Järjestä:

Löytyi 170 hanketta.

Eskarit tietotoreilla 2011

Eskaritoiminta on lähtöisin aikuisväestölle suunnattujen tietoyhteiskuntataitojen opetuksesta, jota on myöhemmin laajennettu ensin peruskoulun 7-9-luokille, ja sitten alle kouluikäisille lapsille. Ensimmäiset esiopetusryhmät vierailivat Sampolan tietotorilla vuonna 2003. Tästä eteenpäin toiminta on ollut vakituista, ja ryhmiä on kutsuttu tietotorille, myös Hervantaan, viikoittain sekä syksy- että kevätkaudella. Myös Tampereen kaupungin internet-bussi Netti-Nysse on toiminnassa mukana, kiertäen kaukaisempia kaupungin alueita, joista tietotoreille lähteminen on hankalaa etäisyyden vuoksi. “Eskaripakettien” kutsulla tavoitetaan tällä hetkellä kaikki Tampereen kaupungin esikouluryhmät.

Lapset, media ja kirjastot- hanke 2011

Suomen kirjastoseuran hallinnoima Lapset, media ja kirjastot -hanke päättyi 28.2.2011, mutta mediakasvatustyö jatkuu edelleen kirjastoissa.

Pelipajat 2011

Tampereen kaupunginkirjastossa on pidetty digitaalisen pelaamisen työ- ja tutustumispajoja vuodesta 2008. Alkuperäisessä pajassa kouluttajana toimi Mannerheimin lastensuojeluliiton suunnittelija, ja viimeisimmissä kouluttajat ovat olleet Tampereen yliopiston mediakasvatusopiskelijoita.

Nenä kiinni netissä - medialukutaitoa koululaisten vanhemmille 2011

Nenä kiinni netissä oli osahanke suuremmassa Vastuullista virtuaalikulttuuria -hankekokonaisuudessa. Osahankkeen tavoitteena oli nostaa vanhempien tiedontasoa verkkomaailman ilmiöistä – siitä mediakulttuurin ilmiökentästä joka on nuorille luonnollinen merkityksenmuodostuksen alue, mutta josta vanhemmilla ei välttämättä ole kompetenssia keskustella, tai joka tuntuu heille yleisestikin vieraalta.

Nettivinkkaus Mediaskooppi-verkoston kanssa 2011

Tampereen kaupunginkirjasto järjesti syksyllä 2009 nuorten nettimaailmaa koskevan vinkkauksen yhteistyössä tamperelaisen Mediaskooppi-verkoston nuorten kanssa.

Let There Be Rock! -musiikki-pelivinkkaus 2011

Vinkkauksen tarkoituksena on tutustuttaa asiakkaat erilaisiin kirjastoaineistoihin eli tässä tapauksessa musiikkiaiheisiin tietokirjoihin, CD- ja DVD-levyihin sekä populaarimusiikkia käsittelevään tai sitä sivuavaan fiktiiviseen aineistoon (sarjakuvat, romaanit ja muu kaunokirjallisuus, elokuvat). Esityksen aikana nostetaan esille kiinnostavia yksittäisiä nimekkeitä, joiden esittelyssä käytetään hyväksi soitto- ja lukunäytteitä.

Nettivinkkaus tietotorilla 2011

Tampereen kaupunginkirjastossa Tietotorien ydintoimintaa kuuluu tietotekniikkakurssien järjestäminen asiakkaille. Kurssit ovat kestoltaan lyhyitä, 2-8 tuntia. Kurssitarjonta on jaettu peruskursseihin, joilla opetellaan tietokoneen ja internetin käytön perustaitoja aivan alkeista lähtien, sekä teemakursseihin, joilla tutustutaan pienempiin asiakokonaisuuksiin.

Käy kirjastossa -sivusto PIKI-verkkokirjaston Lapset-osioon 2012

Sivuilla kerrotaan värikkäästi, yksinkertaisesti ja selkeästi kohderyhmälle eli alakouluikäisille  7 – 12 -vuotiaille lapsille mitä (PIKI-)kirjastoissa voi tehdä. Sivusto palvelee ennen kaikkea  kirjastopalvelujen tunnetuksi tekemistä ja käytön opastusta. Mukana on medialukutaidon edistämisen elementtejä.

Tarina elokuvaksi - luovaa mediakasvatusta 2012

Projektin tavoitteena on lisätä lasten medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Metodina käytetään "tekemällä oppii" -ajatusta siten, että elokuvatyöpajoissa lapset tekevät oman elokuvan. Kohderyhmänä ovat Laukaan yhden taajaman n. 9-12-vuotiaat lapset.
Yhdessä tekemällä luodaan yhteisöllisyyttä ja kannustetaan lapsia omiin luviin kokeiluihin.

Nällimukula löytää! 2012

Nällimukula* löytää!- hanke sisältää tiedonhallintataitojen kartuttamista ja koostamista kurikkalaisille lapsille ja nuorille verkko-opetusmateriaalin avulla.

Kirjasto Monena ja Monelle 2012

Hankkeen tavoitteina on luoda Oulaisten kaupunginkirjastoon mediapaja, joka palvelee
1) erityisesti nuorisoa audiovisuaalisten aineistojen käsittelyssä ja sosiaalisena kohtaamispaikkana,
2) mutta myös sukututkijoita ja kotiseudustaan kiinnostuneita ihmisiä tutkimusyksikkönä.

