Järjestä:

Löytyi 3 hanketta.

Kirjastosta avoin oppimisympäristö – Lastenkirjasto Maaselän koululle 2016

Hankkeen lähtökohtana oli Pieksämäen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin perustuva hyvinvointisuunnitelma. Kaupungissamme oli tiedostettu, että lasten- ja nuorten hyvinvointi edellyttää poikkihallinnollista tarkastelua ja monialaista työskentelyä saavuttaaksemme lasten- ja nuorten hyvinvoinnille asetetut tavoitteet. Tässä hankkeessa lähtökohtana oli monialainen yhteistyö ja palvelujen kehittäminen elämänkaarimallin mukaisiksi. Monialaisella yhteistyöllä lähdimme turvaamaan palveluiden saatavuuden, riittävyyden, että laadun muuttuvassa toimintaympäristössä. Tärkeimpinä tavoitteina oli esimerkiksi asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys ja eri organisaatioiden ja toimijoiden välinen yhteistyö ja sitä kautta saavutettavissa olevat synergiaedut. Tavoitteiden keskiössä oli hankkeen avulla kehittää Naarajärven asuinaluetta, niin että eri-ikäisillä ja eri elämäntilanteissa olevilla alueen asukkailla olisi yhtäläinen matalan kynnyksen mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Kun hanketta aloiteltiin, niin taustalla vaikuttimena olivat myös tulevat koulujen opetussuunnitelman-, että kirjastolain uudistukset. Naarajärven kirjaston vanhat tilat ja laitteet eivät enää kaikilta osin vastanneet nykypäivän kirjastoille asetettuja tavoitteita, sama tuleva haaste oli myös läheisellä Maaselän koululla, kuinka vastata uuden opetussuunnitelman tuomiin haasteisiin? Haluttiin myös tiivistää eri toimijoiden yhteistyötä ja luoda uusia toimintatapoja ja malleja. Kirjastolaitoksen tulee nyt ja tulevaisuudessa yhä nopeammin pystyä muuntautumaan yhteiskunnan mukana. Tiedostimme, että muutoksia on pystyttävä tekemään nopeallakin aikataululla, tärkeää on sopeuttaa ja muuntaa kirjastojen toimintaa asuinalueiden muutosten mukana.

KIRJAVAA – kirjastojen ja nuorisotyön monialaisen yhteistyön kehittäminen osallisuuden ja yhdenvertaisuuden tukemiseksi 2013

  • Parannetaan nuorten medialukutaitoa, tiedonhaku- ja kansalaistaitoja sekä kykyä käyttää mediaperusteisia menetelmiä ja verkkoa vaikuttamisen ja osallisuuden keinona ja kanavana.
  • Edistetään erityisryhmien mahdollisuuksia osallistua kulttuuri- ja vapaa-ajantoimintoihin sekä vaikuttamiseen yhdessä muiden nuorten kanssa.
  • Kehitetään nuorisoalan, kirjastoalan sekä vammaisnuorille kohdennetun toiminnan osalta myös sosiaalialan ammattilaisten monialaista yhteistyötä, jossa hyödynnetään nuorisotyöntekijöiden pedagogista ja nuoruutta koskevaa osaamista sekä kirjastoalan ammattilaisten tiedonhallinta- ja mediaosaamista. Yhteistyöllä tavoitellaan uudenlaisia menetelmiä ja toimintatapoja tavoitteena nuorten osallisuuden ja taitojen (mm. vaikuttamistaidot) vahvistaminen tietoyhteiskunnassa.
  • Juurrutetaan uusia osallisuuteen, vaikuttamiseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä menetelmiä kirjastojen ja nuorisotyön muodoiksi.
  • Uusinnetaan kirjastojen toimintatapoja nuorten tavoittamiseksi esimerkiksi kehittämällä menetelmiä, joilla tiedonhankinnasta tulee kiinnostavaa ja yksilön arkeen sovellettavaa.
okm
avi