Järjestä:

Löytyi 28 hanketta.

Pelipajat 2011

Tampereen kaupunginkirjastossa on pidetty digitaalisen pelaamisen työ- ja tutustumispajoja vuodesta 2008. Alkuperäisessä pajassa kouluttajana toimi Mannerheimin lastensuojeluliiton suunnittelija, ja viimeisimmissä kouluttajat ovat olleet Tampereen yliopiston mediakasvatusopiskelijoita.

Nenä kiinni netissä - medialukutaitoa koululaisten vanhemmille 2011

Nenä kiinni netissä oli osahanke suuremmassa Vastuullista virtuaalikulttuuria -hankekokonaisuudessa. Osahankkeen tavoitteena oli nostaa vanhempien tiedontasoa verkkomaailman ilmiöistä – siitä mediakulttuurin ilmiökentästä joka on nuorille luonnollinen merkityksenmuodostuksen alue, mutta josta vanhemmilla ei välttämättä ole kompetenssia keskustella, tai joka tuntuu heille yleisestikin vieraalta.

Sarjistohtorit 2011

Ajatuksena on muidenkin kirjaston aineistovinkkauksien tapaan avata erilaisia sisältöjä kirjaston asiakkaille – motiiveina sekä asiakaslähtöinen toiminta että kirjaston ja sarjakuvien yleinen profiilin nostaminen.

Let There Be Rock! -musiikki-pelivinkkaus 2011

Vinkkauksen tarkoituksena on tutustuttaa asiakkaat erilaisiin kirjastoaineistoihin eli tässä tapauksessa musiikkiaiheisiin tietokirjoihin, CD- ja DVD-levyihin sekä populaarimusiikkia käsittelevään tai sitä sivuavaan fiktiiviseen aineistoon (sarjakuvat, romaanit ja muu kaunokirjallisuus, elokuvat). Esityksen aikana nostetaan esille kiinnostavia yksittäisiä nimekkeitä, joiden esittelyssä käytetään hyväksi soitto- ja lukunäytteitä.

Uusilla laitteilla tehokkuutta ja monimuotoisuutta kirjaston oheistoimintaan 2012

Harjavallan kaupunginkirjastoon haetaan avustusta dataprojektorin ja kolmen asiakastietokoneen hankintaan, yhteensä 3200 €. Uusien laitteiden avulla kirjasto pystyy tarjoamaan enenevässä määrin verkkotiedonhaun, asiointipalvelujen ja kirjastonkäytön opastusta eri ryhmille, esim. lapset, nuoret, työttömät, seniorit. Vierailevat luennoitsijat ja esiintyjät hyötyvät nykyaikaisesta esitystekniikasta, minkä ansiosta voimme järjestää tilaisuuksia useammin. Voimme tarjota asiakkaille myös lyhytelokuva- ja videoesityksiä.

Sukella seikkailuun - hurahda tarinaan 2012

Hankkeen tavoitteena on herättää kiinnostus kirjaa kohtaan ja innostaa lapsia ja nuoria lukemaan. Mediakasvatuksen avulla opetetaan turvallistä nettikäyttäytymistä ja toteutetaan digitarina.

Kirjasto irti! - osallistava kirjastonkäytönopetus Hattulan kunnankirjastossa 2012

Hankkeen tavoitteena on kehittää kirjastonkäytönopetusta nykyajan vaatimusten tasolle sekä vahvistaa kirjaston roolia mediakasvatuksen asiantuntijana. Hankkeen myötä päivitämme kirjaston työvälineitä ja toimintatapoja nykyaikaisemmiksi.

Kombikirjastossa kohdataan 2012

Mäntynummen kirjasto siirtyy Mäntynummen koulukeskukseen rakennettaviin tiloihin syksyllä 2012. Kirjasto toimii kombikirjastona ja on sekä koulu- että yleinen kirjasto. Keskeisenä tavoitteena on yhteistyö koulun kanssa, lukuharrastuksen edistäminen, mediakasvatus ja yhteiskäyttö mm. nuorisotoimen kanssa. Avustusta anotaan pedagogisen informaatikon palkkaamiseen ja modernin kirjaston laitehankintoihin.

Yläkoulujen lukudiplomi 2013

Tarkoituksena on käynnistää Kaarinan kaupungin alueella lukudiplomi yläkouluille. Idea hankkeelle on lähtenyt koulun opettajien toiveesta, mutta myös tarpeesta kehittää kirjaston ja koulun yhteistyötä yläkouluissa.

Lukudiplomin tavoitteena on ylläpitää lukuharrastusta ja innostaa lukemiseen myös yläkouluissa, jolloin lukuharrastus usein hiipuu. Lukudiplomissa pyritään ottamaan tiedonhallintataitojen tavoitteita huomioon ja tarkoituksena on saada yläkouluille hyödyllinen oppimispaketti opetuksen tueksi.

Vehkeille käyttöä 2013

Hankkeen tarkoituksena on lunastaa tilojen ja ATK-laitteiden täysi potentiaali sekä laajentaa kirjaston palvelumuotoja ja -tarjontaa.

