Järjestä:

Löytyi 28 hanketta.

Panostus pehmeään palveluun 2012

Tämän hankkeen tarkoitus on asiakaspalvelun kehittäminen ja palvelun painopisteen suuntaaminen mielekkäämmäksi automatisoimalla lainausrutiinit. Tavoite on kohdata, neuvoa ja palvella asiakkaita hyllyjen välissä - ei tiskin takana rutiinitehtävien lomassa, kiireessä.

Avustusta haetaan kahden lainausautomaatin hankintaan, lasten- ja aikuistenosastoille, sekä koko henkilökunnalle suunnattuun asiakaspalvelukoulutukseen.

Uuteen tietojärjestelmään Uuraisten kunnankirjastolla 2012

Hankkeen tarkoituksena on hankkia Uuraisten kirjastolle uuden tietojärjestelmän vaatimat ohjelmat ja laitteet sekä taata henkilöstölle riittävä tekninen tietotaito. Myös markkinointi, henkilötökoulutus ja tiedotus kuuluvat hankkeeseen.

Osaava ja ystävällinen asiakaspalvelu kirjastotyön ydintä 2012

Hankkeen tavoitteena on kouluttaa koko kirjaston henkilökunta sekä tiedonhaussa että kirjaston aineiston sisällön tuntemuksessa. Aineiston paremman tuntemuksen kautta voidaan tuottaa räätälöityjä paveluja kirjaston eri käyttäjäryhmille. Kirjasto voi järjestää eri ikäryhmille tarkoitettua kirjavinkkausta, kirjastonkäytön opetusta ja erilaisia aineistonäyttelyitä.

Palvelumuotoilun poluilla 2012

Aiemmassa projektissa hankittu käyttäjätieto analysoidaan henkilökunnan kouluksen perustaksi. Tutustutaan palvelumuotoilun menetelmiiin ja hankitaan lisää käyttäjätietoa jonkin palvelumuotoilun menetelmän avulla.

Kopiointi-, tulostus- ja skannausmahdollisuudet ajan tasalle 2012

Tarkoituksena olisi hankkia asiakaskäyttöön uusi verkkoon kytketty kopiokone sekä väritulostin. Uudella kopiokoneella olisi mahdollista esimerkiksi skannata sähköpostiin sekä ottaa A3-kokoisia kopioita.

Kirjaston kasvot kirkastuvat 2012

Oriveden kaupunginkirjasto on kohta 20 vuotta vanha. Asiakaspalvelutiskin ja -alueen siistiminen ja uudelleen kalustaminen on ajankohtaista. Samalla hankitaan lainausautomaatti. Kokonaisuuden toimivuuden takaamiseksi suunnittelun merkitys on tärkeä, se takaa uudistamisen onnistumisen ja raikastaa mielikuvaa kirjastosta. Hyvä suunnittelu auttaa toteuttamaan henkilökunnan toiveet ja ehkä myös esittää uusia toiminnallisia ratkaisuja. Tavoitteena on uusi, paremmin toimiva asiakaspalvelualue ja kirjaston kasvojen kirkastus.

Uusien asiakaspäätteiden hankkiminen Janakkalan kirjastoon. 2012

Janakkalan kirjastoissa (pääkirjasto ja Tervakosken kirjasto) on tällä hetkellä yhteensä 12 asiakaspäätettä. Voidaksemme hankkia uusia asiakaspäätteitä, haemme avustusta kuuden (6) asiakaspäätteen hankkimiseen.

Kokoelma ojennukseen, kirjat kuriin! 2012

Tavoitteena on saada Kaustisen kirjaston kokoelma ajantasaiseksi ja asiakasystävällisemmäksi poistamalla sivukirjastojen käyttämättömänä oleva aineisto.

