään alakoululuokille. Osallistuvat luokat kisaavat Hyvinkään lukevimman luokan tittelistä. Halukkaiden kesken arvotaan mahdollisuus päästä kirjailijavierailulle ja luokat voivat pyytää kirjavinkkaria luokkaansa. Voittajille järjestetään palkintojuhla.

Koululaisten kumma käytöskoodi: eskareiden elämys- ja tutustumisretki pääkirjastoon 2018

Hanke kutsuu Imatran esikoululaiset elämysretkelle, jolla tutustutaan kirjastopalveluihin ja järjestetään koulumaailmaan valmistava esitys Kumma käyttäytymiskoodi kouluun. Lapset saavat esityksessä ensikosketuksen kirjavinkkaukseen ja pääsevät yhdessä pohtimaan oikeita toimintatapoja koulussa. Hankerahoitusta tarvitaan kuljetusten järjestämiseen, jotta kaikilla kaupungin esikouluryhmillä olisi mahdollisuus tulla pääkirjastoon. Kirjaston henkilökunta toteuttaa kirjaston esittelyn sekä esityksen. Hanke liittyy teemaan 1, Monipuoliset lukutaidot.

Ryhmä Wau - kirjastokerho koululaisille 2018

Maksuton iltapäiväkerho koululaisille. Kerho painottuu lukemiseen innostamiseen ja mediakasvatukseen, tavoitteena madaltaa kirjastoon tulemisen kynnystä ja kasvattaa yhteisöllisyyttä.

Lue mua : sanataidetta yläkoululaisille 2018

Yläkouluikäisten monipuolisten lukutaitojen kehittäminen sanataidetyöpajojen ja kauno- ja tietokirjallisuuden sisältöjen avaamisen avulla. Hanke suunniteltu toteutettavan kirjaston ja yläkoulun yhteistyönä. (Teemat 1 ja 3)

Ota kirjavinkistä vaari 2017

Hankkeen tavoitteena on aikuisten lukuharrastuksen edistäminen

Aistivinkkauksen kehittäminen 2017

Yläkouluikäisten nuorten lukemisen edistäminen uuden vinkkauskonseptin avulla. Tarkoituksena on tuoda kirjavinkkauksiin mukaan kaikki aistit ja tarjota vinkkauksia laajemmalle kohderyhmälle. 

Kirjan koodi koululaisille 2017

Aktivoida koululaisten kirjastonkäyttöä uusin ja vanhoin menetelmin.

Sivut

okm
avi