Yhdessä mediamaailmaan – lasten ja nuorten perinteisen ja digitaalisen lukutaidon tukeminen yhteistyössä koulujen ja nuorisotoimen kanssa 2013

Osana tätä hanketta Huittisten kaupunginkirjasto laatii tämän päivän mediakasvatusta tukevan toiminta- ja yhteistyösuunnitelman tiedonhaun ja tiedonhallinnan opetuksesta peruskoulun oppilaille. Suunnitelmassa herätetään kiinnostusta ja positiivisia asenteita kirjastoa ja lukemisharrastusta kohtaan sekä määritellään tiedonhallintataitojen opettaminen eri luokka-asteilla.

Tieto ja tarinat näkyviin 2013

Monilukutaito on keskeinen tavoite koulujen tulevissa opetussuunnitelmissa. Kempeleen kirjasto haluaa olla aktiivinen toimija kutsumalla oppilaita kirjastoon kouluissa tapahtuvan tiedonhaun opetuksen lisäksi. Tarvitsemme tätä varten - ja satutuntien pidon helpottamiseksi - nykyaikaiset ja turvalliset välineet lapsiryhmien av-esityksiin.

Mediat auki 2014

Leppävaaran alueen lapsiperheille tarjotaan työpajatyöskentelyä lasten medioiden käytöstä. Tavoitteena on luoda vanhemmille ja lapsille medialukutaitoa sekä samalla avata kirjaston palvelua eri medioista. Maahanmuuttajataustaisia perheitä varten etsitään kirjaston henkilökunnasta kielten osaajia työpajoihin, jotta kielitaito ei olisi este. Työpajojen päätteeksi on syntynyt myös yhteiset pelisäännöt medioiden käytöstä kirjastossa.

Mediakasvatusta yläasteikäisille 2014

Kirjasto säilyttäisi paikkansa nuorten maailmassa ja pojat käyttäisivät kirjastoa enemmän. Lisäksi nuoret saisivat eväitä suunnistaa tiedon maailmassa, suhtautua tietoon kriittisesti sekä oppisivat käyttämään nykyaikana mm. opiskelussa tarvittavia laitteita.

OIVAt aivot - kirjasto, koulu ja media 2014

Alavuden ja Ähtärin kirjastoille ja kouluille laaditaan yhteistyösuunnitelma, johon sisältyy tavoitteet koulujen kirjastonkäyttöön ja tiedonhaun opetukseen sekä lukudiplomit, vinkkaus, netiketti ja muu mediakasvatus. 

Tablet -laitteet medialukutaitojen opetuksessa 2014

Hankkeessa tehdään mediakasvatuksen suunnitelma Sallan kunnankirjastolle pohjautuen Sallan kunnan sivistystoimen tieto- ja viestintästrategiaan sekä opetussuunnitelmaan. Tehdyn suunnitelman pohjalta toteutetaan kirjastossa mediakasvatuksen tunteja käyttäen hyväksi tablet-laitteita. Hankkeen tuloksena Sallan kunnankirjastolla on toimiva mediakasvatuksen suunnitelma, jota toteutetaan kirjastossa pidettävillä mediakasvatuksen tunneilla.

Tilaa koulunuorille ja valoa lapsiperheille 2014

Asikkalan kirjaston nykyiset tilat perustettiin 2004. Tilaa on runsaasti, mutta tilan käyttöönotto vaatii uudelleenajattelua. Nuorilta puuttuu selkeä, toiminnallinen nuorten osasto ja heidän oleilunsa ja pelaamisensa lehtilukusalin tuntumassa häiritsee aikuisia lukijoita. Nuorten osasto muutettaisiin vastaamaan tämän päivän toimintoja ja mediakasvatustarpeita. Lapsille ja heidän vanhemmilleen soisi valoisamman osan tiloistamme. Tavoitteena on suunnitella ja varustaa lasten ja nuorten osastot uudelleen.

Tehoa tilaan, tekniikkaa tarpeeseen 2014

Itsepalvelukokeilun avulla pyrimme parantamaan kirjastopalvelujen laatua Kurikassa. Lehtisalin käyttäjät, opiskelijat, yhdistykset sekä pienyritykset hyötyvät laajennetusta aukiolosta pääkirjastossa. Jurvan kirjastossa kohderyhmänä ovat päiväkoti- ja koululaisryhmät. Esitystekniikkaa parantamalla ja lainattavia koneita tarjoamalla kehitämme henkilöstön osaamista, mediakasvatusta sekä tietoyhteiskuntataitoja.

Nastat laitteet, ylihyvät sisällöt - mobiililaitteilla monilukutaitoisiksi 2014

Vaasan kaupunginkirjaston, kesäyliopiston, kasvatus- ja opetusviraston sekä nuorisotoimen yhteishankkeessa pyritään edistämään monilukutaitoisuutta ja mediakasvatusta mobiililaitteilla toteutettavissa opetus-, ohjaus- ja neuvontatilanteissa kirjastoissa, kouluissa tai muissa tiloissa. Jotta kirjaston, opetus- ja nuorisotoimen henkilöstö pystyy opastamaan asiakkaita tai oppialaita, täytyy heidän saada ensin koulutusta. Taka-ajatuksena on myös samalla markkinoida kirjaston palveluja ja aineistoja, erityisesti e-aineistoja, kaikenikäisille asiakkaille.

Sivut

okm
avi