Järjestä:

Löytyi 4 hanketta.

LUKUINTO-ohjelma 2012

Lukuinto on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama 3-vuotinen ohjelma, jonka toteuttavat Oulun yliopiston humanistinen tiedekunta ja kasvatustieteiden tiedekunta.
Lukuinto-ohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten kiinnostusta ja kykyä monipuoliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen sekä edistää lasten ja nuorten erilaisten tekstien ja mediasisältöjen käyttöä. Lukuinto-ohjelman kohderyhmiä ovat 6- 16 -vuotiaat lapset ja nuoret, opettajat, kirjastoammattilaiset ja vanhemmat.

Sanataide koukuttaa lukemaan! 2014

Lukuinnostuksen lisääminen osallistavien santaidepajojen avulla.

Tabletista monitoimityökalu Lappeenrannan maakuntakirjastoon 2015

Kehittää lasten ja nuorten monilukutaitoja ja mediaosaamista kirjallisuuskasvatuksen kautta. Nuoria innostetaan lukemaan ja samalla tuottamaan itse uusin menetelmin.

KIRJAVAA – kirjastojen ja nuorisotyön monialaisen yhteistyön kehittäminen osallisuuden ja yhdenvertaisuuden tukemiseksi 2013

  • Parannetaan nuorten medialukutaitoa, tiedonhaku- ja kansalaistaitoja sekä kykyä käyttää mediaperusteisia menetelmiä ja verkkoa vaikuttamisen ja osallisuuden keinona ja kanavana.
  • Edistetään erityisryhmien mahdollisuuksia osallistua kulttuuri- ja vapaa-ajantoimintoihin sekä vaikuttamiseen yhdessä muiden nuorten kanssa.
  • Kehitetään nuorisoalan, kirjastoalan sekä vammaisnuorille kohdennetun toiminnan osalta myös sosiaalialan ammattilaisten monialaista yhteistyötä, jossa hyödynnetään nuorisotyöntekijöiden pedagogista ja nuoruutta koskevaa osaamista sekä kirjastoalan ammattilaisten tiedonhallinta- ja mediaosaamista. Yhteistyöllä tavoitellaan uudenlaisia menetelmiä ja toimintatapoja tavoitteena nuorten osallisuuden ja taitojen (mm. vaikuttamistaidot) vahvistaminen tietoyhteiskunnassa.
  • Juurrutetaan uusia osallisuuteen, vaikuttamiseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä menetelmiä kirjastojen ja nuorisotyön muodoiksi.
  • Uusinnetaan kirjastojen toimintatapoja nuorten tavoittamiseksi esimerkiksi kehittämällä menetelmiä, joilla tiedonhankinnasta tulee kiinnostavaa ja yksilön arkeen sovellettavaa.
okm
avi