Järjestä:

Löytyi 22 hanketta.

Matalan kynnyksen digiloikkaa 2018

Someron kirjastossa on kokeiltu vuonna 2017 maksuttomia tietoteknisiä opastuksia. Neuvonnalle on ollut selkeä tilaus, ja nyt sitä halutaan laajentaa (varsinkin ikääntyneelle väestölle suunnattuun) kerhomuotoiseen digitaitojen opetukseen.

Hanke pyrkii lisäämään digitaalista tasa-arvoa digitaitoja edistämällä ja tukemaan kansalaisia tieto- ja viestintäteknologian käytössä (teema ”Monipuoliset lukutaidot”). Teknisten digitaitojen opastuksen lisäksi hankkeessa annetaan osallistujille eväitä myös lähdekriittisen osaamisen vahvistamiseen (teema ”Aktiivinen kansalaisuus, demokratia ja sananvapaus”).

Kulttuurinen mediamatka halki Suomen 2017

Hankkeessa kulttuurinen mediamatka Suomeen tuodaan Suomi-tietoutta koululaisille ilmiöpohjaisen oppimisen kautta. Lisäksi edistetään maahanmuuttajien ja uussuomalaisten tietoa uudesta kotimaastaan ja tarjotaan heille työllistymismahdollisuuksia

Onnea onkimassa - yläkoulun elokuvahanke 2017

Hankkeen tavoitteena on tutustuttaa yläkoululaiset elokuvalliseen ilmaisuun, elokuvan vaikuttamismahdollisuuksiin sekä teknisiin ominaisuuksiin.

Eskareiden ensiaskeleet mediataitopolulla 2017

Hankkeen tavoitteena on järjestää esikoululaisten mediatuokiot, joiden pohjana ovat 1.8.2017 käyttöön otettavat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja Aparaattisaari - peli.

Digital kompetens på bibliotek 2017

Projektets målsättning är att främja och stöda invånarnas digitala kompetens genom att ordna hands-on insatser i form av workshops, föreläsningar och öppna evenemang med specifika teman för olika målgrupper (barn och unga, familjer, seniorer, nyanlända).

Kulttuurit kylässä 2016

Tavoitteena on lisätä tietoa erilaisista juhlaperinteistä ja järjestää monikulttuurisia kohtaamisia lapsille ja nuorille.

Opetussuunnitelman vanavedessä monilukutaitoon 2016

Haemme hankeavustusta 20 tabletille (määrä, joka tarvitaan koululuokan opeukseen) ja lataus- ja synkronointiarkkuun.

Koodauksen iloa kuutiouniversumissa 2016

Koodaaminen sisältyy vuoden 2016 uuteen opetussuunnitelmaan. Kirjasto haluaa osaltaan lisätä ymmärrystä ohjelmointiin osana koulun ja kirjaston välistä yhteistyötä. Viidesluokkalaisten Minecraft-koodauspajoissa pelillisyys ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Opettajille järjestetään oma paja, joissa heidän on mahdollista tutustua MinecraftEduun oppimisympäristönä. Sen lisäksi kirjastossa pidetään kaikille avoin Minecraft-koodauspaja, johon aikuinen ja lapsi osallistuvat yhdessä.

OPSista! - Kirjasto koulureppuun 2015

Haettavalla rahoituksella voimistamme Paimion kirjaston kouluyhteistyötä tavoitteenamme kirjaston saaminen osaksi syksyllä 2016 käyttöön otettavaa paikallista opetussuunnitelmaa.

What's behind a game - pelinkehittelyhanke yläkoululaisille 2015

Perehdyttää yläkoululaiset, yläkoulun opettajat, kirjaston henkilökunta sekä kirjaston asiakkaat ohjelmointiin pelillisten keinojen avulla.

 

Kolmannen asteen yhteys - toisen asteen opiskelijoista ensimmäisen asteen tiedon hakijoita 2015

Tarkoituksena on näin yhdistää perinteinen kirjastovierailu ja mobiiliteknologiaa hyödyntävä tehtävien suorittaminen ja palautus. Hankkeessa tehdään pelinomainen sovellus, jolla oppilaat pystyvät tekemään ja palauttamaan tiedonhankintaan liittyvät tehtävät.