Digitilat käyttöön, esitykset kuntoon 2013

Digitilat käyttöön
Kuortaneen kirjasto ei ole voinut suunnitella aikaisemmin uusien toimintamuotojen käyttöönottoa, koska kirjaston tilat eivät ole riittäneet esim. asiakaspalvelun monipuolistamiseen ja parantamiseen. Kirjastotalon yläkerran asuinkäytössä olleen huoneiston saaminen kirjaston käyttöön tuli ajankohtaiseksi syksyllä 2012. Huoneistolla olisi ollut monta ottajaa ja käyttäjää, mutta nyt se on luvattu kirjaston käyttöön toukokuussa 2013. Tarkoituksena on alunperin ollut siirtää ko. asuntoon kirjaston toimistotarvikkeet, jotta musiikki-, lasten ja nuorten osasto saavat lisää tilaa alakerrasta. Koska huoneistoon jää vapaaksi vielä kaksi huonetta, mietimme, mihin muuhun kirjaston toimintaan tilaa voisi käyttää. Se että huoneisto on erillään kirjastosta, mutta sinne pääsee suoraan kirjaston tiloista neljän eri reitin kautta, vaikutti tilan käyttätarkoituksen suunnitteluun. Koska asiakkaat ovat toivoneet ja kyselleet mahdollisuutta muuttaa VHS-kasettejaan ja muita vanhoja ääni- ym. tallenteitaan nykyaikaisiksi medioiksi kirjastossa, huomasimme, että tuohon huoneistoon saisi helposti valvottavan ja rauhallisen digitointi- ja editointitilan.
Esitykset kuntoon:
Esityksien modernisoiminen on tullut yhä ajankohtaisemmaksi, koska kirjailijat ja muut luennoitsijat käyttävät runsaasti esityksissään tietokoneen tarjoamia mahdollisuuksia. Myös kirjaston sisäiset toiminnot - esim. kirjastonkäytön ohjaustunnit - on syytä päivittää tämän päivän vaatimusten mukaisiksi.

Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tarkoituksenamme on hankkia asiakkaiden, vierailijoiden ja kirjaston sisäiseen käyttöön edellä mainittujen toimintojen tarvitsemat laitteet ja ohjelmat.

Kalajoen kirjaston uudet verkkosivut - kirjastojen siirtymäriitti II 2013

Haemme avustusta Kalajoen kaupunginkirjaston uusien verkkosivujen suunnitteluun ja teettämiseen ulkopuolisella asiantuntijalla.

Langattomasti lukemisen ja tiedonhaun lähteille 2013

Euran kunnankirjasto hakee avustusta hankkeeseen, jonka tavoitteena on asiakaspalvelun parantaminen, lasten, nuorten, työttömien ja seniori-ikäisten lukemisharrastuksen edistäminen sekä kaikkien asiakkaiden pääsy tiedon ja sähköisen asioinnin äärelle nykyistä parempien laitteiden myötä. Hankkeen toteuttamiseksi on tarkoitus palkata henkilö, jolla olisi sekä kirjastoalan että datanomin tutkinto.

Asiakaspalvelun ja itsepalvelun perusta kuntoon 2014

Karkkilan kaupunginkirjastossa kokeiltiin vuonna 2012 itsepalveluaukioloa arkiaamuisin, ja asiakkailta saadun myönteisen palautteen myötä sitä on päätetty jatkaa toistaiseksi. Hankkeella kehitetään itsepalvelua ja parannetaan asiakaspalvelua mm. laitehankinnoilla. Itsepalvelua sujuvoittamalla ja selkeyttämällä varmistetaan, että kirjaston kokoelmat, tilat ja laitteet voidaan pitää käytössä lähes koko päivän niukemmillakin resursseilla. Samalla kirjaston henkilöstöresurssit voidaan kohdentaa ilta-aikojen vilkkaampaan ja vaativampaan asiakaspalveluun sekä muuhun kirjaston palvelutasoon olennaisesti vaikuttavaan työhön viemättä kuitenkaan asiakkailta kirjastonkäytön vapautta, jonka laajennettu aukiolo on jo heille tuonut.