Tiedonhankinta osaksi oppimista yläluokilla 2012

Tavoitteena on syventää nuorten kirjastonkäyttötaitoja ja soveltaa kirjastomateriaalia kouluaineisiin siten, että perusopetuksen keskeinen tieto kytketään laajempaan yhteyteen ja osaksi oppilaan omaa kehitystä. Alkuvaiheessa mukaan tulevat biologian, fysiikan ja kemian opettajat Kiiruun koulusta.

Kuva kuljettaa tarinaa 2012

Jo alakouluikäiset käyttävät paljon YouTube -palvelua. Halusimme, että tekemällä itse animaatioita koululaiset oppivat mediakriittisyyttä kurkistamalla medioitten rakenteitten taakse. Kohderyhmämme olivat Pyhäjoen ja Merijärven 4 – 6 –luokkalaiset. Projektin vetäjnä toimivat Pyhäjoen kirjastotoimenjohtaja Heikki Lahnaoja ja Merijärven kirjastosihteeri Tuula Alin-Biari Musafiri. Hanke sai ELY-avustusta vuonna 2011.

Elävä Nurkka: sisällöntuotantoa lapsille ja nuorille 2012

Vaasan pääkirjaston vanha ja käyttämättömäksi jäänyt ATK-luokka muuntautui kevättalvella 2011 projektirahoituksen turvin uudeksi lasten ja nuorten tilaksi, joka sai sijaintinsa mukaan nimen Nurkka. Nurkan toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja se koetaan toimivaksi tilaksi, joka vastaa edellisen hankkeen tavoitteisiin. Tilan konkreettisen käytön yhteydessä lasten ja nuorten tarpeet ovat kuitenkin nousseet paremmin esille, ja kirjasto kokee, että ohjatun toiminnan järjestäminen on edellytys kyseisen tilan monipuoliselle jatkokäytölle sekä lasten ja nuorten palveluiden kehittämiselle.

Projektirahaa haetaan ohjattujen teemapäivien ja –iltojen järjestämiseen, joko ulkopuolisia palkkaamalla tai oman henkilökunnan voimin sijaisjärjestelyillä. Ohjatun toiminnan järjestäminen Nurkassa ja mahdollisesti myös muissa kirjaston tiloissa vaatisi myös apua ulkopuolisilta ohjaajilta, joilla on asiantuntemusta eri aloilta.

Minun tarinani 2012

Hankkeen avulla pyritään lisäämään nuorten media-, ja tarinankerrontataitoja sekä teknisiä taitoja ja auttaa löytämään omia vahvuuksia. 

Laadukasta opetusta medialuokassa 2012

Nyt viritteillä on tapahtuma, jonka kohderyhmänä ovat eläkeläiset. Kirjastonhoitaja esittelee heille kirjastonkäyttöä, tietokantoja ja netistä löytyviä kiinnostavia www-sivuja. Yhteistyökumppanina tähän tapahtumaan tulee paikallinen pankki, joka esittelee nettipankin käyttöä.

Medialukutaidon pelipakki, jatkohanke 2012

Kirjastopalvelut elävät murrosaikaa. On hyvä kokeilla uutta. Nuorten integroiminen kirjaston pitkäaikaisiksi käyttäjiksi on tärkeää.

Käsi kädessä sukelletaan – ikärajatonta, yksilöllistä ohjausta sosiaaliseen mediaan, sekä tietoverkon syvällistä opetusta 2012

Tämän projektin tavoitteena on tavoittaa ihmisiä joilla ei tätä tarvittavaa sosiaalisen median lukutaitoa ole ja antaa heille yksilöllistä opetusta, jotta heillä olisi perustaidot käyttää verkkoa tiedonhankinnan välineenä niin, että he löytäisivät tarvittavat palvelut verkosta ja osaisivat myös käyttää näitä palveluja

Lainaa SoMe-mentori 2012

Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston hankkeessa on tarkoitus yhteistyössä kasvatus-ja opetustoimen, nuorisotoimen, viestintäyksikön, Pohjanmaan Ely-keskuksen ja Vaasan kesäyliopiston kanssa järjestää henkilöstölle syventävää ammatillista täydennyskoulutusta sosiaalisen median käyttöönotossa ja hyödyntämisessä. Koulutus on tarkoitus järjestää mentorikoulutuksena molemmilla kielillä sekä maakunnan edustajille oma ryhmänsä.

Koulutuksen järjestäminen tarjoaa kirjastolle pääkoordinaattorina mahdollisuuden profiloitua entistä enemmän tietotaidon ja osaamisen välittäjänä paitsi informaation myös uusien tiedonvälityskanavien parissa. Toimiminen sosiaalisessa mediassa on luonteva osa kirjaston toimintaa ja osaamista on mahdollista välittää myös kaupunkiorganisaation muille toimijoille. Kirjaston visiona on olla sivistyksen ja elämysten keskus, myös verkossa.

Informaatiolukutaitoon ohjaaminen 2012

Hanke ohjaa Kangasniemen yläkouluikäiset informaatiolukutaidon pariin. Hanke tarjoaa oppituntimuotoisen opetuspaketin (nettietiketti, tiedonhaku, arviointi) jokaiselle 7-9 -luokalle. Hankkeen myötä uudistamme myös asiakaspäätteitämme.

Sivut

okm
avi