Koodipaja 2015

Koululaisten ohjelmointi- ja pelipajoja Kaarinan kirjastoissa

Mobiilit tiedonhakutehtävät 2014

Tavoitteena on tehdä tehtäviä sekä ylä- että alakoululaisille, ja yhdistää tiedonhaun tehtävien suorittaminen osaksi lukudiplomia.

Tietoa, elämyksiä ja taitoa pelaamalla 2014

Tietoa ja taitoa pelaamalla – hankkeessa haetaan rahoitusta maakunnalliseen pelisalkkuun ja pelien käytön opastukseen. Varsinais-Suomessa on paljon pieniä kirjastoja, joilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia hankkia pelejä ja pelikonsoleja kokoelmiinsa. Projektissa kootaan pelisalkku, joka sisältää yleisimmät pelikonsolit, kattavan määrän erilaisia pelejä sekä valkokankaan ja videotykin kuvan heijastukseen.

Kirjasto mediakasvatuksen ohjaajana 2014

Marttilan vastavalmistuneessa kirjastossa aloitetaan osallistava mediakasvatuskampanja, jonka tavoitteena on kehittää asiakkaiden kansalaisvalmiuksia ja mediataitoja nopeasti kehittyvässä tietoyhteiskunnassa. Painopisteenä on luoda ala-asteikäisille valmiudet kriittiseen ja turvalliseen mediaympäristön käyttöön.
Kirjastoon hankitaan 6 kannettavaa tietokonetta, dataprojektori, blu-ray soitin, 5 i-pad –laitetta, kamera, videokamera, taulutietokone, skanneri ja valkokangas.
Projektityöntekijä organisoi opetuksen, järjestää tapahtumat ja valmistelee käytettävän materiaalin.

Från biblioteksstig till mediestig 2014

Biblioteks- och mediefostran i samarbete med skolorna inom Kimitoöns kommun, inklusive andra stadiets utbildning.

Tieteen lukutaidon edistäminen 2014

Kansainvälisen seminaarin järjestäminen tieteen lukutaidosta ja kirjaston roolista tieteellisen tiedon edistämisessä.

Seminaarissa tutkitaan eri kirjastojen (yleiset kirjastot, korkeakoulukirjastot) ja muiden kirjastoalan toimijoiden (mm. alan oppilaitokset) tehtävää tutkimustiedon levittämisessä ja popularisoinnissa. Seminaarin tavoitteena on vahvistaa alan toimijoiden valmiuksia edistää kriittistä lukutaitoa ja tiedon luotettavuuden arviointia. Samalla pohditaan eri kirjastoalan toimijoiden yhteistyötä ja työnjakoa tieteen lukutaidon edistämisessä.

Kaksipäiväinen seminaari järjestetään marraskuussa ja se on osanottajille maksuton. Se on tarkoitettu ensisijaisesti kirjasto- ja tietopalvelualan ammattilaisille, mutta se on avoin myös muille kiinnostuneille tiedonvälitysalan toimijoille. Tavoitteena on hyödyntää ensisijaisesti varsinaissuomalaista ja kansallista osaamista, mutta saada seminaariin myös ulkomaisia asiantuntijoita.

Kaikki järjestäjätahot panostavat oman osuutensa kustannuksiin ja tekevät oman rahoitushakemuksensa. Tavoitteena on saada rahoitusta mm. säätiöiltä ja tieteellisten seurojen valtuuskunnalta.

Digitaalista lukutaitoa edistämään 2013

Kaarinan, Liedon ja Raision kirjastojen yhteishankkeessa on tarkoitus kasvattaa asiakkaiden ja oman henkilökunnan digiosaamista. 

Livian ammattiopiston kirjaston kehittäminen 2013

Hankkeen tarkoituksena on edistää Livian ammattioppilaitoksen opiskelijoiden informaatiolukutaidon ja tiedonhakutaitojen kehittymistä. Diginatiivius ei valitettavasti tuo mukanaan taitavaa ja oppimista edistävää informaatiokäyttäytymistä tämän päivän monimuotoisessa informaatioympäristössä ja opiskelijat tarvitsevat opetusta tämän asian tiimoilta. Hanke koostuu informaatikon palkkaamisesta puoleksi vuodeksi, oppimisen verkkoportaalin luomisesta, henkilökunnan koulutuksesta informaatiolukutaidon teemoihin ja yhteysopettajien koulutuksesta tiedonhaun opettamiseen. Tällä pyritään myös hankkeen aikana luotujen hyvien käytänteiden ylläpitämiseen.

Sivut

okm
avi