Tekniikkaa taloon, palveluprosessi haltuun 2014

Asiakaspalveluprosessimme kaipaa päivitystä. Tiedossa on, että kirjastojärjestelmä ja verkkokirjasto vaihtuvat vuonna 2014. Kirjastotalon peruskorjausta suunnitellaan vuodelle 2016. Kummatkin vaikuttavat merkittävästi asiakaspalveluprosessiin - nyt kannattaa suunnitella huolellisesti! Ainakin rfid:n ja sitä kautta hävikineston käyttöönotto ja lainaus- ja palautusautomaatit aikataulutetaan mukaan tähän prosessimuutokseen.

Tiäräkkö jo tabletin? 2014

Kauhavan kaupunginkirjasto aikoo lisätä asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja laitteita hankkimalla tabletteja, uusia digitointilaitteita ohjelmineen ja pelikoneen sekä siihen tarvittavia pelejä.
Tablettien hankinnan tavoitteena on opettaa aluksi henkilökunta käyttämään uutta teknologiaa ja sen jälkeen opettaa asiakkaat käyttämään niitä sekä lainata laitteita asiakkaille.
Digitointilaitteiden hankinnan tavoitteena on monipuolistaa kirjaston tarjoamia palveluita.
Pelikoneen hankinnalla yritetään houkutella varsinkin poikia kirjastoon.
Aineiston ja palvelujen markkinointiin hankitaan joka toimipisteeseen digitaaliset valokuvakehykset.

Saavutettavampaan palveluun 2014

Vaasan kaupunginkirjastossa, kuten muissakin kirjastoissa, mietitään, miten laadukkaita kirjastopalveluja tuotetaan vähenevillä resursseilla. Pääkirjastolle on laadittu syksyllä 2013 arkkitehdin suunnitelma aihepiirien aineiston ja palvelutiskien uudelleen sijoittelusta.

Avoimen kirjaston suunnittelu Luumäen pääkirjastoon ja Kangasvarren lähikirjastoon 2015

Avoimen kirjaston rakentaminen Luumäen pääkirjastoon ja Kangasvarren lähikirjastoon.

Lainauksenhallinta ajan tasalle: RFID 2015

Hämeenkyrön kirjasto ottaa käyttöön lainaus- ja palautusautomaatit 2014 ja uusiin kirjastotiloihin muutetaan loppuvuodesta 2016. Kirjastoaineiston lainaustoiminnot (lainaus, palautus hälynvalvonta) halutaan nostaa RFID-tekniikkaan siirtymisellä samalle tasolle laitteiden ja tilojen kanssa.

LAINAAKKO NÄÄ ITE? – Hanke lainausautomaatin hankkimiseksi Nivalan kaupunginkirjastolle 2015

Lainausautomaattien hankinnalla vähennetään työntekijöiden fyysistä kuormitusta, parannetaan asiakaspalvelua, nopeutetaan ja joustavoidaan lainausta. Asiakkailla on mahdollisuus valita itselleen sopiva asiointi- ja palvelutapa. Itsepalvelu ja henkilökohtaisen palvelun mahdollisuudet täydentävät toisiaan.

Kirjasto avoinna iittiläisille 2016

Hankkeen ideana on avata kirjaston palvelut ja tila laajemmin kuntalaisille sekä uudistaa ja parantaa Iitin kunnankirjaston asiakaspalvelua toteuttamalla omatoimisen kirjaston käyttömahdollisuus. Tätä varten kirjastoon hankitaan lainaus- ja palautusautomaatti, kulunvalvontajärjestelmä ja valvontakamerat. Projektin yhteydessä kirjaston tilaa ja asiakkaiden tapaa toimia siinä mietitään uudelleen. Yksi osa tätä on uuden palvelutiskin suunnittelu ja hankinta. Omatoimikirjaston perustaminen mahdollistaa aukioloaikojen pidentämisen, kirjastotilan monipuolisemman käytön ja asiakaspalvelun laatuun panostamisen.

RFID Parkanon kirjastoon 2016

Parkanon peruskorjatun kirjaston varustaminen hälyporteilla ja RFID-lukija-antenniyhdistelmillä, aineiston tarroitus RFID-tägeillä ja aineiston konvertointi.

Sivut

okm
avi