Järjestä:

Löytyi 6 hanketta.

Ohjattu tutkiminen kirjastossa ja peruskoulussa 2016

Hankkeen tavoitteena on tarttua kiinni uuden opetussuunnitelman tuomiin muutoksiin ja mahdollisuuksiin kirjaston ja koulun yhteistyön näkökulmasta sekä löytää uudenlaisia kirjaston ja koulun välisiä yhteistyötapoja, joita voitaisiin kehittää ja ottaa käyttöön tulevina vuosina.

Tieteen lukutaidon edistäminen 2014

Kansainvälisen seminaarin järjestäminen tieteen lukutaidosta ja kirjaston roolista tieteellisen tiedon edistämisessä.

Seminaarissa tutkitaan eri kirjastojen (yleiset kirjastot, korkeakoulukirjastot) ja muiden kirjastoalan toimijoiden (mm. alan oppilaitokset) tehtävää tutkimustiedon levittämisessä ja popularisoinnissa. Seminaarin tavoitteena on vahvistaa alan toimijoiden valmiuksia edistää kriittistä lukutaitoa ja tiedon luotettavuuden arviointia. Samalla pohditaan eri kirjastoalan toimijoiden yhteistyötä ja työnjakoa tieteen lukutaidon edistämisessä.

Kaksipäiväinen seminaari järjestetään marraskuussa ja se on osanottajille maksuton. Se on tarkoitettu ensisijaisesti kirjasto- ja tietopalvelualan ammattilaisille, mutta se on avoin myös muille kiinnostuneille tiedonvälitysalan toimijoille. Tavoitteena on hyödyntää ensisijaisesti varsinaissuomalaista ja kansallista osaamista, mutta saada seminaariin myös ulkomaisia asiantuntijoita.

Kaikki järjestäjätahot panostavat oman osuutensa kustannuksiin ja tekevät oman rahoitushakemuksensa. Tavoitteena on saada rahoitusta mm. säätiöiltä ja tieteellisten seurojen valtuuskunnalta.

Medialukutaito, informaatiolukutaito, ympäristölukutaito, verkkolukutaito... 2013

Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää kirjastoissa ja kouluissa käytettäviä lukutaidon käsitteitä ja pohtia löytyykö eri käsitteiden alta yhtäläisyyksiä.
Toisena tavoitteena on selvittää millaista osaamista opettajat kaipaavat kirjastolta lukutaitojen edistämiseksi ja millaista osaamista kirjastoista löytyy.

Tavoitteena on saada kirjastot ja koulut ymmärtämään toistensa käyttämät lukutaidon käsitteet. Samojen käsitteiden käyttö sekä toistensa osaamisen tunnistaminen auttavat yhteistyön suunnittelussa.

Informaatiolukutaidon kehittäminen ja edistäminen yleisissä kirjastoissa 2013

Tiedonhaun opetusta on kirjastoissa ollut tarjolla aina, ja se on kohdistunut lähinnä koululaisiin. Varsinaisesta tiedonhaun ohjauksesta ei ole huolehtinut oikeastaan mikään taho vaan koululaiset ovat jääneet yksin esitelmiensä ja tiedonhankinnan kanssa. Tähän pitäisikin koulujen ja kirjastojen yhdessätuumin puuttua. Kirjastoista osaamista kyllä löytyy, mutta opettajien näkökulmasta ohjauksesta puuttuu pedagoginen ote ja ehkä lähestymistapakin on hieman liian tekninen. Kirjastot.fi on omalta osaltaan ollut tukemassa tiedonhaun opetusta tarjoamalla erilaisia asiaan liittyviä verkkosivuja ja tiedonhaun paikkoja. Nyt olisikin tavoitteena uudistaa tiedonhaunsivut ja ottaa mukaan pedagogista näkökulmaa sekä suunnata painopistettä tiedonhankinnan ohjauksen tärkeyteen.

Lapset, media ja kirjastot- hanke 2011

Suomen kirjastoseuran hallinnoima Lapset, media ja kirjastot -hanke päättyi 28.2.2011, mutta mediakasvatustyö jatkuu edelleen kirjastoissa.

okm
avi