Järjestä:

Löytyi 29 hanketta.

Eskarit tietotoreilla 2011

Eskaritoiminta on lähtöisin aikuisväestölle suunnattujen tietoyhteiskuntataitojen opetuksesta, jota on myöhemmin laajennettu ensin peruskoulun 7-9-luokille, ja sitten alle kouluikäisille lapsille. Ensimmäiset esiopetusryhmät vierailivat Sampolan tietotorilla vuonna 2003. Tästä eteenpäin toiminta on ollut vakituista, ja ryhmiä on kutsuttu tietotorille, myös Hervantaan, viikoittain sekä syksy- että kevätkaudella. Myös Tampereen kaupungin internet-bussi Netti-Nysse on toiminnassa mukana, kiertäen kaukaisempia kaupungin alueita, joista tietotoreille lähteminen on hankalaa etäisyyden vuoksi. “Eskaripakettien” kutsulla tavoitetaan tällä hetkellä kaikki Tampereen kaupungin esikouluryhmät.

Lapset, media ja kirjastot- hanke 2011

Suomen kirjastoseuran hallinnoima Lapset, media ja kirjastot -hanke päättyi 28.2.2011, mutta mediakasvatustyö jatkuu edelleen kirjastoissa.

Kirjasto mukana nuoren elämässä 2012

Hankkeessa kehitetään Hankasalmen kirjastotoimen tila- ja palvelukonseptia, tiedottamista, aineistohankintoja ja sisällöntuotantoa paremmin nuorten toiveita vastaaviksi.

Mediakasvatusta vauvasta vaariin 2012

Hankkeen tarkoitus on saada Parkanon kaupunginkirjaston mediakasvatuksen ja kirjastonkäytönopetuksen laitteisto sille tasolle, että opetusta voidaan antaa sujuvasti pienryhmille. Ryhmäläiset pääsevät itse testaaman opetuksen antia kirjaston päätteillä ohjaajan ollessa paikalla.

Sarjakuvaa! 2012

Hankkeessa on tarkoitus perehdyttää koululaisia sekä koulun ja kirjaston henkilöstöä ymmärtämään paremmin sarjakuvan kieltä sekä sarjakuvaa mediana elämyksellisin menetelmin. 

Tarina elokuvaksi - luovaa mediakasvatusta 2012

Projektin tavoitteena on lisätä lasten medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Metodina käytetään "tekemällä oppii" -ajatusta siten, että elokuvatyöpajoissa lapset tekevät oman elokuvan. Kohderyhmänä ovat Laukaan yhden taajaman n. 9-12-vuotiaat lapset.
Yhdessä tekemällä luodaan yhteisöllisyyttä ja kannustetaan lapsia omiin luviin kokeiluihin.

Kuvankäsittelyn opastus kirjastossa 2011

Kenelle: lukio, yläaste, muut nuorisoryhmät, sovellettuna myös seniorit
Kesto: 2 x 2 h, yhteensä 4 h
Osallistujat: Enintään 2 / käytettävissä oleva tietokone
Laitteisto: Videotykki, tietokoneita

Yläkoulujen lukudiplomi 2013

Tarkoituksena on käynnistää Kaarinan kaupungin alueella lukudiplomi yläkouluille. Idea hankkeelle on lähtenyt koulun opettajien toiveesta, mutta myös tarpeesta kehittää kirjaston ja koulun yhteistyötä yläkouluissa.

Lukudiplomin tavoitteena on ylläpitää lukuharrastusta ja innostaa lukemiseen myös yläkouluissa, jolloin lukuharrastus usein hiipuu. Lukudiplomissa pyritään ottamaan tiedonhallintataitojen tavoitteita huomioon ja tarkoituksena on saada yläkouluille hyödyllinen oppimispaketti opetuksen tueksi.

Näyttelyistä tietoa, taitoa ja lukuvinkkejä! 2013

Hankkeen tavoitteena on lasten ja nuorten monipuolisten medialukutaitojen kehittäminen tuomalla esille kirjastoaineistoa monipuolisesti opetuksellisten näyttelyiden ja tapahtumien avulla.

