Järjestä:

Löytyi 3 hanketta.

Matkoja maailmassa 2013

Espoon kaupunginkirjasto hakee rahoitusta uudenlaisen, ikäihmisille suunnatun palvelumallin kehittämiseen. Hanke toteutetaan Entressen kirjaston ja Helinä Rautavaaran museon yhteistyöhankkeena.
Matkoja maailmassa -hanke koostuu 6-8 työpajasta, joiden osallistujiksi kutsutaan espoolaisia ikäihmisiä. Hankkeen ytimessä on elämäntarinan hahmottaminen henkilökohtaisen, omavalintaisen matkan avulla. Matka voi olla lyhyt tai pitkä ja se on saattanut suuntautua lähelle tai kauas. Matka voi olla ikimuistoinen lomamatka, mutta se voi olla myös suvun evakkomatka – tai matka keinutuolista parvekkeelle. Pajoissa jaetaan matkoihin liittyviä muistoja ja tunnelmia sekä kootaan vanhat matkakuvat albumiin. Albumit voivat olla joko perinteisiä tai digitaalisia albumeita. Kiinnostuneille tarjotaan tilaisuus työstää muistojaan myös kuvataiteen kuten maalauksen keinoin. Hankkeen kuluessa luodaan uudentyyppinen, helppokäyttöinen malli, jota voidaan toistaa ja tarjota eri kohderyhmille. Hankkeen tuotoksia esitellään Entressen kirjaston estradilla Matkoja maailmassa -tilaisuudessa sekä Helinä Rautavaaran museossa pidettävässä, kaikille avoimessa tilaisuudessa.

Entresse-Kalajoki 2013

Työkierron eli työvaihdon  avulla voidaan parantaa henkilöstön osaamista. AJatuksena on, että työntekijät vaihtavat hetkeksi työpaikkojaan toistensa kanssa, tässä tapauksessa kahden eri kunnassa sijaitsevan kirjaston henkilökunnan kesken. 

Peliöjuuri - maailmankuvat rikkaiksi roolipelaten 2015

Hankkeessa luodaan roolipeli, jossa keskiössä ovat ryhmädynamiikka ja yhteisönä toimiminen jääkauden asettamissa äärimäisissä haasteissa. Samalla tutustutaan pohjoismaiseen esihistoriaan, luonnonilmiöihin ja muinaisiin elämäntapoihin.
Roolipeli on pelillistettyä kollektiivista tarinankerrontaa, mikä tarkoittaa, että hankkeen aikana osallistujien monilukutaito (sisältäen mediakasvatukselliset taidot) kasvaa.
Pelin tarinallistaminen tapahtuu siten, että osallistujat tekevät pelin kuluessa myös wikiä (esim. purot.net). Sen avulla pelaajat etsivät lisätietoja vastaantulevien ongelmien ratkaisuun. Jokainen pelikerta on tarina yhden heimon sukupolvesta, jolloin wikiin toteutuu tarina näiden heimojen historiasta. Jokainen seuraava pelikerta on seuraava sukupolven tarina, joka kehittyy heimon historiaan perustuen.
Hankkeen kohderyhmiä ovat seniori-ikäiset ja yläasteikäiset (pojat). Aluksi peliin osallistuu kaksi ryhmää: nuorten ryhmä ja senioreiden ryhmä. Nämä ryhmät aloittavat pelin erikseen. Pelin edetessä muodostetaan näistä kahdesta ryhmästä sekaryhmiä siten, että pelaajaryhmissä on sekä senioreita että nuoria.
Roolipelaamalla monenlaisten ihmisten kanssa erilaisissa rooleissa pyritään lisäämään yhteisöllisyyttä sekä rikastamaan kohderyhmien maailmankuvia ja heidän monilukutaitojaan. Lisäksi hanke pyrkii asennemuutoksiin: voi olla, että jollakulla seniori-ikäisellä on mahdollisesti maahanmuuttokriittinen näkökulma, joka saattaa muuttua, kun seniori tutustuu maahanmuuttajataustaisiin nuoriin. Toisaalta taas nuorilla voi olla seniorikriittinen näkökulma, jolloin hanke mahdollistaa kyseisen asenteen muokkautumisen hankkeen edetessä. Lisäksi pelin sisältö luo mahdollisuuksia maahanmuuttajataustaisten suomalaisten integroinnin edistämisessä pohjoismaiseen kulttuuriperimään.

okm
avi