Medialukutaito, informaatiolukutaito, ympäristölukutaito, verkkolukutaito... 2013

Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää kirjastoissa ja kouluissa käytettäviä lukutaidon käsitteitä ja pohtia löytyykö eri käsitteiden alta yhtäläisyyksiä.
Toisena tavoitteena on selvittää millaista osaamista opettajat kaipaavat kirjastolta lukutaitojen edistämiseksi ja millaista osaamista kirjastoista löytyy.

Tavoitteena on saada kirjastot ja koulut ymmärtämään toistensa käyttämät lukutaidon käsitteet. Samojen käsitteiden käyttö sekä toistensa osaamisen tunnistaminen auttavat yhteistyön suunnittelussa.

Uutispuurosta puffiin - kirjoitetaan uutisia ja juttuja 2013

Hankkeen tavoite on tukea maahan muuttaneita aikuisopiskelijoita suomen kielen opiskelussa ja opastaa median toimintaan ja mediakritiikkiin. Opiskelijat kirjoittavat lehtijuttuja ja uutisia työpajoissa ja toimittavat ja taittavat oman sanomalehden. Lisäksi tavoitteena on aktivoida maahan muuttaneita aikuisryhmiä osallistumaan mielipiteenvaihtoon ja keskusteluun mediassa ja auttaa heitä paremmin ilmaisemaan itseään eri foorumeilla, vaikka mielipidekirjoittajina sanomalehdessä tai kansalaisina verkossa. Hanke tukee käsitystä kirjastosta oppimisen ja tekemisen paikkana, missä eri tahot voivat yhdessä toteuttaa pyrkimyksiä kansalaisten aktivoimiseksi.

Laajennettuja lukutaitoja ja teeveeteetä kouluihin ! 2013

Kirjaston rooli perinteisen ja laajennettujen lukutaitojen edistäjänä, tietoaineistojen hallinnoijana ja sosiaalisen median hyötykäytön taitajana on selvää. Kirjasto hakee hankerahoitusta opettajien informaatiolukutaidon, medialukutaidon ja verkko-opetustaitojen kehittämiseen ja tukeen. Kirjaston tavoitteena on haettavalla hankerahoituksella palkata informaatikko suunnittelemaan ja toteuttamaan mentoriopettajien koulutusta kirjaston asiantuntemusta edellyttävillä aihealueilla. Lopullisena tavoitteena on antaa perus- ja toisen asteen oppilaitoksissa laadukasta opetusta ns. laajennetuissa lukutaidoissa ja turvata entistä informaatiolukutaitoisempien opiskelijoiden selviytyminen nykytietoyhteiskunnassa.Hankkeen kustannukset muodostuvat pääasiassa palkkamenoista. Oma rahoitusosuus koostuu kirjaston henkilökunnan osallistumisesta suunnittelutyöhön.

Melli - Mediakasvatusta Loimaan loistaville ipanoille 2013

Hankkeen tavoitteena on ideoida uusia mediakasvatuksen toimintatapoja ja kehittää kirjaston henkilökunnan mediakasvatuksen valmiuksia. Päämääränä on parantaa lasten ja nuorten medialukutaitoa ja auttaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti.

Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi 2014

Ylistaron kirjasto haluaa kehittää palvelujaan nuorten ideoiden ja toivomusten pohjalta.Lisäksi halutaan kiinnittää huomiota siihen, että kirjasto tulisi tutuksi ja sen tapahtumiin voisi osallistua muutkin kuin kirjaston vieressä asuvat hoitolapset ja koululaiset.Ylistaron kirjaston toiminnan painopisteeksi on valittu vuosina 2014 -2015 lapset ja nuoret. Kirjastosta mediastoksi, mediasta on moneksi -hankkeella on tarkoitus.
on tarkoitus vaikuttaa edellä mainittuun seuraavin toimenpitein: kirjasto järjestää lapsille ja nuorille tilaisuuksia ja tapahtumia, työpajoja, kursseja saadakseen heidät monipuolisen kirjaston kanssa tuttaviksi. Lapsia ja nuoria innostetaan lukemaan: toisaalta jalkaudutaan heidän ryhmiinsä toisaalta järjestetään tilaisuuksia kirjastossa esim. satuhuone-tapahtuma, jossa lapset voivat itsekin improvisoida nukketeatteria, kehitetään kaverivinkkausta koululaisten kesken. Nuoria innostetaan lukemaan esittelemällä tapahtumien yhteydessä nuorisoa kiinnostavia kirjallisuuteen läheisesti liittyviä aiheita mm. anime, cosplay, liveroolipeli tai muita harrastuksia. Peli-iltoja, kirjallisuus-, kulttuuri- , elokuva- ja musiikkitapahtumia järjestettäessä pyritään saamaan mukaan tekijöiksi alueen nuoria, lasten ja nuorten lukemisharrastusta kannustetaan ylläpitämään; myös lasten kanssa työskenteleviä aikuisia informoidaan lukemisen tärkeydestä. Tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten medialukutaitoa ja omaa mediatuottamista sekä innostaa heitä toimimaan median parissa turvallisesti ja monipuolisesti. Tutustutaan elokuvaan ja kirjaan tavoitteena mediatekstien vertailu, vertaisvinkkaukseen innostaminen, elokuvien ikärajatietouden lisääminen ja elokuvakasvatus.
Kirjastossa järjestään pelitapahtumia ja peli-iltoja. Nuoret saadaan näin pidettyä kirjaston piirissä ja kirjastoihin kiinnostuksensa menettäneet nuoret saadaan takaisin asiakkaiksi. Tämä on samalla asiakassuhteiden vahvistamista ja verkostoitumista kirjaston tulevaisuuden kannalta tärkeimmän kohderyhmän kanssa. Hankkeen tavoitteena on saada yhteistyökumppaneiksi ylistarolaiset lasten ja nuorten kanssa toimivat ja työskentelevät yhdistykset, yhteisöt, koulut yms.

Nastat laitteet, ylihyvät sisällöt - mobiililaitteilla monilukutaitoisiksi 2014

Vaasan kaupunginkirjaston, kesäyliopiston, kasvatus- ja opetusviraston sekä nuorisotoimen yhteishankkeessa pyritään edistämään monilukutaitoisuutta ja mediakasvatusta mobiililaitteilla toteutettavissa opetus-, ohjaus- ja neuvontatilanteissa kirjastoissa, kouluissa tai muissa tiloissa. Jotta kirjaston, opetus- ja nuorisotoimen henkilöstö pystyy opastamaan asiakkaita tai oppialaita, täytyy heidän saada ensin koulutusta. Taka-ajatuksena on myös samalla markkinoida kirjaston palveluja ja aineistoja, erityisesti e-aineistoja, kaikenikäisille asiakkaille.

Mediataikuri – mediakasvatusta esikouluikäisille ja varhaiskasvattajille 2014

Mediataikuri-hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä esikouluikäisten lasten mahdollisuuksia medialukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymiseen sekä vahvistaa lasten osallisuuden kokemuksia näiden taitojen oppimisessa. Pienten lasten nopeasti muuttuva mediamaailma luo tarvetta uudenlaiselle pedagogiselle yhteistyölle. Hankkeessa luotava yhteistyömalli mahdollistaa vakituisen kumppanuuden syntymisen kirjastojen ja varhaiskasvatuksen välille.

Kiitolaukkaa kepparilla 2015

Hankkeen tarkoituksena on keppariharrastuksen avulla laajentaa lasten välistä yhteenkuuluvaisuutta ja hälventää eri kulttuurien välisiä epäluuloja sekä lisätä maahanmuuttajalasten suomenkielen taitoa. Monipuolisessa hankkeessa yhdistyvät niin monilukutaito kuin liikunnallisuuskin. Hankkeen peruskivenä on Reetta Niemelän ja Salla Savolaisen Tikkumäen talli-tapahtumapäivä monine työpajoineen. Tapahtumapäivän jälkeen talli on täynnä toimintaa vielä kuukauden ajan kirjaston lastenosastolla.

Nettielämää - turvallisesti ja järki mukana 2015

Parantaa asiakkaiden tietoisuutta mm. tietoturvallisuudesta ja digitaalisesta lukutaidosta.

What's behind a game - pelinkehittelyhanke yläkoululaisille 2015

Perehdyttää yläkoululaiset, yläkoulun opettajat, kirjaston henkilökunta sekä kirjaston asiakkaat ohjelmointiin pelillisten keinojen avulla.

 

Opetussuunnitelman vanavedessä monilukutaitoon 2016

Haemme hankeavustusta 20 tabletille (määrä, joka tarvitaan koululuokan opeukseen) ja lataus- ja synkronointiarkkuun.

Sivut

okm
avi